Vad hade du valt att arbeta med?

Jag skulle kunna tänka mig att plocka ut och bara jobba med dom arbetsuppgifter jag gillar extra mycket idag.

Men ska jag ta och göra något helt annat vill jag ha en större gård. På gården vill jag ha egen producerade grönsaker osv både för eget bruk och gårdsbutik.

Där ska även finnas djur av olika slag, som kameler :love:. Har alltid drömt om ett eget "petting zoo". Som även kan vara en fristad för vanvårdade eller andra djur som behöver ett hem. Dit ska vem som helst vara välkommen och kunna klappa på djur mm och bara vara.

Och har jag ändå en gård vill jag föda upp hästar. Nordsvenskar men även komplettera med andra raser efter hand.
Dom får gärna hjälpa till med gården och verksamheten på olika sätt.
 
Vi låtsas att du är snuskigt rik, du behöver egentligen inte arbeta en dag till i hela ditt liv men vi lever i någon form av parallell verklighet där du ändå måste ha ett jobb. Vi kan låtsas att staten kräver det för att få vara medborgare eller någonting :angel::D När du har valt vad du vill arbeta med så får du sedan ett magiskt trollslag som gör att du direkt får alla skills som behövs. Du behöver alltså inte utbilda dig och sedan lära dig yrket, du kan det redan. Det som är mindre magiskt i den här tankeövningen är att du ändå måste utgå från inkomstbringande yrken som finns idag (sen om du tjänar mycket eller mycket lite spelar ingen roll alls, du är ju redan svinrik).

Vad skulle du jobba med?
Samma som jag jobbar med idag.
Alternativt författare.
Har kanske en något glamoriserande bild av en författare som bara spinner ut superintressanta böcker på löpande band alltid med en cigarr i mungipan :D
 
Mitt drömjobb varierar lite över tid. Men om jag skulle välja idag så skulle jag gå tillbaka till ett av mina gamla jobb i Försvarsmakten som instruktör på en skyttepluton. Jag älskade att stå i skogen hela dagarna och lära ut saker. Eller att få tillbringa en hel dag på skjutfältet och ägna sig åt massiva våldsinsatser. :)
 
80 miljoner aussie dollar (520 milj sek) jackpot på lotto ikväll (powerball) så det vore ju nice, jag har ett par rader haha...

Jag och sambo har 2v uppsägningstid :laugh:

Jag tänker att jag nog skulle kunna tänka mig ett lunchplejs för tradies, alltså typ byggare, rörmokare, målare, vägarbetare, trädgårdsmästare osv här på ön.

Hemlagad mat, 2 olika rätter varje dag månd-fred. Pris inkl en lätt salladsbar, bröd, smör, bordsvatten.
Liten dryckkyl med med det vanligaste så som vattenflaska, fanta, cola, sprite och powerade/Gatorade/V/Red bull

Öppet 9-2
 
Men det kan du göra, det är bara att upplåta marken till ett naturreservat och så anställer du dig själv som skogvaktare :up:
Problemet är att då får du inte göra något med den skogen alls, inte ens ta ner ett träd till ved trots att du äger den.
Det är en myt att man inte får röra någonting i ett reservat, det beror ju helt på vad reservatet är till för att skydda. Om reservatet är skapat för att det ska vara fri utveckling så är det klart att man inte kan gå in och gallra osv, men oftast är det miljöer som måste förvaltas och driftas på olika sätt för att biotopen man vill bevara ska kunna fortsätta existera. Skillnaden på ett naturreservat och en driftsskog är att målet med skogen/miljön i reservatet inte är att producera virke utan att målet är att bevara eller utveckla en naturmiljö. Det är ju därför länsstyrelsen gör en skötselplan för naturreservatet.
 
Jag tyckte att trådstarten var lite tråkig, för jag hade nämligen valt att studera på typ 25-50% och sedan haft egen gård och levt bara på den. Studier är roligt, framförallt när det är på lite normal nivå. 100% är tufft, så jag tänker att 25-50%, då är nog livet nice :P
 
Jag tyckte att trådstarten var lite tråkig, för jag hade nämligen valt att studera på typ 25-50% och sedan haft egen gård och levt bara på den. Studier är roligt, framförallt när det är på lite normal nivå. 100% är tufft, så jag tänker att 25-50%, då är nog livet nice :P
Det hade jag kunnat tänka mig med nu när du säger det. Låter helt fantastiskt.
 
Ibland, när jag har flyt, hade jag velat jobba med precis det jag jobbar med nu (undervisning/forskning) men utan pressen på att få forskningsanslag och inte heltid - kanske nån vecka i månaden/varannan månad (när jag har flyt, som sagt). Varvat med det hade jag velat jobba med hund på något sätt, nån typ av beteendevetare/problemlösare/instruktör och så lite avel ibland. Och så myyyycket ledighet däremellan.
 
Ödegårdstittare vill jag också bli. :D

Har haft en idé om att köpa en massa fina gamla hus och flytta dem till en plats, som en liten by och renovera dem försiktigt i sann byggnadsvårdsanda.

Mitt eget skansen. :love:
Det finns FaceBooksgrupper med foton på sådana, tex Skrot & övergivna gårdar i Norrland.

I brist på riktiga ödegårdar att gå omkring i .....
 
Jag skulle ta emot hästar för rehabilitering, gärna hästar med mentala trauman som skulle få behandling med metoder anpassade efter individens behov (jag skulle ha utbildning inom en mängd olika metoder) och möjligheten att låta dem stanna precis så länge de behövde.
 
Vi låtsas att du är snuskigt rik, du behöver egentligen inte arbeta en dag till i hela ditt liv men vi lever i någon form av parallell verklighet där du ändå måste ha ett jobb. Vi kan låtsas att staten kräver det för att få vara medborgare eller någonting :angel::D När du har valt vad du vill arbeta med så får du sedan ett magiskt trollslag som gör att du direkt får alla skills som behövs. Du behöver alltså inte utbilda dig och sedan lära dig yrket, du kan det redan. Det som är mindre magiskt i den här tankeövningen är att du ändå måste utgå från inkomstbringande yrken som finns idag (sen om du tjänar mycket eller mycket lite spelar ingen roll alls, du är ju redan svinrik).

Vad skulle du jobba med?
Järnväg! Gärna museijärnväg 😁
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 166
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 458
Senast: fejko
·
Skola & Jobb Hej alla på buke. Hoppas någon kan ge lite stöttande råd till mig! Läs nedan... Jag har en socionomexamen och valet av den...
2
Svar
25
· Visningar
3 350
Senast: anonymys22
·
Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
8 221
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp