Vad hade du valt att arbeta med?

Jag hade kunnat välja det om inte trådstarten specificerade ett yrke med lön. Men hade jag bara haft oändligt med pengar hade jag köpt upp så mycket mark jag bara kunnat och låtit naturen ta över (om vi kan ignorera den samhällskollaps det hade resulterat i:angel:).
Men det kan du göra, det är bara att upplåta marken till ett naturreservat och så anställer du dig själv som skogvaktare :up:
Problemet är att då får du inte göra något med den skogen alls, inte ens ta ner ett träd till ved trots att du äger den.
 
Ett till redigt jäkla drömjobb är ju att få kladda på ANTIKVITETER! Älskar allt från 1920-tal och nedåt och spenderar ohälsosamma mängder timmar (och pengar! :arghh:) på auktionssajter. Tillhör i princip inventarierna hos vår lokala auktionsfirma.
 
En annan döm jag har ifall jag skulle blir sjukt ekonomiskt oberoende är att köpa ett lägenhetshus och hyra ut lägenheter till äldre, som ett sorts äldreboende. Där de äldre kan bo ihop med sin partner, sitt djur, exakt som i en egen lägenhet. De ska finnas tillräckligt med anställd personal (med vettiga villkor så ingen slutar) dygnet runt så ingen behöver stressa runt. Beroende på behov så anpassas hjälp därefter. På markplan finns uppehållsrum, restaurang och kanske en gemensam katt som går runt och håller ställningarna.
Pensionären betalar en rimlig hyra men allt ska bara vara i harmoni och eftersom jag är ekonomiskt oberoende finns inget krav på att det ska vara lönsamt.
 
Men det kan du göra, det är bara att upplåta marken till ett naturreservat och så anställer du dig själv som skogvaktare :up:
Problemet är att då får du inte göra något med den skogen alls, inte ens ta ner ett träd till ved trots att du äger den.
Fast kan och kan. Det är lite svårare än så idag (jag filar på lösningar för att min skog inte ska djävlas efter min död).
 
Jag tycker det saknas pannkakerior i Sverige. Alltså, det finns typ noll, och jag tror det finns en efterfrågan. Pannkakor, amerikanska pannkakor, plättar, våfflor, sånna där små pannkakspuffar som finns i Amsterdam :D Så bah vräka på med bär, choklad, grädde :love: Okej kanske inte bakning men jag bara kände för att kasta in det. Kan ingen starta upp ett sånt ställe SNÄLLA?
Jag förstår inte varför vi inte har i alla fall ett IHOP i Sverige.
 
Jag går helt utanför vad jag idag håller på med. Hade startat rehabhem/psykvård med ett helhetstänk, med hästar, skog, natur, och möjlighet att verkligen, verkligen hjälpa människor som mår dåligt.
Kan du inte göra det nu? Det behövs ju så väldigt! Vården är så osammanhängande så det är helt sjukt, inte konstigt att man inte blir frisk ens!
 
Jag tycker det saknas pannkakerior i Sverige. Alltså, det finns typ noll, och jag tror det finns en efterfrågan. Pannkakor, amerikanska pannkakor, plättar, våfflor, sånna där små pannkakspuffar som finns i Amsterdam :D Så bah vräka på med bär, choklad, grädde :love: Okej kanske inte bakning men jag bara kände för att kasta in det. Kan ingen starta upp ett sånt ställe SNÄLLA?
Pannkaksladan finns :)
 
Fast kan och kan. Det är lite svårare än så idag (jag filar på lösningar för att min skog inte ska djävlas efter min död).
Skövlas ska det ju stå :banghead::rofl: Djävlas får den gärna göra.
Kan du inte göra det nu? Det behövs ju så väldigt! Vården är så osammanhängande så det är helt sjukt, inte konstigt att man inte blir frisk ens!
Hade jag haft obegränsat med pengar så! Tyvärr kostar det ju, och aldrig att jag skulle ta betalt från utsatta människor.
 
Skövlas ska det ju stå :banghead::rofl: Djävlas får den gärna göra.

Hade jag haft obegränsat med pengar så! Tyvärr kostar det ju, och aldrig att jag skulle ta betalt från utsatta människor.
Kan man inte söka fonder, ta betalt av regionerna för vård och ha nån sidoverksamhet samt att någon jobbar där ideellt, kanske inte alla men ändå.
 
Kan man inte söka fonder, ta betalt av regionerna för vård och ha nån sidoverksamhet samt att någon jobbar där ideellt, kanske inte alla men ändå.
Kommer aldrig gå ihop med vårt nuvarande vårdsystem tyvärr. New public management kopplat med socialdarwinismens eftersläntande och nedmonteringen av vår välfärd gör sånt omöjligt. Annars hade det redan funnits, för det är inte brist på människor som vill hjälpa.
 
Kanske värdera eller sköta skogar åt staten? Tänker att jag ska vandra omkring i vackra skogar med två hundar i släptåg när det är härligt väder.
När det är trist väder skulle jag sitta på kontor med härliga kollegor alternativt jobba hemma med vacker utsikt.

Det skulle inte finnas något krav på att mitt arbete var vinstdrivande så jag skulle slippa den pressen. Jag skulle också få föreslå, och tillsammans med kollegor genomföra, projekt för att förbättra saker i skogen.

Spännande! Har sträckläst mig genom skogsutredningen de senaste dagarna och skaffat en djupare inblick i nyckelbiotopernas vara eller icke vara, konnektivitetshänsyn och frivilliga avsättningar och allt om olika skyddsformer och deras verkan på skogsbruk och miljöhänsyn - så jag fick faktiskt också lite skogvaktar-feeling av bara farten. Förvalta någon lämplig nationalpark möjligen?

Annars hör jag nog också till den kanske fantasilösa kategori som tycker mig ha hamnat rätt i yrkeslivet. Tillräckligt mycket intellektuellt arbete, tillräckligt svårt och breda frågor för att känna att man vill och kan utvecklas hela yrkeslivet och tillräckligt mycket kontakt med (för det mesta) trevliga professionella aktörer, vid sidan av att få klura och lägga upp saker mer eller mindre ensam. Och förstås känslan av att jobbet har en mening för andra.

Fast jag är också väldigt road av den undervisande dimensionen, har haft föreläsning för yngre kollegor idag och även om det är via Skype så är det en himla rolig och givande uppgift. Med tillräckligt motiverade och engagerade elever så hade undervisning i någon form också kunnat vara mitt kall. Om det sedan var som ridlärare eller inom något nischat område på universitet eller högskola kunde nog vara av mindre betydelse. Så länge jag känner att min insats går att förbättra och utveckla, och att det är något som jag brinner för att göra bra och pedagogiskt till max.
 
Ljudtekniker till mitt favvoband. Tänk att få åka jorden runt på turné, ha en garanterad plats på varje konsert med full sikt och det bästa ljudet. 😍 Nu har de en ljudtekniker som inte missat någon av deras spelningar på 45 år så om inte alla tjänster finns fritt tillgängliga i spelreglerna kan det nog ändå bli svårt. 😁

I så fall gör jag gärna det jag gör idag men liksom @sjoberga med några justeringar för att få bort vissa kanter i jobbet.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 177
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 459
Senast: fejko
·
Skola & Jobb Hej alla på buke. Hoppas någon kan ge lite stöttande råd till mig! Läs nedan... Jag har en socionomexamen och valet av den...
2
Svar
25
· Visningar
3 350
Senast: anonymys22
·
Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
8 221
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Världscupsfinalerna
  • OS i Paris 2024 (dressyr)

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp