Vad hade husarerna för hästar?

Det fanns andra spännande färger också. Eselmaul, till exempel.

Mycket intressant info i rullorna. Det var en häst som kasserades vid mönstring pga "senklapp", som verkar betyda sträckning av sena. Och det fanns hästläkare bland militäryrkena. "Styf och stupig" står det ibland på hästar som kasseras vid mönstring. Eller bara "stupar". Undrar om det var hästar som snubblade?
Stupande kors kanske?
 
Vet att jag har läst en hel del om hästmönstring i någon av mina böcker men vilken var det :confused:
Jag återkommer om jag hittar något men nu måste jag förbereda för halm leverans åka och jobba samt försöka följa EM :crazy:
Det är mycket nu ;)
Jag tittade i Wrangels Handbok för Hästvänner och där står ganska mycket om hästavelns historia i Sverige, kanske var det den du tänkte på? Skall se om jag kan skriva lite om det ikväll.
 
Stupar/stupig kanske kan ha med bogen att göra också? Kikade som snabbast i SAOL. Hittade tre olika äldre "stupa" som exklusivt används för att beskriva hästar: Snubblig, brant bog och stupande kors. Alla citat/källor var från 1800-talet och även stupande kors var enligt citaten väldigt icke önskvärt, så säkert möjligt att hästar kunde "kasseras" för det.
 
Från Wrangels bok:

En del ädlare danska hästar togs som krigsbyte av Karl X och hamnade troligen på stuteriet i Ottenby, men de svenska hästarna var under perioden generellt för små för krigstjänst och Karl X, XI, XII remonterade rytteriet främst från Kurland och Livland (ungefär dagens Lettland tror jag) och de var i medeltal 9 kvarter 2 tum (138,5 cm) men många mindre hästar fick också användas.

Tillståndet för hästaveln i landet var efter Karl XII:s krig i ruin och Fredrik I gjorde försök att förbättra tillståndet, bl.a. köpte han en del hingstar från Tyskland och Holstein, vi är nu i mitten av 1700-talet. Några årtionden senare upprättades en förordning som sa att varje byalag skulle hålla en hingst i storlek 9 kvarter 4 tum (143 cm) men det verkar inte ha fått fullt genomslag.

Under slutet av 1700-talet och början på 1800-talet köptes ett stort antal avelshästar från utlandet som Trakehner, Araber och Engelska fullblod. Stallmästare Ehrengranat åkte 1813 till Ryssland och kom hem med inte mindre än 32 hingstar och 70 remonter, där 15 av hingstarna var av engelsk (full)blod och övriga av dels orientalisk och dels blandad ras.

Man kan nog säga att här någonstans lades grunden till det som nu kallas den svenska halvblodshästen.

En lite speciell historia är att år 1812 strandade ett skepp vid skånska kusten och ombord fanns 2 hingstar och 12 ston, engelska fullblod på väg till Ryssland. Hästarna togs i beslag men personen som besiktade dem för statens räkning ansåg att de inte passade. Wrangel är ganska ironisk när han skriver att flera av dem senare blev ryktbara avelshästar.
 
Senast ändrad:
Stallmästare Ehrengranat åkte 1813 till Ryssland och kom hem med inte mindre än 32 hingstar och 70 remonter, där 15 av hingstarna var av engelsk (full)blod och övriga av dels orientalisk och dels blandad ras.

Jag gissar att en del av dessa var akhal tekéer (eller Turkmenska hästar). De var eftertraktade och rätt vanliga i Ryssland. Gult är vanligt bland de hästarna.
 
Funkade inte att citera men @kökshäxan jag tror det främst är araber och akhal tekéer, även om det fanns andra hästraser och korsningar mellan dessa i regionen. Håller på och läser in mig på akhal tekéns historia men den är något snårig, minst sagt.. Men där står det att de ofta exporterades över hela världen och var väldigt eftertraktade, framför allt till armén och officerare.
 
Undrade också vad ”husarna” var men utifrån kontextet antog jag att det var husarerna som avsågs.

Väldigt rolig och intressant tråd 😄👍
 
Rekommenderar varmt boken Ölands hästar av Peo Larsson och Hella Schultz, kanske den bästa hästhistorieboken som skrivits i Sverige. Där kan man läsa en hel del om remonthästaveln på Öland. Ingvar Fredricson har skrivit om Flyinge och Henry Waxberg om karolinernas hästar samt om Strömsholm.

Hur som helst - ras var ett helt annat begrepp i början av 1800-talet än vad det är idag. Det var inte riktigt som idag med utstakad rasstandard och stängda stamböcker, utan man kunde tala om raser från stora eller små regioner (färsing, engländare, spansk, hannnoversk, ölänning och så vidare) eller raser från olika gods (fredriksborgare, flyinge-race et c), plus att man använde typbegrepp (springare, klippare).

Vad man använde i de indelta förbanden styrdes i hög grad av vad rotebönderna fick tag på - så länge hästen var i bruksskick och höll sig inom rätt storleksspann (D-ponny - liten häst). Det var stor brist på dugliga hästar, så det gick ytterst sällan att välja och vraka. Värvade förband kunde kanske ha mer enhetlighet och möjligen färgmatcha lite mer. Och ju närmare man var från en hingstdepå - eller om befälen såg till att erbjuda bra hingstar - desto större sannolikhet att det var sånt blod i hästarna.
 
Finns dessa arkiv med foton digitalt någonstans? Jag har tillgång till Arkiv Digital, men har hittills inte stött på några foton där.

Jag använder Digitalt Museum, här med en sökning efter "stamhäst" i arkivet för Sveriges militärhistoriska arv. Annars brukar jag leta i lokala museer eller lägga till regemente som sökord, för att inte drunkna i bilder.

Det här är av någon anledningen en favorit (kanske för att jag kommer ihåg den från besök på K3-museet som liten).
35482


Stamhäst vid K3, sto brun, f,1914, kass 1929, Saliel **, Call Athell**,- Exellells. Tilldelad fänrik Sven Littorin som tjänstehäst. God tävlingshäst inom olika grenar.
 
En äldre, av förklarlig anledning inget foto ;)

35483


Angelique född 1840 med fölet Violetta född 1860 OBS! modern 20 år vid fölningen. Båda tjänstgörande till döddagar vid livshusarerna. Violetta den häst som J Arsenius rider på porträttet som finns i tavelsamlingen*. Kortet ett fotografi av tavla som målats av John Arsenius 1880.

(Tavelsamlingen är alltså också från K3-museet, Karlsborgs Garnisionsmuseum.)

Har hittat många spännande bilder från Strömsholm i Digitalt Museum också, och halsbrytande fältövningar till häst. Hästdragna trossvagnar i terräng ställde onekligen lite andra krav på både hästar och kusk jämfört med nöjesridning idag. :crazy:
 
Funkade inte att citera men @kökshäxan jag tror det främst är araber och akhal tekéer, även om det fanns andra hästraser och korsningar mellan dessa i regionen. Håller på och läser in mig på akhal tekéns historia men den är något snårig, minst sagt.. Men där står det att de ofta exporterades över hela världen och var väldigt eftertraktade, framför allt till armén och officerare.
Vissa tror ju att någon av de kända stamhingstarna för engelska fullblod var Akhal tekeer också.
Vet inte om det är så vagt som att de tittat på porträtt, tänkt över färger eller vad som.
 
Han skriver om orientaliska hästar, är det främst araber och achaltekeer man brukar räkna dit? Eller är det fler raser?
Tror att araber är kanske ett ganska vitt begrepp? Dvs de kan se lite olika ut beroende på ursprungsland. Berber kunde väl kallas araber också? Akhal teke ska väl vara en undergrupp av Turkmenisk häst som ska vara utdöd, fast det finns hästar som kallas så ändå i området :D. En tjej jag mötte som hade varit i Syrien skilde sedan ökenaraber där från andra arabhästar, som mindre hm vackra men väldigt uthålliga, hon hade en.
 
Senast ändrad:
Vissa tror ju att någon av de kända stamhingstarna för engelska fullblod var Akhal tekeer också.
Vet inte om det är så vagt som att de tittat på porträtt, tänkt över färger eller vad som.

Byerley Turk, och förutom bilder/beskrivningar (typ större och ädlare än en arab), 'efternamnet' skulle skvallra om att det var en turkmensk häst (typ som Darley Arabian var arab). Hästen är dock hämtad från trakterna kring Turkiet om jag inte minns fel (där akhal tekén inte var ovanlig dock) så svårt att härleda helt.
 
Tror att araber är kanske ett ganska vitt begrepp? Dvs de kan se lite olika ut beroende på ursprungsland. Berber kunde väl kallas araber också? Akhal teke ska väl vara en undergrupp av Turkmenisk häst som ska vara utdöd, fast det finns hästar som kallas så ändå i området :D. En tjej jag mötte som hade varit i Syrien skilde sedan ökenaraber där från andra arabhästar, som mindre hm vackra men väldigt uthålliga, hon hade en.
https://www.forbes.com/sites/grrlsc...d-from-a-few-oriental-stallions/#56d6a6ff16c5
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 911
Senast: Stereo
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 038
Hästvård I början av sommaren fick jag ta bort min bästa vän. Jag har sedan dess letat efter en ny kompis, hittade en som inte gick igenom...
Svar
3
· Visningar
2 334
Senast: johanssk
·
Avel Vi ska uppdatera våran databas, har fått uppgiften att lista hästens färger till rullister och ja jag började och insåg hur sjukt många...
Svar
14
· Visningar
4 806
Senast: Zuzzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp