Vad hände och varför? *Långt*

Sv: Vad hände och varför? *Långt*

Alltså, spontant skulle jag bara säga: överladdad pålle :idea:

Alla hästar "pallar" inte att gå så lugnt som du har gjort, nu när våren kommer så spritter det i benen på många och det kan visa sig på olika sätt. Hjälper en kompis med hennes unga sto, som brukar vara pigg med cool. Igår var hon som ett helt yrväder, sprattel och skutt var typ de enda gångarterna hon kunde :p

Hagarna har ju ofta varit hala ett tag nu, så de brallar kanske inte i hagen heller som de annars kan göra.

Om du nu blivit lite skrämd så skulle jag göra såhär:

Hästen ska ju sättas igång, så gör det från marken till en början. Longera eller tömkör. Ta hellre lite högre tempo kortare pass, än att sega på. Pressa honom lite, och ge honom utrymme att bralla lite.
Sedan kan du börja rida efter att du jobbat honom på lina, håll dig på ridbana/i ridhus i början och rid på så han blir av med överskottsenergin.

Håll på så tills du ser att han blivit av med allt bubbel, då kan ni börja rida ut med en lugn och trygg kompis. För många hästar är det jobbigt att vara ute själv, och på ett nytt ställe kan det bli lite för mycket i kombination.

Och om det är så att du känner att han spänner sig/laddar, sitt då av i lugn och ro, och promenera en bit istället. Om du absolut ska vända tillbaka samma väg, sitt av innan du vänder, och promenera hem. Då lär han sig snart att man tar det lugnt på hemvägen, och snart kommer du känna att du inte behöver sitta av. Håll inte på att straffvända honom och gå förbi farliga ställen "för att han ska lära sig" det gör honom bara frustrerad.
Behåll ditt lugn bara, så gör han det snart också.

Lycka till!
 
Sv: Vad hände och varför? *Långt*

Ser att du redan gjort så :idea: bra kompis du har! Och bra att du vågar säga när du inte törs! Det där kommer att gå toppen! :love:
 
Sv: Vad hände och varför? *Långt*

Du skriver att det finns några bikupor vid höns huset, finns det bin i dom?
Min hund är livrädd för allt vad el är! stängsel och sladdar på marken som knäpper eller låter.
Hon är även väldigt rädd för bikuper då det surrande ljudet är väldigt likt det surrande ljud som el kablar kan ge i från sig.
Min tanke var att hästen kanske fick en stöt när den gick över sladden och sen tror att det är ström någonstans när den hör binas surrande.
 
Sv: Vad hände och varför? *Långt*

Tänkte dela med mig av ett tips som jag använder på min 6 åring...Nu bockar inte min pålle och sticker hemmåt men hon har en tendens att frysa fast och se spöken speciellt vid hus (har två grannar). Senaste tiden har jag börjat att aktivera henne lite, jag kör tempoväxlingar och då främst skritt-halt, ofta, några steg i skritt, halt, några steg i skritt halt. Jag börjar en bit före där jag vet att hon reagerar på saker, ibland nån meter före ibland 50 meter före. Det gör att hon måste koncentrera sig på mig. För jag kräver att hon ska stanna direkt och gå fram direkt. Det har gett resultat för hon har inte brytt sig lika mycket för att jag kräver hennes uppmärksamhet, då hinner hon inte hitta massa spöken...Ett tips som kanske kan fungera? Sen när vi passerat och kommit en bit så brukar hon få gå på som vanligt och arbeta. Dyker det upp läskiga saker längs vägen ja då är det tempoväxlingar som gäller tills hon slappnar av och slutar hitta på spöken...
 
Sv: Vad hände och varför? *Långt*

Hej alla!
Tack för alla bra råd, tips och för all pepp!

I förgår så red vi i ridhuset som vanligt efter uppvärmning på långa tyglar så beslöt jag mig för att samla upp honom och få honom att sätta rumpan under sig.

Det enda jag krävde var en inåtställd häst om vi säger så. Jag är väldigt ringrostig när det gäller annat än "skogs" ridning vilket nog resulterade i en del övertydliga hjälper samt en alltför hård hand. Varpå han tog min förhållningar som "sakta ner".

Efter ca 35 min total ridning, varav 15 i samlad skritt, så bara stannar han. Nej nu ska jag inte fram mer. Jag lättar i handen och jag skänlar på, varpå han slänger med huvudet upp och ner och backar ännu mer.

Och jag blev livrädd, var övertygad om att nu ställer han sig rakt upp. Hade de inte varit för att jag hade med mig tidigare omnämnda kompisen hade jag suttit av. Men hon peppade på och vi kom fram igen.

Det gjorde han totalt 3 gånger, samtliga gånger gick han fram igen efter lite back och huvudsläng. Jag är överygad om att hade jag första gången han stannade, skänklat på bestämt så hade de varit de med den "olaten".

Men eftersom jag frös fast, bokstavligt talat, och blev jätterädd så tvekade jag samt sände vidare det till honom. Men det var kul att få jobba honom lite mer.

Nu ska jag ut ikväll och rida, han stod igår så är nervös över en överladdad häst, men tänkte longera en stund först. Sen har kompisen erbjudit sig att rida honom först med så det känns bra.

Plus att jag är lite stolt över att jag faktiskt skänklade på honom och fick fram honom trots att jag hade gråten i halsen och var rädd.
 
Sv: Vad hände och varför? *Långt*

Det låter som du behöver en tränare NU!

att sitta o skritta på tygeln i en kvart utan vidare mjuk hand blir fel.

Försök inte med ngt som du inte klarar av. rid med rak häst o skritta på lång tygel.
Det allra viktigaste är att den nu uppmuntras till att bjuda framåt. Klappa

Om du fortsätter såhär så kan du få en häst som antingen reser sig eller som backar järnet när den blir ovillig att gå förbi ngt ute.

Det är ingen olat att den inte vill gå när du har sagt åt den att den inte får gå- håller dig i munnen.
Förhållning betyder just sakta ner o konstant ihållande- gå inte alls.

Det där med rumpan har du fått helt om bakfoten. för att den ska göra så måste den bjuda energiskt framåt o efter åratal av rättutfört jobb KANSKE du kan få den i bättre balans med krökta bakben.

Samlad skritt är den o du inte klara för. Det är en energisk skritt utan att man håller i den- har den på sätet.

du har mkt att lära o ta hjälp omedelbums.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad hände och varför? *Långt*

Ja, ni behöver en tränare, helt klart.
Det behöver inte vara värsta avancerade, men någon som är pedagogisk och som kan titta när du rider och hjälpa dig komma igång. En del hästar accepterar inte "vad som helst" från sina ryttare, medan andra är snällare.
 

Liknande trådar

Ridning Min häst är väldigt tittig på uteritter blir rädd och gärna försöker vända hem. Stannar mycket och när man ber henne att gå fram så...
2
Svar
26
· Visningar
1 494
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 504
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 194
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
659
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp