Vad hände???

Ela

Trådstartare
Vi har fyra unghingstar som går på lösdrift hos en kompis i går morse när hon tittade till dom på morgonen var allt lugnt och de stod och åt ur höbalen. När hon sedan var hemma och skulle kika till dom hade de rivit ner staketet och inga hästar var kvar i hagen. Givetvis åkte vi dit direkt och började leta efter dom, efter en kort sund kom en person som bor några kilometer bort och talar om att han hittat tre hästar och att de nu går i en hage hos honom.

När vi kommer dit står tack och lov alla hästar i hagen och vi försöker fånga in dom för att ta med rymlingarna hem. Två av dom går absolut inte att fånga utan de springer hela tiden iväg från oss.

En gång upplever vi att den ena unghingsten N ser ut att inte få fäste i backen utan halkar och det ser nästan ut som han ska gå omkull. Men när han tagit några steg ser han ut som vanligt.

Vi bestämmer oss för att låta dom två gå lösa hem och hoppas på att de följer efter de andra två. Det fungerar och de följer snällt med även om de vänder och springer bortåt vid ett tillfälle men ändrar sig snabbt och går efter de andra.

Väl hemma ställer de sig och äter och vi tittar över dom för att se om de kan ha skadat sig på något men allt ser bra ut.
Plötsligt börjar N att vingla och faller efter en kort stund ihop. Vi får upp honom på benen och när jag kikar på tandköttet ser jag att det är helt blå/grått. Han tempar 39,4 men bajsar som vanligt.

Veterinären tillkallas eftersom jag inte anser att det är läge att lasta honom för att ta sig till klinik. Under tiden vi väntar på veterinären faller han omkull ytterligare gånger och tillslut får vi inte upp honom på benen. Men strax innan vet kommer reser han sig och går snällt med oss in i lösdriften där han ställer sig och äter. Han gör sedan ett kast framåt och drar i väg ur lösdriften vi får stopp på honom leder in honom igen och han blir då ståendes.

När veterinären anländer faller han ihop igen. Hon konstaterar att han är i chock och att snabb behandling är nödvändig, han får dropp och kortison. Det är svårt att få i honom eftersom hans cirkulation är så dålig men han får i sig det han behöver enligt veterinären. Hon börjar även funderar kring om det är korsförlamning som orsakat detta. Hon ger honom även behandling för detta och vi ser en liten förbättring på cirkulationen.

Veterinären tycker att vi ska avvakta några timmar och se om behandlingen hjälper, hon lämnar oss och ber oss ringa omedelbart om tillståndet förändras. I detta läget är han liggande men har då och då ryckningar där han försöker resa sig men inte lyckas, ibland rycker han i benen och kroppen skakar. Andingen är ansträngd och oregelbunden.

Efter ca 20 minuter börjar han skumma ur näsborrarna och vi ringer åter ut veterinärens som säger att vi troligtvis måste avliva. Under tiden vi väntar på veterinären börjar han blöda ur näsan i början ganska sparsamt men allt eftersom blöder han mer.

När veterinären är på plats fattar vi ett snabbt beslut om avlivning och hon bestämmer sig för att avliva med spruta, hon ger honom flera doser men hans cirkulation är så dålig så medlet vill inte ta ordentligt han lugnar sig och blir liggande still men kroppen fortsätter kämpa. Veterinären tycker vi ska ha tålamod och vänta. Hon sprutar även avlivningsvätskan direkt i buken vid två eller tre tillfällen men det har ändå inte tillräcklig effekt.

N är framförallt min 10 åriga sons häst och han är med hela tiden men här någonstans klarar han inte mer utan går därifrån.

Veterinären fattar då ett beslut om att bulta honom vilket vi andra tycker är en bra ide, det är hemskt att se en häst kämpa så när man vet att utgången ändå är döden.

I allt elände blev döden verkligen en befrielse.
Men vad tror ni hände? Kan de blir så allvarligt sjuka av korsförlamningen? Från att vara pigg på morgonen till att vara död vid tio kvällen
 
Sv: Vad hände???

:eek: Borde inte veterinären ha bultat mycket tidigare om inte kanske direkt?!:eek:
Om cirkulationen var så dålig menar jag!
 
Sv: Vad hände???

Vad otroligt hemsk upplevelse! :eek::cry:

Har ingen aning och har inte hört om något liknande... Ska hästen obduceras? Jag tänker att om orsaken kan vara någon sjukdom som kan vara smittsam eller att han fått i sig något som de andra kan riskera att också drabbas av.
 
Sv: Vad hände???

Tankarna går ju till någon form akut trauma i t ex nacken, med blödning och ökande svullnad mot ryggmärgen - eller något liknande.

N kan ju ha halkat, eller stegrat sig och gått över baklänges i samband med att de stack.
 
Sv: Vad hände???

Men fy!!! Har ingen aning om vad som kan ha hänt,men gissar att han halkat eller något och slagit sig rejält illa. Nån inre blödning kanske? Våld mot huvudet?
 
Sv: Vad hände???

Jag har aldrig hört talas om ett sånt förlopp tidigare och kan inte uttala mig då jag tack och lov varit förskonad för sådanna skador, men jag beklagar verkligen er och din sons förlust och att ni fick uppleva det här. :(
 
Sv: Vad hände???

Jag har varit med om liknande med en unghingst, där var förloppet däremot längre (ca 2 v) och vi lyckades få in honom till Ultuna för röntgen. De plåtarna visade att några av halskotorna var alldeles ihoptryckta och låg som trappsteg mot/på varandra. Han avlivades på kliniken eftersom han knappt kunde stå upp. Skadan orsakades av yttre trauma, troligen en dag i hagen när han lekte med kompisen och lyckades göra en kullerbytta typ (vi stod för långt bort vid tillfället och såg mest att de busade och att han ramlade). Min spontana tanke är att han kanske gjorde sig illa när de tog sig ut ur hagen, kanske försökte hoppa ut men fastnade och slog en volt? Hemskt ledsamt för er. Mina tankar går till er och framförallt till sonen!
 
Sv: Vad hände???

Fruktansvärt !
Är det verkligen tillrådligt att ha en 10 åring med under såna omständigheter ? :( inget illa ment men tillochmed en rutinerad vuxen reagerar ju och mår otroligt dåligt över en sån upplevelse :(
 
Sv: Vad hände???

Jo med facit i hand så visst skulle han varit bultat tidigare men jag upplevde att vår veterinär gjorde allt hon kunde för att det skulle bli så bra som möjligt för hästen.
 
Sv: Vad hände???

Nej det är väl inget upplevelse man någonsin vill vara med om vuxen eller ej...

Men nu var pojken med och letade efter hästarna och var med när han ramlade i hop första gången, redan då förstod vi nog att något var väldigt fel och givetvis ville han då stanna hos hästen

Jag vet inte rätt eller fel men jag tror att verkligheten ändå alltid är den bästa hur hemsk den än må vara. Istället för att själv fantisera kring vad som hände vet han nu hur det gick till, vi har pratat massor och han har fått ställt sina frågor till vår underbara veterinär. Ibland kan fantasin faktisk vara värre än verkligheten även om verkligheten är grym.
 
Sv: Vad hände???

Jag har varit med om liknande med en unghingst, där var förloppet däremot längre (ca 2 v) och vi lyckades få in honom till Ultuna för röntgen. De plåtarna visade att några av halskotorna var alldeles ihoptryckta och låg som trappsteg mot/på varandra. Han avlivades på kliniken eftersom han knappt kunde stå upp. Skadan orsakades av yttre trauma, troligen en dag i hagen när han lekte med kompisen och lyckades göra en kullerbytta typ (vi stod för långt bort vid tillfället och såg mest att de busade och att han ramlade). Min spontana tanke är att han kanske gjorde sig illa när de tog sig ut ur hagen, kanske försökte hoppa ut men fastnade och slog en volt? Hemskt ledsamt för er. Mina tankar går till er och framförallt till sonen!

Såg ni något på hästen under dessa två veckor eller kom symtomen plötsligt?
 
Sv: Vad hände???

Jag minns inte helt klart men jag tror att han var lugnare under den tiden. Sen kan han ju ha ramlat och haft sig när vi inte sett. Allt uppdagades när vi en dag skulle låta killarna springa i ridhuset och han inte klarade av det. Efter det så eskalerade det väldigt snabbt! Som om något hade varit på g och sen provocerades fram av mycket rörelse.
 
Sv: Vad hände???

Varit med om liknande händelse för många år sedan (ca 20), ett sto som plötsligt såg väldigt märklig ut i hagen. När jag tog in henne så föll hon ihop i boxen, helt okontaktbar, kom nog upp en eller två gånger efter det, minns inte riktigt.

Veterinären vi fick ut gav en B-vitaminspruta och var sedan tvungen att åka vidare. Hästen skakade som i frossa och blev inte bättre, när veterinären kom tillbaka några timmar senare, så dog hon av sig själv efter bara några minuter.

Vi obducerade inte heller, försäkringen täckte inte det pga lågt livvärde, ponny utan stam eller meriter, men ändå älskad. Veterinären som var ute försökte nog inte komma med nån direkt förklaring, men blodpropp/blödning i hjärnan är den troligaste orsaken när jag beskrivit förloppet för andra.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 069
Senast: KAROLIJNAH
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 528
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 361
Senast: monster1
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
696
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp