Vad händer efter Corona?

Märkligt, jag tycker att de flesta erbjuder matlådor/utkörning?
Dock är det ju inte maten som tex krogarna tjänar pengar på. De går säker plus minus noll i stort sett på maten redan tidigare.
Jag bor också i Stockholm och det är inte min uppfattning alls. Många restauranger har ställt om till matlådor och hemkörning. Tittar man bara i appen Foodora så är det plötsligt ett stort utbud av restauranger med gratis hemkörning som annars kostar en slant. Vi har en lista i trapphuset där vi skrivit upp våra telefonnummer om personer i riskgrupper behöver hjälp med att handla och det är många som skrivit upp sina nummer där. Mitt eget jobb som drabbats hårt av krisen håller nu på att digitalisera 300 utbildningar inom loppet av ett par veckor som annars skulle ha hållits i vanligt klassrumsformat, och jag vet många andra företag som nu försöker ställa om på väldigt kort tid för att kunna anpassa sig och överleva.

Jag bor ju inte på bygden men är med i grupper gällande områdena kring vår stuga och jag ser ingen skillnad på hur man agerar där eller här. Det ser ganska likadant ut, vad jag kan se. Region Stockholm består ju också av över 2 miljoner människor så generaliseringar kring hur det fungerar eller hur folk agerar här blir svårt. Vissa områden har sannolikt mer hämtmat än andra. Men jag vet inte, jag är bara trött på pratet om att i Stockholm hjälper vi inte varandra. Vi är väl mer anonyma för varandra i och med att vi är så förbaskat många och då blir det kanske lättare att någon hamnar i skuggan, än i en by där alla vet att Siv 82 år bor på Långsjövägen 31. Men vi bryr oss i allra högsta grad och försöker hjälpa varandra, och vad jag kan se ställer vi om våra verksamheter i en snudd på desperat hastighet. Sen om det skiljer sig från bygden och mindre städer, generellt, vet jag inte. Men jag har ju svårt att tro att företag i storstäder överlag skulle ha svårare att anpassa sina verksamheter, eftersom det vanligtvis är mycket både snabbrörlighet och innovation i storstäder.
Det kan vara så att hon har svårare att hitta matställen, hon upplever att hon är yngst i sitt hus och hon har inte sett några lappar om att folk kan hjälpa till. Det kanske är hennes hus och område som inte är hjälpsamma. Jag har inte forskat i det utan konstatera bara när jag pratade med henne att det verkade betydligt sämre än här och vid stugan. Hon är inte så vidare haj på mobilen och beställa via appar tror jag inte hon skulle göra. Däremot skulle hon gärna ringa och beställa och få betala med kort eller kontanter för swish förstår hon sig inte på än.
 
@Snurrfian - du kanske kan ge din mamma lite digital handledning över telefon hur man använder Swish? Ni kan ju swisha 20 kr fram och tillbaka så hon får träning. För i dessa tider är Swish extra bra eftersom man kan betala utan att röra något annat än sin egen telefon.

Beträffande hämtmat så har vi i Uppsala samma mönster som @Voeux och @tornblomma nämner för Stockholm, dvs många restauranger erbjuder utökat utbud av hämtmat. På Facebook har jag noterat en restaurang i en mindre svensk stad som börjat leverera hela middagar inklusive vin. Det finns garanterat restauranger i din mammas området hon kan få mat ifrån, men hon måste kanske få stöd i att hitta dem? Om hon sen lärde sig använda Foodora eller om någon kan hjälpa henne använda appen (det borde väl gå att beställa åt någon) är det säkert mycket enklare.

Om hon är yngst i sitt hus är det en förklaring till varför ingen satt upp en lapp i trappuppgången.
 
Jag tror att flera flygbolag kommer gå i konkurs. Det har varit en överetablering av flygbolag och reseföretag. Jag tror och hoppas innerligt att priserna på flyg och resor till ökar i pris efter krisen.
Jag funderar på om länder efter krisen kommer utkräva skadestånd av Kina, likt krigsskadestånd. Hade Kina agerat öppet och transparent så hade nog omvärlden tänkt annorlunda, men nu när de har mörkat så undrar jag om det kommer krav på skadestånd.
Jag tror vi kommer få en ökad allmän kärlek ❤ till vår sjukhuspersonal i alla fall de närmsta fem-tio åren efter krisen. Jag hoppas deras löner lyfts efter krisen.

Jag tror vikommer lära känna oss själva bättre. Jag tror att man komma känna stor sammhållning inom landet, där sjukvården är den förenade kraften. Naturligtvis andra mörka krafter också, men jag tror att vi kommer förena oss i krisen, kring sjukvården, kring vår regering och riksdag, våra lokala företag, skola/förskolor etc.
 
Generellt kommer vi nog kunna räkna med mer protektionism och nationalism i spåren av detta. Mörka krafter kommer nog komma stort "titta vad vi sa, det går inte att lita på <valfritt folkslag>, nu måste vi hålla ihop och akta oss för alla vidriga utlänningar", eller något liknande. Förhoppningsvis leder det inte till så många och stora krig.
 
@Snurrfian - du kanske kan ge din mamma lite digital handledning över telefon hur man använder Swish? Ni kan ju swisha 20 kr fram och tillbaka så hon får träning. För i dessa tider är Swish extra bra eftersom man kan betala utan att röra något annat än sin egen telefon.
Det stora problemet är att hon inte använder internetbank, inte har fått igång swish utan hade en tid på banken för att få hjälp med det efter ett års tjat från min sida. Nu avbokade banken alla tider och säger att man får göra bankärenden online eller via telefon, som hon inte klarar av. Min mamma har extremt svårt att ta instruktioner och via telefon är det helt kört.
Det är inget nytt problem tyvärr. :(
 
@Snurrfian - ok, jag förstår. Jag lärde en person använda Zoom via telefon häromdagen och insåg då att ett stödbehov i den nuvarande situationen är att hjälpa äldre med digitala tjänster. Det borde utvecklas för den digitala tekniken bidrar ju till att bryta isoleringen.

Beträffande matlådorna laddade jag just ner Foodora. Har aldrig använt appen men tänkt att jag kanske skulle testa för att stödja det lokala restauranglivet. Det går att skriva in vilken adress so helst så rimligtvis bör du eller någon annan kunna beställa åt din mamma + att du kan hjälpa henne få koll på vad som finns i omgivningen.
 
Jag är djupt oroad för vad som händer med demokratin efter Corona. Med hänvisning till Corona så tillskansar sig ledare både i Europa och övriga världen mer makt. Det värsta exemplet i Europa tycker jag är Ungern. Där får nu Orbán styra med dekret så nu kan regeringen där styra enväldigt utan att fråga parlamentet och det på obestämd tid. Så i princip har man ju infört diktatur på obestämd tid. Orban har väl uttalat att det inte kommer att missbrukas men jag vet inte om jag tror på det riktigt.

Vill bara informera om att det redan missbrukats. Han har till exempel fråntagit transpersoner sina rättigheter till behandling och juridiskt könsbyte. Mer lär följa.
 
Jag hoppas att vårdyrket får en högre status, att dom ska få bättre lön och bättre villkor, att vi ska ha ett större lager inför kommande kriser osv. Känns som om vi varit väldigt oförberedde ur materialsynpunkt bla...

Jag hoppas också att plexiglaset framför kassapersonalen stannar, och även tejpen som satt på golvet som visade avstånd hur långt emellan man skulle stå i kön. Plexiglaset för personalens skull, och avstånd i kön för våran skull. Jag tycker det är skitjobbigt när någon står och trycker en i ryggen i kön normalt sett också, så det var verkligen en vinst på alla sätt och vis!
 
@Snurrfian - ok, jag förstår. Jag lärde en person använda Zoom via telefon häromdagen och insåg då att ett stödbehov i den nuvarande situationen är att hjälpa äldre med digitala tjänster. Det borde utvecklas för den digitala tekniken bidrar ju till att bryta isoleringen.

Beträffande matlådorna laddade jag just ner Foodora. Har aldrig använt appen men tänkt att jag kanske skulle testa för att stödja det lokala restauranglivet. Det går att skriva in vilken adress so helst så rimligtvis bör du eller någon annan kunna beställa åt din mamma + att du kan hjälpa henne få koll på vad som finns i omgivningen.
Toppen då ska jag kika på det. Vi bor ju så långt ut på landet att hemkörning inte finns på kartan så jag har inte engagerat mig i apparna. ;)
 
Lösningen är att kalla det för catering. Nyordet är ”microcatering”.

Typ tvåa på bollen!

Intressant initiativ! Nån gång bör det vara möjligt att få med sig politikerna på att bredare tillgång till exklusiva drycker inte förstör vare sig Systembolagets värde eller möjligheterna att hjälpa människor med beroendeproblem.

Det skulle kunna vara räddningen för några av de restauranger som blöder ymnigt just nu.
 
Jag funderar en del på hur det kommer se ut efter själva corona, jag med. Vilken ekonomi som byggs upp, hållbarhet mtp klimat och natur, eller inte?

Dels på rent livsstilsmässigt plan, dels kring skattemedel till naturvård och dels gällande internationella samarbeten.
 
Jag är djupt oroad för vad som händer med demokratin efter Corona. Med hänvisning till Corona så tillskansar sig ledare både i Europa och övriga världen mer makt. Det värsta exemplet i Europa tycker jag är Ungern. Där får nu Orbán styra med dekret så nu kan regeringen där styra enväldigt utan att fråga parlamentet och det på obestämd tid. Så i princip har man ju infört diktatur på obestämd tid. Orban har väl uttalat att det inte kommer att missbrukas men jag vet inte om jag tror på det riktigt.

I andra länder har det ju gjorts andra saker med utegångsförbud och starka restriktioner av hur människor får röra sig ute, dock har jag väldigt svårt att se att demokratin skulle vara hotad i t.ex. Frankrike där finns det ju viss tradition av revolution och demonstrationer och jag tror knappast makten där skulle kunna komma undan med att t.ex. restriktioner för hur människor ska få röra sig blir kvar efter coronakrisen.

Kina har ett rigoröst övervakningssystem av medborgarna och jag tror inte det kommer att försvinna efter Corona, i Israel har Netanyahu stängt landets domstolar, ajournerat parlamentet och övervakar också medborgarna via mobiltelefoner.

I Polen har man infört undantagstillstånd resten av året och parlamentet är satt på undantag. Dessutom vill de som har regeringsmakten genomföra valet den 10 maj trots att möjligheten till valmöten i princip är borta och oppositionens möjligheter att nå ut är minimala för att inte säga obefintliga. Dessutom så kommer många polacker troligtvis vara i karantän utan möjlighet att rösta.

Detta är bara ett axplock av länder som har infört olika lagar och regler och det finns säkert fler exempel. Jag känner mig ganska bedrövad över denna utvecklingen just nu. Vad tänker ni andra?
Demokratin oroar mig också. Också mtp de länder där smittorisk hanteras genom att skjuta folk.

Kl
Jag hoppas verkligen på en förändring inom sjukvården. Både arbetsvillkor, beredskapslager och sjukvårdsplatser.
Den främlingsfientliga politiken känns som att den kan gå åt två håll.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 317
Senast: fejko
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 444
Senast: Unafraid
·
  • Låst
Kropp & Själ Bara en liten påminnelse: Varje år, år efter år, så dör det ca 2.500.000 personer av diarrésjukdomar i världen, varav är ca 1.500.000...
98 99 100
Svar
1 993
· Visningar
104 285
Senast: ameo
·
Samhälle becknarväska liten mag- eller midjeväska bolundare komplementbyggnad som får vara högst 30 kvadratmeter stor och som inte kräver...
2
Svar
20
· Visningar
1 718
Senast: Jeffery
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp