Vad händer med 15 000 kronor?

Om jag var A: Jag hade delat med mig
Om jag var B: Jag hade gratulerat och accepterat att det var A som vann.

MEN! Jag hade ALDRIG gett bort lotter till någon. Usch, det känns obehagligt!

Vi hade en julklappslek ett år på jobbet. Alla som ville köpte en julklapp för 50 kr och sen las de i en stor säck och sen fick man en julklapp. Jag fick en Trisslott. Så obehagligt! Det visade sig vara en nitlott vilket faktiskt kändes skönt. Det hade känts väldigt jobbigt om det var en stor vinst! Man visste ju inte vem som hade gett just den julklappen.
 
Jag hade nog inte delat. Ger man bort en lott så är väl själva poängen att den kan ge vinst? Annars är det ju en helt meningslös liten papperslapp att ge.
Kan man inte hantera att den andra vill behålla vinsten så ska man nog inte ge bort lotter i present😉
 
Men det skapar även ett obehag för mig om jag vinner. Ett band som jag inte vill ha med alla. En sorts skuld att ge tillbaka. Njä. Jag vill inte ha någon lott av bekanta och ger inga lotter till bekanta.
 
Här i staden gav en tjej i övre tonåren bort en trisslott till sin väns föräldrar för dom hade ställt upp och var trevliga. Dom vann 25000 i månaden i 25 år....Dom gav henne 25000. Jag tror inte den relationen blev så lång. Hon intervjuades och sa sig vara jättenöjd. Jag tycker det var riktigt dåligt av vinnarna. En ung tjej som gör en fin gest och dom blir miljonärer. Jag hade delat rakt av.
 
Här i staden gav en tjej i övre tonåren bort en trisslott till sin väns föräldrar för dom hade ställt upp och var trevliga. Dom vann 25000 i månaden i 25 år....Dom gav henne 25000. Jag tror inte den relationen blev så lång. Hon intervjuades och sa sig vara jättenöjd. Jag tycker det var riktigt dåligt av vinnarna. En ung tjej som gör en fin gest och dom blir miljonärer. Jag hade delat rakt av.
Jag tycker att den som ger bort lotten får bita ihop. Och vara glad för att den som fick lotten vann storvinsten! Oerhört märkligt att ge bort en lott och hoppas att den som får den inte ska vinna?
 
Detta är ju alltid risken med att ge lotter och något man får vara väl införstådd med.
Man ger ju inte bort en chokladask och förväntar sig att få äta halva asken själv.

Själv hade jag nog delat ett sånt litet belopp med den andre och tyckt att det var en trevlig bonus. 7500 gör ingen större skillnad i mitt liv men kan skapa god stämning i stunden. Större belopp hade jag nog faktiskt inte delat.
 
En väninna till mig sa alltid att om hon vinner typ 290 miljoner på eurojackpot, ska hon dela vinsten lika med mig. Hon föreslog ofta att jag skulle spela hennes rader, när hon inte hade råd..... Det kändes lite obekvämt - om JAG skulle vinna 290 mille, skulle hon definitivt få en liten del men inte hälften!! Då skulle min familj bli vansinniga och jag skulle nog inte skänka bort pengarna med glädje. Några miljoner, ok, men inte hälften.
 
*Delvis knapplån*
Ett liknande scenario men tvärtom:

Tre vänner (studerande med ungefär lika knaper ekonomi) ska åka och vandra, behöver en bil för att ta sig till vandringsleden. Alla tre har bil, men deras respektive behöver den, förutom för en som erbjuder sig att köra.
Bilen parkeras på en parkering vid en djurpark, och vännerna är borta i två nätter. När de kommer tillbaka har det varit inbrott i bilen, inte mycket att stjäla, men en sönderslagen bilruta är det dyraste.

Delar vännerna på självrisken för rutan eller ska bilägaren stå för det?

För att svara på frågan hade jag varit B inte krävt att få dela på vinsten, men hade jag varit A och vunnit hade jag delat den spontant.
 
*Delvis knapplån*
Ett liknande scenario men tvärtom:

Tre vänner (studerande med ungefär lika knaper ekonomi) ska åka och vandra, behöver en bil för att ta sig till vandringsleden. Alla tre har bil, men deras respektive behöver den, förutom för en som erbjuder sig att köra.
Bilen parkeras på en parkering vid en djurpark, och vännerna är borta i två nätter. När de kommer tillbaka har det varit inbrott i bilen, inte mycket att stjäla, men en sönderslagen bilruta är det dyraste.

Delar vännerna på självrisken för rutan eller ska bilägaren stå för det?

För att svara på frågan hade jag varit B inte krävt att få dela på vinsten, men hade jag varit A och vunnit hade jag delat den spontant.

Det tycker jag nog att de ska göra. Dela på självrisken alltså.
 
*Delvis knapplån*
Ett liknande scenario men tvärtom:

Tre vänner (studerande med ungefär lika knaper ekonomi) ska åka och vandra, behöver en bil för att ta sig till vandringsleden. Alla tre har bil, men deras respektive behöver den, förutom för en som erbjuder sig att köra.
Bilen parkeras på en parkering vid en djurpark, och vännerna är borta i två nätter. När de kommer tillbaka har det varit inbrott i bilen, inte mycket att stjäla, men en sönderslagen bilruta är det dyraste.

Delar vännerna på självrisken för rutan eller ska bilägaren stå för det?

För att svara på frågan hade jag varit B inte krävt att få dela på vinsten, men hade jag varit A och vunnit hade jag delat den spontant.
Den är svår. Jag vet faktiskt inte?

En kollega klantade sig och betalade fel parkering på jobb-bilen. Fick böter och förväntade sig att vi övriga också skulle dela på böterna. Hade jag betalat parkeringen (med jobbets kort såklart) hade jag mest troligt betalat korrekt och därmed inte fått böter.
 
Den är svår. Jag vet faktiskt inte?

En kollega klantade sig och betalade fel parkering på jobb-bilen. Fick böter och förväntade sig att vi övriga också skulle dela på böterna. Hade jag betalat parkeringen (med jobbets kort såklart) hade jag mest troligt betalat korrekt och därmed inte fått böter.

Fast här var det ju ingen som gjorde nåt fel. Förutom inbrottstjuven då såklart. Alla tre behövde bil för att ta sig till vandringsleden. Två hade inte tillgång till bil så den tredje kör med sin. Då räknar jag med att alla som nyttjar bilen delar på de kostnader som uppkommer som inte är förslitningsskador. Jag tycker att man delar på kostnad för bensin, punktering (tar förgivet att bilens däck inte fått punka p.g.a. förslitning utan p.g.a. yttre våld) och inbrott osv.
 
*Delvis knapplån*
Ett liknande scenario men tvärtom:

Tre vänner (studerande med ungefär lika knaper ekonomi) ska åka och vandra, behöver en bil för att ta sig till vandringsleden. Alla tre har bil, men deras respektive behöver den, förutom för en som erbjuder sig att köra.
Bilen parkeras på en parkering vid en djurpark, och vännerna är borta i två nätter. När de kommer tillbaka har det varit inbrott i bilen, inte mycket att stjäla, men en sönderslagen bilruta är det dyraste.

Delar vännerna på självrisken för rutan eller ska bilägaren stå för det?

För att svara på frågan hade jag varit B inte krävt att få dela på vinsten, men hade jag varit A och vunnit hade jag delat den spontant.

Självklart delar man på självrisken.
Hur kan det ens vara en fråga?
Hur snåla är folk egentligen 😅
 
Tre vänner (studerande med ungefär lika knaper ekonomi) ska åka och vandra, behöver en bil för att ta sig till vandringsleden. Alla tre har bil, men deras respektive behöver den, förutom för en som erbjuder sig att köra.
Bilen parkeras på en parkering vid en djurpark, och vännerna är borta i två nätter. När de kommer tillbaka har det varit inbrott i bilen, inte mycket att stjäla, men en sönderslagen bilruta är det dyraste.

Delar vännerna på självrisken för rutan eller ska bilägaren stå för det?
Bilägaren står för de kostnader som uppkommer av att ha bil (som självrisk vid inbrott) - förutom soppan för den gemensamma resan, som delas på.
 
*Delvis knapplån*
Ett liknande scenario men tvärtom:

Tre vänner (studerande med ungefär lika knaper ekonomi) ska åka och vandra, behöver en bil för att ta sig till vandringsleden. Alla tre har bil, men deras respektive behöver den, förutom för en som erbjuder sig att köra.
Bilen parkeras på en parkering vid en djurpark, och vännerna är borta i två nätter. När de kommer tillbaka har det varit inbrott i bilen, inte mycket att stjäla, men en sönderslagen bilruta är det dyraste.

Delar vännerna på självrisken för rutan eller ska bilägaren stå för det?

För att svara på frågan hade jag varit B inte krävt att få dela på vinsten, men hade jag varit A och vunnit hade jag delat den spontant.
Vännen hade nog behövt efterfråga det :o Alltså, ibland tänker jag inte på såna saker och de bara glider rakt över huvudet utan att mena något illa. Men om vännen hade frågat om vi kunde dela på självrisken så hade jag ställt upp.

(Iofs kan det bero på att jag inte är bilägare och därmed känner inte till eller är inte så medveten om dessa saker 😅)
 
Och om min vill vara en rutten vän eller inte 😅
Det är ju knappast sina kostnader om man är tre som åker i en bil.
För mig är det ren och skär snålhet och egoism.
Trist för dig, det får du betala.
Fy fan 🤮

Ja, jag hade iaf inte kört med min egen bil fler gånger efter det. Då hade jag sagt att vi får hyra en bil eller åka nånstans dit man kan åka kollektivt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp