Vad händer med 15 000 kronor?

Ja, jag hade inte sett det som en kostnad för att man har bil, utan som en oväntad utgift för resan, och då delar man på det.

Samma här.
Kul att vara den med bilen som får betala för något man inte kan rå för. Alla tre är ju lika delaktiga samt att de andra två slipper krångel med försäkringsbolaget, slipper lämna in bil osv. Det minsta man kan göra är ju att dela på kostnaderna.
 
Samma här.
Kul att vara den med bilen som får betala för något man inte kan rå för. Alla tre är ju lika delaktiga samt att de andra två slipper krångel med försäkringsbolaget, slipper lämna in bil osv. Det minsta man kan göra är ju att dela på kostnaderna.
Exakt så! Det var faktiskt uppstarten till att sluta umgås med en av de vännerna. En betalade, den andra inte. Snålhet är det mest ocharmiga jag vet.

Nej, inte är en sugen på att ställa upp med bil nästa gång liksom.
 
*Delvis knapplån*
Ett liknande scenario men tvärtom:

Tre vänner (studerande med ungefär lika knaper ekonomi) ska åka och vandra, behöver en bil för att ta sig till vandringsleden. Alla tre har bil, men deras respektive behöver den, förutom för en som erbjuder sig att köra.
Bilen parkeras på en parkering vid en djurpark, och vännerna är borta i två nätter. När de kommer tillbaka har det varit inbrott i bilen, inte mycket att stjäla, men en sönderslagen bilruta är det dyraste.

Delar vännerna på självrisken för rutan eller ska bilägaren stå för det?

För att svara på frågan hade jag varit B inte krävt att få dela på vinsten, men hade jag varit A och vunnit hade jag delat den spontant.
Borde vara självklart att dela i det fallet eftersom alla var i behov av bilen för utflykten. Hade däremot tre pers helst åkt kollektivt men den fjärde insisterat på att de skulle åka i hens bil, då hade det inte alls varit självklart.

När vi skulle på spelningar med mitt band och jag var den enda i bandet som hade körkort (men hatade att köra i nya städer) drog jag det så långt att jag sa typ "jag kör bara på villkoret att vi delar lika på alla eventulla missödeskostnader, även om det är för att jag klantar mig". Fullt rimligt, och de gick med på det.
 
*Delvis knapplån*
Ett liknande scenario men tvärtom:

Tre vänner (studerande med ungefär lika knaper ekonomi) ska åka och vandra, behöver en bil för att ta sig till vandringsleden. Alla tre har bil, men deras respektive behöver den, förutom för en som erbjuder sig att köra.
Bilen parkeras på en parkering vid en djurpark, och vännerna är borta i två nätter. När de kommer tillbaka har det varit inbrott i bilen, inte mycket att stjäla, men en sönderslagen bilruta är det dyraste.

Delar vännerna på självrisken för rutan eller ska bilägaren stå för det?

För att svara på frågan hade jag varit B inte krävt att få dela på vinsten, men hade jag varit A och vunnit hade jag delat den spontant.

I min kompiskrets hade det varit självklart att se det som en kostnad för resan, och dela lika.

Idag hade garanterat några av de vänner som har god ekonomi men ingen bil erbjudit sig att betala hela självrisken eftersom vännen ändå tar slitage och värdeminskning på sin bil, till allas fördel...
 
Exakt så! Det var faktiskt uppstarten till att sluta umgås med en av de vännerna. En betalade, den andra inte. Snålhet är det mest ocharmiga jag vet.

Nej, inte är en sugen på att ställa upp med bil nästa gång liksom.
Alltså, hade någon frågat om att dela på självrisken, så hade jag ställt upp på det. Men frågan hade förvånat mig, eftersom jag själv aldrig hade tänkt tanken om det varit min bil.
 
Alltså, hade någon frågat om att dela på självrisken, så hade jag ställt upp på det. Men frågan hade förvånat mig, eftersom jag själv aldrig hade tänkt tanken om det varit min bil.
Men varför inte?

Ni hade delat på bensin förutsätter jag? Böter (om ni gemensamt gjorde en felbedömning om parkeringsbetalning)?
 
*Delvis knapplån*
Ett liknande scenario men tvärtom:

Tre vänner (studerande med ungefär lika knaper ekonomi) ska åka och vandra, behöver en bil för att ta sig till vandringsleden. Alla tre har bil, men deras respektive behöver den, förutom för en som erbjuder sig att köra.
Bilen parkeras på en parkering vid en djurpark, och vännerna är borta i två nätter. När de kommer tillbaka har det varit inbrott i bilen, inte mycket att stjäla, men en sönderslagen bilruta är det dyraste.

Delar vännerna på självrisken för rutan eller ska bilägaren stå för det?

För att svara på frågan hade jag varit B inte krävt att få dela på vinsten, men hade jag varit A och vunnit hade jag delat den spontant.
Absolut dela!
 
*Delvis knapplån*
Ett liknande scenario men tvärtom:

Tre vänner (studerande med ungefär lika knaper ekonomi) ska åka och vandra, behöver en bil för att ta sig till vandringsleden. Alla tre har bil, men deras respektive behöver den, förutom för en som erbjuder sig att köra.
Bilen parkeras på en parkering vid en djurpark, och vännerna är borta i två nätter. När de kommer tillbaka har det varit inbrott i bilen, inte mycket att stjäla, men en sönderslagen bilruta är det dyraste.

Delar vännerna på självrisken för rutan eller ska bilägaren stå för det?

För att svara på frågan hade jag varit B inte krävt att få dela på vinsten, men hade jag varit A och vunnit hade jag delat den spontant.
Jag skulle aldrig nånsin tänka att mina passagerare ska betala för nåt annat än bensinkostnader!

Alltså om bilen plötsligt går sönder och det är frågan om tiotusen kronors reparationskostnad, är det fortfarande så att passagerarna ska betala en del? Det är ju helt befängt.

Jag skulle aldrig mer sätta mig i någon annans bil.
 
Jag skulle aldrig nånsin tänka att mina passagerare ska betala för nåt annat än bensinkostnader!

Alltså om bilen plötsligt går sönder och det är frågan om tiotusen kronors reparationskostnad, är det fortfarande så att passagerarna ska betala en del? Det är ju helt befängt.

Jag skulle aldrig mer sätta mig i någon annans bil.

Inte sånt som är förslitningsgrejor. Men sånt som endast uppkom för att man gjorde just den resan just då. Som inbrottet eller punktering.
 
*Delvis knapplån*
Ett liknande scenario men tvärtom:

Tre vänner (studerande med ungefär lika knaper ekonomi) ska åka och vandra, behöver en bil för att ta sig till vandringsleden. Alla tre har bil, men deras respektive behöver den, förutom för en som erbjuder sig att köra.
Bilen parkeras på en parkering vid en djurpark, och vännerna är borta i två nätter. När de kommer tillbaka har det varit inbrott i bilen, inte mycket att stjäla, men en sönderslagen bilruta är det dyraste.

Delar vännerna på självrisken för rutan eller ska bilägaren stå för det?

För att svara på frågan hade jag varit B inte krävt att få dela på vinsten, men hade jag varit A och vunnit hade jag delat den spontant.

Hade det varit min bil hade jag betalat hela självrisken (det är min bil, mitt val av självrisknivå osv) och hade det varit någon annans bil hade jag förväntat mig att bilägaren betalar sin självrisk.

Vad ska man göra om kompisen bara har trafikförsäkring? Köpa en ny bil liksom?
 
Jag skulle aldrig nånsin tänka att mina passagerare ska betala för nåt annat än bensinkostnader!

Alltså om bilen plötsligt går sönder och det är frågan om tiotusen kronors reparationskostnad, är det fortfarande så att passagerarna ska betala en del? Det är ju helt befängt.

Jag skulle aldrig mer sätta mig i någon annans bil.
Om inte bilägaren har försäkring som täcker så är det hens eget fel, men i detta fall var det frågan om självrisken.
 
Jag skulle aldrig nånsin tänka att mina passagerare ska betala för nåt annat än bensinkostnader!

Alltså om bilen plötsligt går sönder och det är frågan om tiotusen kronors reparationskostnad, är det fortfarande så att passagerarna ska betala en del? Det är ju helt befängt.

Jag skulle aldrig mer sätta mig i någon annans bil.
Reparationskostnader för att bilen pajar av sig själv är, enligt mig, något helt annat än att dela på självrisken vid inbrott.
 
*Delvis knapplån*
Ett liknande scenario men tvärtom:

Tre vänner (studerande med ungefär lika knaper ekonomi) ska åka och vandra, behöver en bil för att ta sig till vandringsleden. Alla tre har bil, men deras respektive behöver den, förutom för en som erbjuder sig att köra.
Bilen parkeras på en parkering vid en djurpark, och vännerna är borta i två nätter. När de kommer tillbaka har det varit inbrott i bilen, inte mycket att stjäla, men en sönderslagen bilruta är det dyraste.

Delar vännerna på självrisken för rutan eller ska bilägaren stå för det?

Vare sig jag eller någon jag känner hade ens haft en tanke på att någon annan än bilägaren ska betala.

Min bil, min försäkring, mitt ansvar att minimera skaderisker.

Hade någon däremot lånat min bil/(jag lånt någon annans bil) och något hände, så är det lika självklart för alla inblandade att den/de som haft ansvar för bilen vid skaderillfället betalar självrisk.
 
Reparationskostnader för att bilen pajar av sig själv är, enligt mig, något helt annat än att dela på självrisken vid inbrott.
Fast om bilägaren valt en självrisk på 5000 och man själv har 1500 på sin bil, ska jag då betala för att hen valt en annan försäkring? Nä, det känns tokigt.

Ska jag betala personens punktering? Tänk om personen har valt riktigt dåliga/gamla däck?

Nja, jag skulle inte vilja betala och skulle inte heller förvänta mig att någon betalade självrisken på min bil/egendom om inte en annan person var uppenbart skyldig till skadan (typ kört bilen och kört in i en stolpe eller liknande).
 
Fast om bilägaren valt en självrisk på 5000 och man själv har 1500 på sin bil, ska jag då betala för att hen valt en annan försäkring? Nä, det känns tokigt.

Ska jag betala personens punktering? Tänk om personen har valt riktigt dåliga/gamla däck?

Nja, jag skulle inte vilja betala och skulle inte heller förvänta mig att någon betalade självrisken på min bil/egendom om inte en annan person var uppenbart skyldig till skadan (typ kört bilen och kört in i en stolpe eller liknande).
Jag tycker en får tänka på kontexten.

Tre vänner ska ut och vandra; de behöver en bil. En av dem är snäll och ställer upp med bil. Ingen har bra ekonomi. Det blir inbrott, självrisken ligger på 1500 kr. Ingen har klantat sig, bil är välförsäkrad.

Hade det gällt p-bot och vi tre alla tyckt att vi kunde stå utan att betala, tycker jag att en delar på boten.

Detta är visserligen självsanerande. Jag umgås numer med människor med samma värdegrund som jag, och slipper dessa konflikter.
 
Jag tycker en får tänka på kontexten.

Tre vänner ska ut och vandra; de behöver en bil. En av dem är snäll och ställer upp med bil. Ingen har bra ekonomi. Det blir inbrott, självrisken ligger på 1500 kr. Ingen har klantat sig, bil är välförsäkrad.

Hade det gällt p-bot och vi tre alla tyckt att vi kunde stå utan att betala, tycker jag att en delar på boten.

Detta är visserligen självsanerande. Jag umgås numer med människor med samma värdegrund som jag, och slipper dessa konflikter.
Jag skulle stå för mina kostnader själv gällande både böter/självrisk. Skulle någon be mig om 500 för självrisken skulle jag också betala om det var ett inbrott, men jag skulle inte tänkt tanken själv. Min bil, jag har valt att ta risken, även om vi var flera som åkte.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Hur få stilla händer?

Omröstningar

Tillbaka
Upp