Vad händer med 15 000 kronor?

Det beror nog på. Hade jag i egenskap av A haft väldigt besvärliga skulder hade jag nog inte delat utan satt in dessa pengar i skulderna. Hade jag "gått runt" ändå hade jag nog velat dela.
 
Jag skulle stå för mina kostnader själv gällande både böter/självrisk. Skulle någon be mig om 500 för självrisken skulle jag också betala om det var ett inbrott, men jag skulle inte tänkt tanken själv. Min bil, jag har valt att ta risken, även om vi var flera som åkte.
Jag anser ju att alla tre tog risken, inte bilägaren själv. Just för att det var mer en slump vems bil det blev.
 
Jag tycker en får tänka på kontexten.

Tre vänner ska ut och vandra; de behöver en bil. En av dem är snäll och ställer upp med bil. Ingen har bra ekonomi. Det blir inbrott, självrisken ligger på 1500 kr. Ingen har klantat sig, bil är välförsäkrad.

Hade det gällt p-bot och vi tre alla tyckt att vi kunde stå utan att betala, tycker jag att en delar på boten.

Detta är visserligen självsanerande. Jag umgås numer med människor med samma värdegrund som jag, och slipper dessa konflikter.
Håller med dig helt och hållet. Vänskap är oftast värd mer än pengar.

För några år sedan var jag och en kompis på bilsemester med min bil. Det är bara jag som har körkort. Vi brukar dela på parkeringen men ibland erbjuder hon sig att betala allt då jag kör. Vi ställde oss i ett parkeringshus och hon gick iväg och betalade. Det visade sig ha blivit något fel och jag fick böter. Eftersom jag tycker att det är mitt ansvar som bilägaren att kolla tänkte jag att jag fick betala allt själv, men för henne var det självklart att betala hälften. Det hade varit lika självklart för mig i en omvänd situation. 30 års vänskap är värd mer än hundralappar.
 
Håller med dig helt och hållet. Vänskap är oftast värd mer än pengar.

För några år sedan var jag och en kompis på bilsemester med min bil. Det är bara jag som har körkort. Vi brukar dela på parkeringen men ibland erbjuder hon sig att betala allt då jag kör. Vi ställde oss i ett parkeringshus och hon gick iväg och betalade. Det visade sig ha blivit något fel och jag fick böter. Eftersom jag tycker att det är mitt ansvar som bilägaren att kolla tänkte jag att jag fick betala allt själv, men för henne var det självklart att betala hälften. Det hade varit lika självklart för mig i en omvänd situation. 30 års vänskap är värd mer än hundralappar.
Hade jag varit i din väns situation så hade jag betalat hela böterna; eftersom det var jag som klantat till det med parkeringen som jag skulle stå för.
 
Jag tycker en får tänka på kontexten.

Tre vänner ska ut och vandra; de behöver en bil. En av dem är snäll och ställer upp med bil. Ingen har bra ekonomi. Det blir inbrott, självrisken ligger på 1500 kr. Ingen har klantat sig, bil är välförsäkrad.

Hade det gällt p-bot och vi tre alla tyckt att vi kunde stå utan att betala, tycker jag att en delar på boten.

Detta är visserligen självsanerande. Jag umgås numer med människor med samma värdegrund som jag, och slipper dessa konflikter.

Samma här.
Hade inte velat vara vän med någon som bara rycker på axlarna, din bil, ditt problem.
Jag är en person som alltid vill hjälpa till och vill vara snäll mot mina vänner, det är vänskap för mig.
Därför umgås jag bara med folk som har samma inställning.
 
Kollega och jag var i stor stad med klient. Kollegan hade dagen innan varit i samma stad i samma ärende och visste en bra gata att parkera på sedan gårdagens besök. Hen parkerade. Vi fick parkeringsböter. Just den gatan hade parkeringsförbud bara två timmar, jag upprepar, 2 h i månaden för sopkörning. Dom timmarna prickade vi lantisar. Självklart betalade jag halva parkeringsboten.
 
Hade jag varit i din väns situation så hade jag betalat hela böterna; eftersom det var jag som klantat till det med parkeringen som jag skulle stå för.
Jag tyckte det var mitt ansvar eftersom det är min bil och har större erfarenhet av att tolka text på parkeringsautomater.
 
Jag tycker att den som ger bort lotten får bita ihop. Och vara glad för att den som fick lotten vann storvinsten! Oerhört märkligt att ge bort en lott och hoppas att den som får den inte ska vinna?
Varför tror du att hon inte ville dom skulle vinna? Det är väl självklart att hon hoppades på en vinstlott. Och hon skänkte nog inte en tanke på HUR stor vinst det kunde bli. Ville ge något som uppskattning. En superfin gest från en ung person. Och så vann dom över 7 miljoner. Och ger henne 25000.
 
Samma här.
Hade inte velat vara vän med någon som bara rycker på axlarna, din bil, ditt problem.
Jag är en person som alltid vill hjälpa till och vill vara snäll mot mina vänner, det är vänskap för mig.
Därför umgås jag bara med folk som har samma inställning.

Fast hallå. Hade min vän uttryckt att självrisken blir en problematiskt utgift (typ muttrar "fan det här hade jag inte råd med denna månad") hade jag swishat hela beloppet direkt om jag kunde avvara dom pengarna och skulle aldrig be om att få tillbaka hela eller delar av beloppet.
 
Varför tror du att hon inte ville dom skulle vinna? Det är väl självklart att hon hoppades på en vinstlott. Och hon skänkte nog inte en tanke på HUR stor vinst det kunde bli. Ville ge något som uppskattning. En superfin gest från en ung person. Och så vann dom över 7 miljoner. Och ger henne 25000.
25k är väl jättemycket pengar att få som ung? Jag skulle vara enormt tacksam och inte förvänta mig en krona. Men absolut gräma mig lite över att jag gett bort lotten. :)
 
Fast hallå. Hade min vän uttryckt att självrisken blir en problematiskt utgift (typ muttrar "fan det här hade jag inte råd med denna månad") hade jag swishat hela beloppet direkt om jag kunde avvara dom pengarna och skulle aldrig be om att få tillbaka hela eller delar av beloppet.

Men erbjuda dig att dela skulle du inte göra?
 
Kontentan är alltså att om man i gåva får en lott, så "ska" man ge bort en stor del ev vinst till den som gett en lotten och får den man åker med inbrott/parkeringsböter gällande dennes bil, så "ska" man betala stor del av dennes självrisk, annars ses man som gniden, snål och -förtäckt sagt- en allmänt lite dålig människa.

Imgen som känner mig (finns nog t o m några här som instämmer) skulle använda något av de epiteten om mig iaf och gissningsvis gäller detsamma för övriga som inte per automatik kastar sina pengar på andra pga nån underförstådd förväntning.

Det är btw det sistnämnda som stör mig, att folk har outtalade och underförstådda förväntningar på vad andra ska och inte ska göra när det gäller deras egna pengar.
 
Det är btw det sistnämnda som stör mig, att folk har outtalade och underförstådda förväntningar på vad andra ska och inte ska göra när det gäller deras egna pengar.
Jag håller faktiskt med om det här sista. Tycker det är lite sorgligt om man bara utgår ifrån att alla tänkt enligt ens eget perspektiv men bestämt sig för att vara snål/en dålig vän/etc. Det är inte självklart att man har likadana kulturella normer eller tankesätt. Man kanske inte ens kommer på tanken att lägga sig i vad gäller det där med bilen. Jag hoppas att man åtminstone försöker prata öppet om det innan man avfärdar en mångårig vänskap.
 
Jag håller faktiskt med om det här sista. Tycker det är lite sorgligt om man bara utgår ifrån att alla tänkt enligt ens eget perspektiv men bestämt sig för att vara snål/en dålig vän/etc. Det är inte självklart att man har likadana kulturella normer eller tankesätt. Man kanske inte ens kommer på tanken att lägga sig i vad gäller det där med bilen. Jag hoppas att man åtminstone försöker prata öppet om det innan man avfärdar en mångårig vänskap.
Men det här gäller väl inte bara ekonomi - utan typ allt man gör? Att man ”dömmer” människor utifrån sina egna perspektiv på saker och ting alltså :) Menar inte att det är bra, men tänker att det är rätt naturligt.
 
Men det här gäller väl inte bara ekonomi - utan typ allt man gör? Att man ”dömmer” människor utifrån sina egna perspektiv på saker och ting alltså :) Menar inte att det är bra, men tänker att det är rätt naturligt.
Tendensen har vi absolut, men särskilt i närmre relationer hoppas jag att det är vanligt att man pratar just om ens olika perspektiv, särskilt om någon blir sårad av den andres agerande.
 
Jag håller faktiskt med om det här sista. Tycker det är lite sorgligt om man bara utgår ifrån att alla tänkt enligt ens eget perspektiv men bestämt sig för att vara snål/en dålig vän/etc. Det är inte självklart att man har likadana kulturella normer eller tankesätt. Man kanske inte ens kommer på tanken att lägga sig i vad gäller det där med bilen. Jag hoppas att man åtminstone försöker prata öppet om det innan man avfärdar en mångårig vänskap.
Såna här trådar är bra också, för att se att det finns olika sätt att se på saker - och att det kan finnas andra orsaker bakom än det en först tänker på.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp