Vad händer med min ponny ? ""långt""

Solei69

Trådstartare
Lite bekymrad och frågande angående min ponny.

Han är russ/arab och har alltid haft lätt att lägga på sig men har under vintern och våren tack vare bevakad fodring (står på lösdrift och snor de andras mat så fort han får chansen) gått ned i vikt då han även ridits regelbundet. Han är skodd fram. Har haft problem att bli av med hans späcknacke men jag tänkte att det kommer väl med tiden. Dom går i vanliga fall i lösdriftshage som har gräs på hösten som sedan blir nedbetat under vinterhalvåret och växer till sig under sommaren när dom är på sommarbete (juni-aug). Han har ALDRIG haft fång eller ens känningar av det. Han var första året efter vi började köra dom till detta betet så fet att det var löjligt och sedan dess går han under juni-juli med green-guard betesbegränsare och slipper den under augusti då gräset oftast inte är så näringsrikt längre och tillgången mer begränsad. Dom andra hästarna är halvblod och äter inte like "intensivt" som ponnyn. Nu för tre veckor sedan släpptes han och hans tre stallkompisar som vanligt hos grannen i en liten "invänjningshage" som vi gjort de senaste 5 åren. Den är på ca 1 ha och där går dom för att vänja in sig inför betet och för att "klippa" ned hagen. Skorna togs av då han tappat en och hovslagaren ska komma på måndag. Där gick dom en vecka tills dom då släpptes upp på ordinarie bete. Där har under våren gått två ettåringar och hagen (6-7 ha) hade till största delen putsats så det var bara högre gräs i skogsdelen där traktorn inte kom åt. Ägarna till hagen kollar dom varje dag då jag börjat nytt jobb. Åkte upp med en mineralslick till dom i förrgår, efter knappt en och en halv vecka och noterar att ponnyn inte galopperar till oss som han brukar. Han lufsar fram som om han gick i djup dynga med huvudet lågt. Kollar hela hästen. Svag puls i hf så jag kollar efter ev. märke som tyder på hovböld. Vill ogärna vända vänster men utan problem höger. Ägarna till hagen talar om att han och dom andra hästarna rusat omkring som tokar kvällen innan och busat. Ok vrickning kanske... Han visar inga fångsymtom, svala hovar, står jämnt på alla fyra, jag får utan problem lyfta alla hovar. Avvaktar till nästa dag. Han verkar väldigt stel occh jag inbillar mig att han är svullen på vänstra sidan precis vid kors/länd. Enligt hagägaren ligger han mycket. Jag ringer veterinär som säger att det verkar osannolikt att han skulle fått fång efter att så lång tid gått på gräs. Mer troligt hovböld eller att han sträckt sig ordentligt. Så jag plockade hem honom och det ena stoet. Nu går dom i hagen här hemma med väldigt lite gräs i och får helt enkelt nöja sig med det ett par dagar så att om det är fång skall det avta. Ponnyn är fortfarande stel och jag känner nu puls tidvis i bägge fram men även i ett bakben när jag känner precis vid kotleden. Vad i hela friden kan ha hänt? Kan han ha fått fång i alla fyra? (vet kommer imorgon hovis på måndag) eller kan han ha gått omkull ordentligt och fått muskelbristningar? Han verkar ha som ett tufsigt "brännmärke" i pälsen på höger skinka men det kan ju lika väl vara från trädgnuggande. Alla fyra hovarna är svala, benen helt torra och svala. Han står fortfarande jämnt på alla fyra och väger inte bakåt som jag förstår gärna fånghästar gör. Betar utan problem. Jag får lyfta alla fyra utan gnäll och hittar ingenting i hovarna. Vill fortfarande inte gärna vända vänster men går ok åt höger. Någon som varit med om något liknande ??? Har aldrig haft en fånghäst så jag ser "symtom" överallt. Beter en fånghäst sig så här ?:confused::confused:
 
Sv: Vad händer med min ponny ? ""långt""

Jag skulle gissa på att han gått omkull och slagit sig ordentligt. Låter ju som att nacken är problemet. Det behöwer ju iofs inte wara bättre än fång. Hoppas det ordnar sig!
 
Sv: Vad händer med min ponny ? ""långt""

Ja det är ju en fullt möjlig tanke med hänsyn till att han verkar ha svårt att "ta för sig" med frambenen och inte gärna gick i backen upp mot grinden.
Nu när du säger det ser han faktiskt ut att röra sig som jag gjorde när jag hade nackspärr för några veckor sedan!!:idea:

Han böjer dock hals både åt höger och vänster utan större uppmuntran så då sitter det nog i så fall högre upp. Vad gör man åt det ? Röntgar och kollar så inget är trasigt i nackkotor är ju min första tanke men om det "bara" är en muskelbristning? Värme, vila och ...vad ? Massage bör ju också fungera så länge inget annat är trasigt. Ska se vad vet säger imorgon. Stackars lille bullen! Men äter gör han......:grin:
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 212
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
807
Senast: Habina
·
Hästvård Hämtade hem en häst i början på hösten (2022), då gick han på bete och var ganska rund om magen. Första gången han skoddes om hos mig...
2
Svar
34
· Visningar
3 102
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 152
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp