Vad händer med min tunga?

TeamLundVer

Trådstartare
För drygt två veckor sedan började jag få ont på vänster sida av tungspetsen. Några dagar senare blev jag "kal" där jag fått ont.

Ytterligare ett par dagar gick och jag fick som ett sår mitt emellan där det gör ont och resten av tungan. Detta sår gör ännu mer ont.

Nu har det spridit sig ännu mer och såret går nästan tvärs över hela tungan. Framför är det helt kalt och bränns, bakom är det ok. Såren gör ännu mer ont.

Jag har provat det mesta men är nu på nivån att det enda jag kan stoppa i mig är iskallt vatten då det bedövar lite. Allt annat känns som om jag stoppar i mig syra.:arghh:

Har någon annan varit med om detta? Tips på vad som kan hjälpa?

Dålig bild nedan. Det syns betydligt mer i verkligheten.
13000159_10154174498903953_3681942090211359543_n.jpg
 
Låter som det skulle kunna vara "Afte".
Något jag själv lider av till å från och gör sjuhelsikes ont!
"
När man får sår i brustna munblåsor i munslemhinnan kallas det för aftösa sår, eller afte. Det är ett ganska vanligt besvär, man räknar med att var femte person drabbas någon gång under livet. Afte är inte smittsamt och är mer vanligt hos kvinnor än män. Orsaken till varför man får blåsorna är inte fastställd. Afte finns i tre olika svårighetsgrader: Minor afte, major afte och herpetiforma ulcerationer.

Symtom på afte
När man får afte har man blåsor som växer för att sedan brista och utvecklas till sår. Aften kan bestå av ett eller flera sår som kan vara från några millimeter till någon centimeter stora. Såret är vanligtvis svagt gulaktigt. Slemhinnan kring såret blir ofta irriterad och röd. I många fall orsakar afte lidande för den drabbade eftersom blåsorna och den närliggande huden blir känslig och öm. Vissa drabbas bara en gång medan vissa dras med återkommande problem hela livet. Afte läker oftast ut av sig själv inom 10-14 dagar.

I många fall är afte besvärligt för den drabbade. Smärtan kan göra att det blir svårt att äta, dricka, prata och borsta tänderna. Munblåsorna kan leda till irritation som förvärras av att man i många fall inte kan tala med andra på ett tydligt sätt. Man bör vara uppmärksam på vad man försöker äta och dricka när man har afte, eftersom vissa livsmedel kan förvärra symtomen. Det kan även vara så att kall dryck eller glass kyler ner svullnaden och ger viss smärtlindring.

Orsaker
Det finns ingen fastställd orsak till afte, men det uppkommer ofta i samband med skador i munnen, vid försämrat immunförsvar eller vid en infektion som t ex en förkylning. Såväl virusinfektioner som bakterieinfektioner, inflammationer och allergier tas upp som möjliga källor. Munblåsorna liknar ofta virussår, vilket gör att man kan misstänka virus.

Läs mer om AftexAftex skapa en hinna som skyddar såren från beröring. Hinnan gör att aften får läka ifred och undvika kontakt med tänderna och det man äter och dricker. Om man har afte som kvarstår i över två veckor bör man söka vård.

Förebyggande råd
Om man vill minimera risken att få afte bör man undvika allt som kan ge skador eller sår i munnen. Undvik hårda tandborstar och livsmedel som kan vara frätande eller som på annat sätt skadar tandköttet. Många gånger kan man också råka bita sig i munnen eller i tungan när man tuggar tuggummi.

Är det verkligen afte?
Det finns flera sjukdomar som har liknande symtom. Om man är ung kan blåsor i munnen vara ett tidigt symtom på någon mag- och tarmsjukdom, bristsjukdom eller födoämnesallergi.

Det finns även ett flertal andra typer av blåsor och sår i munnen:

  • Herpes
  • Höstblåsor
  • Fordyces spot
  • Mucolele
  • Oral lichen planus
Om man söker vård ställer läkaren ställer oftast diagnosen afte genom att lyssna på beskrivningen av symtomen och blåsornas utbrott. Det finns inget test som bevisar att man har det. I många fall tas en serie prov för att utesluta att munblåsorna inte beror på t ex bristsjukdomar eller mag- tarmsjukdomar.

När bör man söka vård?
Man bör söka vård för afte om:

  • Problemen varar i mer än två veckor.
  • Man får besvär som återkommer.
  • Man har svårt att äta och dricka.
  • Man tror att besvären beror på tänderna eller en tandprotes.
 
Jag fick skölja munnen med bedövningsmedel för att öht kunna äta och bara äta mat med sugrör. Afte hade jag sa doktorn och det går över när du blir stor. Jag var 30 år då :eek:
 
Låter som det skulle kunna vara "Afte".
Något jag själv lider av till å från och gör sjuhelsikes ont!
"
När man får sår i brustna munblåsor i munslemhinnan kallas det för aftösa sår, eller afte. Det är ett ganska vanligt besvär, man räknar med att var femte person drabbas någon gång under livet. Afte är inte smittsamt och är mer vanligt hos kvinnor än män. Orsaken till varför man får blåsorna är inte fastställd. Afte finns i tre olika svårighetsgrader: Minor afte, major afte och herpetiforma ulcerationer.

Symtom på afte
När man får afte har man blåsor som växer för att sedan brista och utvecklas till sår. Aften kan bestå av ett eller flera sår som kan vara från några millimeter till någon centimeter stora. Såret är vanligtvis svagt gulaktigt. Slemhinnan kring såret blir ofta irriterad och röd. I många fall orsakar afte lidande för den drabbade eftersom blåsorna och den närliggande huden blir känslig och öm. Vissa drabbas bara en gång medan vissa dras med återkommande problem hela livet. Afte läker oftast ut av sig själv inom 10-14 dagar.

I många fall är afte besvärligt för den drabbade. Smärtan kan göra att det blir svårt att äta, dricka, prata och borsta tänderna. Munblåsorna kan leda till irritation som förvärras av att man i många fall inte kan tala med andra på ett tydligt sätt. Man bör vara uppmärksam på vad man försöker äta och dricka när man har afte, eftersom vissa livsmedel kan förvärra symtomen. Det kan även vara så att kall dryck eller glass kyler ner svullnaden och ger viss smärtlindring.

Orsaker
Det finns ingen fastställd orsak till afte, men det uppkommer ofta i samband med skador i munnen, vid försämrat immunförsvar eller vid en infektion som t ex en förkylning. Såväl virusinfektioner som bakterieinfektioner, inflammationer och allergier tas upp som möjliga källor. Munblåsorna liknar ofta virussår, vilket gör att man kan misstänka virus.

Läs mer om AftexAftex skapa en hinna som skyddar såren från beröring. Hinnan gör att aften får läka ifred och undvika kontakt med tänderna och det man äter och dricker. Om man har afte som kvarstår i över två veckor bör man söka vård.

Förebyggande råd
Om man vill minimera risken att få afte bör man undvika allt som kan ge skador eller sår i munnen. Undvik hårda tandborstar och livsmedel som kan vara frätande eller som på annat sätt skadar tandköttet. Många gånger kan man också råka bita sig i munnen eller i tungan när man tuggar tuggummi.

Är det verkligen afte?
Det finns flera sjukdomar som har liknande symtom. Om man är ung kan blåsor i munnen vara ett tidigt symtom på någon mag- och tarmsjukdom, bristsjukdom eller födoämnesallergi.

Det finns även ett flertal andra typer av blåsor och sår i munnen:

  • Herpes
  • Höstblåsor
  • Fordyces spot
  • Mucolele
  • Oral lichen planus
Om man söker vård ställer läkaren ställer oftast diagnosen afte genom att lyssna på beskrivningen av symtomen och blåsornas utbrott. Det finns inget test som bevisar att man har det. I många fall tas en serie prov för att utesluta att munblåsorna inte beror på t ex bristsjukdomar eller mag- tarmsjukdomar.

När bör man söka vård?
Man bör söka vård för afte om:

  • Problemen varar i mer än två veckor.
  • Man får besvär som återkommer.
  • Man har svårt att äta och dricka.
  • Man tror att besvären beror på tänderna eller en tandprotes.
Tack för superbra tips :bow: Aftex gel är inhandlat och applicerat precis innan lunch så nu sitter jag här och är vrålhungrig :cautious: Det har iaf hjälpt på alla ställen utom längst till vänster där det varit som värst. Kan vara att jag inte fick till det där heller men nu tänker jag inte applicera mer förrän jag har ätit.

Spray hade nog varit bättre men det hade de tyvärr inte hemma och jag var för desperat för att åka till något annat apotek. Fick hindra mig själv från att applicera det på studs. Lyckades vänta ända tills jag kom ut till bilen igen :p
 
"Lingua geografica" är min spontana tanke. Brukar inte göra ont men på en del gör de det, skulle kontakta tandläkaren istället för VC om du vill ha ett utlåtande.
 
"Lingua geografica" är min spontana tanke. Brukar inte göra ont men på en del gör de det, skulle kontakta tandläkaren istället för VC om du vill ha ett utlåtande.
Ska till tandläkaren ändå om ett par veckor. Är det inte borta tills dess så får han komma med ett utlåtande :)

Just nu fungerar Aftex åtminstone :up:
 
Jag håller med @Michellan95 , det ser helt klart mer ut som Lingua geografica än afte, har dessutom för mig att man inte ens kan få afte på tungan. Och det är hos tandläkaren man kan få hjälp med sådant här, vc har ingen koll på just detta:)
 

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 709
Senast: Egonson_
·
Relationer För ett par dagar sedan rasade hela min värld när min sambo berättade att han vill göra slut. Han säger att han älskar mig, men som vän...
Svar
6
· Visningar
2 842
Hästhantering Hej! Vet inte riktigt vart jag ska lägga detta inlägg men provar här. Tänkte kolla om någon har några bra tips på hur man sätter igång...
Svar
2
· Visningar
1 265
Senast: Lager
·
Hästvård I maj skadade sig min häst. Hon fick ett rejält sår precis ovanför hoven som går nästan runt hela benet. Såret gick in till skelettet...
Svar
4
· Visningar
1 032
Senast: Lis88
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp