Vad händer med minustimmarna?

blur

Trådstartare
Jag har fast arbetstid 8-16:30, men vi har instämpling så är det mycket att göra kommer jag tidigare, ibland stannar jag kvar längre för att det är mycket, är det lite kan jag gå hem 10 min tidigare.
Jag har alltså inte flextid. Jag har varit ledig några dagar detta år (vi får ej ta ut semesterdagar men jag har fått några dagar och läkarbesök beviljade) och ligger på minus ca 25 h i mitt flex för detta år.
Om några veckor stänger vi igen inför sommaren och nu frågade min chef hur jag tänkte göra med mina minustimmar. Jag svarade att jag kan försöka jobba in lite men annars dras det väl av på lönen?
Då säger hon att man ej kan göra så, dra av på lönen alltså. Så jag måste jobba in dom.
Problemet är att det finns liksom inget att göra så att jag kan jobba över en timma om dan, jobbar i en butik som stänger och de har bara bett mig stanna kvar en gång detta år mer än det jag gjort självmant när det behövts, så jag undrar vad som händer om/eftersom jag inte kan jobba in alla timmar?

Jag antog att mina läkarbesök/lediga dagar bara varit obetald tid som dras av från lönen (vi har årsarbetstid, vad nu det innebär.. tänkte att det dras på sista lönen vid semestern eftersom det är så vårt "år" slutar).

De vet att jag antagligen kommer plugga i höst så jag lär dessutom få min slutlön i sommar.
Tycker det är konstigt att de inte sagt till innan, det borde väl ligga i arbetsgivarens intresse att någon har mkt minustimmar om de nu är så att de måste jobbas in? Jag försökte prata med min chef men hon är väldigt svår att ha å göra med, sa "det bara är så".
 
Jag har hört att man kan ligga på minus och jobba igen det, men om det inte går så ska det dras på lönen.
 
Vi har halvårsarbetstid, dvs flexen stäms av 2 x/år, allt över +10 och allt under -10 försvinner, då dvs ligger man -12 hamnar man på -10 och 2 timmar dras från lönen, ligger du på + 12 har du jobbat 2 obetalda timmar.
När någon ska sluta måste man dock ha jobbat in timmarna, annars dras det på slutlön.
Det verkar vara ett ganska vanligt flexavtal att ha det som vi har, men flexavtalet är ju det som styr så erat kanske ser ut så som din chef säger?
 
Vi har halvårsarbetstid, dvs flexen stäms av 2 x/år, allt över +10 och allt under -10 försvinner, då dvs ligger man -12 hamnar man på -10 och 2 timmar dras från lönen, ligger du på + 12 har du jobbat 2 obetalda timmar.
När någon ska sluta måste man dock ha jobbat in timmarna, annars dras det på slutlön.
Det verkar vara ett ganska vanligt flexavtal att ha det som vi har, men flexavtalet är ju det som styr så erat kanske ser ut så som din chef säger?

Fast jag har ju inte flextid.. jag ligger bara på minus i vår stämplingssystem, och då fattar jag inte varför det inte dras på lönen alt slutlönen. Timmarna kan ju inte bara försvinna, då borde ju verkligen min arbetsgivare erbjudit mig mer eftersom jag ligger på minus och ej plus?
 
När vi saknar personal så är det dom på minus som rings till först. Det borde legat i din chefs intresse att få in dej på mer timmar. :cautious:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 388
Senast: Mois
·
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 225
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 387
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 534
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp