Bukefalos 28 år!

Vad händer med mitt hår?

taccotad

Trådstartare
Har alltid haft lätt vågigt nästan rakt hår. Ganska tunt och tråkigt. Nu sista veckorna har håret sett annorlunda ut men jag har inte studerat det närmre förrän igår. Lyfte på håret och vad hittade jag där under, jo riktigt korkskruvar! Särskilt bak i nacken och ut på höger sida.

Är det vanligt att håret ändrar sig från rakt till lockigt bara sådär? Jag har varken bytat schampo eller gjort något annorlunda med håret.

Har någon varit med om liknande?
 
Sv: Vad händer med mitt hår?

Inte exakt, men jag har tyckt att jag blivit lite tunnhårig. Nu, sen ett par veckor sen så upptäcker jag att det kommer nytt hår i botten. Det är inte lite heller. Kanske kommer mitt lite tjockare hår tillbaka :):up:
 
Sv: Vad händer med mitt hår?

Min kusin är född med rakt hår. Men vid ca 25-års ålder blev det plötsligt lockigt vilket det är fortfarande och idag är han 50 år.
Från början var det ingen som trodde honom när han sa att han inte varit och permanenta sig utan att det kommit av sig själv.
 
Sv: Vad händer med mitt hår?

Intressant! Jag hoppas resten av håret också tänker bli lockigt.
 
Sv: Vad händer med mitt hår?

Jag blev lockig när jag var kring 30 år. Enligt en frisör som jag hade så har håret/hårsäckarna sjuåriga växtcykler och "formen" på hårsäckarna avgör om håret är rakt eller lockigt. Jag gissar, baserat på dessa lösa boliner, att du kan se fram emot att vara lockig i åtminstone sju år.
 
Sv: Vad händer med mitt hår?

Vargen har alltid haft rakt hår. Det var omöjligt att permanenta mitt hår på 80-talet. Sen, efter mitt andra barn så blev håret lockigt/vågigt:)
Mitt hår är mera rakt när det är nytvättat och blir lite mera lockigt dag nr2 efter tvättdagen.
Det är underhåret som lockar sig hos mig. Det övre håret är rakt.
 
Sv: Vad händer med mitt hår?

Där ser man! Just nu är jag bara lockig under håret, i nacken och ut på sidan. Allt annat är ganska rakt eller ytterst lite vågigt. Ska bli spännande att se vad som händer framöver.
 
Sv: Vad händer med mitt hår?

Hormoner ställde till det för mig, jag har vågigt hår med en lockigare och frizzigare del mitt bak :crazy: det ställer till det rätt rejält för min frisör kan jag säga. Det kom när jag började äta p-piller och har inte försvunnit sedan jag slutade.
 
Sv: Vad händer med mitt hår?

Jag har varit med om motsatsen. Efter att ha varit lockig i 44 år blev håret av någon anledning plötsligt rakt och har så förblivit. Inte ens när vi för ett år sedan var i den extremt fuktiga regnskogen i Costa Rica - där svetten rann på kroppen även när man satt helt stilla - blev det mer än någon enstaka "böj" på ett par ställen. Under hela mitt tidigare liv skulle en sådan luftfuktighet närmast ha inneburit "afro-krull" för min del… ytterst besynnerligt..!
 
Sv: Vad händer med mitt hår?

Min mamma fick lockigt hår när hon blev gravid :).

Även en manlig kompis till mig fick lockigt hår i tonåren. Det kan ju bero på hormonförändringar :).
 
Sv: Vad händer med mitt hår?

Jepp. Jag har fläckvis håravfall, alopecia areata. Under en väldigt stressig period i mitt liv tappade jag mycket hår och hade stora kala fläckar. Håret som växte ut på dessa fläckar var lockigt. Det såg ganska roligt ut under en period när mitt raka/lite vågiga hår här och var bröts av mycket kortare lockiga testar som stod rakt upp :)

Sen har jag tappat hår på olika fläckar efter det men skillnaden var mest markant just den gången. Just nu är det mest rakt hår som växer ut verkar det som.
 
Sv: Vad händer med mitt hår?

Jag blev lockig när jag var kring 30 år. Enligt en frisör som jag hade så har håret/hårsäckarna sjuåriga växtcykler och "formen" på hårsäckarna avgör om håret är rakt eller lockigt. Jag gissar, baserat på dessa lösa boliner, att du kan se fram emot att vara lockig i åtminstone sju år.

Intressant.

Jag har alltid haft "självfall". Efter cellgifterna var det under något år riktigt lockigt - vilket var jättekul!
Numera sedan ungefär ett år tillbaka är det absolut spikrakt. Bror och jag brukade skoja om att jag har självfall och han självstripigt. Nu är vi lika stripiga bägge två.
Jag hatar det!

Kanske finns det då hopp ändå om att det ska bli bättre om några år.
 
Sv: Vad händer med mitt hår?

Jag var suuuuuuperlockig som liten. Vid grundskolans start blev det betydligt rakare. När jag sedan km in i puberteten kring 14 år km det tillbaka igen.

Har fått förklarat att det troligtvis både berodde på hårsäckarnas levnadscykel om 7 år och hormoner. Dvs hormonerna påverkade nästa hårsäckcykel.
Idag är mitt hår hyfsat lockigt, lite tunnare än tidigare. Dock har jag uppsatt hår över tiden, tyvärr, så det är sällan jag syns med lockigt utsläppt hår...
 
Sv: Vad händer med mitt hår?

Jag har också "plötsligt" fått lockigt hår, från att bara ha lite självfall, men efter jag läst här kan det helt klart ha ett samband med att jag blev gravid!
Älskar mitt "nya" hår! :D
 
Sv: Vad händer med mitt hår?

Där ser man! Just nu är jag bara lockig under håret, i nacken och ut på sidan. Allt annat är ganska rakt eller ytterst lite vågigt. Ska bli spännande att se vad som händer framöver.

Jag fick också lockigt hår underst först, såg inte klokt ut med korkskruvar under och sen rakt hår över O_o
Det började vid min första graviditet, vid nästa (åtta år senare) lockade resten till sig och det blev jämnt lockigt och mycket finare. Då tänkte jag graviditetshormoner, men kanske hade det med växtperioderna att göra också, de som de talar om högre upp i tråden.
 
Sv: Vad händer med mitt hår?

Håret ändras väldigt ofta med åldern :) hormonförändringar såsom p-piller eller graviditeter kan också göra både det ena och det andra med håret!
 
Sv: Vad händer med mitt hår?

Ja det kan säkert ha skett vissa hormonförändringar och har även fyllt 30 så det har kanske en naturlig förklaring :)
Alltid önskat att jag hade lockar i håret så jag är jätteglad och önskar att dom bara förökar sig mer och mer.
 
Sv: Vad händer med mitt hår?

Ja det kan säkert ha skett vissa hormonförändringar och har även fyllt 30 så det har kanske en naturlig förklaring :)
Alltid önskat att jag hade lockar i håret så jag är jätteglad och önskar att dom bara förökar sig mer och mer.

Men 30 har väl ingen betydelse :p

Mitt hår är fött lockigt! Jag gillar mina korkskruvar :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 243
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan (Vet inte om detta är rätt tråd, men provar) Hej! Jag är en 19 årig tjej som verkligen vill rida och tävla på den högsta nivån i...
Svar
9
· Visningar
2 220
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Eftersom jag enbart skrivit på hundforumet när det har varit problem (och det har varit mycket problem) med Loppan så tänkte jag att det...
Svar
5
· Visningar
1 204
Senast: TeamLundVer
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 469

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp