Vad händer nu?!?

A

anonyma_jag

Jag vet inte om jag postar tråden fel eftersom jag knappt håller till här, men måste fråga någon som kanske vet.

Jag köpte en häst som gick igenom besiktningen UA. Ej med böjprov då hästen i fråga var en unghäst och således aldrig riden heller för den delen.
Sen så sålde jag hästen, så gott som inriden, var lite kvar att göra så att säga.
Hästen gick då igenom besiktningen UA md böjprov. Vet som gjorde det var mycket noga får jag säga!

Efter att nya köparen haft hästen i några månader, säg 3 kanske, så blir hästen sparkad på ett ben och blir halt.
Hästen blir aldrig riktigt bra och nu har det kommit fram att hästen hade en lös benbit i det andra benet!

Nu undrar jag eftersom köparen vill få det till dolt fel. Vad händer med mig i detta läget?
Jag visste INTE om den lösa benbiten och hästen gick igenom besiktningen UA vid försäljningen!
Köparen säger att vet sa att benbiten suttit där sen hästen var föl.
Kan dom veta det?

Jag känner mig smått orolig eftersom jag varken har tid eller råd att ta tillbaka hästen.
Köparen har haft hästen i 5 månader nu.

vad kommer ske?
 
Sv: Vad händer nu?!?

Hmm... jag är inte 100 men det är ju så att köparen har undersökningsplikt.
Köparna har ju valt att inte utföra röntgen?
Därmed inte undersökt allt de har kunnat innan köp.
Jag tror inte att de kan reklamera hästen.


/J.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad händer nu?!?

om köparen ville så hade denna fått röntga men då jag tog reda på priset för det så valde dom att inte göra det.
frågade då mig om jag trodde det skulle behövas, å nej, eftersom hästen var fullt frisk i mina ögon och aldrig varit skadad eller halt under den tid jag haft den så trodde jag ju inte det men att dom fick göra som dom ville.
dom fick stå för kostnaderna själva om dom valde röntgen.

såg nu i mitt kontrakt, där har köparen skrivit under på att denne friskriver mig-säljaren från allt ansvar från dolda fel.
har det någon betydelse för detta?
 
Sv: Vad händer nu?!?

Oj så tråkigt. :(

Jag har inget bra svar på din fråga, däremot så köpte jag själv en häst med en lös benbit en gång. Men den var jag tvungen att klinik-besiktiga eftersom den importerats ifrån Danmark, så då upptäcktes den i tid. Vi fick då lämna tillbaka hästen.
 
Sv: Vad händer nu?!?

när jag ägde hästen så var den fullt försäkrad med både liv och veterinär. inga reservationer.

köparen fick sedan ta över min försäkring men denne ville byta bolag samt höja livförsäkringen eftersom hästen såldes för mer än vad jag gav.

så hästen ska vara både vet och livförsäkrad nu, dock kanske inte i samma bolag som jag hade den i.
 
Sv: Vad händer nu?!?

Om jag har förstått juridiken rätt:
Om du sålt hästen som privatperson, har köparen full undersökningsplikt, köparen bör anlita sin egen veterinär för besiktning inför köp.
I så fall finns ingen juridisk orsak till upphävande av köp.

Om du sålt hästen som företag, har du upplysningsplikt och då kanske det kan vara snårigare. Å andra sidan är det tydligen inte helt ovanligt med lösa benbitar och alla sådana ger inte upphov till hältor eller problem.
Om jag läst ditt första inlägg rätt, verkar det ju mest vara slump att man hittat en lös benbit i det friska benet?

Sedan är det förstås trist för köparen också och det är klart att man i ett sådant läge kan vilja upphäva köpet. Spontant tycker jag inte det verkar helt sakligt att efter en skada hos den nya ägaren vilja upphäva köpet pga en defekt som troligen är medfödd och som inte nödvändigtvis behöver innebära problem...

Hoppas det löser sig utan för mycket krångel för någon part!
 
Sv: Vad händer nu?!?

Det är ju i sig rätt oviktigt med det andra benet, eftersom det aldrig har varit ett problem. Så jag har ingen förståelse för köparens argument, och jag känner mig rätt säker på att detta inte är underlag nog för vad de vill kalla för dolt fel. Lösa benbitar är inte alltid till besvär.

Rådgör med jurist, sammanfatta situationen så går det fort. Sen kan det bli följdfrågor av juristen, men det bör inte medföra några stora kostnader för att rådgöra.
 
Sv: Vad händer nu?!?

ja, hästen är såld av en privatperson.
jag ringde och fixade veterinär till besiktningen men vi skrev i kontraktet att både köpare och säljare stått för det (vi delade kostnaden) eftersom vi båda ville låta undersöka hästen innan försäljning/köp.

ja, det var bara en slump. hästen blev sparkad på en has och var sedan halt i några veckor. blev inte bättre. antar då att köparen röntgat hästen för att hitta felet och hittade en lös benbit i den andra hasen.

jag förstår ju också att det inte är så roligt för köparen, men jag har verkligen ingen tid för häst nu om jag skulle behöva ta tillbaka den.

men nu vet jag eftersom köparen sagt det till mig, att hästen ska opereras nästa vecka. så det verkar ju inte som att denne vill häva köpet i första hand?

dessutom, hästen blev ju sparkad hos denne. ska jag då behöva ta tillbaka hästen för köpesumman? eftersom nu hästen varit halt pga sparken?
jag får ju inte tillbaka en häst i samma skick så att säga.
vill tillägga att jag vet inget om hur detta funkar, därför frågar jag ju här.
 
Sv: Vad händer nu?!?

nu har jag pratat med köparen.

det gick till så att hästen blev sparkad i en has, som hästen nu fått ett skönhetsfel i-en piphas.
förmodligen så avlastade hästen det skadade benet och började halta på det andra bakbenet och då åkte dom in och kollade hästen igen och då hittade dom den lösa benbiten-som nu ska opereras. dessutom hade hästen fått kotledsinflammationer i båda frambenen som hästen nu ska vila för.

då undrar jag, eftersom jag är nyfiken. betalar försäkringsbolaget för denna operationen eller står köparen för det själv?

Det verkar i alla fall inte som att köparen vill häva köpet i första hand-vilket jag är tacksam över då min tid verkligen inte finns för en häst. jag ville inte sälja hästen för den var mitt allt men eftersom jag inte hade tid för den så blev det mitt val. men jag ropar inte hej förrens detta är över.
 
Sv: Vad händer nu?!?

Om jag ska tolka dig på vad du skriver, så har tydligen de lösa benbitarna blivit aktiva genom överbelastning. Hästen har fått en sparkskada i köparens vård, knappast något du kan eller bör lastas för. Det är tyvärr sådant som händer, de lösa benbitarna hade lätt kunnat upptäckas med hjälp av röntgen och eftersom någon sådan inte blev aktuell vid köpet så verkar ju läget vara så att köparen får ta smällen.

Jag vet inte hur försäkringen täcker denna operation, jag tror att den kommer att göra det eftersom det andra benet med stor sannolikhet blev aktiv genom sparkskadan som var en olycka.
 
Sv: Vad händer nu?!?

nu har jag pratat med köparen.

det gick till så att hästen blev sparkad i en has, som hästen nu fått ett skönhetsfel i-en piphas.
förmodligen så avlastade hästen det skadade benet och började halta på det andra bakbenet och då åkte dom in och kollade hästen igen och då hittade dom den lösa benbiten-som nu ska opereras. dessutom hade hästen fått kotledsinflammationer i båda frambenen som hästen nu ska vila för.

då undrar jag, eftersom jag är nyfiken. betalar försäkringsbolaget för denna operationen eller står köparen för det själv?

Det verkar i alla fall inte som att köparen vill häva köpet i första hand-vilket jag är tacksam över då min tid verkligen inte finns för en häst. jag ville inte sälja hästen för den var mitt allt men eftersom jag inte hade tid för den så blev det mitt val. men jag ropar inte hej förrens detta är över.
Du har ju en friskrivningsklausul i kontraktet som köparen skrivit på. Det betyder att du alltså inte står för några dolda fel. Du visste inte att hästen hade en lös benbit (omden nu hade det när du sålde) så hur ska du kunna upplysa om något du inte vet...??? Köparen skulle om h*n var orolig inte ha skrivit på kontraktet. H*n har inte rätt att reklamera för dolda fel eftersom det klart och tydligt står i friskrivningsklausulen. Lätt att vara efterklok som köpare, men det här får h*n leva med. Den lösa benbiten brukar täckas av försäkringen normalt.
 
Sv: Vad händer nu?!?

En lös benbit hade kunnat upptäckas med röntgen & därför har inte köparen fullföljt sin undersökningsplikt, det är inte ditt problem.
 
Sv: Vad händer nu?!?

Du har ju en friskrivningsklausul i kontraktet som köparen skrivit på. Det betyder att du alltså inte står för några dolda fel. Du visste inte att hästen hade en lös benbit (omden nu hade det när du sålde) så hur ska du kunna upplysa om något du inte vet...??? Köparen skulle om h*n var orolig inte ha skrivit på kontraktet. H*n har inte rätt att reklamera för dolda fel eftersom det klart och tydligt står i friskrivningsklausulen. Lätt att vara efterklok som köpare, men det här får h*n leva med. Den lösa benbiten brukar täckas av försäkringen normalt.

jo, det har jag ju!
nej, hur ska jag kunna informera om det? :crazy:
jag hade absolut ingen aning om det!

köparen var med när vi skrev kontraktet och fick ju självklart läsa igenom det innan påskrivning så denne får väl läsa vad h*n skrev under på igen om h*n försöker med några fula knep.

jag tycker ändå synd om köparen som hamnat i denna situation...
 
Sv: Vad händer nu?!?

Sedan är det så också att om det verkligen varit ett dolt fel så har även du reklamationsrätt på hästen till den du du köpt ifrån. Som jag tolkar det så har du själv inte haft hästen så länge innan den såldes vidare. Så beroende på om du köpt av en privatperson eller näringsidkare har två till tre år som du kan reklamera ett dolt fel på efter det att du köpte den. Så hade hästen kommit tillbaka till dig hade du kunnat vända dig till den du köpte av.
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 344
Senast: JohannaB
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 796
Senast: WBanna
·
Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 216
Senast: Lutten
·
Hästvård Har fått bilder på en häst igen och det visade sig när jag visade bilderna för min egen veterinär att den har en lös benbit på framsidan...
Svar
1
· Visningar
583
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp