Bukefalos 28 år!

Vad händer om man sätter en bambupinne i jord?

Lihna

Trådstartare
Har för länge sedan köpt ett bambuskott på ikea, ni vet ett sånt där som är skruvat. Sitter o funderar på att plantera det i jord. Vad tror ni händer, klarar den det? :p

Den står alltså just nu i vatten, skjuter ut massa nya blad och rötter, dricker tokmycket.

Blomexperten (eller inte...) :)
 
Sv: Vad händer om man sätter en bambupinne i jord?

Fast det är väl Dracena som Ikea säljer fast dom kallar det bambu ? Ja, du kan plantera i jord, eller du bör ju göra det eftersom växten till slut inte orkar försörja sina nya skott om den inte får näring från jorden.
 
Sv: Vad händer om man sätter en bambupinne i jord?

Jag hade mina i vatten först, men planterade sen dem i jord. De tog sig som f*n :eek: I vatten så ruttnar de ofta till slut, blir gula o skrumpnar ihop. Men den som står i jord är jättefin o skjuter skott till höger o vänster nu :)
 
Sv: Vad händer om man sätter en bambupinne i jord?

Jag hade mina i vatten först, men planterade sen dem i jord. De tog sig som f*n :eek: I vatten så ruttnar de ofta till slut, blir gula o skrumpnar ihop. Men den som står i jord är jättefin o skjuter skott till höger o vänster nu :)

Nu blev jag intresserad! Jag har bara sett de som står i vatten. Har du inte någon bild att visa, ditt exemplar verkar ju vara jättefin.
 
Sv: Vad händer om man sätter en bambupinne i jord?

Planterade om mina, tog sig så mkt att jag var tvungen att klippa ner dem, tog för mkt plats! Så i krukan är det nu extraskott (säger man så?) i mitten runt de ursprungliga som de själva "fixat"..!
 
Sv: Vad händer om man sätter en bambupinne i jord?

kl

Ni som planterat den i jord. De är ju ganska långa, har ni behållit längden eller kapat och låtit få nya rötter?
 
Sv: Vad händer om man sätter en bambupinne i jord?

Är det ingen som har en bild på dem när de är stora krukexemplar? Vill se, vill se, vill se :bump:
 
Sv: Vad händer om man sätter en bambupinne i jord?

Jag har oxå fått kapa ner mina. De tog över hela fönstret, o nu är de på väg att göra det igen :rofl:

Ska se om jag kan ta en bild senare o lägga in.
 
Sv: Vad händer om man sätter en bambupinne i jord?

kl

Ni som planterat den i jord. De är ju ganska långa, har ni behållit längden eller kapat och låtit få nya rötter?

Först satte jag ner hela, men den stack i väg så mycket på höjden. Så jag tog upp den, kapade av den o satte i vatten tills den fått lite rötter, o planterade den igen. :)
 
Sv: Vad händer om man sätter en bambupinne i jord?

Ok, tack för det! Då ska det här kapas och odlas rötter!
 
Sv: Vad händer om man sätter en bambupinne i jord?

De blir stora! Min bror har några bambupinnar som han rotat för länge sedan, de var ca 1,80 höga. Mina är ca 1,40 kanske...
Du skjuter massa rotskott när man sätter dem i jord, så snart är krukan fylld om man sätter några bredvid varandra.
"Lucky Bamboo" tror jag dessa kallas, säljs på bl.a. IKEA och matvaruhus typ Coop och Maxi. Är väl någon bambusläkting tror jag.
Kan visa någon bild en annan dag om ni vill se?
 
Sv: Vad händer om man sätter en bambupinne i jord?

- knappen-
Är det sån här ni pratar om?
101_0851.jpg


101_0850.jpg

Ignorera den döda delen :angel:

En sån som går att plantera i jord? ska man beskära den på nytt eller låta dom stackars rötterna som finns vara kvar?

Konstigt att den lever med min kunskap :o
 
Sv: Vad händer om man sätter en bambupinne i jord?

Yes, exakt sådana. Du sätter bara ner den i jord med befintliga rötter så blir den nog jätteglad. Även den "döda" intill kan du sätta, den skjuter nog fina sidoskott.
 
Sv: Vad händer om man sätter en bambupinne i jord?

Nej, det är Dracena. Har ingenting med bambu att göra. Kallas oftas för lyckobambu, villket är felaktigt.
 
Sv: Vad händer om man sätter en bambupinne i jord?

Just ja, i kruka så vill de ha mkt dränering - lecakulor och sånt, och mkt vatten.

Mynta2: Nä, jag har också för mig det... Tänkte dock att det kan vara en avlägsen släkting.
 
Sv: Vad händer om man sätter en bambupinne i jord?

Härligt att så många visste om de här falska bambuskotten! Ska ge mig iväg o köpa lecakulor, sedan blir det omplantering. :)

Tack!
 
Sv: Vad händer om man sätter en bambupinne i jord?

Jag läste den här tråden och gick till verket......två långa pinnar blev fyra korta. De två med rötter åkte ner i jorden och de andra två i vaser med vatten.
Resultat hittills?
Tja, 50% kanske man kan säga. Den ena bambun verkar klara sig bra medan den andra (båda delarna från den) blir gulare och gulare. Gissar att de går hädan snart. Om nu inte Bukefolket har något tips?
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 476
Senast: Juli0a
·
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 946
Senast: Görel
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 940
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 650
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp