Bukefalos 28 år!

Vad händer?

Tramptass

Trådstartare
En vän råkade ut för att hunden smet ut, hunden (vi kallar den A) hamnade olyckligtvis i slagsmål med en annan hund (B) som passerade förbi.
Hund A är den skyldige hunden och hund B var kopplad.
I tumultet skadar A ägaren till hund B så denne får uppsöka sjukhus och får sedan upprepade läkarkontakter under en period.
Hunden A hade ingen försäkring.
Ägaren till B vill ha ersättning för sin skada.
Täcker någon annan försäkring, tex hemförsäkring en sådan gång eller får ägaren till A betala ur egen ficka?

Hundägarna pratar med varandra och ingen är sur på den andre då allt handlade om maximal otur då A annars är kopplad.
 
Sv: Vad händer?

Hemförsäkringen brukar ha en ansvarsförsäkring som täcker dylika incidenter. Huruvida hunden är försäkrad eller inte spelar ingen roll, det täcker endast skador som gäller den försäkrade hunden.
 
Sv: Vad händer?

Helt klart är att ägaren till A är ansvarig för alla skador orsakade av A. Så B har rätt att få ersättning. Sedan beroende på hur ägaren till A är försäkrad så kan det ju finnas något skydd som minskar smällen. Vanligen kanske någon allriskförsäkring som kan ingå i hemförsäkringen eller finnas som tillval.

Tack för påminnelsen förresten, jag ska kolla upp mitt eget försäkringsskydd INNAN olyckan är framme.
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har mina teorier om detta och tränar mina hundar på det sätt som jag tror ska kunna leda till min målbild. Men sen jag blev...
2
Svar
31
· Visningar
4 975
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Jag kan inte se att frågeställningen är reglerad enligt lag, det tydligaste verkar vara formuleringen: "Om någon brister i tillsynen...
21 22 23
Svar
444
· Visningar
23 709
Senast: Sezziyanen
·
Juridik & Ekonomi Rent hypotetiskt, hur tänker ni? A är skyldig B 1000kr. A betalar tillbaka B 100kr i veckande första 3 veckorna. Sedan går det 2 veckor...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
7 002
Senast: nullo-modo
·
Övr. Hund Kloka buke, jag behöver era tips och råd. Jag har en granne som går med sin franska bulldog lös trots att den inte lyssnar på husse...
2
Svar
31
· Visningar
3 760
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp