Vad håller de på med????

T

tolvis

Hej!

Jag och min mamma har ju uppfödning ihop fast på olika orter...

I förrgår natt var hon inne med ett av 7veckorsbarnen på ett av våra större djursjukhus för att den var tungandad. Veterinären hittade inget speciellt efter rtg och ausk. Hon satte då in Vetrimoxin (amoxicillin) pasta. Mamma protesterade och ville ha humanpreparatet amimox (mixtur) istället (också amoxicillin). Men det vägrade veterinären att skriva ut. Mamma åkte till apoteket där apotekaren knappt ville lämna ut vetrimoxinpastan då kattungen skulle ha 1/3 gradstreck!!! Det fixar jag sa mamma glatt...det löser jag bara upp i lite vatten och doserar därefter!!

Väl hemkommen blandades Vetrimoxinet upp i vatten och fick samma konsistens som vaselin!! Hur lätt är det att ge??? Det klibbar ju bara fast i munnen på dem...

Mamma ringde till djursjukhuset igen där en sköterska svarade att om ni inte hör från oss så finns det (amimox mixtur) på apoteket under eftermiddagen. Men senare ringde en annan veterinär än den som hade undersökt katten och sa att, nej, amimox skriver inte ut...

Mamma ringer nu uppgiven till mig (igår kväll) och jag ber min arbetskamrat (veterinär) ringa in amimox mixtur till apoteket åt min mamma, vilket hon självklart gör (vill här bara tillägga att vi på min arbetsplats inte ringer in recept utan föregånde undersökning, men i detta fallet var ju katten undersökt av annan veterinär)

Är det vanligt att veterinärer vägrar skriva humanpreparat som har samma effekt men är mer lättadministrerat, det skiljer sig ju mycket från katt till katt???

Snacka om tillkrånglat bara för att undersökande veterinären vägrar lyssna till djurägaren... :p

Tolvis, djursjukvårdare
 
Hmm. Jag har fått humanmedicin (antibiotika) utskrivet till min katt. Det var Vibramycin, ett bredspekrapencillin. Min katt spydde dock som en räv av det, så vi var tvugna att byta...
Efter det fick han vetrimoxin (som han tyvärr också spydde av.. :crazy:)
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 391
  • Låst
Katthälsa Jag är inte den som brukar skriva en massa inlägg om problem jag har här på forumet, men nu har jag en katt på 6 år som mår dåligt och...
2
Svar
21
· Visningar
9 325
Senast: TinyWiny
·
Övr. Katt Helt oväntat har jag blivit med katt, en alldeles underbar liten kille på ca 10 veckor (och 700 g vilket väl är ganska lite?), och jag...
2
Svar
26
· Visningar
4 547
Senast: Pazuzu
·
Övr. Hund Har ni en veterinär ni går till, eller har ni en klinik med flera eller tar ni den som har bäst passande tid? Har ni problem med...
Svar
15
· Visningar
9 841

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp