Vad har din häst för täcke just nu?

Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Min häst som är helklippt (pälsen är dock på utväxt) står i varmstall där det är mellan +5 och +8 är naken inomhus. Han har ett Rambo Wug 370g utomhus, här är det allt mellan 0gradigt ned till -15 grader.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Jag blir bara så förvånad över att alla verkar ha 100 koll på exakt antal gram varje täcke har och även chockad över det faktum att vissa övertäckar något alldeles enormt... 2 täcken eller fler INOMHUS!!
Tycker synd om hästarna och även synd om ägarna som inte har någon koll på hur hästen fungerar.
Det finns säkert undantag och hästar som kan tänkas behöva mer än ett täcke men de allra flesta friska, tränade hästar behöver det INTE.

Det innetäcke jag äger förutom någon ullfilt och fleecetäcke är på max 150 gram och det använde jag när det var -25 (har kallstall så det var säkert -10 --15 grader kallt i stallet) på mitt halvklippta fullblod för några vintrar sedan. Det räckte då gott och väl (+ några kg kvällshö extra).
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

de verkar inte ha ont av det nej.

häst 1.
Han skulle tävla dagen efter och vill inte att han ska bli kall när han stod stilla i en liten blåsig hage.

häst 2.
Har ett problem i ryggen och får absolut inte bli kall.


De har inte alltid så varm på sig tex idag hade de =

Idag var det ca 10 + och sol :D

Ute båda hästarna = 370 gram rambo wug
Inne nu = 300 gram stalltäcke
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Har de 370g täcken på sig i 10 graders värme och solsken? Shit...
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Ja
Alla täckar hur de vill.
Mina hästar mår bra och det är de enda viktiga för mig .
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Ca sähär : (dock beror de också lite på om det regnar/blåser)

20 grader och mer (bomullstäcke, naken eller flugtäcke, ofodrat regntäcke)
15-20 se ovan. ev fodrat regntäcke
10-15 grader 200 gram
0-10 grader 370 gram
-10-0 grader 570 gram
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

här har vi tagit av täckena på hästarna min är täckesklippt med mycket päls o den andre inte klippt.
just nu är det fint väder och en ca 5 plus på kvällarna...
de får på sig regn om det är mycket blåst och regn mm...

o de står i uteboxar med halvdörrarna öppna...

min klippta är en kallblodstravare o den andre varmblodigtravare
 
Senast ändrad:
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

de verkar inte ha ont av det nej.

häst 1.
Han skulle tävla dagen efter och vill inte att han ska bli kall när han stod stilla i en liten blåsig hage.

häst 2.
Har ett problem i ryggen och får absolut inte bli kall.


De har inte alltid så varm på sig tex idag hade de =

Idag var det ca 10 + och sol :D

Ute båda hästarna = 370 gram rambo wug
Inne nu = 300 gram stalltäcke
Jag tänker inte argumentera med dig att bryta ett redan invant mönster eftersom du tagit bort dina hästars naturliga kroppsvärmes reglering. Men att påstå att överhettning inte är skadligt bara för att det inte syns på utsidan av hästen är skrattretande.

Det är dessutom väldigt stor skillnad på att inte bli kall i en isolerad muskelgrupp och konstant medvetet hålla hela hästen för varm.

Men som sagt om dina hästar enbart kan prestera 60% av sin förmåga på viktiga tävlingar där din framgång bestäms är inte mitt problem.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

+ grader i dag så båda gick nakna i solen :banana:

Hade dock mycket att borsta när jag kom till stallet, rullat och haft mysigt tror jag dock att dom haft. :love:
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Jag tänker inte argumentera med dig att bryta ett redan invant mönster eftersom du tagit bort dina hästars naturliga kroppsvärmes reglering. Men att påstå att överhettning inte är skadligt bara för att det inte syns på utsidan av hästen är skrattretande.

Det är dessutom väldigt stor skillnad på att inte bli kall i en isolerad muskelgrupp och konstant medvetet hålla hela hästen för varm.

Men som sagt om dina hästar enbart kan prestera 60% av sin förmåga på viktiga tävlingar där din framgång bestäms är inte mitt problem.

Jag håller med, men det vet du väl sen tidigare trådar dessutom i samma ämne. Det är bra synd att djurplågeri i folks medvetanden än så länge inte verkar inkludera överhettning i samband med täcken. Det är ju FRUKTANSVÄRT. och det ÄR regelrätt djurplågeri att täcka så mkt som vissa redogjort för här i tråden. Folk verkar inte ens vilja lära sig hur det fungerar. det gör mig ledsen. Djurskyddet har ju dock tagit upp frågan om övertäckning, och det om ngt säger ju ngt, om vart det barkat i sverige gällande täckning de senaste 20 åren.

den värsta argumentet är väl som du säger - att "man täckar som man vill" och att "hästen verkar funka". eller att "den är den mest frusna på jorden" vilket 80% av sveriges hästar verkar ha blivit enligt ägarna, helt magiskt, under de senaste 20 åren.

Är det inte etablerat att hästar funkar under de mest extrema förhållanden?
Hästarna döljer krämpor, hältor, ryggproblem, sjukdomar - in i det längsta - och arbetar för oss människor - ofta med öronen framåt trots sina krämpor. Det betyder inte att de inte har krämpor - för att öronen är framåt och de fortsätter jobba för oss. Att då täcka i lager på lager och gå på att hästen har öronen framåt - det är en otroligt ogenomtänkt och okunnig måttstock. Kom igen när man läst på och känner till hur hästen reglerar värme och hur den fungerar.

mackan -som täckar - om nu ngn undrade - men är väl påläst.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Nu har min häst ett stalltäcke på sig (ca. 100-150 g.)
De hade hon på sig ute idag oxå när de va så fint väder. Annars har hon ett 200 g utetäcke över.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Nu har min häst på sig ett stalltäcke på 300g.
Ute idag hade hon ett täcke med 400g
Det har varit några plusgrader, molnigt och lite regn.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Mitt D-ponny sto på 8 år (ridponny med arabiskt blod) har just nu ett vintertäcke med lite hals från shire, 300 gram.

Jag bara älskar det täcket! sitter alltid perfekt, inte för långt, och snyggt med! :love:

Idag har det varit klart och sol, men under nollan.

18513409.jpg
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

*kl*

Just nu står min häst inne och mumsar hö, har ett 220grams termotäcke på sig. Är väl runt 0an utomhus, lite varmare inne.
Ute på dagen hade hon samma täcke plus ett ofodrat rhino wug.
Då var det några plusgrader och sol =)
Helklippt häst.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Beror ju inte bara på tempraturen utan blåst, om solen står på och så också.

Avelsstoet och shettisen går alltid utan täcke.

Tävlingshästarna, helklippta året om. Står just nu ute i stallet (kallstall), är väl ngn plusgrad tror jag, eller runt 0.

Häst 1: 200 g
Häst 2: 200 g
Häst 3: 300 g
Häst 4: 400 g

Ute gick dom idag med

Häst 1: 360 g halvhals
Häst 2: 300 g tror jag det är. halvhals
Häst 3: 360 g halvhals
Häst 4: 360 g helhals

Var kanske 4+ och sol så var lite mycket men var kallt imorse när dom gick ut.

Beror lite på hur solen och så står på men 5-10 plus brular dom gå med fodrat regntäcke, över 10 och solsken och ingen blåst/regn utan täcke. Är det bara "varmt sommarregn" brukar dom få gå utan.

Är det väldigt kallt brukar dom få på en filt/ylletäcke under stalltäckena/utetäcken istället för att ha på för många thermotäcken.

Har en som är lite "frysekylling" som jag täckar lite mer om det behövs.

Kan ju säga att jag hade betydligt mer täcken innan men tagit lite av mitt förnuft till fånga ;). Håller såklart koll så att dom inte fryser men nu är dom istället "bekvämt varma" under täckena istället för vad jag innan tyckte var varmt och skönt för mig.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

KL*

Idag har min pålle ett 150g Amigo stalltäcke+ofodrat rhino wug. sol och runt nollan, blåser lite, om det blir varmare sen på dagen kmr jag att byta till ett fleecefodrat regntäcke lr så får han vara naken om det inte blåser :D Helklippt häst.

Igår var det jättehärligt väder, runt 10+ mitt på dagen så då hade pållen samma täcken som idag på morgonen, sen fick han vara utan från kl.11 unigefär tills han skulle in, och han tyckte det var jätteskönt! och inte frös han heller ;)

Kan väl tillägga att de andra hästarna (ej mina) var svettiga under sina täcken igår :crazy: Men sen är det ju inte så konstigt när de går med stalltäcke(200g)+vintertäcke(200g), vintertäcke m hals (300g) osv. :angel:
Och inte bytte de täcken när de var i stallet heller(de var där vid ca10 på fm.), de la på samma för att det skulle bli kallt imon på morgonen (kan man inte åka tillbaka på eftermiddagen och lägga på dem igen OM det nu behövs:confused:) Ursäkta är lite irriterad på dem just nu...
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

*lånar sisat knappen*

häst 1: D-ponny, klippt och går i sjukhage p.ga hälta-200-250 g
2: Häst, oklippt men i dåligt hull 400g, men skulle bytt på henne om det inte hade blivit minus idag.
3: Häst, klippt går i liten hage och rör sig inte speciellt 400g
4: Häst, dräktig, oklippt och rund;) regntäcke med fleecefoder
5: Häst, oklippt men inte mycket päls, har regntäcke med fleecefoder.
6: Ponny med föl vid sidan(2 månader gamal) går otäckad
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Ja ! det funkar superbra. rent naturmaterial ju så det håller värmen väldigt bra.. sedan ser det SÅ mysigt ut :p (om du kollar bilden så vill man själv vara häst :D )

Jag tror faktiskt inte att du skulle vilja vara häst om du tänker på hur varmt det där måste vara :crazy:
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Ja ! det funkar superbra. rent naturmaterial ju så det håller värmen väldigt bra.. sedan ser det SÅ mysigt ut :p (om du kollar bilden så vill man själv vara häst :D )

Jag tror faktiskt inte att du skulle vilja vara häst om du tänker på hur varmt det där måste vara :crazy:
Dubbla täcken, och dessutom ett duntäcke emellan, är din ytterjacka ens så tjock när du ska gå ut? Inte min i allafall.:mad:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 892
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Vad finns det för säkra färger att använda för att måla häst med? Tanken är att måla en svart häst med vita zebra-linjer, så någon vit...
Svar
6
· Visningar
442
Senast: WildHorse
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 807
Senast: Badger
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
435
Senast: slant98
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp