Vad har din häst för täcke just nu?

Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Och ja, jag tycker också att det är för hemskt med hästar som är för varma. Om jag har satt på mina hästar så mycket täcken mår jag jättedåligt. Jag är manisk med vad dom har på sig, har säkert 20 täcken till varje häst, för att kunna anpassa det exakt efter deras behov. Då tycker jag att det är lika illa att ha ett regntäcke och ett termotäcke och säga att "jag slänger på det om det går under 0 grader". Jag är väl insatt i vad alla olika material har för funktion, när de kan tänkas behövas osv.

Där har du helt rätt. Jag kan inget annat än att hålla med men i mina ögon resonerar du kring din hästhållning. Du konstaterar inte hur du gör och det är det ända sättet hästarna mår bra på.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

140 (145) klasser på ELIT-tävlingar som vi rider anser vi som elit, men de kanske det inte är i din värld? Eller vad menar du med 120-130?
Jag är 16, Sofie 20-21 (?)


.

Är du 16 betyder inte det i mina ögon att du är en elitryttare. Du är en elitjunior som är bra på att rida HOPPNING. Det betyder inte per automatik att du är en kunnig och erfaren hästmänniska.

Du har ALLA förutsättningar att bli en. Med mycket träning, kunskap och ödmjukhet. Men du får mig aldrig att tro att någon som är 16 är otroligt duktig på häst i klass med världseliten.

F.ö. har jag aldrig påstått att sofie inte skulle vara duktig. Men hon är 25% äldre än du. Det betyder massor av erfarenhet.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Är du 16 betyder inte det i mina ögon att du är en elitryttare. Du är en elitjunior som är bra på att rida HOPPNING. Det betyder inte per automatik att du är en kunnig och erfaren hästmänniska.

Du har ALLA förutsättningar att bli en. Med mycket träning, kunskap och ödmjukhet. Men du får mig aldrig att tro att någon som är 16 är otroligt duktig på häst i klass med världseliten.

F.ö. har jag aldrig påstått att sofie inte skulle vara duktig. Men hon är 25% äldre än du. Det betyder massor av erfarenhet.

Har jag någonsin sagt att jag är kunnig i allt ?
NEJ
Har jag någonsinn sagt att jag är bättre en Sofie, alla andra eller att ni inte skulle vara duktiga?
NEJ
Har jag någonsin sagt att jag är lika bra som världseliten?
NEJ
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Min travare (oklippt) har haft fleece-fodrat regntäcke hela "vintern", brukar ta av det vid 5+ och uppåt. Min shetlandsponny (oklippt) går naken året runt. I kallstallet på nätterna är båda nakna.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

KL

Arab-valack:
Inne: Minusgrader 250g Shire Stalltäcke
Plusgrader Fleecetäcke, eller naken.

Ute: Minusgrader.. typ mer än minus 3-5. Pessoa-täck 400g
Plusgrader: Regntäcke, ofodrat, eller naken.. beroende på nederbörd eller mattes lathet att borsta lera från honom just för tillfället...

Men är det soligt och så varmt som det har varit vissa dagar nu så får han gå naken..

Ja just det! Frågan gällde just nu ja! Nu står han naken i stallet..

Shettishingst..

Ute: Naken som oftast.. vid nederbörd.. regntäcke...
Inne: Naken.. om han inte är blöt för att matte inte hade en aning om att skyarna skulle öppna sig under dagen och lagt på regntäcke... då får han sitt fleecetäcke på sig.. storlek 75 och dösött..

Just det ja.. Glömde igen att det gällde just nu... NAKEN! :)

Förövrigt kallstall

Ha en trevlig kväll!
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Lyssna då på Quigleys mycket insatta och kloka kommentarer om täcken och ta till dig att du täckar dina hästar otroligt mycket, till graden att de förmodligen är oerhört varma och obekväma av det. det finns hur mkt bra och lärorik information som helst om hur hästen fungerar, och det innebär på intet sätt att du inte skall eller bör täcka din häst. Men det skall ske utifrån hästens bästa, och där har du en del att läsa på helt klart.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Var ca 5 + hemma idag
oklippt häst men lite päls ändå
vintertäcke på 300g tog av henne regntäcket hon hade över då hon har börjat svettas så dant....

När hästen börjar svettas av täckena har det gått oerhört långt, den kan vara överhettad extremt innan den ens börjar svettas. se över din täckes volym. varför i hela friden skall den ha 300 gram om den är oklippt i fem plusgrader? har du ö.h.t provat med lättare foder och sett om det blir en markant skillnad i hur hästen håller värmen? för jag vågar påstå att den troligtvis håller värmen aldeles utmärkt i ett lättare fodrat täcke.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Just nu, någon plusgrad ca.

Ute från 8.00-15.30

D-ponny, helkipppt. Ett termotäcke plus ett vintertäcke.
Väldigt frusen av sig, börjar skaka utan termot under.

C-ponny, helkippt. Ett vintertäcke. Inte alls lika frusen.

Förövrigt förstår jag inte varför folk alltid ska ha det så "svart och vitt" i diskusionerna kring täcken. Vissa är otroligt för, vissa otroligt emot.
Man ska täcka så att det passar till hästen, så det finns varken rätt eller fel..?
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Förövrigt förstår jag inte varför folk alltid ska ha det så "svart och vitt" i diskusionerna kring täcken. Vissa är otroligt för, vissa otroligt emot.
Man ska täcka så att det passar till hästen, så det finns varken rätt eller fel..?

Nej, folk "emot" i denna och de flesta trådar är inte emot täcken alls. De är emot extremt användande av täcken till den grad där hästen lider av överhettning, muskelspänningar, skav, och diverse andra symptom och åkommor, pga extrema lager och tjocklekar täcken.

tyvärr är det inte sant det du säger, - därav debatten. dvs alltför många täckar INTE så det passar hästen - så det finns helt klart rätt och fel i frågan. Rätt är att ha koll hur hästar fungerar och vad som är för varmt - och täcka därefter. det framgår ju i tråd efter tråd att alltför många inte ens VET hur hästen ska kännas om den är lagom varm - eller hur den känns om den är KALL. eller för VARM.

DÄRAV debatten - inget annat. Låt oss hålla oss till det det handlar om, och inte försöka få det till att det handlar om gröna vågen nissar som säger inga täcken på hästen till varje pris. Tror du det så måste du ha skummat igenom tråden och övriga trådar runt samma ämne MYCKET hastigt.

om din d-ponny inte fungerar i plusgrader utan dubbla vintertäcken så är det för att det endera är ngt fel på den, eller att den så totalt, som Quigley säger, täckats i lager på lager eller extrema tjocklekar till den grad att den tappat sin förmåga att själv hålla sig varm på ett skäligt sätt.
det är viktigt att inse skillnaden.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Jag läste en länk som du lagt ut i en annan tråd där det stod att hästar har 10 graders tålighet eller vad man ska säga. Men ska det alltid kännas hadvarmt när man känner under täcken under hela 10 graders spannet eller känns det varmare och kallar eftrehand som vädret blir varmare och kallare? (Jag hoppas att du förstår vad jag är ute efter).

Iaf så fick den länken mig att tänka till men jag visste fortfarande inte hur det skulle kännas under täcket men nu vet jag, så tack för svar. :)

Vad händer om hästen är för varmt täckad?
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Hingsten: Vinter täcke med ca 300 g fyllning
Gammel stoet: Horseware med ca 370 gram fylllning
Avels stoet (dräktig) Vår/höst täcke med max 200 g foder
Unghästen: horseware med halvhals ca 200 g foder

alla hästarna går på lösdrift och inen av dom har direkt någon vinter päls. på natten ligger de just nu runt 0 å på dagen några + grader men sen e d eju vissa dagar som de e 15 - på natte och 15 + på dagen.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

mackan har en täckesstudie utförd av Strömsholm, jag har den också på min dator någonstans, kan inte hitta den på nätet i alla fall just nu.

Hästens comfortzon är hög ca 20 grader är spannet där hästen trivs.

En övertäckad häst blir överhettad och det sänker bla dennes prestationsförmåga - det värsta är väl att den inte kan säga till eller klä av sej själv..

Värt att tänka på är att en häst i bra kondition tål kyla mycket bättre än en otränad häst. Och att det ger större värmeeffekt att ge hästen mera mat (grovfoder) för att höja dess temperatur än att lägga på ett täcke till...
 
Senast ändrad:
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Lyssna då på Quigleys mycket insatta och kloka kommentarer om täcken och ta till dig att du täckar dina hästar otroligt mycket, till graden att de förmodligen är oerhört varma och obekväma av det. det finns hur mkt bra och lärorik information som helst om hur hästen fungerar, och det innebär på intet sätt att du inte skall eller bör täcka din häst. Men det skall ske utifrån hästens bästa, och där har du en del att läsa på helt klart.


Jag har väl då aldrig sagt heller att jag inte lyssnar/tar till mig av det hon/du/ni/alla andra skriver och säjer?....

Jag kan självklart inte sluta att täcka dom så mycket pang bom. Men redan nu har de mindre på sig då det blivit mycket varmare. Men ska klart tänka på detta tills nästa täckes säsong och läsa på bättre tills dess...

Dock tror jag inte mina hästar lider så oerhört mkt som ni verkar tro. De presterar bättre en vad de någonsin har gjort förut.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Jag tänker inte hoppa på dig, MEN det är väldigt stor skillnad på att göra som du säger att du gör och anpassar dig efter individer, och göra som h*n jag svarade som täckade för mycket oavsätt häst bla för att "det såg mysigt ut". På allvar hur proffesionellt är det att resonera så?

Sen för backrond-cheken så har jag internationella resultat på både ponny och häst, mästerskaps medaljer mm. Vilket innebär att jag bla ser till hästarnas välmående för att de ska kunna prestera på topp. Jag vet att överhettade hästar presterar inte på höjden av sin förmåga, är du duktig vet även du det, och pollan. Vem skulle vilja starta en tävling i 10+ med dubbla underställ, fleece jacka och dunjacka under kavajen? ( bortse från hur det skulle se ut). Nu vet jag inte allt om varesig dig eller pollan men i min värd är inte 120-130 elitnivå på storhäst. Är ni dock juniorer så visst men då är ni inte myndiga heller.

Tex har du en häst som är övertäckad och därmed lite seg, ger du den då mer krafftfoder eller svalare täcke? Förhoppningsvis svalare täcken men jag tror tyvärr de flesta skulle ge mer krafftfoder av tävlingsryttarna. För att de anser att de behöver mer krafft för att klara av att prestera på den nivån som krävs av dem.

Först, jag vet inte hur det skulle kunna vara ett påhopp på mig? jag svarar bara på hur jag gör. Klart att jag inser att hästar som är överhettade inte kan prestera på toppen av sin förmåga, men det kan inte hästar som pga kyla stått och spänt sig i x antal timmar heller. Det gäller att hitta rätt temperatur. Jag vet inte varifrån du har fått att vi (jag) rider 120-130. Min ena går stadigt 140-145, ska snart debutera 150. Då jag är YR anser jag det vara elit. Den andra, nyligen inköpt från tyskland och extremt otränad, går 110-120. Den är fysiskt inte redo för större uppgifter, och jag skulle aldrig stressa upp i klasserna bara för att jag "vill" rida stora klasser (men det tror jag nog att du förstår, så det behöver jag inte förklara.. :))
Jag påstår inte alls att du inte är rutinerad, eller okunnig, jag säger bara att påhopp angående mycket täcken ofta kommer ifrån "skogsmullarna" (ursäkta ett plumbt uttryck, men jag kan faktiskt inte komma på något bättre. Har ni förslag så mottages dom gärna!).

Jag har aldrig hamnat i situationen att mina hästar blir sega eller oengagerade. Dom är av naturen inte den typen av hästar, sen så matchas dom väl för sina uppgifter. Jag ger dessutom (om det nu är något mått på att göra rätt, vilket jag har svårt att se) väldigt lite kraft i förhållande till många andra.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Där har du helt rätt. Jag kan inget annat än att hålla med men i mina ögon resonerar du kring din hästhållning. Du konstaterar inte hur du gör och det är det ända sättet hästarna mår bra på.

Nu hänger jag inte riktigt med.. "Du konstaterar inte hur du gör och det är det ända sättet hästarna mår bra på". Vill du att jag ska förklara hur jag gör eller vad?
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Är du 16 betyder inte det i mina ögon att du är en elitryttare. Du är en elitjunior som är bra på att rida HOPPNING. Det betyder inte per automatik att du är en kunnig och erfaren hästmänniska.

Du har ALLA förutsättningar att bli en. Med mycket träning, kunskap och ödmjukhet. Men du får mig aldrig att tro att någon som är 16 är otroligt duktig på häst i klass med världseliten.

F.ö. har jag aldrig påstått att sofie inte skulle vara duktig. Men hon är 25% äldre än du. Det betyder massor av erfarenhet.

Med "elitryttare" menade jag inte någon som är i klass med världselilten (haha, för det är jag miiiiil ifrån att vara!), utan elitklass i sverige. I mina ögon är man inte mer elitryttare för att man är 30 och rider 150, man är det minst lika mycket om man är 17 och rider 140. Att pollan är ung och har kommit dit hon har gjort talar väl snarare för att hon är skicklig, kunnig och har en plan med det hon gör. Annars har man ju hela livet på sig att göra misstag och lära sig av dom.. Nej, ålder tycker jag inte nödvändigtvis kan kopplas ihop med kunskap. Det finns dom som har hållt på med hästar ett helt liv och är trångsynta som inte kan hälften så mycket som en 15-åring som suger åt sig som en svamp (och lyssnar på kunniga hästmänniskor, samt kritiskt granskar den information h*n mottar).

Ifall någon undrar är jag 20, blir 21 i år och gör således mitt sista år som YR.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

För övrigt vill jag bara säga att jag tycker att det är bra att människor ifrågasätter varför man gör som man gör med sina hästar. Man ska kunna ha ett bra och logiskt svar på frågorna, om man inte har det så vet man inte vad man håller på med. Man ska även kunna svara utan att känna sig påhoppad och kränkt. Det behövs att vi alltid håller koll på hästarna runt omkring oss så att ingen missköts.

I verkliga livet är det i stort sett aldrig någon som ifrågasätter vad jag gör (människor märker att jag inte lämnar något åt slumpen utan alltid har en plan bakom allting), men såhär på internet är det ju lätt att missuppfatta saker och ting.

Jag tycker att ni som är "emot" mycket täcken i den här tråden verkar vara pålästa och kunniga, men det jag blir less på är att man faktiskt får mycket skit från okunniga människor (det jag gillar att kalla "skogsmullar") för något som folk inte förstår sig på. Visst, hästar i det vilda har inte täcken, äter inte fodertillskott, har inte lindade ben osv, och det är inte det naturliga för hästen, men man måste samtidigt ha i åtanke att de krav vi har på hästen (åtminstone de som ska prestera på hög nivå!) inte heller är naturliga.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

150g eller 200g täcke + fleecefodrat regntäcke..
klippt och frusen
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Vad jag menade med det jag skrev tidigare var inte riktat till dig. Utan den jag svarade. Av vad jag läst från inläggen i tråden gjorde inte du och pollan likadant. Alltså ifrågasätter jag inte dig.

Sen tycker inte jag att tävlingsresultat enbart kan visa om man är en god och kunnig hästmänniska eller inte. Bara för att man rider bra betyder det inte att man kan ta hand om sina hästar på bästa sätt. Därmed inte sagt att du inte gör det. Men ridskicklighet och hästhållning är för mig skilda saker. Det var det jag försökte beskriva tidigare.

Sen menade jag att du verkade analyssera det du gör, alltså se orsak-verkan m.m. Vilket jag inte uppfattade från andra. Jag menade INTE att du skulle förklara allt du gör för mig.

NEJ självklart mår ingen häst bra av att vara för kall eller spänna sig. Men det var aldrig det jag var ute efter (att alla hästar ska gå nakna). Det tror inte heller jag på. Vi kräver prestationer av dem, då har vi även skyldighet att ge dem förutsättningarna. Men det tvivlar jag inte på att varken du eller pollan vill. Hade ni inte gjort det hade ni ju inte haft de resultat ni har. Men iblad går ansträngningarna till överdrift. Det var enda anledningen till att jag svarade pollan från början.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Jag har väl då aldrig sagt heller att jag inte lyssnar/tar till mig av det hon/du/ni/alla andra skriver och säjer?....

Jag kan självklart inte sluta att täcka dom så mycket pang bom. Men redan nu har de mindre på sig då det blivit mycket varmare. Men ska klart tänka på detta tills nästa täckes säsong och läsa på bättre tills dess...

Dock tror jag inte mina hästar lider så oerhört mkt som ni verkar tro. De presterar bättre en vad de någonsin har gjort förut.

Du, även om jag utryckte mig grovt förut så tror jag inte att du på något sätt medvetet skulle göra någonting som inte är bra för dina hästar. Men på internet blir saker väldigt svarta/vita så jag uppfattade inte dig som direkt ödmjuk. Är du det är det givetvis jätte bra.:idea:

Vill du dessutom som du skriver här läsa på om hur hästar fungerar är det ännu positivare. Dina hästar kommer må bra av det. Att ha rätt mängd täcken är inte enkelt men värt mödan.

Jag tror inte de dagligen går runt och lider, men jag tror det påverkade dem negativt även om det inte märks så mycket.

Du tränar väl? Att det går bättre och bättre brukar vara ett täcken på att träningen, fodringen fungerar. Du blir väl dessutom bättre efterhand? Vilket borde leda till att hästarna rids bättre. Jag tror faktiskt inte det har med täckena att göra.

Sen menade jag innan också att två fel ger inte ett rätt. Bara för att andra är korkade blir man själv inte smart av att göra likadant.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 892
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Vad finns det för säkra färger att använda för att måla häst med? Tanken är att måla en svart häst med vita zebra-linjer, så någon vit...
Svar
6
· Visningar
442
Senast: WildHorse
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 807
Senast: Badger
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
435
Senast: slant98
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp