Vad har din häst för täcke just nu?

Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Jag är sent återvändande till tråden och har missat din fråga, men jag ser att du fått bra svar från andra redan.
som Biffen och Quigley redovisat kan överhettning ta sig uttryck i flera olika symptom. tyvärr går det ofta ganska långt innan hästen visar dessa symptom så tydligt att människan märker det, - däri ligger allvaret runt överhettning. uttorkning, minskad aptit, stress osv, är ofta ganska långt gånget innan det mänskliga ögat "uppfattar" det, dvs hästen kan lida rejält innan ngn ser det tydligt, eller över huvud taget ser en koppling till överhettning.

Pollan: tack för nyanserat och trevligt svar. Vad bra att du är öppen för diskussion och tar till dig det som skrivs här!

SofieB: jag håller inte med dig att 15 åringar normalt är de som suger åt sig kunskap som en svamp. Det hör till Ungdomen att man ofta tycker man lärt sig aldeles tillräckligt, man gör som kompisarna/idolen/grannen/hjälten man ser upp till osv osv, och tycker att det räcker bra, om det verkar funka bra hittills.
med ökad ålder och erfarenhet tycker jag ödmjukheten kommer då man inser att ju mer man håller på med hästar, desto mer inser man det finns kvar att lära.... : ) Dessutom får man mer och mer erfarenhet och förståelse för hur oerhört tåliga hästarna är - och hur de in i det allra sista håller god min och försöker prestera för sin herre. Men visst - en och annan stofil finns det nog, - men jag tycker nog som sagt att det inte är särskilt illustrativt för merparten av de som funnits med i gamet länge.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Det var ju du som skrev att jag sa/tyckte saker som jag inte alls gör/gjorde?
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

du redogjorde för hur mycket täcken du använde och skrev sen att du var nöjd med det, att du gör som du själv vill och att dina hästar mår bra. utifrån det så läste jag att du tyckte att du kunde aldeles tillräckligt.

men i ditt senaste svar har du rättat oss som gjorde det antagandet och säger att det itne stämmer och att du är öppen för andra sanningar, och det var det jag bemötte nu i mitt sista inlägg - att jag tycker det är bra om det är så det är, och att du svarade trevligt för att rätta till den uppfattning jag och flera andra fick av dig i tråden. knappast ngt att träta om därmed, eller hur?
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

du redogjorde för hur mycket täcken du använde och skrev sen att du var nöjd med det, att du gör som du själv vill och att dina hästar mår bra. utifrån det så läste jag att du tyckte att du kunde aldeles tillräckligt.

men i ditt senaste svar har du rättat oss som gjorde det antagandet och säger att det itne stämmer och att du är öppen för andra sanningar, och det var det jag bemötte nu i mitt sista inlägg - att jag tycker det är bra om det är så det är, och att du svarade trevligt för att rätta till den uppfattning jag och flera andra fick av dig i tråden. knappast ngt att träta om därmed, eller hur? ......


nej

101010
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Nu de senaste dagarna har det varit plusgrader så då har hon haft:

* 300 g thermotäcke
* Tunt fodrat regntäcke

Både ute och inne, de har fri tillgång på hösilage och hon är klippt.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

SofieB: jag håller inte med dig att 15 åringar normalt är de som suger åt sig kunskap som en svamp. Det hör till Ungdomen att man ofta tycker man lärt sig aldeles tillräckligt, man gör som kompisarna/idolen/grannen/hjälten man ser upp till osv osv, och tycker att det räcker bra, om det verkar funka bra hittills.
med ökad ålder och erfarenhet tycker jag ödmjukheten kommer då man inser att ju mer man håller på med hästar, desto mer inser man det finns kvar att lära.... : ) Dessutom får man mer och mer erfarenhet och förståelse för hur oerhört tåliga hästarna är - och hur de in i det allra sista håller god min och försöker prestera för sin herre. Men visst - en och annan stofil finns det nog, - men jag tycker nog som sagt att det inte är särskilt illustrativt för merparten av de som funnits med i gamet länge.

Men då lyssnar du inte på det jag säger, jag sa att ålder inte nödvändigtvis kan kopplas ihop med ålder. Jag sa inte att 15-åringar normalt suger åt sig kunskap som en svamp, jag sa ordagrant detta: "Nej, ålder tycker jag inte nödvändigtvis kan kopplas ihop med kunskap. Det finns dom som har hållt på med hästar ett helt liv och är trångsynta som inte kan hälften så mycket som en 15-åring som suger åt sig som en svamp (och lyssnar på kunniga hästmänniskor, samt kritiskt granskar den information h*n mottar)."

Jag tycker inte att man ska generalisera utifrån ålder.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Kl

8 grader, blåser mycket. Helrakad ponny, fodrat regntäcke.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

KL

Några plusgrader och sol men mycket blåsigt.
Har inte varit i stallet idag men jag kan tänka mig att tjejen har Finntack ulltäcke på sig, eller att de slängde på henne Mark Todd 200gramstäcket eftersom det blåser.

Kungen har antagligen på sig sitt 300grams täcke av okänt märke eftersom det är det bästa han har.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Just nu stormar det ute och hästarna står inne i sitt kallstall. De har aldrig täcken inne (förutom Besten, som får sin ullpyjamas när det är minusgrader i stallet).
Det har varit omkring 5 plusgrader här idag, en och annan regnskur och mycket blåst. Valpen (unghästen) och Mixen har haft ofodrade regntäcken medan Besten hade ett fleecefodrat regntäcke.

Immer
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

KL

Blåser STORM här i Linköping, och hästarna är inne i stallet.. alla är nakna.. :)
Förutom matte då såklart som sitter i sköna Rappestad klubb-mysbyxor och en härligt skön tröja :banana:
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

KL*

Just nu står min pålle inne med 200g Rambo Wug, blåser som sat*n här nu, och är svinkallt! :crazy:
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Min har Thermotäcke både ute och inne. 300grams fyllning ute. Är det under 5 plus så har han fleecetäcke under. Han är helklippt.

Den andra, som jag percis börjat rida går med tunt stalltäcke och regntäcke över ute. Han är inte klippt så det är väl ingen större fara men ska ändå skaffa nåt rejälare.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Min har nu 300 g (?) bucas stall inne, och 300 g HW Rhino med full hals ute.. Ligger på rundt 0 +/- (noe varmere midt på dagen) med endel vind..
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

*kl*

200g fodrat regntäcke. Ösregn och blåsigt.

Går utan täcke om det inte är regn+ blåst.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Häst 1: 420g HW täcke

häst 2: 370g HW täcke

Båda är helklippta och vi har runt 5 - 12 grader just nu
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Just nu!
Hästarna ute, och det är blåsigt som attans, men varmt! och skönt... de går nakna i hagen... och vad jag ser härifrån har de rullat sig gott i hagen...:devil:
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

*knapplån*

Araben som var nästan helklippt för många månader sedan men nu har en ganska redig päls har ett 150 g täcke + ryggvärmare från BoT, skulle säkert klara sig utan täcke men hon blir så skitig då ;)
Halvblodet är oklippt men tunnpälsad har ett 200 g termo + ett ofodrat regntäcke.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 892
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Vad finns det för säkra färger att använda för att måla häst med? Tanken är att måla en svart häst med vita zebra-linjer, så någon vit...
Svar
6
· Visningar
442
Senast: WildHorse
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 807
Senast: Badger
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
435
Senast: slant98
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp