Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Idag har vi ett snö-oväder utav sällan skådat slag!
-2.5 när jag släppte ut hästarna 6.00 imorse, hästen (helklippt) fick på sig Rambo Duo med hals, totalt 400g,
ponnyn (oklippt), fick på sig 300g Termo master.
Tog in hästarna nu vid 12-tiden, kallstall, skulle tippa på att det ligger runt 0-gradigt i stallet, hästen fick på sig Amigo Insulator heavy 300g, och ponnyn är naken.

Senast ändrad:

Snöstorm hela dagen och imorse när hästarna gick ut var det ca -5 grader och som sagt storm.
Min helrakade prinsessa fick på sig ett HW Amigo Insulator 150 gr och ett HW Amigo 1200D Plus Heavy.

När de var ute hade de:
H1 Amigo 150g med hals + Shires utetäcke med helhals 400g - Tot 550g
H2 Amigo 150g med hals + Shires utetäcke med helhals 400g - Tot 550g
H3 Rambo Supreme med hals 420g

Just nu är de inne i isolerat kallstall där det är typ 0 gradigt:
H1 Amigo 150g med hals + Domani 300g Tot 450g
H2 Amigo 150g med hals + Rambo Insulator ca 200g Tot 350g
H3 Amigo 150g med hals + Shires TCH 200g Tot 350g

*kl*

Vintertäcket blev blött i gårdagens snöstorm, så idag har pållen haft fleecetäcke + 100 g regntäcke. Det var -10 grader imorse och -5 mitt på dagen. Vindstilla, mulet och lätt snöfall på eftermiddagen.

Tror ni fleece + 100 g är jämförbart med ett 300 g täcke, eller vilket borde vara varmast?

*kl*

monstret har gått med 100gramstäcket med halvhals tills idag, och verkat helt okej med det (varken varm eller kall, inte spänd eller öm, etc) tills senaste dagarna. igår blåste det på tvären och var ganska kallt + snö, då kom han in och var arg som ett bi och skrämde halvt ihjäl tjejen som skulle ta in honom, byta täcke etc.

så idag blev det ett täcke som jag tror är 2-300 g (vet inte riktigt :o ) och med 100g halsdel till, fast vädret vr inte alls lika illa som igår utan ungefär som Ingela_S skriver här ovan. då var monsterpånnin go och glad vid insläpp och fortfarande inte mer än halvljummen under. tolkar det som att jag valde rätt ändå.

inne är han fortfarande naken. runt 3 plusgrader inomhus.

Snöade och lite vind, runt -4 tror jag.
Amigo innetäcke 300g + 300g utetäcke = 600g totalt.
I stallet 300g innetäcke.

Frusen kille som vill in riktigt tidigt.

Idag är det ca -3 och snöar.

H1 (halvklippt men nästan utväxt, äldre fbl): 100 g Amigo stalltäcke med gammalt fodrat TM utetäcke över.
H2 (halvklippt men nästan utväxt, mesig tysk): 200 g Shires stalltäcke med hals och regntäcke med hals över.
H3 (halvklippt men nästan utväxt, tjockt hbl): gammalt stalltäcke (ca 150-200 g) och regntäcke över.

-7 grader, snöar som attan...ser inte bort till skogen på andra sidan täkten. Blåser en del också. Hästarna står otäckade inne i vindskyddet, går ut på sina rundor i hagen då och då samt käkar sitt hö ute. Dom mår fortfarande toppen.

Dock, när jag jobbat dom senare får dom stå inne en stund och troligen läggs det då ett fleecefodrat regntäcke på Welsh Coben och ett vintertäcke på Paintkorsningen, ifall dom svettats mycket. Vilket är troligt då det är DJUUUUUP snö, tungarbetat ;)...Har noterat att Paintkorsningen är lite känsligare över ryggen, framför allt nu när han börjat jobba lite = täcke på :D

*kl*

Här är bild på min klippning på valacken (som max har 100 g):
PICT2080.jpg

kl

Min lilla ponnykorsning med mkt päls är naken idag och har varit så ett tag nu. Trots -5 grader och snöfall men tidvis hård vind. :)

kl

ute är det lätt snöfall, lite blåst och 5-, min pålla har på sig ett 220-grams stalläcke och ett 150-grams utetäcke = 370 gram. Hon är helklippt men det var ett tag sen så pälsen har växt endel.

Inne har hon endast stalltäcket. När hon klipps igen ska jag komplettera med ett fleecefodrat regntäcke, vet ej hur många gram det är.

Jahapp...nu har Paintkorsningen ett vintertäcke på. Vädret är tjurigt värre, -8, snön vräker ner och det blåser attan. Hans päls stoppar inte längre så han var tvungen att få täcke. Även Welsh Coben har ett tunnare täcke på för att stoppa vinden. Hon är inte alls så känslig men var lite blöt på ryggen = hon släpper igenom värmen.

*kl*

Runt -5 ute, blåst o snöat hela dagen. Båda hästarna inne just nu, runt 0:an stallet skulle jag tippa.

1: Amigo 350 gr
2: Naken

Helrakade min gamla fullblodsmammut idag så nu står han med ett stalltäcke från TM (300 g tror jag) och ett tunt fodrat utetäcke från TM över (ca 100 g).

-10 nu, ska bli ännu kallare...:(
Inne
Tjockt vintertäcke med hals, typ 350-400 g:confused:, inne/ute.
Kallstall

Blåser och snöar + en massa minusgrader här .
Alla hästarna är nakna både varmblod och tinkers.

kl* ;)

ute= storm cheeta 300gr skulle jag tro, men det har några år på nacken nu så???

inne= det beror på om det känns kallt, har kallstall så ett tunt stalltäcke eller fleecetäcket

*KL*

Min nya häst har visat sig vara en riktig fryslort :grin:. Går just nu med ett 300 grams täcke från gek*s och ett fleece/ylle-täcke under. Temp mellan -5 till -10. kallstall.

Imorgon blir det en tur till hästsportaffären och inhandling av tjockt vintertäcke:bump:. (Är extremt sugen på ett rambo supreme.. priset sätter dock stopp tyvärr:cry:)

Liknande trådar

Utrustning Hoppas ingen blir galen på alla mina trådar nu :angel: För ungefär 3 veckor sedan köpte jag ett ofodrat HW Amigo regntäcke till min... 2
Svar
24
· Visningar
2 665
Hästhantering Idag hade jag "jouren" och blev ombedd att lägga på regntäcke på en häst. Det har regnat ihållande. Jag går ut i hagen och hämtar in...
Svar
19
· Visningar
8 929
Senast: elsan
·
Utrustning Jajamen, hösten börjar närma sig. Skolorna har/ska börja, vädret har slagit om och fler och fler börjar fundera på det där med täcken... 30 31 32
Svar
639
· Visningar
52 055
Hästvård Idag är det en regnig dag, ja, hör på maken, det regnar ute. Kan man ju tycka inte är något konstigt, det är ju hösten, de brukar regna... 6 7 8
Svar
144
· Visningar
16 683
Senast: mammaLiss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka