Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

*kl*

Här är såklart fortfarande smällkallt, idag ca -16 och med lite vind också. Brrr. Så inne står mitt halvklippta sto med sitt HW Insulator heavy och ute läggs det över ett HW Amigo Heavy.

Nu har dock lillkillen också fått ett täcke. Ett årsföl som är lite för tunnhårig och han har fått ett Titan från Hööks som är på 300gr.

Idag var det runt -10 vid utsläpp och skönt väder men efter någon timme hade det växlat till -20 och dimma. Ganska ruggigt men hästarna fick täcken på och mycket hö, var ute 06.30-18.30. Samma täcken inne.

H1 (halvklippt men nästan utväxt, äldre fbl): fleecetäcke och 200 g Bucas utetäcke med hals över.
H2 (halvklippt men nästan utväxt, mesig tysk): 200 g Shires utetäcke med hals och gammalt fodrat TM utetäcke över.
H3 (halvklippt men nästan utväxt, tjockt hbl): 200 g stalltäcke och regntäcke över.

Var just ut till hästarna för en koll och ytterligare en högiva. Det är -23 C och stjärnklart. Inga täcken, hästarna på lösdrift och oklippta. Dom ser verkligen ut att må toppen!!!

helklippt häst i jätte kallt stall:) (sparat lite som ett halvhalstäcke vid halsen)

Väder: -7 soligt men blåsigt från havet (skit kallt)
horspower(tror jag) 300-400 gram halvhals om det beräknas bli under -10 på natten.
250-300 g täcke från ÖB (super bra) om det är lite varmare runt -2-3 grader.

Inte lätt med täcke nu, särskilt när havsvindarna blåser i!

Piraja: Härligt med stjärnklar himmel och nöjda hästar!

*kl*

Idag har det varit runt -5 grader, sol och blåsigt. Min oklippta häst har 300 g vintertäcke på sig både ute och inne (kallstall, -3 grader vid lunchtid idag). Han är varken varm eller kall under täcket, och har slutat snora, så jag tolkar det som att han är lagom täckad.

Stallkamratens oklippta halvblod (med längre och kraftigare päls än min) har ofodrat regntäcke ute och är naken inne. Verkar klara sig bra med det.

Slängde på min häst 300-gramstäcket ikväll då det ska bli mellan - 5 och - 10 och ganska blåsigt imorgon. Eftersom han gick ganska hårt idag ser jag hellre att han är lite för varm än att han blir kall om musklerna. När jag kände innanför regntäcket idag var han nämligen ganska kall.

*kl*

ca -8 och blåsigt. Ingen av hästarna har något direkt vindskydd i hagen.

Ute:
Häst 1: Rambo Duo med hals, totalt 300g
Häst 2: Rambo XL 200g
Häst 3: Något Amigo täcke, minns inte modell men det är 200g iaf.

Inne, kallstall:
Häst 1: HW Newmarket 200g
Häst 2: Naken.
Häst 3: Ett märkeslöst stalltäcke ca 150g.

Senast ändrad:

nu har jag klippt pållen (halvklippning) så nu får han gå med 200g-täcke eller 150g fleecetäcke. Innan har han varit utan täcke om det varit bra väder.

Vi har haft runt -8 utomhus hela dagen.
Hästarna står i kallstall, för närvarande -14 ute, skulle tippa på 0-gradigt i stallet.

Hästen (helklippt) har haft Rambo Wug heavy 370g ute och står nu i stallet med Amigo Insulator heavy 300g.
Gammel ponny (hårboll) har haft Termo Master 300g ute och står nu naken inne.

-8

Tunt vintertäcke, typ 200-300 g (11 år gammalt täcke, håller än), inne/ute.

Här är det just nu -15 och nästan vindstilla, tidigare idag när de var ute var det runt -8.

När de var ute hade de:
H1 Amigo 150g med hals + Shires utetäcke med helhals 400g - Tot 550g
H2 Amigo 150g med hals + Shires utetäcke med helhals 400g - Tot 550g
H3 Rambo Supreme med hals 420g

Just nu är de inne i isolerat kallstall där det är typ 2 plusgrader:
H1 Amigo 150g med hals + Domani 300g Tot 450g
H2 Amigo 150g med hals + Rambo Insulator ca 200g Tot 350g
H3 Amigo 150g med hals + Shires TCH 200g Tot 350g

KL

- 8 här idag och lite envis vind...
fullblodet med filtklippning gått med amigo insulator medium 150 gram, med rengtäcke amigo lite över i hagen.

inne: amigo insulator 150 gram.
ca + 5 i stallet och -10 utanför stallknuten nu.

-12 och vindstilla, stjärnklart, när jag tog in hästarna.

Araben hade sitt 100gram på sig och var nästan lite varm under! Häromdagen var han nästan kall under. Jobbigt att täcka perfekt... Han blir iaf inte mycket för varm eller mycket för kall under sitt täcke men han skulle troligen klara av att vara utan täcke vissa dagar. Jag ska göra vad jag kan för att hitta de dagarna, jag är fortfarande lyrisk över att han klarar sig med enbart 100gram :)

Inne har han sitt fleecetäcke.

-5°, vind mellan 6 m/s-15 m/s, snöfall och 87% fuktighet.

Araben får sitt gamla vanliga 100grammare, Painten får låna det ofodrade täcket för att kunna få plats att resa päls, bygga luftspalt utan att vinden förstör och snön kommer åt huden. Kallblodet har sådan kompakt päls att han klarar sig utan.

Det var -4 i stallet, araben har slagit rekord i antal kg hö uppätet i boxen (hela 5 kg) men var lagom under sitt täcke (fleece).

Min arab går på lösdrift med alls sin tjocka päls =)
En fråga till er som har täcken på era araber, har ni någonsin problem med skav?
Min hade täcke på sig den vintern jag fick hem honom med skav vid bogen men sen dess
har han inte behövt då hans päls varit tillräklig. Nyfiken på hur ni har det på den punkten?

jag PMar dig med mina erfarenheter om täcken så vi inte kapar tråden

*kl*

I förrgår var det -24 här. Idag är det mycket varmare, ca -2 men snöstorm.

H1 (halvklippt men nästan utväxt, äldre fbl): fleecetäcke och 200 g Bucas utetäcke med hals över.
H2 (halvklippt men nästan utväxt, mesig tysk):fleecetäcke och 200 g Shires utetäcke med hals över.
H3 (halvklippt men nästan utväxt, tjockt hbl): fleecetäcke och regntäcke över.

Liknande trådar

Utrustning Hoppas ingen blir galen på alla mina trådar nu :angel: För ungefär 3 veckor sedan köpte jag ett ofodrat HW Amigo regntäcke till min... 2
Svar
24
· Visningar
2 665
Hästhantering Idag hade jag "jouren" och blev ombedd att lägga på regntäcke på en häst. Det har regnat ihållande. Jag går ut i hagen och hämtar in...
Svar
19
· Visningar
8 929
Senast: elsan
·
Utrustning Jajamen, hösten börjar närma sig. Skolorna har/ska börja, vädret har slagit om och fler och fler börjar fundera på det där med täcken... 30 31 32
Svar
639
· Visningar
52 055
Hästvård Idag är det en regnig dag, ja, hör på maken, det regnar ute. Kan man ju tycka inte är något konstigt, det är ju hösten, de brukar regna... 6 7 8
Svar
144
· Visningar
16 683
Senast: mammaLiss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka