Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Inne : Amigo mio stable sheet
Ute : Amigo mio stable sheet + Ofodrat bucas eller ofodrat Amigo

kl

Norra Stockholmsområdet.

Mina fullblodsflickor har inte börjat använda täcke än, de ser ut som plyschbjörnar nu :)
Går ute dygnet runt fortfarande, med tillgång till skog och ligghall.

7-8 grader, blåsigt uppehåll just nu.

H1: Ute dygnet runt, tunn päls fryser lätt. Ofodrat Amigo
H2: Ute dygnet runt, halvklippt. Ofodrat Amigo just, byter eventuellt till Shires stormbreaker till natten (tror det är 100 gram)
H3: Ute just nu, inne på nätterna. Oklippt och otäckad
H4: Ute just nu, inne på nätterna. Helklippt. Har på sig ett Rambo California (100 gr) nu, otäckad inne alternativt Amigo summer sheet

Utan täcke just nu samt är ute dygnet runt på lösdrift. Är 9 grader nu och uppehåll. Blåser inte vad jag kan se innefrån :p

*kl*

Min connemara har ett Shires stormbreaker 100g med halvhals.

Det är ca +12 på dagarna och han har samma täcke på nätterna, står i stall.

*kl*

Från och med i natt står min tant med täcke både ute och inne. Planen var egentligen att hon skulle vara utan täcke betydligt längre eftersom hon har föl vid sidan. Men hon blev så himla öm i ryggen och eftersom hon ska igång ordentligt igen i vinter vill jag inte börja rida på stela och ömma muskler.

Så nu står hon med ett fleecefodrat höökstäcke med ca 100gr foder både ute och inne:).

kl

Här har det senaste veckorna varierat mellan +10 och +19 grader ute dagtid,vissa dagar ihållande regn och de lägre temperaturerna, och andra soliga, ljumma, varma dagar.

Mitt fullblod i full kondition, har börjat sätta vinterpäls men är än så länge oklippt ngn månad till. går med ofodrat HW amigo regntäcke ute de dagar det finns frågetecken på väderprognosen. de självklart fina dagarna går han utan.

otäckad inne än så länge.

kl

agria stalltäcke 100g ute+inne, vid regn ofodrat mark todd regntäcke.
vi har det så jävla blåsigt, stallet ligger mellan två öppna vatten så jag möttes av en spänd o stel pålle efter det vädret. även om det inte står väldigt låga siffror på termometern så gör blåsten att det blir väldigt rått. får se om det kan bli för varmt, hade inget tunnare som funkar att sova i.

KL

Om det är över 15 grader/väldigt soligt går min häst naken, annars (typ 9 dagar av 10) har han ett 100g regntäcke både ute och inne.

nu blev det helt plötsligt nollgradigt. Vad tar ni på era hästar då?

Hannoveranare, oklippt som satt lite päls. Frusen oxh blir lätt öm i länden.
Går ute på blåsig hage utan träd, har Rambo regntäcke på sig för det mesta nu. Har samma täcke över natten, står i gammalt stall med stenväggar och vid öppet fönster. Vill också att han inte ska sätta galet mycket päls.

Den ena går med ofodrat amigo regntäcke och den andra slängde jag på bucas med fleece foder i dag för första gången.
Han går med ofodrat regntäcke annats.vi har -3grader nu .

Jag tycker att det är lite klurigt att täcka dom nu när det är ned emot nollan på nätterna men ca 10 grader på dagen.

Min gammelgubbe som är helrakad går med 150 grams HW Amigo Insulator och över det ett ofodrat regntäcke (står i kallstall och täckesbyten ingår ej).

Shettisen är orakad och går med ett ofodrat regntäcke på sig.

Östergötland, varierande temperatur mellan 10-18 grader

Helklippt halvblod i full kondition

Ute: ofodrat Rambotäcke
Inne: otäckad

Halvblod 2 år
Vinterpälsen börjar sätta sig lite

Ute och inne: otäckad, kommer vara så hela vintern

Kör med 100 gram på mina klippta nu även fast det är lite kallare på morgonen. Då får de hö och sen blir det varmare. Idag har de fått gå nakna en stund när solen kom och värmde på :laugh:

Min hästs ömma rygg vill inte ge sig. Eftersom hon inte rids kan jag inte se någon annan förklaring än att hon var ute utan täcke i ösregn två dagar förra veckan. Så nu har hon fått på sig ett Amigo insulator 300gr på nattetid. Vi har ett par minus varje natt, så visst blir det varmt men inte tokvarmt. Verkar dock som om hennes muskler behöver värmen. Dagtid är det fortfarande 100grams täcket ute.

*kl*

Min häst har 100 g regntäcke på sig dygnet runt just nu. Ner mot +2-5 grader på nätterna och +10-13 på dagarna. Lite blåsigt men uppehåll. Står ute dygnet runt fortfarande och har inte börjat få någon vinterpäls än.

Ute: HW tunnt fodrat regntäcke (ska tvätta andra regntäcket, som är lite tjockare foder till helgen)

Inne: Tunnt bomullstäcke (Bole) (blir nog någon typ av tjockare combitäcke, eller till och med tunnt termotäcke till helgen)

Liknande trådar

Utrustning Hoppas ingen blir galen på alla mina trådar nu :angel: För ungefär 3 veckor sedan köpte jag ett ofodrat HW Amigo regntäcke till min... 2
Svar
24
· Visningar
2 664
Hästhantering Idag hade jag "jouren" och blev ombedd att lägga på regntäcke på en häst. Det har regnat ihållande. Jag går ut i hagen och hämtar in...
Svar
19
· Visningar
8 922
Senast: elsan
·
Utrustning Jajamen, hösten börjar närma sig. Skolorna har/ska börja, vädret har slagit om och fler och fler börjar fundera på det där med täcken... 30 31 32
Svar
639
· Visningar
51 723
Hästvård Idag är det en regnig dag, ja, hör på maken, det regnar ute. Kan man ju tycka inte är något konstigt, det är ju hösten, de brukar regna... 6 7 8
Svar
144
· Visningar
16 676
Senast: mammaLiss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka