Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Några plusgrader.

Filtklippt halvblod, men den päls hon har kvar på länden är inte alls tjock eller tät.

Är ute i hagen med 200g amigotäcke.

Oklippt än så länge, rambo original lite med tillhörande hals ute och nakenfis inne än så länge. Denna helg har det varit 8-10 grader dagtid växlat mellan mulet/soligt och legat runt nollan på nätterna.

kl

helklippt, i normalhull och ok kondition. har agria stalltäcke (kan det vara 150 el 200g? jag har ingen aning) + fodrat regntäcke vid utsläpp m. halvhals.
står i ett riktigt blåshål så även om det är +10 kan det kännas som 0gradigt.
dock är det så blött nu så det blir till att leta fram regntäcke m hel hals för o slippa all äcklig lera, usch.

KL

+7 och blåsigt
Ute i hagen, än så länge
Fodrat regntäcke på
Frusen och svårfödd gamling

kl

+7

varit uppehåll hela dagen.
tunnpälsad vbl, naken dagtid om uppehåll och fleecefodrat regntäcke nattetid. Ute dygnet runt.

KL

+9 till + 12 grader, vindstilla och lite sol här sen 4 dagar tillbaks, och det håller i sig. Många plusgrader även nattetid.
Fullblodet i vinterskrud då matte ännu inte fått foten ur att klippa, går i ofodrat HW amigo regntäcke ute, och är naken inne. Samtliga övriga i stallet har liknande kläder, utom 2 krakar som har thermostalltäcke under ofodrat regntäcke både ute och inne. De är klippta så de antas ha blivit oerhört frusna oavsett väder.

KL

+5 och lite sol
Ute i hagen med fleecefodrat regntäcke. Har det ute/inne.

Åh, du har så tunna täcken och så :p Jag blir alldeles nojig över att jag kanske övertäckar :p
Men känner jag på honom är han knappt ljummen o det ser jag som lagom :p Men ändåååå!
Du finns ju alltid i bakhuvudet när jag rotar i täckesskåpet ;)

Sen är det sån markant skillnad dag o natt i mitt stall, på dagen är alla dörrar öppna, min häst går in vid 11 och resten kommer in 14. På kvällen är det ju varmare i o m att alla dörrar inte står på vid gavel men timmarna på dagen/e.m. är det minst lika kallt inne o ute förutom att det inte (alltid...) blåser inomhus :p

han går in till lunch, först för att hans kompis han gick med (som står på box nu p.g.a. spricka i skenbenet) har magproblem o endast vart symptomfri när han gått in och ätit lunch (de lunchas inte ute sommartid för det är så pass stora o fina hagar) och nu vill han gå in 11... han har tydligen vart så större delen av sitt liv, en innegris. har tyvärr ingen bättre anledning.

Äh, det där får du ju komma över. Din förra hade ju också ngn konstig anledning att gå in efter en timma typ :devil:

näe d va Wille som var socialt missanpassad :p först ville han aldrig vara ute för han hade bara gått 1h/dag i sandpaddock sen ville han aldrig komma in o då slapp han det ;)
ZZ gick m samma kompis men va ofta ute längre för han gick inte in :p
den här gamla räven springer ihjäl sig nu om det blir sent. får bli o vänja av när det inte är lera o äckligt o finns mer på backen o äta!

ja just ja det var W.
som du säger, om den far och lever f-n är det nog olämpligt att insistera just nu, men verkligen trist läge :crazy: Det går ju att vänja dom successivt, så det är nog inte kört för den skull, du får ta nya tag när underlaget är bättre..... Men fy, jag skulle ha riksångest med en häst inne 20 timmar om dagen typ. :eek:

det är därför jag är i stallet 2-3 ggr/dag :angel:
1 gång fixa, 1 gång promenera, 1 gång rida :p

KL

20-årig täckesklippt dam med ryggproblem vid kyla och blåst..

Inne: Tunt Back on Track så länge det är över 5 grader på kvällen, sen teddyfodrat till det blir minusgrader

Ute: Fleecefodrat regntäcke.

Med detta väder funkar det ganska bra, men jag skulle nog behöva tips (via PM?) på täcken som passar hästar med sluttande bog. Pessoa funkar bra, men de två jag har är för tjocka att använda nu. Horseware är det hon har fått mest skavsår av. Back on Track är perfekt i skärningen men lite för dyra i och med att det inte handlar om att ha som annat än stalltäcke. :crazy:

*KL*

Frostigt kallt...vitt överallt utan snö. Bägge oklippta är otäckade. Förhoppningsvis kommer det lite snö under dagen...känns som om det är dags nu ;)

KL

+7 och mulet
Ute i hagen ännu, går in runt 19-tiden.
Fleecefodrat regntäcke, sitter på inne/ute.
Frusen och svårfödd 29-årig gubbe.

Liknande trådar

Utrustning Hoppas ingen blir galen på alla mina trådar nu :angel: För ungefär 3 veckor sedan köpte jag ett ofodrat HW Amigo regntäcke till min... 2
Svar
24
· Visningar
2 665
Hästhantering Idag hade jag "jouren" och blev ombedd att lägga på regntäcke på en häst. Det har regnat ihållande. Jag går ut i hagen och hämtar in...
Svar
19
· Visningar
8 929
Senast: elsan
·
Utrustning Jajamen, hösten börjar närma sig. Skolorna har/ska börja, vädret har slagit om och fler och fler börjar fundera på det där med täcken... 30 31 32
Svar
639
· Visningar
51 807
Hästvård Idag är det en regnig dag, ja, hör på maken, det regnar ute. Kan man ju tycka inte är något konstigt, det är ju hösten, de brukar regna... 6 7 8
Svar
144
· Visningar
16 683
Senast: mammaLiss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Vilken ras passar mig?
  • Akvarietråden V