Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

*kl*

Här har det varit ösregn och halv storm hela dagen. Några plusgrader.
Jag släpper ut och tar in mina själv eftersom stallägaren enligt mig är för snål med utevistelsen. Tror hon tyckte synd om mina när de stod ute i beckmörker och ösregn på kvällen :angel: men de är utedjur och bryr sig inte det minsta så länge de har täcken som håller dem torra över ryggen i sånt busväder.

H1 (halvklippt) - fleecetäcke + regntäcke ute, ulltäcke inne (var blöt efter ridturen i regnet).
H2 (halvklippt) - precis samma som ovan.
H3 (halvklippt) - 100 g stalltäcke + regntäcke ute, bara stalltäcket inne.
H4 (oklippt) - regntäcke ute, naken inne.

KL

Skulle vilja ha lite råd från er som har täcke. Har läst att flera har oklippta hästar eller halvklippta hästar och ofodrade regntäcken. Funkar det bra?

Min pälsboll till islänning är spårklippt, och jag ska testa att täcka honom vid regn eftersom han har varit spänd de sista när det varit regnigt och blåsigt. Jag har ett fleecefodrat bugas smartex rain, men det är 220 g, och det känns lite väl varmt. Därför letar jag nu efter ett ofodrat regntäcke.

Men så läste jag i en del gamla trådar att det inte är bra att lägga på ett ofodrat täcke på långhåriga hästar, eftersom det tydligen kan trycka ner pälsen så att de inte håller värmen.
Är det sant?
Om det regnar så de blir blöta så plattar ju vattnet till pälsen, så det borde ju inte vara så stor skillnad eller?

Vad hade ni lagt på för täcke? Han har inte känts kall, men som sagt så blir han lätt spänd i ryggen, så jag vill testa att täcka vid regn och se om det underlättar för honom.

Min ponny har nu fleecetäcke inne och ett regntäcke på utomhus. Vi har haft ungefär 10 grader här och ponnyn är oklippt..

Jag har en drös regntäcken och lägger på de täckena som är torra typ. Hästarna har inte sina egna och jag växlar lite som det passar bäst. Allihopa är ofodrade eller fleecefodrade och jag tycker att det är lite same same, ungefär lika tjocka och huvudsyftet är att skydda från lera och väta.

Det är väl bara att slänga på ett regntäcke när det är busväder, vad det är för insida är väl mindre viktigt så länge det är lagomt tunt och sitter bra. Då kommer det ju att fylla sin funktion :)

Ok, låter som det kan funka då.

Vet du hur tjockt fodrade dina fleecetäcken är?

Det jag har liggande hemma är 220 g, och det lät lite mycket tycker jag. En helrakad häst i stallet har ett sånt nu, så det känns lite overkill på min spårklippta.

De är inte så tjocka iaf. Låter snarare som ett inte så jättetjockt vintertäcke än ett regntäcke.

Mina ofodrade täcken består av två lager, det yttre och ett tunt "glansigt" tyg mot hästen. Mina fleefefodrade regntäcken består också av två lager, det yttre och ett fleecetyg mot hästen. Ingen stoppning emellan lagren i något av täckena vilket gör alla tunna.

Så är mitt fleecefodrade också. När jag köpte det så fick jag höra av den som sålde det att det var ju bra med fleecefoder, som suger upp fukt. Men hon sa att det var som ett vanligt regntäcke värmemässigt. Nu har jag sett på en hemsida som säljer det att själva fleecen motsvarar 220g. Det är alltså inget emellan fleecen och yttertyget, utan bara väldigt tjock fleece.

KL

+6 och lite sol
Ute i hagen med fleecefodrat regntäcke, ute/inne.

KL

Skulle vilja ha lite råd från er som har täcke. Har läst att flera har oklippta hästar eller halvklippta hästar och ofodrade regntäcken. Funkar det bra?

Min pälsboll till islänning är spårklippt, och jag ska testa att täcka honom vid regn eftersom han har varit spänd de sista när det varit regnigt och blåsigt. Jag har ett fleecefodrat bugas smartex rain, men det är 220 g, och det känns lite väl varmt. Därför letar jag nu efter ett ofodrat regntäcke.

Men så läste jag i en del gamla trådar att det inte är bra att lägga på ett ofodrat täcke på långhåriga hästar, eftersom det tydligen kan trycka ner pälsen så att de inte håller värmen.
Är det sant?
Om det regnar så de blir blöta så plattar ju vattnet till pälsen, så det borde ju inte vara så stor skillnad eller?

Vad hade ni lagt på för täcke? Han har inte känts kall, men som sagt så blir han lätt spänd i ryggen, så jag vill testa att täcka vid regn och se om det underlättar för honom.

Min personliga erfarenhet är att ofodrade regntäcken duger bra så länge det inte blåser och vi pratar om regn i samband med temperatur över +5 grader. Har haft olika märken och resultatet har varit detsamma. Det håller inte i lite kärvare klimat.

Det fleecefodrade regntäcket får lite mer luft mellan lagren och även om det i blåsten skulle göra yttre tyget genomblött har det inte gått ner i fleecefodret utan det har varit torrt, vilket för mig är det absolut viktigaste.

Idag är det soligt, vindstilla och temperaturen är nära nog sommarlik...+10!!! Hästarna är otäckade och väldigt loja i värmen ;)

Senast ändrad:

De dagar han behöver täcke är ju när det regnar hela dagarna, här på kusten blåser det mer eller mindre alltid, de har lite träd som de kan ta lä i, men inte mycket skydd ovanifrån mot regnet eftersom alla träd är runtom hagen och inte mitt i.

Hur tjockt fleecefoder har normala fleecetäcken? För 220 är väl tjockare än normalt?

Eftersom jag troligtvis bara kommer använda det när det blåser så kanske det är smartast att inte köpa ett ofodrat då?

Usch, jag är verkligen urusel på detta med täcken. Har aldrig någonsin använt täcke innan. :confused:

Vad tror ni kan vara lämpligt?
Jag har ju redan det fleecefodrade (vilket skulle vara 220 g)
Ska jag köpa ett ofodrat, men då kanske det inte håller eftersom han kommer ha det när det blåser och regnar mycket. Regnar det en skur står han utan.
Eller ska jag köpa ett tunnt fodrat, antingen med tunnare fleecefoder, eller med annat foder 100g?
Eller är det lagom med det jag har nu?

Det snurrar i min skalle :confused:
Ska testa med det fleecefodrade på i helgen, men det känns som att det kanske blir väl varmt.

Det stämmer att helt ofodrade täcken inte är optimalt i verkliga minusgrader, om hästen är frusen, då det till VISS del stoppar förmågan att resa pälsen under, samtidigt som det inte i sig själv erbjuder ngt värmande isolerings foder som skydd.
MEN: detta är dels individ baserat och dels beror det på typen av täcke.
ett RIKTIGT lätt, ofodrat regntäcke, på en tålig häst med ordentlig päls, kan fungera bra även åt det kallare hållet, för pälsen kan resa sig tillräckligt ändå om täcket väger så lätt, och hästen som sagt, har långa strån att resa.

Grundregeln är väl att när det börjar gå stadigt på minusgrader, så är inte ett HELT ofodrat regntäcke att föredra, rent generellt på häst, per argument ovan.

Jag tror dock att på en sån häst du beskriver, minimalt, för att inte säga, helt ovidkommande klippt, då den är spårklippt och har rejäl päls i övrigt, så räcker det med endast marginellt med extra foder. Ett fleecetäcke på 200+ gram låter osannorlikt i mina öron, normalt brukar man beräkna att ett fleecefodrat täcke ungefär motsvarar 100-150 gram i foder aspekt. Men återigen: ser inte att du skulle ha ngt att oroa dig för ö.h.t med ett täcke som bara är lite fodrat - allt mellan 100-150 gram max borde vara ypperligt om du är rädd att hästen blir kall, eftersom du pratar plusgrader och regn/blåst primärt.

Senast ändrad:

Ok, då letar jag vidare imorgon efter ett tunt fodrat. Så testar jag om han kan ha det eller om det också blir för varmt.

Jag tyckte med att 200 lät väldigt varmt.
Får se om han behöver något till vintern. Vi har ju mest regnigt och blåsigt här nere även på vintern. Förra vintern var ju massor mer underbar snö, hoppas på nästan lika mycket i år igen!

Tack så mycket för råden!

En fråga till förresten: (hoppas någon orkar svara)

Tror ni att det går att använda det tjocka bucastäcket som svettäcke att släppa ut i? Alltså bara ett par timmar tills han torkat, istället för att stå inne med fleecetäcke. Eller blir det så varmt att han svettas mer ändå?

Funkar "vanliga" fleecefodrade regntäcken på samma sätt, att man kan släppa ut dem med det när de är svettiga? Förutsatt att det är ett andastäcke då.

kl

har nån nånsin varit med om en häst som inte tycker om fleecefoder? Min har gått ute med fleecefodrat täck dygnet runt ett par veckor nu, och blivit öm i huden.
Jag provade att lägga på ett våffeltäcke + ofodrat regntäcke och ömheten var borta :confused:

Fleece kan ju bränna säger en del, och hon är rätt känslig..

vad tror ni?

kl

har nån nånsin varit med om en häst som inte tycker om fleecefoder? Min har gått ute med fleecefodrat täck dygnet runt ett par veckor nu, och blivit öm i huden.
Jag provade att lägga på ett våffeltäcke + ofodrat regntäcke och ömheten var borta :confused:

Fleece kan ju bränna säger en del, och hon är rätt känslig..

vad tror ni?

Enligt min erfarenhet beror det mer på fleece som material. Eftersom materialet är lite stretchbart töjer det ut sig över en större hud yta än det kan stanna kvar utsträckt. När materialet sedan drar ihop sig drar det med sig håret som då ibland drar sig åt fel håll gentemot vad hårsäckarna vill ligga. Då uppstår ett obehag i huden som kan leda till ömhet. :idea:

KL

Här är det nollgradigt just nu (kommer bli rejäl frost inatt ca -5) och 2+ var det när hästarna gick in.

De står nu inne i isolerat kallstall ca 5+ (tror det kommer sjunka under natten).
Inne har de:
H1 Oklippt med öpppet fönster 100g Rambo California
H2 Helklippt, Amigo Insulator 150g med hals + ett börjes (?) termotäcke ca 200g
H3 Helklippt, Amigo Insulator 150g med hals + Horseware Insulator ca 100-200g (var tjockare men är 10 år gammalt och mycket tvättat)
H4 Helklippt, Mark Todd under rug med inbyggd hals 250g

Ute hade de:
H1 Samma
H2 Två Amigo Insulator 150g det ena med hals + Rambo California med hals 100g
H3 Det undre täcket + Amigo 1200d medium 200g med Amigo 1200d hals 100g (?)
H4 Innetäcket + Rambo California med hals 100g

Lite mycket för temperaturen kanske men det har blåst en del och hagarna är inte i lä.

Jag delar din uppfattning ang. fleecetäcken, en förutsättning för att de ska funka är att de har glansfoder i hela bogpartiet, helst bara en "platta" med fleece över rygg och länd - kors, inte mer. annars blir det som du säger. Om hästen är klippt är det ytterligare problem då fleecet hakar i de avklippna pälsstråna och orsakar friktion ytterligare. Många fleecetäcken är dessutom TUNGA. drar de i pälsen utöver det, så orsakar de obehag.

i övrigt: SHIT alltså. läs dina inlägg från förra året och jämför. du har verkligen uppat din täcknings nivå : )

KL

Filtklippt halvblod (den päls som är kvar över länden är inte speciellt tjock).

Är inne i stallet (kallstall) med 200 amigotäcke. Hon kommer ha det när hon går ut imorgon också :)

Liknande trådar

Utrustning Hoppas ingen blir galen på alla mina trådar nu :angel: För ungefär 3 veckor sedan köpte jag ett ofodrat HW Amigo regntäcke till min... 2
Svar
24
· Visningar
2 665
Hästhantering Idag hade jag "jouren" och blev ombedd att lägga på regntäcke på en häst. Det har regnat ihållande. Jag går ut i hagen och hämtar in...
Svar
19
· Visningar
8 929
Senast: elsan
·
Utrustning Jajamen, hösten börjar närma sig. Skolorna har/ska börja, vädret har slagit om och fler och fler börjar fundera på det där med täcken... 30 31 32
Svar
639
· Visningar
51 807
Hästvård Idag är det en regnig dag, ja, hör på maken, det regnar ute. Kan man ju tycka inte är något konstigt, det är ju hösten, de brukar regna... 6 7 8
Svar
144
· Visningar
16 683
Senast: mammaLiss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Vilken ras passar mig?
  • Akvarietråden V