Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

kl

Oklippta stoet inne med fleecetäcke. Står precis vid öppen dörr, fast förvisso lä åt det hållet
-6 grader, ungefär

KL

-5
Inne
Tunnt vintertäcke inne. Har det på när han går ut i morgon bitti.
Om det är rejält kallt i morgon em (ner under -10) får han ett fleecetäcke under vintertäcket.

*kl*

Idag är det -11, drar lite kallt.

H1: Amigo 300gr + Rhino 200gr
H2: Amigo 150gr + Ofodrat Rambo supreme

KL

Efter ett äventyr i skogen häromkvällen är 100-g täcket inte användbart, så nu har hon 300 gram på. Det är iofs typ 6-7 minusgrader och snöstorm, så det funkar, men om det slutar blåsa och blir några grader varmare så blir det nog alldeles för varmt...:crazy:

Min plånbok håller tummarna för fortsatt snöstorm!
Eller att det slutar snöa helt och blir nakenväder istället.:angel:

KL

Snöstorm har det varit här senaste dagarna, inte mer än runt -3 men vinden har varit bitande. Den helklippta har fått ha 200 grams rhino wug (halvhals), fick även lägga på ett 200 gr Amigo på gammeltanten som är halvklippt. Den oklippta fryslorten har fått klara sig med ramob california 100 gr och 3-åringen med björnpälsen går som vanligt naken i ur och skur!

Idag är det betydligt kallare grader, runt 8-9 minusgrader, men blåser inte och snöar lite lätt. Helklippta damen och gamlingen har samma som tidigare, 200 gr var men fryslorten får faktiskt, liksom 3-åringen, gå naken idag :love:

*kl*

Här är det -11, småblåser och snöar.
Min grabb har på sej ett 200g halvhalstäcke.

Idag hae vi -9 när jag gick upp, det snöar och blåser så deras rambo vintertäcken åkte på idag.
inne har de oklippta 150g amigo och de klippta 300g amigo.

KL
Hästens sk. komfortzon på 20 grader inräknas i alla övriga väderförhållanden plus hästens miljö.

På flera vädersiter står det reell temp. o sen "känns som.....". Det kan då skilja rejält. Sen är det skillnad om hästen har ngt vinskydd/lätillhåll eller om den står ute på slätten.

Blåser det så hela täcket lyfter... ja då kan man nog räkna ut att täcket inte uppfyller standardkraven. Stor stjärtlapp förhindrar detta:cool:

Ang. hur mkt hästen "fryser om halsen" har vi diskuterat.

Med värmekamera ser man att hästen är varm om halsen naken, men det beror ju på att den släpper ut väldigt mkt värme där- Den är en stor yta o har mkt blodkärl.
Den reglerar oxå först sin värmeutveckling där. Blir först svettig där vid ansträngning- släpper mkt värme. mkt energi.

Vill man slösa energi- inget täcke. spara energi- täcke på. Basics.

Jag rider ute med hals o får en häst som mer villigt går mot vinden o inte upplevs som stel, men då pratar vi om stark kyla eller snöfall. Hur hästarna själva väljer att göra när det blåser... vet vi. Vindflöjlar med rumpan mot vinden. Vem har inte ridit när hästen helst vill vända sig om:bump:

Senast ändrad:

det är ju tvärtom ang. halsen. Hästen släpper ut väldigt LITE värme där då det finns få blodkärl..... : )

Så det är därför som man alltid sticker o sprutar den i halsen:p

Nej. jag har för mig att du just grundade dina åsikter på den där undersökningen med värmekameran o att man drog fel slutsatser.
Bilden visade att hästen var varm där. ja för att den släpper mest där.

Skulle den inte avge så mkt värme skulle bilden just visa blå-gröna regioner. Nu var den röd- varm.

Mina hästar gillar sina halsar- klart o tydligt.

Så det är därför som man alltid sticker o sprutar den i halsen:p

Nej. jag har för mig att du just grundade dina åsikter på den där undersökningen med värmekameran o att man drog fel slutsatser.
Bilden visade att hästen var varm där. ja för att den släpper mest där.

Skulle den inte avge så mkt värme skulle bilden just visa blå-gröna regioner. Nu var den röd- varm.

Mina hästar gillar sina halsar- klart o tydligt.

du sticker på ett väldigt begränsat område på halsen, det är för att det går stora muskelgrupper där, samt du har halskotpelare att ta hänsyn till vilket man inte vill sticka i, och du vill knappast spruta i ett blodkärl för den delen, eller hur : )
Halsen har få blodkärl.

nix, ingen undersökning med värmekamera, bara hästens biologiska uppbyggnad samt de generella studierna på vart den hushåller med sin värme primärt.

att de gillar sin halsar får de gärna göra. Men de har fortfarande lågt värmeutsläpp och få blodkärl i halsen : )

Hur kommer det sig då att en varm häst börjar svettas på halsen om den inte avger mkt värme- som då t o m måste nedkylas av svett?

fryser du i armhålorna?

att svettas och att hushålla med värme är två skilda saker. skilj på dessa två så blir allt lättare : )

man svettas inte via sina blodkärl : )

du jobbar ju för f-n inom vården : )

Fast de hästar jag gjort termografi på har varit just 'blågröna' på halsen, utom längs jugularvenen där de varit röööda.

jo men frågan är NÄR o under vilka vilkor som det testats?

Vad sa testet efter 8h utevistelse i -10 o en vind på 8m/s o 16 i byarna o en luftfuktighet på 87%. Fick hästen mat under tiden? Kvalité o fyllning på övriga täckade hästen?

Det jag menar är att det krävs tid o många olika typer av hästar o alla möjliga variabler- för att kunna dra en mer rätt slutsats.
En sdn har jag ej sett. Man har kollat ngn enstaka kuse- en stund.

ett fullblod som får mkt mat o tränas hårt dagligen sätter ingen päls alls.
Om den rids ordentlig varm dagligen, får massor av mat. Förbrukar tillförd energi på aktivitet o inte lagring eller uppehälle.

En sjuk eller smal häst sätter megapälsen Hugo.

Fast det har ju inget att göra med väderförhållandena i detta fallet, det du pratar om är hästens generella värmereglering. det biologiska faktumet kvarstår att halsen inte är någon källa till stora värmeutsläpp då den nästan helt saknar blodkärl.

Pälssättning styrs även genetiskt. Sen är inte bara längd utan täthet ganska avgörande för värmehållningen med. Båda mina fbl t ex satte kort men extremt tät vinterpäls (även som aktiva). Som värmde mycket bättre än det glesare men längre mer luddiga arabvalacken satte.

Men om du inte sett någon studie, hur kan du då tvärsäkert uttala dig om att det sker stora värmeförluster via halsen?

Om man kikar på oklippta, otäckade hästar så är de ju inte blöta/tinade på halsen men snöiga/isiga på resten av kroppen t ex?

De flesta värmeförluster borde ske på ställen som mellan frambenen, i armhålorna, ljumskarna och insidan av låren t ex. Ställen som inte bara även i vila 'lyser' på termografi, utan även är ickesnöiga/icke-isiga även när övriga kroppen är ett ispansar? Dvs det är värmeavgång och värmeförlust där?

Sen att halstäcke ändå ger stor skillnad är ju för att man får bort vindfaktorn som slinker in i halslinning osv, och ffa på klippta hästar tar man bort nedkylningsfaktorn av vind/väta vilket hjälper.

Vi kuvar oss också för blåsten nu... Nordis som är spårklippt. Har massvis med päls men han står på en helt öppen slätt utan vindskydd; har alltid haft naturliga vindskydd förr.
Så nu går han med 100 g Shirestäcke. Ett av få täcken som täcker hela magen, det är ju trots allt där han är klippt.

kl

Minus tio, 200 gr täcke på lillen inne som ute. Hals (ofodrad) ute då det snöade som fan ute. Precis lagom vid intag i alla fall, sen åkte jag ju och jobbade. Shettisen utan täcke, båda klippta hals, bog och halva undersidan mage.

Ska bli tjugo minus i mitten på nästa vecka, velar lite hur jag ska göra med shettisen då?

Liknande trådar

Utrustning Hoppas ingen blir galen på alla mina trådar nu :angel: För ungefär 3 veckor sedan köpte jag ett ofodrat HW Amigo regntäcke till min... 2
Svar
24
· Visningar
2 665
Hästhantering Idag hade jag "jouren" och blev ombedd att lägga på regntäcke på en häst. Det har regnat ihållande. Jag går ut i hagen och hämtar in...
Svar
19
· Visningar
8 929
Senast: elsan
·
Utrustning Jajamen, hösten börjar närma sig. Skolorna har/ska börja, vädret har slagit om och fler och fler börjar fundera på det där med täcken... 30 31 32
Svar
639
· Visningar
52 106
Hästvård Idag är det en regnig dag, ja, hör på maken, det regnar ute. Kan man ju tycka inte är något konstigt, det är ju hösten, de brukar regna... 6 7 8
Svar
144
· Visningar
16 683
Senast: mammaLiss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka