Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Han lär inte frysa av att vara sval nere vid svansen. Han har päls, jag vågar påstå att han är varmare än sval inne vid huden : )

KL

Fina fröken får ha sitt ofodrade regntäcke ett tag till. Men snart blir det klippning (och kallt, samtidigt...) och då måste det till något annat!
Är det någon som har koll på hur varmt ett Bucas Smartex Medium egentligen är? Blir helt tokig på Bucas "användningsråd" som ju i princip påstår att man kan ha täcket från det att det är +15 till -20....

*kl*

Idag har tempen legat på mellan -15 och -20 grader med lite isande vindar. Min pålla var ingen päls att tala om, hon har haft på sig ett Amigo heavy (350 g) med hals i hagen, inne har hon ett Amigo medium (200 g). Hon står i kallstall :)

KL

Nu har vi tagit fram vintertäckena!

Båda (SWB + XX) har sina fodrade (100-150g) täcken om det snöar och är minusgrader, är det vindstilla och lite varmare men snöfall/regn kan de ha de ofodrade regntäckena på. Utan nederbörd är de nakna.

De riktiga tjocktäckena (300g) ligger undanstoppade till dagar med 30 minusgrader och snöstorm, men troligtvis blir de kvar inne i stallet under såna förhållanden. ;)

*kl*

Min häst är helklippt men med ganska mycket utväxt och står med ett Amigo insulator medium i stallet där det är runt 8 grader kanske.
På dagarna är det några minusgrader ute och har dom senaste dagarna varit lite grått med snöblandat regn och då har hon ett Amigo turnout medium med hals över innetäcket.

*Kl*

Jag la på 200 gram imorse, då det mumlades om oväder. Det stannade vid -3 grader, snöfall och frisk vind. Och en 'varm och gosig häst', dvs för varm häst. Där fick jag..

Delvis.KL
Hästar som är under igångsättning kan med fördel "övertäckas" för att de då håller sig lite lugnare i busväder. I synnerhet eftersom de ofta har överskottsenergi.

Han lär inte frysa av att vara sval nere vid svansen. Han har päls, jag vågar påstå att han är varmare än sval inne vid huden : )

Han brukar vara sval över rumpan, och lite varmare innanför halslinningen. Denna gången var han kall över rumpan och sval i halslinningen. Men lite varm vid armbågen (klippt). Därav min tanke, jag blev faktiskt paff när jag stoppade in handen vid rumpan, så kallt är det aldrig annars ;) Men så var det ju runt noll, snötäckt överallt och snöade rätt bra + blåste lite.

*delvis kl*
Dessutom tycker jag det är skitsvårt att stoppa in fingrarna i pälsen, gör ni andra det? Jag vet hur han brukar kännas utanpå pälsen, där han är klippt och på olika områden på kroppen (tex är han aldrig lika varm över rygg o rumpa som hals/bog). Men jag jämför det svala utanpå pälsen (över ryggen mest där jag ofta tänker att den kanske inte borde vara såå svalt) med hur han känns runt öronen (ej klippt), klippta områden, i halslinningen på täcket och mellan frambenen/armbågarna. Är han ex varm mellan frambenen så känns det inte som att hästkraken är nedkyld för att han är kall över rumpan (mitt resonemang i inlägget mackan svarade på, även om han var rätt kall nu och inte bara sval över rumpan som han brukar). Tänker jag fel eller är inte hästar rätt "jämnvarma"? Typ kan inte som vi frysa satan om fötter/händer och egentligen vara varma (om man går utan vantar tex)?

Delvis.KL
Hästar som är under igångsättning kan med fördel "övertäckas" för att de då håller sig lite lugnare i busväder. I synnerhet eftersom de ofta har överskottsenergi.

Mina är iofs tämligen lugna även i busväder, de är avtrubbade tror jag, det blåser och har sig så ofta här höst/vinter/vår. Men ang övertäckningen där, borde det inte blir rätt stor risk att just när man vill ha hästen som mest sansad, dvs under arbete, så blir det tvärpigga just för de (över)varma täckena tas av och de får en liten uppiggande köldknäpp?

Många hästar blir ju överpigga vid första köldknäpparna, när de nyss klippts osv?

Du skrev btw tidigare ang halstäcke, att dte ofta ger lika mkt skillnad som att lägga till ett helt täcke till. Där håller jag verkligen med, bara att slänga på en ofodrad hals och ta bort nedkylningen av vind/väta på halsen och det som 'slinker in' via halslinningen gör STOR skillnad och ersätter ofta att öka tjockleken/täckena.

För att anknyta till tråden gick herrn ut i stormen imorse i sitt 200 grams igen, ska snart gå ut och se hur temperaturen är, dvs om han är väl varm nu med. Det blåser mycket hårt och känns iaf för en klen människa som undertecknad som rent arktisk isvind.

Nä jag tänker nog inte att de är så värst jämnvarma. de har olika värmeutsläpp/värme flöde på olika delar av kroppen. du ska vara rejält nedkyld om du är kall om fötterna bara för att du råkar vara kall om fingrarna, för att ge en dålig jämförelse till exempel.

jag håller inte på och sticker ner fingrarna i pälsen faktiskt, där han inte är klippt. jag känner ovanpå, konstaterar jag att han är sval och inte iskall där, så vet jag att det är flera grader varmare än sval, under pälsen mot huden.
utöver det tittar jag på allmäntillståndet och hur hästen beter sig helt enkelt. Tror faktiskt aldrig att jag funderat på om han är kall - om han inte verkar kall : )

KL
vi har snöstorm här, kastvindar och ihållande blötsnö hela dagen. Hästarna har varit ute från 07.30 i morse. Klockan halv tre kom jag till stallet och då stod de visserligen i närheten av grindarna men plockade i sig det sista ur höbingarna, och pulade runt lite. När jag kom ville de dock mycket gärna in,vissa hade problem med blåsten framför allt och vände sig ifrån blåsten och duckade när de gick mot vindriktningen.
blev en tidig intagning idag, in i värmen och undan blåsten. Igen var dock blöt genom sina täcken, och min som klipptes för ett dygn sen, var fortfarande varm om sin klippta hals.

Senast ändrad:

KL

Verkar som in vi har en fryslort jämfört med de flesta här inne. Har innetäcke ca 250g, ligger nog på runt 8+ i stallet. Ute har hon innetäcket + vintertäcke utan hals ca 300g just nu.

Blev för någon vecka sen pga. missförstånd utsläppt med endast vintertäcket när det var strax under nollan och lite blåsigt till och från. Kom ut på förmiddagen och skulle rida och då skakade hästan och knep med svansen. Då var hon inte ens klippt än. Är nu klippt på hela halsen och snett ner mot bakknäet.

Antagligen hade det blåst in kalluft under täcket eftersom vintertäcken av någon anledning inte är fodrade hela vägen längst ner på sidorna.

*kl*

Här har det blåst halv storm (eller hel? Behållarna som de brukar få hö i hade iaf seglar iväg 100 m och in i en annan hage och de rubbas inte i första taget annars). Varit ca -3 och snön har yrt i vinden. Men mina fick vara ute 12 timmar som vanligt, täcken på de som är frusna av sig och så var de nöjda.

H1 (halvklippt äldre fbl): Bucas utetäcke med hals, ca 200 g.
H2 (halvklippt mesig tysk): Shires utetäcke med hals, ca 200 g.
H3 (halvklippt tjockt hbl): Amigo 100 g stalltäcke + regntäcke.
H4 (oklippt 3-årigt hbl): naken.

Jag är också ett stort fan av täcken med hals på de hästarna som är lite mesiga/känsliga av sig. Det gör att det räcker med att byta vanligt täcke mot ett med hals istället för att packa på dem ännu mer på kroppen och de håller ändå temperaturen fint.

De två av mina som har halstäcken nu när det blåser kallt och står på är uppenbarligen mycket nöjdare så och står inte och kurar utan går runt i hagen som vanligt.

Halvt kl

Vill bara inflika att jag verkligen håller med ang hals på täckena!

Det sägs att det bara är ett "försäljningsknep/helt onödigt" men det gör verkligen en extrem skillnad på min häst!

Utan hals kan hon knappt vara ute om det blåser eller regnar lite :eek:
Med hals (halvhals går nästan lika bra) kan hon vara helt nöjd och gå och pyssla lugnt i hagen! Tur att jag kom på det!

Trådens ämne: Idag hade min häst 300 g+hals.
Var ca 2-3 grader och regn.
Hon klarade sig bra med detta idag, fick gå in kl 16, så kul är det inte med regn..

asså nej inte en sjukhage (som för mig är samma sak som boxhage = samma strl som box) men den är inte STOR, säg att den är 25x30 m max. och jag kan inte göra ett SKIT för att ändra det :( det är inte något som jag bestämt eller gjort eller velat, utan det är "högre" makter så jag har inte nåt att säga till om. finns inte heller någon som går ensam som han kan gå med och jag kan inte plocka ut någon ur en flockhage för vart ska de gå - i !"min" lilla hage? tro mig, det här är ingenting jag är GLAD över. det funkade MKT bättre när han gick i sin större hage men vi trodde ju att kompisen snabbt skulle läka så jag tänkte inte på att plocka in någon, han hade inte kunnat gå ute längre på dagen om det är det du tror p.g.a. kompis.

kompisen har inte varit konvalecent länge men den kommer antagligen att tas bort men jag har inte haft någon lust att slussa in och ut nya/olika hästar det är därför han fått gå själv ett tag. Vilket inte är lång tid. in gubbe är inte den snällaste har jag en känsla av... eller snarare så är han tuff/skarp

TILLBAKA TILL TÄCKEN
Jag plockade ner ett täcke med stjärtlapp men det gjorde varken till eller från. Så nu måste jag typ leta reda på något att göra till en stjärtlapp för han kan fan inte ha dubbla täcken än.
Nu blåser det ju konstant från sidan och han är stel över musklerna bakpå rumpan. Jävla meckel.
Alt syr jag fast en bakdel från ett trasigt stalltäcke på täcket han har på sig...
Nej men jag vet inte alls vad jag ska göra med skiten! Måste prova något annat täcke idag och se om det funkar...

Senast ändrad:

Nä jag tänker nog inte att de är så värst jämnvarma. de har olika värmeutsläpp/värme flöde på olika delar av kroppen. du ska vara rejält nedkyld om du är kall om fötterna bara för att du råkar vara kall om fingrarna, för att ge en dålig jämförelse till exempel.

Ursäkta men jag fattade inte riktigt :o Kan de vara kalla över ryggen utan att frysa/vara kalla rent teoretiskt?

Jag används jämnvarma fel, de är ju olika varam över kroppen som du skriver. Jag menade som i frågan ovan om de kan vara kalla/frysa om en del av kroppen så att det stör dem, utan att vara regelrätt "nedkylda" och frysa rakt igenom. Typ som vi ju kan frysa om händerna och ta skada av att inte ha ordentliga vantar, även om vi inte är nedkylda i hela kroppen så att vi fryser. Hästar fungerar väl inte som oss på den punkten? Frysa om mulen tex :D

Ang stalltäcken. Det tycker jag är lite svårt. I hagen kan man kika på hästen hela dagen och se hur den rör och beter sig vid olika väderförhållanden i olika täckning. I boxen är våra bara från släckning till morgonmat, vad händer under hela natten liksom? Men troligtivs speglar väl hästens uppsyn på morgonen en stor del av natten. Men hur mycket täckar ni där och vid vilka förhållanden jämfört med hur ni täckar ute?

Vårt stall ligger typ på 2+ vintern igenom, är det kallt länge så ligger det runt noll och fryser lite i fönstren men hästarnas vattenhinkar brukar klara sig åtm nästan helt från is (dvs som mest en tunn hinna).

Morsans häst har aldrig blivit klippt innan och alltid stått utan täcke. Min har stått utan täcke som oklippt och som klippt undersida hals/bringa/framben.

Detta året vill mor min täcka sitt sto, hon börjar bli gammal i kroppen och blir mer och mer frusen för varje år. Detta året ska hon dessutom klippas lite för första gången (vid 20 års ålder börjar hon faktiskt få vinterpäls :D) men det blir typ halva halsen, bogen och halva magen. Iom att hon täckas värmer väl inte hon upp stallet lika mycket som otäckad? Själva boxdelen är avgränsad med endast en dörröppning och rymmer bara boxarna, en smaaaal stallgång och lite foder = inte stort utrymme.

Min valack kommer filtklippas, halva halsen/bogen, framben, halva magen, bakben (om bakbenen tillåts ;)). Tror ni han kommer behöva täcke inne då? Jag kan erkänna att jag är lite nojig över all päls man klipper bort på magen :angel: Och har ingen erfarenhet alls av filtklippning. Som helklippt klarade han sig bra med 150 g Amigot men då var morsans otäckad och en normal vinter.

Jag förbereder mig inför denna omtalade kommande vargavinter :D Skulle kännas bra att ha lite att gå efter :) Jag märker def om han blir för varm, det är lätt och då är det ju bara att plocka av. Åt andra håller är det lite svårare tycker jag så det hade vart skönt o ha lite hum om det är heltokigt att täcka öht, då kanske jag är lugn med att han ser normal ut (eftersom han aldrig fryser regelrätt så känns det som en gråzon på väg mot "för kall" som jag inte riktigt känner igen om ni förstår?).

Jag fick en riktig höstkänsla idag när regnet bara vräker ned och då blir jag nyfiken på vad din häst har för täcke på sig just nu?

Vänliga diskussioner kring detta är också välkommet.

Vad har ni för väder? Går hästarna inne/ute?
Vad har den/de för eventuellt täcke? Märke, modell, tjocklek?

Börjar med mina egna.

Idag har det varit uppehåll på förmiddagen men sen på eftermiddagen så kom det skurar och senare så började regnet att vräka ned.
Båda mina hästar har gått utan täcke idag och jag hoppas på att de hann tas in innan det värsta regnet kom eftersom åtminstone min gammelgubbe blir så himla stel om han står ute i regnet för länge otäckad.
Shettisen tror jag inte bryr sig så mycket.

Om det blir sånt här ihållande regn imorgon också så får de ofodrade regntäcken på sig. Gammelgubben ett HW Amigo och shettisen ett från Riding House (Börjes).

Jag använder ALDRIG täcke på min häst ute i hagen. Hon får reglera värmen själv- går på lösdrift och kan gå ut och in som hon vill. Men hon är aldrig inne utan står där ute i hagen.."naken". O mår prima trots och oavsett väder :laugh:
Hon får komma in nån timme emellanåt på kvällen och käka en kaka hö och torka upp under filt om det varit pissväder. Sen tar jag av filten och släpper ut henne "naken" igen.

KL

-2, snöar och blåser rejält
Ute i hagen.
Tunt vintertäcke (gammalt Börjes-täcke, så jag vet inte gram:confused:), ute/inne

Liknande trådar

Utrustning Hoppas ingen blir galen på alla mina trådar nu :angel: För ungefär 3 veckor sedan köpte jag ett ofodrat HW Amigo regntäcke till min... 2
Svar
24
· Visningar
2 665
Hästhantering Idag hade jag "jouren" och blev ombedd att lägga på regntäcke på en häst. Det har regnat ihållande. Jag går ut i hagen och hämtar in...
Svar
19
· Visningar
8 929
Senast: elsan
·
Utrustning Jajamen, hösten börjar närma sig. Skolorna har/ska börja, vädret har slagit om och fler och fler börjar fundera på det där med täcken... 30 31 32
Svar
639
· Visningar
52 106
Hästvård Idag är det en regnig dag, ja, hör på maken, det regnar ute. Kan man ju tycka inte är något konstigt, det är ju hösten, de brukar regna... 6 7 8
Svar
144
· Visningar
16 683
Senast: mammaLiss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka