Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

-12 grader ute just nu, igår natt när jag kom hem från Mexico var det -21 grader.
Min står ute på lösdrift och har dessvärre bara på sig ett fleecefodrat regntäcke :eek: Det var bara runt nollan/plusgrader när jag åkte..
Ska byta till ett vintertäcke antingen 150 eller 300 gr idag.

KL*

-5 , sol och det blåser antagligen lite vid stallet.

Min oklippta går fortfarande naken.

Idag hade jag -21.. :eek:

Så mina 3 har 300g amgo stalltäcke inne och 370g rambo utetäcken över när de går ut.
De som är inhyrda hos mig står nakna på natten och ett 300g vintertäcke ute.

Frusen häst med vinter täcke & undrar vad som kan värma bäst under de?
Rambo fleece täcke el Amigo 150g stall täcke?

KL

Känner att det var ett tag sen nu

Här precis som överallt annars är det svin kallt!!

I morse när hästarna gick ut var det -24. Nu runt -19.
Ute hade de:
H1 Amigo 150g med hals + Domani 300g + Shires utetäcke med helhals 400g - Tot 850g
H2 Amigo 150g med hals + Rambo Insulator ca 200g + Shires utetäcke med helhals 400g - Tot 750g
H3 Amigo 150g med hals + Rambo Supreme med hals 420g - Tot 570g

Inne där det är precis över nollan:
H1 Amigo 150g med hals + Domani 300g
H2 Amigo 150g med hals + Rambo Insulator ca 200g
H3 Amigo 150g med hals + Shires TCH 200g

Ang hals.

På vintern har fullbloden halsdelar på (halsdelarna är ofodrade, ett av täckena har fast hals) största delen av tiden. Tycker att det är trevligare att ha halsdel på och istället inte dra ner på tjockleken på täckena då de håller värmen fint ändå. Med halsdel räcker det gott med ett fodrat utetäcke eller ett stalltäcke med regntäcke över.

I stallet brukar jag vika ner halsen så den ligger över ryggen på natten, går snabbt att vika upp och knäppa på när de ska ut (har inte täckesservice så grejer som ska på/av funkar inte).

*kl*

-11 grader imorse, -6 när jag var i stallet kl 18. Mest uppehåll och lite blåsigt idag. Oklippt, frusen häst hade 100 g regntäcke och kändes lagom varm.

Men vad gör man när hästskrället är snorig..? Han snorar mindre eller inget alls om jag klär på honom mer. Men samtidigt känns det lite fel om han inte direkt verkar frysa. Lade på 300 g vintertäcke ikväll ändå, det väntas snö och hårda vindar imorgon. Inne i kallstall på nätterna (det var -3 grader inne i stallet nu ikväll).

Så gör min ena oxå, snorar och kan tom hosta, tar jag på ett lite varmare täcke så slutar hon.

Vi har mellan -11 och - 5, min är spårklippt men pälsen har nästan vuxit ut. Han står naken inne och går ute med ett fleecefodrat regntäcke.

KL.

Araben var lagom under täcket, kanske på gränsen bak över ryggen men inga spänningar ännu. -15, -6 och -12 har vi haft under dagen, ingen blåst eller snö och på dagen kikade solen fram. I stallet har vi runt -4 nu, araben har sitt fleecefodrade på sig inne och verkar nöjd med det, det försvinner ovanligt mycket halm men han är inte snorig eller stel.

Kallblodet och Painten bygger upp mer av sin vinterpäls och klarar sig väldigt väl utan täcken. De får dessutom hö i hagen två gånger nu istället för en.

Tiger blir aldrig snorig men kan hosta i perioder, dock inte alls kopplade till kyla/dåligt väder eller liknande. Men om L slutar när han blir mer påklädd kanske han helt enkelt behöver vara lite varmare än "normalt"? Så länge han inte är för varm alltså. Fast å andra sidan så vet jag inte alls hur allvarligt det är med en lite snorig häst, men det känns ju som att hästen borde må som bäst om den inte snorar :p

Ja, jag är inne på det också. Snor gillas inte. Jag får åka och shoppa 200 g täcke, för det tjocka vintertäcket var han alldeles för varm i. :p

Nu har jag dundrat i:cool:

Den smala klippta har ett domani 600 o sen rambo supreme över ute.-20
Är ute 07- 22
stoet( är alltid varmare o har mer hull o underhudsfett) endast sitt rambo.

inne har båda domani- ca 3-4 grader o kallare i golvnivå. Ej hals- varav tjockleken blir bra.

Troligen annat ikväll då det blir betydligt mildare.

*kl*

Brrr, -20 grader ute. Båda hästarna inne i stallet, där det säkert är -10 just nu men blir varmare när hästarna har varit inne ett tag.

H1: Helklippt (dock liiite utväxt): ullfilt+600gr domani
H2: Lurvig ponny: Domani ulltäcke

Min helklippta allt för tunna fröken har senaste dagarna haft 300 gr amigo med hals + Rambo duo 400 gr med hals ute och inne. Står i utebox och temperaturen har senaste dagarna varit 15-20 minus.

*kl*

Nu har min pålle flyttat till nytt stall. Inne står hon med Amigo Insulator heavy och ute läggs det till ett Hööks 220 gr. Imorgon ska jag klippa henne (blir nog allt bara en spårklippning), men då kommer hon ha ett Amigo turnout heavy över innetäcket istället. Är ca 2-3 grader inne i stallet och var -22 vid utsläpp i morse. Fölet går naken och är inte alls frusen:).

*kl*

vårt stall står utan ström och därmed har vi ingen värmefläkt igång, temperaturen beräknas gissningsvis krypa ner mot nollan under natten.
monstret har 100grams termotäcke, fånigt, men då vi normalt har mycket varmare i stallet så blev det så...

Ute har han haft 100grams täcke med halvhals och var trots enormt mycket snö på tvären hela dagen väldigt glad och nöjd.

Liknande trådar

Utrustning Hoppas ingen blir galen på alla mina trådar nu :angel: För ungefär 3 veckor sedan köpte jag ett ofodrat HW Amigo regntäcke till min... 2
Svar
24
· Visningar
2 665
Hästhantering Idag hade jag "jouren" och blev ombedd att lägga på regntäcke på en häst. Det har regnat ihållande. Jag går ut i hagen och hämtar in...
Svar
19
· Visningar
8 929
Senast: elsan
·
Utrustning Jajamen, hösten börjar närma sig. Skolorna har/ska börja, vädret har slagit om och fler och fler börjar fundera på det där med täcken... 30 31 32
Svar
639
· Visningar
52 106
Hästvård Idag är det en regnig dag, ja, hör på maken, det regnar ute. Kan man ju tycka inte är något konstigt, det är ju hösten, de brukar regna... 6 7 8
Svar
144
· Visningar
16 683
Senast: mammaLiss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka