Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

-2 och snöar
Samma täcke som igår, tunt vintertäcke, ute/inne

Idag har vi strax under nollan, vindstilla och "snöskurar".

är jag kom dit vid lunch var hästara akna och lite snöiga, men frös inte, så jag gav dem mer hö och åkte därifrån.

En medryttare tar in dem tidigare på EM idag, så jag vet att de inte behöver stå ute till kvällen. Annars hade jag nog lagt på dem fleece/ull och ett regntäcke innan jag gick. :)

-3 grader och står inne i stallet (men ungefär lika kallt inne som ute skulle jag tro)
har på sig ett fleecefodrat regntäcke eftersom det har blivit så "varmt". För ett par dar sen när det var -20 grader och snöstorm hade hon ett 300 gr fodrat täcke med hals.

Runt 5 minus

Helrakat tunnt halvblod har 300 gram Amigo innetäcke med hals + Amigo medium 200 gr med hals inne och ute. Står i utestall.

-8 och sol
Samma täcke som igår:laugh:, tunt vintertäcke, ute/inne.

kl

Runt -2, ofodrat Bucas Freedom på fbl-stoet/björnen som är ute.

Spårklippt/ oklippt... klippningen börjar växa ut. vblsto. något frusen.

igår: -3,5 lätt snöfall. 100 gram Shirestäcke

idag: - 9,3 uppehåll + lite sol. samma som igår. ev byte nu på dan till ett 300-400 gram

här är det runt 0:an mitt klippta halvblod har ett 300g horse guard stalltäcke, ett 100g stalltäcke och ett regntäcke över. kanske lite mycket men anledningen är att han nyligen haft ryggskott och måste hållas riktigt varm för att det inte ska komma tillbaka.

Här nere är det någon/några minus ute på dagarna, lite blåst men inte så mycket.

Inne i stallet är det några plus.

Ute hade de:
H1 Amigo 150g med hals + Shires utetäcke med helhals 400g - Tot 550g
H2 Amigo 150g med hals + Shires utetäcke med helhals 400g - Tot 550g
H3 Rambo Supreme med hals 420g

Inne där det är några plusgrader:
H1 Amigo 150g med hals + Domani 300g
H2 Amigo 150g med hals + Rambo Insulator ca 200g
H3 Amigo 150g med hals + Shires TCH 200g

KL

Idag har det som varmast varit ca -3, nu på em är det ca -7. Mulet och nästan vindstilla.

SWB och XX, oklippta: Nakna!

Och de verkar absolut inte tycka att det är kallt, för de går ifrån höet och rotar i sön istället. När det är 20-25 minusgrader äter de typ 5 kg var i timmen. :D

Kl
- 8, halvklart
25 årig fjordgubbe
Inne/ute: Rambo California 100g

-11
Inne
Tunt vintertäcke inne/ute. Kallstall
29-årig kblsherre, svårfödd och lite frusen.
I morgon blir det klippning av magen pga skorv!

-11 idag med:)
Samma täcke som igår, tunt vintertäcke ute/inne.

*kl*

-10 som kallast och min häst som fortfarande är orakad går med ett 200 gr HW Amigo Plus med ofodrad hals dygnet runt.

*kl*

Strax under nollan här. Mulet men uppehåll och svaga vindar. Oklippt travare var lite snorig igår och har därför fleecetäcke under sitt 100 g regntäcke idag.

idag, just nu är det -13,5 varmblodet går med ett gammalt skruttigt täcke, kanske 100-150 gram.

hon har det för igår släpptes en ny häst till hagen och jag har inte riktigt råd med att få mina nyare täcken sönderrivna. Men jag hade lite dåligt samvete imorse för då var det -19.

förhoppningsvis har det varit lungt idag och jag kan ta in en häst som själv är hel och frisk samt har ett helt täcke. för då får hon sitt 300g vintertäcke imon.

hon är spårklippt till gränsen oklippt, det har växt ut i en rasande fart!

kl

Här är det -6 grader och mitt klippta halvblod går ute till 22.00 med ett 370g HW Rhino med hals.

KL

här har det varit -11 nattetid nu sista veckan, (efter köldknäppen med -21 i flera dagar veckan innan), och dagtid är det ca -7 grader och vindstilla/snöfall utan vind.

filtklippta fullblodis har bytt från 200 HW Rhino inne och ute, till 150 g amigo insulator med ofodrat regntäcke ovanpå i hagen. Bara insulator på nattetid i stallet, som håller ca +3 grader nattetid.
Det är nästan på gränsen att vara lite varmt för honom så jag håller noga koll.

Kl

Jag har faktiskt latat till mig lite, min har gått med sitt hansbo 100gram sen han fick det för ett par veckor sedan och det blir något varmt när det närmar sig -3 till -1 och det inte blåser eller snöar/regnar. Samma sak inne, ligger det runt 0an kan han vara utan täcke men har jag inte kollat väderprognosen får han ha sitt stalltäcke (bucas celtic, fleecefoder) på sig iallafall.

Fast det har kanske bara handlat om 3 dagar av 3 veckor, även om det varit 3 dagar med för mycket täcke :grin: Det är ju bara det att hansbo-täcket sitter så himla mycket bättre än det nättäcket jag använde, dvs helt perfekt!

-5

Tunt vintertäcke, typ 200 g, ute/inne
Blev klippt igår, liten spårklippning pga skorv på magen

Liknande trådar

Utrustning Hoppas ingen blir galen på alla mina trådar nu :angel: För ungefär 3 veckor sedan köpte jag ett ofodrat HW Amigo regntäcke till min... 2
Svar
24
· Visningar
2 665
Hästhantering Idag hade jag "jouren" och blev ombedd att lägga på regntäcke på en häst. Det har regnat ihållande. Jag går ut i hagen och hämtar in...
Svar
19
· Visningar
8 929
Senast: elsan
·
Utrustning Jajamen, hösten börjar närma sig. Skolorna har/ska börja, vädret har slagit om och fler och fler börjar fundera på det där med täcken... 30 31 32
Svar
639
· Visningar
52 086
Hästvård Idag är det en regnig dag, ja, hör på maken, det regnar ute. Kan man ju tycka inte är något konstigt, det är ju hösten, de brukar regna... 6 7 8
Svar
144
· Visningar
16 683
Senast: mammaLiss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka