Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

*kl

Har en halvklippt häst som är lite frusen.
Idag är det "bara" 10 minus här, så hon har fleecetäcke med hals + 300 grams hansbo utetäcke med hals. Inne har hon HW Amigo insulator heavy.
När det är svinkallt, neråt 20 minus, får hon gå med stalltäcket + vintertäcket och det har funkat hittils.

-7 grader, snöat hela dagen (hela veckan)

häst 1. frysmärr med sommarpäls, typ. Får lätt ont i ryggen, går nu med 400 g hööks-täcke.

häst 2, hästa av kallblodtyp med mycket päls, fick på sig fleecefodrat regntäcke häromdagen för att slippa vara blöt JÄMT.

Just ja, häst 1 har även varit extra varm och gosig i öronen nu några dagar - jag glömde ta ur bomullen sist:D

kl

Ca 5-6 minusgrader ute idag under dagen, uppehåll. Oklippt men frusen, Amigo Medium med hals ute.

Ska ha samma täcke inne, vilket övriga inackorderingar verkar vägra förstå, dock utan hals. Någon plusgrad inne pga ganska stort (och fullt) stall.

hahahah GUD vad jag skrattade igår när du skrev det på FB :rofl:

min häst har fortfarande dubbla täcken, agria stalltäcke + mark todd utetäcke m hals. tror att ena är 100g o andra 200g men helt ärligt vet jag inte, dom är iaf inte craxy tjocka. men jag funderar på att lösa täckesgrejjen på annat vis... vi har haft ner till mindre än -20 på dagen (!) och nu på morgonen är det -2,5 hemma hos mig och säkert mellan -5 och -10 vid stallet.
men det känns jävla jobbigt om han ska ha dubbla täcken hela tiden...

KL

-5, några grader kallare vid stallet
Tunt vintertäcke (gammalt Börjes-täcke, typ 200 g:confused:) + fleecetäcke under, ute/inne.

jag är väl en sån " som bäddar in hästen i bomull" helt enkelt :p

-7 grader, snöat hela dagen (hela veckan)

häst 1. frysmärr med sommarpäls, typ. Får lätt ont i ryggen, går nu med 400 g hööks-täcke.

häst 2, hästa av kallblodtyp med mycket päls, fick på sig fleecefodrat regntäcke häromdagen för att slippa vara blöt JÄMT.

Just ja, häst 1 har även varit extra varm och gosig i öronen nu några dagar - jag glömde ta ur bomullen sist:D

Nu går båda nakna. Uppehåll och -5 grader.

Här har temperaturen legat runt - 10 nu. Kanske något kallare nattetid och vissa dagar varmare, runt - 5 grader. Den ena snöstormen avlöser den andra. Överlag har här varit fint på förmiddagarna, sämre på eftermiddagen och snökaos på kvällar och nätter.

Häst nr 1 - halvblodssto 5 år med ganska tunn päls men har satt mer i år än tidigare. Horse Saver Cornwall 370 g halvhals. Hade kunnat ha aningen tunnare men detta täcket har 1200 D och allt annat går sönder hos oss. Nya täcken ska köpas in då garderoben börjat eka.

Häst nr 2 - halvblodsvalack 6 år, klippt men har sparat ryggen, huvud och ben. Horse Saver Cornwall 370g med halvhals.

Häst nr 3 - Welshsto sec C, 10 år, dräkig. Ganska mycket vinterpäls. Shires med 200 g tror jag att hon har. Måste täckas då hon annars blir stel och öm i ryggen. Hade nog kunnat gå utan annars, åtminstone i uppehållsväder.

Häst nr 4 - Halvblodsvalack som ej rids. Mkt päls. Ofodrat regntäcke, Horseware Rambo Orginal.

Sedan går fyra hästar på lösdrift med vintertäcken, jag skulle gissa på 300 g och olika märken men det är inte mina egna så jag har inte stenkoll.

Mvh JV

Igårkväll hade vi -22, bägge ulltottarna fortfarande otäckade. Lösdrift. Idag är det -9 och det snöar, inga täcken. Kul att se hur lätt mina klarar sig i kylan. Dom går bara på hö för tillfället och går på halvfart.

*kl*

Här är det mulet men uppehåll, ca -10.

H1 (halvklippt äldre fbl): 100 g amigo stalltäcke med ca 150-200 g TM utetäcke över.
H2 (halvklippt mesig tysk): 200 g TM stalltäcke med ofodrat regntäcke med hals över.
H3 (halvklippt tjockt hbl): 100 g amigo stalltäcke med ca 150-200 g TM utetäcke över.

kl
Då gammelgubben verkar ha vaknar ur sin apati (han beter sig som en 2 årig hingst...) så har jag dragit ner på täckandet, så att han kan bränna energi på något annat sätt än att springa över mig. :idea:
Inne/Ute: 100 gram regntäcke från TCH

kl

Mulet och det blåser lite men är uppehåll och runt -3.

Min stora har ett fleecefodrat regntäcke då hon fick rycket och stack med mig idag. Hon blev helt genomsvett. Är bara klippt på halva halsen och går utan täcke annars.
Gammelponnyn har sin björnpäls och skulle bara bli förbannad på mig om jag la på henne ett täcke

-5 och bitande vind. Kallt!

Min pålle, som är nyklippt för dagen (helklippt), har på sig Amigo stalltäcke 300g + TCH utetäcke med helhals 300g.

Kl

Idag är det -3, har precis börjat snöa lite men ändå ganska behagligt.

H1, halvklippt gamling: ca 50-100 grams täcke
H2, oklippt frusen: Naken
H3, helklippt: Rambo california 100 gram
H4, oklippt lurvboll: Naken

Det blåser inget idag, därför går den frusna damen naken. Måste va skönt att få lufta sig lite och slippa täckena även ute ibland :) Hade det inte snöat hade gammelgul också fått va naken idag, men vill inte hon ska lägga för mycket energi på att hålla värmen, hon faller ganska lätt ur nuförtiden..

*kl*

Min gamla arab, som är halvklippt (ganska mycket utväxt dock), har ett 350 g Amigo Turnout Heavy, både ute och inne. Här är det runt -5 och snön vräker ner.

Kl, 0 till -1 grad. Kuse har åter 50g bucas både inne och ute..

*kl*

-3

Min oklippa tjej går nu med ett 200 grams HW Amigo Plus med ofodrad hals.

Hon kommer dock att rakas till helgen då hon idag efter 45 minuters var helt sjöblöt över hela kroppen...

Här är det snöfall, ca -4.

H1 (halvklippt äldre fbl): 100 g amigo stalltäcke med ca 150-200 g TM utetäcke över.
H2 (halvklippt mesig tysk): 200 g TM stalltäcke med ofodrat regntäcke med hals över.
H3 (halvklippt tjockt hbl): 100 g amigo stalltäcke med regntäcke över.

Liknande trådar

Utrustning Hoppas ingen blir galen på alla mina trådar nu :angel: För ungefär 3 veckor sedan köpte jag ett ofodrat HW Amigo regntäcke till min... 2
Svar
24
· Visningar
2 665
Hästhantering Idag hade jag "jouren" och blev ombedd att lägga på regntäcke på en häst. Det har regnat ihållande. Jag går ut i hagen och hämtar in...
Svar
19
· Visningar
8 929
Senast: elsan
·
Utrustning Jajamen, hösten börjar närma sig. Skolorna har/ska börja, vädret har slagit om och fler och fler börjar fundera på det där med täcken... 30 31 32
Svar
639
· Visningar
52 106
Hästvård Idag är det en regnig dag, ja, hör på maken, det regnar ute. Kan man ju tycka inte är något konstigt, det är ju hösten, de brukar regna... 6 7 8
Svar
144
· Visningar
16 683
Senast: mammaLiss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka