Bukefalos 28 år!

Vad har du för försäkring på din blandras?

Sv: Vad har du för försäkring på din blandras?

Eller uppfödar rabatt. Men då måste man ha 10 st hundar=) Finns uppfödar rabatt hos hästar med. Men som du skerv hem+bil = rabatt.

Pers+gravid+hund+häst= INGEN rabatt. Vet detta då jag har dessa i folksam och erhåller alltså ingen rabatt trots att jag har 6 försäkringar hos dem.
 
Sv: Vad har du för försäkring på din blandras?

men nu är det så att jag har samlingsrabatt där, thats it! sen om du inte kan få det när du tecknar flera djur vet jag inget om men de går alltid fråga, och jag har varken bilen eller hem på folksam (if)
 
Sv: Vad har du för försäkring på din blandras?

Skickade faktiskt ett mail till folksam. Men vet jag frågade dem detta förra året med. Och fick ingen rabatt=/. Vet att häst+hund ej ger rabatt iaf. Kan hända pers+gravid kan ge rabatt.


Men får se vad de säger denna gång!
 
Sv: Vad har du för försäkring på din blandras?

Jag pratade med dom i dag kl 10, och det jag skrev gäller. Om nu inte den jag snackade med var helt oinformerad.
 
Sv: Vad har du för försäkring på din blandras?

Rabatt kan man få på många tilläggsföräkringar också.
 
Sv: Vad har du för försäkring på din blandras?

Folksam har ingen mängdrabatt på djur. Bara om du är uppfödare/kennel så får du rabatt. Däremot om du har hemförsäkring + hundförsäkring i Folksam och din hund orsakar skada på annan hund eller ev trafikolycka så träder ansvarförsäkringen in och täcker dina utgifter. Det är det inte många bolag som har. Rabatt på försäkringar hos dem gäller tex om du har bil + hem försäkrat. Inte djur.

Förlåt, men tror inte det är rätt, annars har Folksam helt andra krav än vad "mitt" bolag har!
Hem försäkringar har en ansvarsförsäkring (finns såvitt jag vet i samtliga bolags hemförsäkringar)
och den gäller ovasett var hunden är försäkrad hos oss (och jag tror det är så på samtliga utom möjligen då Folksam om du har rätt)
 
Senast ändrad:
Sv: Vad har du för försäkring på din blandras?

men nu är det så att jag har samlingsrabatt där, thats it! sen om du inte kan få det när du tecknar flera djur vet jag inget om men de går alltid fråga, och jag har varken bilen eller hem på folksam (if)

om jag förstår dig rätt så har du If och inte Folksam?
Och jo, 4 djur eller fler ger mängdrabatt på If,
Uppfödarrabatt endast på renrasiga, krävs dock ej Kennelnamn, men minst 3 hundar försäkrade.
(har du 7 kan du få flockförsäkring också, men det är liksom något annat och kanske inte riktigt det vi pratar om här)

If ger djur rabatt om man har minst två sak/person försäkringar.
Tex hem och bil =10% villa/hem och bil= 15% osv på djuren.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad har du för försäkring på din blandras?

Vad menar du ? Givetvis finns en ansvarförsäkring när man har hemförsäkring, men det är VAD den täcker som är intressant. Hos folksam träder den i kraft om du får en massa utgifter för att din hund orsakat skador på föremål, andra djur osv...Det gör den inte hos många andra bolag.
 
Sv: Vad har du för försäkring på din blandras?

tinissen


Såg även jag du skrivit IF inom parantes..If är ju inte Folksam. Hos IF har du mängdrabatt, mend et har du inte i Folksam.
 
Sv: Vad har du för försäkring på din blandras?

Vad menar du ? Givetvis finns en ansvarförsäkring när man har hemförsäkring, men det är VAD den täcker som är intressant. Hos folksam träder den i kraft om du får en massa utgifter för att din hund orsakat skador på föremål, andra djur osv...Det gör den inte hos många andra bolag.

Jo du har fel ansvarsförsäkringen i hemförsäkringen täcker på de flesta (alla?) bolag allt som din hund kan ställa till med för någon annan person.
Allt det där du räknade upp i det första inlägget och mycket mer!

Däremot, och det är det jag tror du menar, så ingår inte sånt som man äger själv och råkar förstöra, du sätter dig tex på dina egna glasögon, välter din egen TV osv,
För detta måste man ha en drulleförsäkring heter lite olika på olika bolag, allrisk, otur osv.
Då gäller det för sånt man själv äger.

När det gäller hunden som biter i sönder ägarens grejor så måste man alltså ha en sådan tilläggs försäkring (gäller även Folksam har kollat)
 
Sv: Vad har du för försäkring på din blandras?

Jo du har fel ansvarsförsäkringen i hemförsäkringen täcker på de flesta (alla?) bolag allt som din hund kan ställa till med för någon annan person.
Allt det där du räknade upp i det första inlägget och mycket mer!

Däremot, och det är det jag tror du menar, så ingår inte sånt som man äger själv och råkar förstöra, du sätter dig tex på dina egna glasögon, välter din egen TV osv,
För detta måste man ha en drulleförsäkring heter lite olika på olika bolag, allrisk, otur osv.
Då gäller det för sånt man själv äger.

När det gäller hunden som biter i sönder ägarens grejor så måste man alltså ha en sådan tilläggs försäkring (gäller även Folksam har kollat)

Jag har tillägsförsäkringen på folksam...
 
Sv: Vad har du för försäkring på din blandras?

jag har folksam på min: livförsäkring, sjuk och olycksfallsförsäkring, hund, bebis, fiol och lite annat som är försäkrat

jag har if på; bilen och hemförsäkringen endast pga har du bilen hos if och säg att du krockar med bil+släp, if är de enda försäkringsbolag där du bara har en självrisk i detta fallet medan andra bolag har en självrisk för släpet och en för bilen, och hemförsäkringen för att den står på maken.
han har alla sina försäkringar hos if där han är if pluskund och har 20% rabatt eftersom han samlat sina försäkringar där jag har en liknande rabatt på folksam men inte så hög %. man får ingen rabatt per automatik på folksam som på if, utan har man tur kan man förhandla fram vilket jag gjort, folksam betalar även min utbildning. (oxå enligt överenskommelse då jag pga skada inte kan fortsätta med den yrkesverksamhet jag höll på o studera till)
 
Sv: Vad har du för försäkring på din blandras?

kl

jag pratade med folksam igår o de ger absolut ingen rabatt , vi har hem försäkring där o jag frågade om man får ngn som helst rabatt om jag tecknar dit två hundar o en katt. men nej det blir inge rabatt.

men i vilket fall som helst så verkar folksam billigast o ska bara prata med agria först innan vi byter till folksam..
 
Sv: Vad har du för försäkring på din blandras?

Nej, jag kan omöjligt ha fel eftersom det är folksam som gav informationen. Jag är bara mellanhand...*skjut inte budbäraren* så med andra ord: Folksam har fel heter det om man ska vara petig.

Nej, jag menade det jag skrev eftersom det var den information som sades...jag menar ingenting annat. Men det står ju fritt för vem som helst att ringa dit. Jag frågade heller inte specifikt om hemförsäkring, utan dom frågade...därefter gavs denna information. Och hon sa: visste du det ? Nej sa jag....så är det.
 
Sv: Vad har du för försäkring på din blandras?

Nej, jag kan omöjligt ha fel eftersom det är folksam som gav informationen. Jag är bara mellanhand...*skjut inte budbäraren* så med andra ord: Folksam har fel heter det om man ska vara petig.

Nej, jag menade det jag skrev eftersom det var den information som sades...jag menar ingenting annat. Men det står ju fritt för vem som helst att ringa dit. Jag frågade heller inte specifikt om hemförsäkring, utan dom frågade...därefter gavs denna information. Och hon sa: visste du det ? Nej sa jag....så är det.

Nej jag sjuter inte dig, varför skulle jag göra det:confused:
Men ska försöka reda ut det en gång till, för det finns säkert fler som inte vet.

Och så här är det:
Hund försäkringen täcker enbart den hund som är försäkrad, för liv och/eller veterinärvård enligt det man har tecknat.
Gäller samtliga bolag utan undantag.

I hemförsäkringen ingår på såvitt jag vet i alla bolag en ansvarsförsäkring(känner inte till några undantag)
Ansvarsförsäkringen är den som ersätter om, de som ingår i hemförsäkringen blir skadestånds skyldig för något till någon annan.

Hemförsäkringen gäller för samtliga som är skrivna på den adressen, alltså inte enbart försäkringstagaren utan make/sambo/barn också.

Om ens hund biter en annan hund, förstör någon ananas grejor, (tex hoppar upp och river i sönder en nyinköpt jacka på någon eller biter i sönder någons skor) kan ju också vara person skada som (tex glad hund studsar upp samtidigt som personer böjer sig ner och en tand åker ut)
Eller om du har din hund i någon annans bil, och din hund biter i sönder inredningen osv
Listan på vad man som hundägare kan bli skadestånds skyldig till är låååång.:eek:
Detta täcks alltså i hemförsäkringens ansvars bit.
Och detta gäller samtliga bolag.

Men sedan kommer vi till det som INTE ingår i hemförsäkringen utan man måste ha tilllägs försäkring. (gäller också samtliga bolag)
Och det är när man äger det som gått i sönder själv.
Detta tillägg heter lite olika på olika bolag, vanligast är allrisk eller otur.

MEN! Och här kommer det som jag tror är det du menar (?)
Vet att flera bolag inte ersätter om eget djur förstör egna ägendes saker, så om det är detta du menar så har du helt rätt

If gör det och möjligen då även Folksam, om det är det du menar och som dom har sagt att det ersätts?
.
Fast jag är inte helt säker på om Folksam gör det, om jag ska vara ärlig, för på deras hemsida står det

• Undantag för:
o skador som består i självförstörelse, till exempel självsprickor, vittring, färg- eller formförändring, slitage eller förbrukning
o skador som orsakats av djur eller insekter
o stöld av stöldbegärlig egendom, mynt- och sedelsamling, värdehandlingar, frimärken, manuskript eller ritningar ur garage, uthus, källar- eller vindsförråd i flerfamiljshus eller ur resgods som är incheckat eller polletterat
o stöld av och skadegörelse på cykel.

Jag ringde Folksam för att reda ut det, och han jag pratade med trode inte heller att de ersatte om min egen hund bet i sönder mina egna grejor.
Men han blev osäker när jag sa att jag läst på ett forum att de hade sagt att det skulle ingå.
Så han bad mig ringa på dagtid i morgon, ska göra detta för nu är jag nyfiken
 
Senast ändrad:
Sv: Vad har du för försäkring på din blandras?

Nu kom jag på det, tror jag!
Får kolla i morgon om det stämmer.

Kan det vara så att om du har både hem och hund försäkrade i Folksam + allrisk, DÅ ersätter dom om hunden biter i sönder egna grejor, annars inte???

Tänkte inte alls på att det möjligen kunde vara så, för så är det ju inte på ”mitt” bolag, där spelar det ingen roll var hunden är försäkrad det ingår i hemförsäkringens otur försäkring.
Ska kolla upp det i morgon, stängt nu på Folksam
 
Sv: Vad har du för försäkring på din blandras?

Nu har jag kollat med Folksam, och det var som jag misstänkte, de ersätter inte om hunden förstör ens egna saker i Allrisken.
Frågade också om det gjorde någon skilnad om hunden var försäkrad i Folksam, och nej det gjorde det inte.

Så då fattar jag inte alls vad de kan ha menat??
Som sagt inget bolag (såvitt jag vet) har undantag för hund i ansvarsförsäkringen i hemförsäkringen.
Alltså när hunden ställer till med något som ägaren blir skadestånds skyldig till.
Så därför låter det rätt obegribligt att hon sa att alla bolag inte gör det:confused:
 
Sv: Vad har du för försäkring på din blandras?

Det kan inte stämma heller, vet en staffkorsning som är försäkrad i folksam.

Du kan ha helt rätt,men det var så han sa till mig;)

Det är ju möjligt att olika "gubbar"(gummor:D)säger olika beroende på vart man bor också.Försäkringar brukar ju höjas/sänkas beroende på allt möjligt.En bil i Stockholm innerstad är ju dyrare att försäkra än för någon som bor på landet tex.Kanske har även kamphundar mer "brottsstatistik" på vissa ställen i landet,så att de går på det.Vad vet jag....
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Nu har Agria höjt försäkringen IGEN. Betalar alltså 11500 om året vilket nästan blir 1000 kr/mån. Har till sista april på mig att...
Svar
4
· Visningar
792
Senast: lilstar
·
Hundhälsa Med min förra hund var jag ofta hos veterinären pga oturshund, så jag har liksom koll på hur det brukar gå till. Mina nuvarande hundar...
Svar
19
· Visningar
2 137
Senast: McFlurry
·
Hundhälsa Jag har Agria och är generellt sett nöjd ända tills nu. Min hund skadade sig våren-21. En höftledsfluxation inget direkt konstigt med en...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 280
Senast: Pilot
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 812
Senast: Kraxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp