Vad har era hästar på fötterna genom ett år?

Sv: Vad har era hästar på fötterna genom ett år?

Wannabe_Me skrev:
Har ej provat gummisko (öllöv) ,har fått för mig att steget blir "stummare" efterssom det inte blir något "glidmoment" på fast underlag... Men det är bara vad jag har hört, finns säkert andra som kan mer om dessa:idea:
Hade öllöv på mitt halvblod i flera år och kan verkligen rekommendera dem. Rent teoretiskt borde det inte bli något glidmoment, men det blir det faktiskt. Dessutom slipper man sulor på vintern. Dom är lite bökigare att brodda men man vänjer sig.

Nordisen (körhäst) går barfota i hagen och får på sig easy-boots vid arbete.
D-ponnyn (ridhäst) har vanliga järnskor året runt. Vintetid med sulor och trakt- + tåbrodd.
Shettisen (rids kortare turer av 4-åriga dottern) är alltid barfota.

knapp.

sommar, vår, höst: vanlig skoning fram + bak.
vinter: vanlig skoning fram och bak + brodd runt om.

Min häst som dog i fjol alltid skodd fram , oskodd bak hela sitt liv (24 år) halvblod tävlade henne mycket i dressyr, ridhus eller bra underlag på vintern, mina andra två halvblod skodda runt om så länge det behövs, vinter snovgrips och 4 broddar, sommar skodda fram om det behövs runt om, Ponnyn oskodd så mycket det går har också varit skodd vinterhalvåret, funderar på att sko henne i sept när hon ska börjas ridas efter fång vila 9 mån. Om du funderar hur an gör med att köra på asfalt med brodd på sommaren kanske någon som vet hur k1, polisen eller hovstallet gör för de måste ju ha hur hucket erfarenhet som hellst.

Vanliga järnskor fram, inget bak.
På vintern broddar som sitter i hela tiden och en sån där "gummislang" så att inte snö fastnar. Men om nästa vinter blir lika jävlig som denna blir det nog skor bak också.

Nikki o Fabian skrev:
Hur går era hästar skodda? nu vill jag veta hela året.

Har dom alltid brodd eller hur gör ni?

Någon som har erfarenhet/provat ölöv(tror den heter så), en gummisko?

Min shettis har bara skor fram året om, och min islandshäst har skor på alla hovar året om. Broddar har vi inte i hagen utan dom tar vi på när vi ska iväg och rida pga min häst är unghäst och busar med sina framben. =)

Vinterhalvåret; Skor med 4 broddar och snösulor på alla fyra

Vår och höst; Standard skor (inga sulor) på alla fyra

Sommaren; Barfota!

Lime

Liknande trådar

Hästvård Hej! Tänkte höra om någon hade liknande erfarenheter. Mitt kallblod har återkommande problematik med magsår just vintertid av någon...
Svar
16
· Visningar
1 426
Hästvård Hej! Ganska nyligen flyttade det in en valack till hagen där mitt sto går som enligt tidigare ägare har gått med ston innan. Ganska... 2
Svar
32
· Visningar
2 498
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 234
Senast: Mint
·
Hästvård Hej! Vi har ett sto som precis blev 16 år gammal. Varmblodstravare. Hon har sedan 6 veckor nu haft besvär med flytningar från vulva...
Svar
8
· Visningar
745

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka