Vad har era hästar på fötterna genom ett år?

Sv: Vad har era hästar på fötterna genom ett år?

Ser att denna tråd är flyttad från körforumet så jag kan ju säga att jag bara är intresserad av vad just körhästar har på fötterna, körhästar som går i staden o drar.

Skodd året runt med "vanliga" järnskor.
Oktober-april: fyra broddar i varje sko
november-mars/april: Snösulor med luftkanal på alla hovar
April-oktober: Två broddhål för att kunna sätta på gräsbrodd vid behov.

Min prins går barfota och verkas med AANHCP metoden.
Men annars kan man nog ha samma skor året om, om det inte är en galopp eller travhäst (då brukar man ju ha lättare skor vid tävling)
Snösulor är toppenbra! Det enda negativa är att de gör att hoven får röta eftersom det inte kommer in någon luft, så jag skulle inte använda snösulorna för länge.

Tja, det är ju mitt första år...:D

Men hittills har hon haft skor fram, ska dock sko runt om nu i april. :) Sen tänkte jag att hon ska vara skodd på alla fyra mellan april och november/december. Sen ta av bak under vintrarna. Om det inte visar sig att hon blir väldigt ömfotad när hon vant sig vid skor bak med, förstås.

Sommar, vår, höst: skodd med överrullnings-sko (fram), inga broddar.
Vinter: skodd vanligt med 4 stycken elit-brodd i skorna runt om, dygnet runt, (då kan man inte ha överrrullnings-sko) + snösulor.

Min har skor med snösulor och traktbrodd (bara när hon rids) under vintern. Snösulorna åkte av för någon månad sedan, och broddarna nu.
Går med skor under tävlingsäsongerna; höst och vår.
På sommaren går hon barfota.

Nikki o Fabian skrev:
Ser att denna tråd är flyttad från körforumet så jag kan ju säga att jag bara är intresserad av vad just körhästar har på fötterna, körhästar som går i staden o drar.

Så då kan vi som inte har körhästar som går i staden svara då menar du??

Skon jag rekomenderar kommer troligen hålla mkt bättre än en vanlig sko med brodd. De är lite dyrare än en vanlig sko, men håller betydligt längre vid hårt slitage.
Så även om det inte är en sko som är framtagen för asfalts körning, så är det min rekomendation att testa.

min är skodd runt om hela året,har ringskor på framhovarna,vanliga bak

Min hästar har gått barfota sen fölsben och kommer alltid gå barfota året runt med strasser!

hej! Jag tränar distansritt dvs börjar den riktiga träningen i jan då blir det guldsko med sex fasta broddar av lite lägre sort än vanliga broddar. Han har supergrepp. går med en ung valack i hagen och de sparkas inte. Sen när snö och is är borta blir det vanliga skor. Just nu med sulor. Skor var 4-5 v beroende på tävlingar. Då är skorna nästan papperstunna. Hur skulle det gå att ha honom barfota??????????????? jag bara undrar? Efter sista tävlingen i oktober är tanken att kanske låta honom gå barfota fram till jul. Det beror lite på hur hovarna mår! jag har ej prövat gummiskor. Är det någon som rider mycket som kan tala om hur länge dom håller?

Nikki o Fabian skrev:

Du kanske skulle upplyst om det i det första inlägget ;)

Vinterhalvåret skodd med fyra brodd ocu sula. Brodden för att jag även kör henne och sulan för att hon helt enkelt är känslig om fötterna.
Sommaren samma, men då inga broddar utan bara skor å sula.

min arabkille går skodd runt om, året om. dels för att på vintern så blir han så öm i hovarna när det är hårt/halt i marken & spänner sej då & som följd på det så blir han väldigt stel i musklerna. sen så vill man ju kunna brodda med 4 brodd per sko när det behövs, men så länge det är barmark så har jag inga broddar i. sedan har han specialskor bak som höjer bla trakterna då han är något vek i kotorna & trampar igenom i traven & det är en klar förbättring med dessa skor & behöver därför ha dessa skor bak! sedan kan han blir lite öm i hovarna på vissa underlag på sommaren också & spänner sej då. så jag ser ingen anledning till att ha honom oskodd, han behöver sina dojjor. men klart hade man kunnat så. men kanske man kan dra av skorna om han skulle gå på bete några månader eller liknande, men det är inte aktuellt just nu & det får man ta ställning till då.

Har inga skor på mina hästar någon gång alls;)

Jag har tidigare provat Öllöv för många år sedan och den funkade på skogen och grusvägen men asfalten gick inte så bra. Jag föredrar en lättare järnsko som inte sömmas så lång bak, alt.en flappsko med korta skointervaller(annars riskerar tån att bära iväg).

Nikki o Fabian skrev:
Jag har hört att folk som kör inne i stan på sommrarna har brodd året om.
När det gäller ren stadskörning tycker jag du ska vända dig till hovstallet eller K1. De kan det där rätt bra;) och jobbar för att hästarna ska hålla länge...

Häst 1: Skodd fram vintertid - 4 broddar / sko, barfota sommarhalvåret.

Häst 2: Skodd runt om - året om.

Har ej provat gummisko (öllöv) ,har fått för mig att steget blir "stummare" efterssom det inte blir något "glidmoment" på fast underlag... Men det är bara vad jag har hört, finns säkert andra som kan mer om dessa:idea:

Piraja skrev:
När det gäller ren stadskörning tycker jag du ska vända dig till hovstallet eller K1. De kan det där rätt bra;) och jobbar för att hästarna ska hålla länge...

Smart, det ska jag göra.

brodd året om nej tackar jag för det jag har endast skor på sommaren och skor med broddar på vintern, då jag ficke henne var hon en barfota häst (som aldrig skulle ha varit det) hon hade totalt nedslitna hovar nästan ingen hov vägg.. så lång konvalesense inna jag kunde rida henne pga av dessa hovar önskar hon kunde gå barfota men det går ju inte har varit i kontakt med en hel del hovslagare och veterinärer som säger samma

Liknande trådar

Hästvård Hej! Tänkte höra om någon hade liknande erfarenheter. Mitt kallblod har återkommande problematik med magsår just vintertid av någon...
Svar
16
· Visningar
1 426
Hästvård Hej! Ganska nyligen flyttade det in en valack till hagen där mitt sto går som enligt tidigare ägare har gått med ston innan. Ganska... 2
Svar
32
· Visningar
2 498
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 234
Senast: Mint
·
Hästvård Hej! Vi har ett sto som precis blev 16 år gammal. Varmblodstravare. Hon har sedan 6 veckor nu haft besvär med flytningar från vulva...
Svar
8
· Visningar
745

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka