Bukefalos 28 år!

Vad har hänt med Betforn ?

Charlotte1975

Trådstartare
Har ni sett någon skillnad på betforn ? Vår betfor som vi har nu är väldigt mörk och smala långa betor, ser ganska äcklig ut när den är blött. Någon som vet om det gjort någon ändring ?
 
Sv: Vad har hänt med Betforn ?

Det kan vara skillnad beroende på tillväxt och annat, just nu har vi en ljus betfor i våras var den mörkare vilket är helt normalt och inget farligt
 
Sv: Vad har hänt med Betforn ?

Jag ger betfor bara på vinterhalvåret, så var min säck med jag köpte förra veckan.
Luktar konstigt, ser jättemörkt ut, och smakar inte alls som det brukar.
Hästarna äter det, men jag tycker det smakar nåt helt annat än betfor.
Jag fick för mig att det var en massa melass på/i.
 
Sv: Vad har hänt med Betforn ?

Sockerbetor skördas under en längre period än sädeslag. Från det att dom första bönderna börjat ta upp sitt så kan det gå 2-3 månader till sista tar upp sitt. Det är väl därför som färgen varierar plus att det har betydelse om det varit en torr eller blött sommar, som ju påverkar vatten halten i varan.
 
Sv: Vad har hänt med Betforn ?

Jag fick för mig att det var en massa melass på/i.

Betfor innehåller 65% torkad betsnitsel och 35% MELASS.

Min stallägare fick betforsäckar som saknade melassen (pga fabrikationsfel) så han fick en dunk melass (istället för att vänta på nya säckar) och hällde på själv.
 
Sv: Vad har hänt med Betforn ?

Här är en till som fått betfor som är svartbrun. Har köpt betfor i åratal på lantmännen och har aldrig fått olika färger på den. Min häst vägrar äta denna mörka, så nu vet jag inte vad jag ska ge istället. jag antar att något måste vara annorlunda, kan vara högre halt av melass kanske, men det smakar inte gott tycker hästen i alla fall.
 
Sv: Vad har hänt med Betforn ?

Här är en till som fått betfor som är svartbrun. Har köpt betfor i åratal på lantmännen och har aldrig fått olika färger på den. Min häst vägrar äta denna mörka, så nu vet jag inte vad jag ska ge istället. jag antar att något måste vara annorlunda, kan vara högre halt av melass kanske, men det smakar inte gott tycker hästen i alla fall.


Flera hästar i vårt stall har också börjat rata den nya betforn. Så något måste vara ändrat. Ser ju inte direkt god ut nu.....
 
Sv: Vad har hänt med Betforn ?

Vi har oxå fått sån betfor, o jag har funderat på varför..
Men inte kommit fram till något.. Men våra hästar äter den med samma goda aptit som tidigare, så jag la funderingarna på hyllan..
Men om hästarna ratar betforn så börjar det ju bli ett problem..
 
Sv: Vad har hänt med Betforn ?

Jag ger betfor bara på vinterhalvåret, så var min säck med jag köpte förra veckan.
Luktar konstigt, ser jättemörkt ut, och smakar inte alls som det brukar.
Hästarna äter det, men jag tycker det smakar nåt helt annat än betfor.
Jag fick för mig att det var en massa melass på/i.


Har du för vana att äta likadant som din häst äter? ;) Är det en ny diet kanske speciellt anpassad o framtagen för distanryttare? :idea:
 
Sv: Vad har hänt med Betforn ?

Ja, jag brukar småäta på hästarnas kraftfoder, faktiskt. Godast är Derby, även groov är ganska gott, tycker jag.
Däremot hade Lantmännen Turbo för en del år sen, den smakade vidrigt.
 
Sv: Vad har hänt med Betforn ?

kl
Prova och skölj den blötlagda betforn (i durkslag el dyl). Om det är så att de har hällt "nåt annat" på.
 
Sv: Vad har hänt med Betforn ?

Ja, jag brukar småäta på hästarnas kraftfoder, faktiskt. Godast är Derby, även groov är ganska gott, tycker jag.
Däremot hade Lantmännen Turbo för en del år sen, den smakade vidrigt.

Äter du kraft fodret ? Låter torrt och äckligt. Muslin kan man väl smaka på med pellets fodret. Blääää....
 
Sv: Vad har hänt med Betforn ?

Jag reagerade också när jag öppnade den nya säcken för nån vecka sen.
Första gången mitt sto vägrat äta betfor, hon lämnade rubbet.
Dagen efter så insåg hon att det blir inte bättre än så här...

Men det ser lite märkligt ut. Man kan inte se de här vita bitarna som fanns förut när man blötlagt. Det är nästan så att man inte kan se att det är blötlagt alls, man får kolla ibland och se att det finns vätska i botten.

Nu vräker de i sig som vanligt, så nåt större fel kan det inte vara. Och nu är halva säcken slut, ska bli intressant att se hur nästa ser ut.
 
Sv: Vad har hänt med Betforn ?

åååh! inte bara jag som märkt skillnad! började fundera på om det var något fel på min säck men då är de inte de då:D
 
Sv: Vad har hänt med Betforn ?

Är det någon som kollat med "betfor". Hade ev tänkt börja använda betfor igen men om hästarna inte vill äta det så känns det inte så lockande.
 
Sv: Vad har hänt med Betforn ?

min äter med god aptit och då är hon alltid kräsen
 
Sv: Vad har hänt med Betforn ?

Hah! Jag har sett det!! Det är ingen i stallet som tror mig, för dom ser ingen skillnad :crazy: Jag tycker att den ser mycket mindre "färdig" ut nu när den svällt klart än innan inte lika svullen lixom! Den ser mysko ut! Jag frågade om vi bytt märke till ett sockerfritt betfor, den jag haft förr innan det ingick i hyran var sockerfri och ser typ ut så! Men nej, den vanliga gröna säcken är det som ändrat utseénde hos oss!
 
Sv: Vad har hänt med Betforn ?

Ja det är ju lustigt, trodde att det bara var jag som hade märkt att den var annorlunda.

Kanske borde man kontakt Betfortillverkaren och få en förklaring på varför den är annorlunda.
Kollade nu ikväll och den ser liksom tunnare och mer ut som om sockerbetan har torkat ut... innan den rivits. Kanske beror det på det torra vädret i sommar?
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 142
Senast: Bee
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
1 877
Senast: Tilly_85
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
586
Senast: Sirap
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
12 065
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp