Vad har hänt med förmågan att uttrycka sig i skrift?

Haha, nä du råkade nog hitta två av mina riktiga akilleshälar där! Det var därför jag la in en liten brasklapp om att det inte alltid är perfekt i mitt inlägg (som för övrigt var just ett foruminlägg, ingen "lång krönika", om vi nu ska vara petiga). ;)

Jag har en tendens att vilja börja meningar med "Men" och "Och" (tror att det beror mycket på att det är okej på engelska, vilket är det språk jag använder mest) och använde de tre små punkterna alldeles för mycket en gång i tiden, så det är något jag försöker jobba på. Sedan använder jag parenteser alldeles för ofta, och skriver för långa meningar, och babblar på för mycket, och... Inte perfekt, som sagt! :laugh:

Precis som pa Svenska ar det okay att starta meningar med "coordinating conjunctions" (for, and, nor, but, ... eh, eh, or, so ... eh, eh ... yet ... and I'm sure I forgot some) i informell text, men formellt gor man det inte pa Engelska heller.

Det är inte så känsligt och ”lärs inte in fel” i åldern det avser.

Det grundläggande problemet är att barn inte ”utbildas” hemma i alla familjer att läsa, lära sig uppskatta läsning, sagor osv .

Jag blir förvånad att du anser att en bok för ett litet barn i årskurs ett skulle behöva ha exakt grammatik för annars lär sig barnet fel.

Vanligtvis är de första böckerna bestående av korta meningar och inga kommatecken osv . Det behövs inte då poängen inte är grammatik utan att barnet ska lära sig läsa .

Precis!
Det viktigaste ar att barnet ska lara sig kanna igen det skrivna spraket och tycka om att lasa. Darfor ar det viktigare att text till nyborjar lasare ar latt for barnet att kanna igen. (eller den vuxna om det galler en vuxen illiterate person)

@Angel Imon är dessvärre jättevanligt på nätet. Det är bland de fulaste ord jag vet.

Jag forstar plotsligt varfor det ar sa svart ibland att lasa text pa Svenska. :crazy:
 
Tja, jag umgås frekvent med en ;) men har faktiskt bara hört det från folk från Burträsk, även om jag har en hel hög med "Skelleftebor" i bekantskapskretsen.
De andra (som inte är från Burträsk) svänger sig med andra väldigt lokala, speciella uttryck. ;)
 
Hörde just "lägg den tillbaka" när jag lyssnade på ljudbok. En norsk bok i svensk översättning med en engelsk meningsbyggnad. Vet inte om det är översatt rakt av eller översättaren som inte kunnat hålla ordning på ordföljden i svenska.
Det är nog norsk meningsbyggnad. Jag tror det är en ok formulering där, ifall det är typ någon som talar i en roman är jag nästan säker.
 
Precis som pa Svenska ar det okay att starta meningar med "coordinating conjunctions" (for, and, nor, but, ... eh, eh, or, so ... eh, eh ... yet ... and I'm sure I forgot some) i informell text, men formellt gor man det inte pa Engelska heller.
Enligt två av mina kollegor, som är utbildade journalister, är det inga problem att börja med "and" eller "but". Jag hade också svårt att tro dem först, men både Oxford och Merriam Webster håller med är jag rädd.

https://www.merriam-webster.com/words-at-play/words-to-not-begin-sentences-with
https://www.blog.oxforddictionaries.com/amp/2012/01/05/can-i-start-a-sentence-with-a-conjunction

Väldigt praktiskt för mig dock, som gillar det! :D Men jag håller med om att det inte alltid känns snyggt, så ibland undviker jag det oavsett.
 
Jag skriver alltid imon och har aldrig tänkt på att det är fel eller fult (tills för några trådar sen då någon skrev att det var det värsta som fanns typ:D).

Jag skriver så för att det går snabbt och har alltid gjort det. Jag är dock oftast noggrann med skriven text så jag får fundera på om imon passar in i mitt liv eller om jag måste göra mig av med det... :nailbiting:

Jag skriver naturligtvis inte imon om det är CV, arbetsmail eller liknande. Men på forum och i sms är det perfekt.:laugh:
 
Jag skriver alltid imon och har aldrig tänkt på att det är fel eller fult (tills för några trådar sen då någon skrev att det var det värsta som fanns typ:D).

Jag skriver så för att det går snabbt och har alltid gjort det. Jag är dock oftast noggrann med skriven text så jag får fundera på om imon passar in i mitt liv eller om jag måste göra mig av med det... :nailbiting:

Jag skriver naturligtvis inte imon om det är CV, arbetsmail eller liknande. Men på forum och i sms är det perfekt.:laugh:

Jag blir så nyfiken.

Varför har du aktivt valt att skriva en sådan felstavning?
 
Jag blir så nyfiken.

Varför har du aktivt valt att skriva en sådan felstavning?

Det står en förklaring i inlägget. För att det går snabbare.

Det säger mina ungdomar här hemma också ("Ja, men det är ju bara ett SMS och det ska gå snabbt") men jag märker ju att det sedan smittar av sig till vanlig skrift eftersom de inte längre vet vad som är rätt.
 
Det står en förklaring i inlägget. För att det går snabbare.

Det säger mina ungdomar här hemma också ("Ja, men det är ju bara ett SMS och det ska gå snabbt") men jag märker ju att det sedan smittar av sig till vanlig skrift eftersom de inte längre vet vad som är rätt.

Jo, men ändå. Det skiljer tre bokstäver från att stava rätt. Det tar inte så lång tid att skriva tre bokstäver.
 
Jag skriver alltid imon och har aldrig tänkt på att det är fel eller fult (tills för några trådar sen då någon skrev att det var det värsta som fanns typ:D).

Jag skriver så för att det går snabbt och har alltid gjort det. Jag är dock oftast noggrann med skriven text så jag får fundera på om imon passar in i mitt liv eller om jag måste göra mig av med det... :nailbiting:

Jag skriver naturligtvis inte imon om det är CV, arbetsmail eller liknande. Men på forum och i sms är det perfekt.:laugh:

Jag tänker att man med språket väljer hur man vill framstå. Att skriva på ett sätt i olika sorters privata meddelanden är en sak, det ser ju ingen annan. Att däremot göra det på mer offentliga ställen som forum är en annan sak. Det är språket vi väljer att använda som ger signaler till den som läser. Så jag tycker inte att det är perfekt i forum, jag tycker att det ger ett nonchalant intryck, att man inte vill anstränga sig för att skriva ordentligt så att alla ska förstå. Jag trodde länge att det konstiga uttrycket var felskrivning och kunde inte förstå vad det skulle föreställa.
 
Jag skriver alltid imon och har aldrig tänkt på att det är fel eller fult (tills för några trådar sen då någon skrev att det var det värsta som fanns typ:D).

Jag skriver så för att det går snabbt och har alltid gjort det. Jag är dock oftast noggrann med skriven text så jag får fundera på om imon passar in i mitt liv eller om jag måste göra mig av med det... :nailbiting:

Jag skriver naturligtvis inte imon om det är CV, arbetsmail eller liknande. Men på forum och i sms är det perfekt.:laugh:

Nej på forum är det inte perfekt att skriva såna konstiga ord. Det tog mig rätt lång tid innan jag fattade vad just imon betydde. Jag tänker att det kanske är ännu svårare för en dyslektiker att läsa såna hittepå ord och förstå dom än vad det är för mig som icke-dyslektiker.
 
Jo, men ändå. Det skiljer tre bokstäver från att stava rätt. Det tar inte så lång tid att skriva tre bokstäver.
De tre bokstäverna motsvarar i och för sig ungefär hundra procent längre tid.

Kanske kommer "imon" med som vard. i nästnästa upplaga av SAOL, imorron finns redan med.

imorgon -> imorron -> imorrn -> imon

Imorrn är inte upptaget i SAOL men är vanligare än imorron på internet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp