Vad har hänt med förmågan att uttrycka sig i skrift?

Jag skriver alltid imon och har aldrig tänkt på att det är fel eller fult (tills för några trådar sen då någon skrev att det var det värsta som fanns typ:D).

Jag skriver så för att det går snabbt och har alltid gjort det. Jag är dock oftast noggrann med skriven text så jag får fundera på om imon passar in i mitt liv eller om jag måste göra mig av med det... :nailbiting:

Jag skriver naturligtvis inte imon om det är CV, arbetsmail eller liknande. Men på forum och i sms är det perfekt.:laugh:
Fast det är ju ett ickeord? Det finns inte som ord, det är bara ett missfoster på nätet.

Uttalas det i-mooon också?
 
Jag tänker att man med språket väljer hur man vill framstå. Att skriva på ett sätt i olika sorters privata meddelanden är en sak, det ser ju ingen annan. Att däremot göra det på mer offentliga ställen som forum är en annan sak. Det är språket vi väljer att använda som ger signaler till den som läser. Så jag tycker inte att det är perfekt i forum, jag tycker att det ger ett nonchalant intryck, att man inte vill anstränga sig för att skriva ordentligt så att alla ska förstå. Jag trodde länge att det konstiga uttrycket var felskrivning och kunde inte förstå vad det skulle föreställa.
Jag har känslan att allt fler inte bryr sig om det heller. Att det inte ses som ett värde att skriva bra och kunna förmedla det man vill säga. Och därmed inte heller viktigt hur andra uppfattar ens skrift eller i vidare mening kommunikation. Därav oviktigt att bry sig tillräckligt för att göra bra text för läsarnas skull.
 
och @Görel .
Här kanske vi har svaret, och i Emtherlias förra inlägg.

Förmågan att uttrycka sig i skrift har till synes gått åt skogen, för att folk inte bryr sig om att göra det rätt.
Skolan skulle kunna vara en motkraft men samma princip har anammats där, man skulle kunna säga att skolan också har gått åt skogen.
 
Det säger mina ungdomar här hemma också ("Ja, men det är ju bara ett SMS och det ska gå snabbt") men jag märker ju att det sedan smittar av sig till vanlig skrift eftersom de inte längre vet vad som är rätt.

Exakt det. När man vet bättre har jag lite svårt att förstå att man vill bidra till ett sämre språk.

Min doktors receptionist, som alltid skrivit korrekt annars, skrev ”imon” till mig. :(
 
Nu hittar jag inte exakt vem som skrev om att inleda meningar med "och" och "men", men det är inget som helst fel med det. Att skolor lär (lärde?) ut det är för att eleverna ska komma ifrån att börja ALLA meningar så. "Sen gick han dit. Och hon följde efter honom. Och de tittade i garderoben." Det är vanligt förekommande i de lägre årskurserna och beror säkert på att barn gärna pratar så. Dock kan det ju ge en viss ton i texten som man får vara medveten om.
 
Nu hittar jag inte exakt vem som skrev om att inleda meningar med "och" och "men", men det är inget som helst fel med det. Att skolor lär (lärde?) ut det är för att eleverna ska komma ifrån att börja ALLA meningar så. "Sen gick han dit. Och hon följde efter honom. Och de tittade i garderoben." Det är vanligt förekommande i de lägre årskurserna och beror säkert på att barn gärna pratar så. Dock kan det ju ge en viss ton i texten som man får vara medveten om.
Det är jättevanligt i såna här trådar, folk går till storms mot sådant som faktiskt inte är fel, det är bara annorlunda än det de lärde sig i skolan.
 
Jag tycker inte det är helt riktigt att hävda att "imon" är fel, det är en medveten förkortning av imorgon eller "imorrn" och ett nytt ord som än så länge inte är allmänt accepterat men om användningen ökar kommer "imon" liksom andra nybildade ord att tas med i språket.
 
Nu hittar jag inte exakt vem som skrev om att inleda meningar med "och" och "men", men det är inget som helst fel med det. Att skolor lär (lärde?) ut det är för att eleverna ska komma ifrån att börja ALLA meningar så. "Sen gick han dit. Och hon följde efter honom. Och de tittade i garderoben." Det är vanligt förekommande i de lägre årskurserna och beror säkert på att barn gärna pratar så. Dock kan det ju ge en viss ton i texten som man får vara medveten om.
Oj, det hade jag ingen aning om! Jag var övertygad om att det var "förbjudet" på svenska. Men (:D) den enda jag kan minnas som lärt mig att aldrig börja meningar med "Men" och "Och" är min lärare på mellanstadiet, och det känns ju väldigt logiskt med din förklaring.
 
Det är jättevanligt i såna här trådar, folk går till storms mot sådant som faktiskt inte är fel, det är bara annorlunda än det de lärde sig i skolan.

Fast det har ju med grammatik och placering av alla dessa, vad sjutton den nu hette i ordning och på rätt ställe. De är ju kopplade till objekt (heter det så?) och utan det blir det ju fel.
Även jag börjar med "och" men då med komma eller tankepunkter oftast också en radbrytning. Det är fel dock, jag kommer inte påstå något annat.
 
Jag tycker inte det är helt riktigt att hävda att "imon" är fel, det är en medveten förkortning av imorgon eller "imorrn" och ett nytt ord som än så länge inte är allmänt accepterat men om användningen ökar kommer "imon" liksom andra nybildade ord att tas med i språket.

Det är fel.
Punkt.

Att gå mot röd gubbe är också fel även om många struntar i det...
och jag tror att de flesta kan acceptera att det är fel och inte vill ändra regeln till att det är rätt att gå mot röd gubbe.
 
Fast det har ju med grammatik och placering av alla dessa, vad sjutton den nu hette i ordning och på rätt ställe. De är ju kopplade till objekt (heter det så?) och utan det blir det ju fel.
Även jag börjar med "och" men då med komma eller tankepunkter oftast också en radbrytning. Det är fel dock, jag kommer inte påstå något annat.
Jag menade inte just och och men, utan överhuvudtaget. Många som rasar över något har faktiskt fel.
 
Fast jag tycker ju att det heter "imorgon"
Det tycker jag med och jag tycker också att SAOL gör fel som tar med en lång rad slang- och talspråkliga uttryck som "hörru", "imorron", "nåt" o.s.v. Vem vet, nästa steg är kanske att särskrivningar börjar accepteras också.

För att inte tala om den tramsiga nyordslista som Institutionen för språk och folkminnen ger ut.
 
Det är fel.
Punkt.

Att gå mot röd gubbe är också fel även om många struntar i det...
och jag tror att de flesta kan acceptera att det är fel och inte vill ändra regeln till att det är rätt att gå mot röd gubbe.
Menar du fel utifrån din personliga uppfattning om vad som är riktig svenska eller ur språkvetenskaplig synpunkt?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp