Vad har hänt med förmågan att uttrycka sig i skrift?

Varför väljer du ordet 'opinion' när det handlar om en åsikt?

Jag använder imho där jag tycker att det passar ibland men troligtvis mest här på buke för här förstår folk vad det betyder.
H står för självdistans för mig. Skriver man imo så uttrycker man sin åsikt, medan imho driver lite med ens egens brist på ödmjukhet. :D
 
Fast då anger nu SAOL när de är vardagliga, vilket är jättebra.

När man arbetar med skriven text tycker jag att man ska hålla sig till SAOL. Det är ju det man har, liksom Och gör alla det så håller det officiella språket samma standard.
Jo, det menar jag också.
Men formellt så är den inte normerande, dvs. utformad för att vara "Det enda och absoluta svaret" och det går inte att bara vifta med SAOL och säga bra eller dåligt språk i de enskilda tillämpningarna.
Att följa språkråd i övrigt och ha lite koll på vad som ska kommuniceras och till vilka behövs också för att man ska kunna säga att det är ett korrekt och ändamålsenligt språk.
 
Nja, SAOL säger forum ”hellre än” fora. Och då kan du inte ge kängor åt andra som inte liksom du använder fora.
Jag försökte inte säga åt andra att använda den formen. Däremot försökte jag förebygga att folk skulle hävda att formen inte finns.
Vilket ju ledde till en väldigt märklig attack från din sida och därmed helt missade sitt syfte.
 
Jo, det menar jag också.
Men formellt så är den inte normerande, dvs. utformad för att vara "Det enda och absoluta svaret" och det går inte att bara vifta med SAOL och säga bra eller dåligt språk i de enskilda tillämpningarna.
Att följa språkråd i övrigt och ha lite koll på vad som ska kommuniceras och till vilka behövs också för att man ska kunna säga att det är ett korrekt och ändamålsenligt språk.
Ja, SAOL tar ju bara upp själva orden, såklart behöver man komplettera med Språkrådet. Jag är själv en flitig länkare dit men talar oftast för döva öron (även när det gäller det. :D)

Det jag vänder mig mot är tvärsäkra påståenden om vad som är FEL trots att det godkänns av SAOL och/eller Språkrådet.
 
H står för självdistans för mig. Skriver man imo så uttrycker man sin åsikt, medan imho driver lite med ens egens brist på ödmjukhet. :D
Det blir ju lite svårt med kommunikationen när den här typen av förkortningar används - eftersom de flesta nog lägger in olika "tonfall" i förkortningen. Som i din beskrivning ovan.
Jag tror att det är många som inte tänker som du (och i ärlighetens namn tror jag att de flesta som skriver "imho" inte reflekterar över vad begreppet egentligen betyder, utan att det handlar om en språklig smitta igen)
 
Ja, SAOL tar ju bara upp själva orden, såklart behöver man komplettera med Språkrådet. Jag är själv en flitig länkare dit men talar oftast för döva öron (även när det gäller det. :D)

Det jag vänder mig mot är tvärsäkra påståenden om vad som är FEL trots att det godkänns av SAOL och/eller Språkrådet.
Det var mer frågan om SAOL är "facit" etc (allmänt sett) som jag riktade kommentaren emot och ev. tankar om att ifall allt som står där är rätt så är det alltid rätt, och allt som inte står där är fel.

Inte något argumenterande emot din ståndpunkt, så sett.
Vidare problematiserande av norm och tillämpning, eller nåt... (vardaglig form, här brukad i informell skrift;))
 
Det blir ju lite svårt med kommunikationen när den här typen av förkortningar används - eftersom de flesta nog lägger in olika "tonfall" i förkortningen. Som i din beskrivning ovan.
Jag tror att det är många som inte tänker som du (och i ärlighetens namn tror jag att de flesta som skriver "imho" inte reflekterar över vad begreppet egentligen betyder, utan att det handlar om en språklig smitta igen)
Ja, det är ju det som är risken med hittepåspråk. Det inbjuder till för många egna tolkningar, jag tolkar på ett sätt och t ex du på ett annat och då riskerar ju kommunikationen att bryta ihop.
 
@honung Varje gång jag skriver nåt sånt försöker jag påminna mig den gången jag skrev ”diskution” på Buke och såg det först när tiden för att ändra gått ut. Ibland leder den påminnelsen till att jag inte postar. Men, som synes, inte alltid. :laugh:
Även solen har sina fleckar. Typ! :angel: (bara för att demonstrera att SAOL inte alltid ens är inbjuden till festen!)
 
Råkade se nu att Buke låter en välja "smilies" här i skrivrutan.
Enligt SAOL så heter det en smiley, flera smileys på svenska.
@Gunnar
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp