Bukefalos 28 år!

Vad har hänt med förmågan att uttrycka sig i skrift?

Ja jag vet inte. Tycker definitivt att störigt är ett riktigt ord medan hörru inte känns som ett riktigt ord.
Någonstans tänker jag att SAOL är en form av vägledning? Men kanske inte ett exakt facit eftersom språket ändras fort och i olika format går det ännu fortare?
Jag uppfattar störigt på samma sätt som du och jag håller med om att SAOL är vägledande men inte en absolut norm (mycket hålla med här).

Personligen tycker jag att SAOL borde vara mycket striktare och inte ta med all världens slang- och vardagsuttryck.
 
Ja jag vet inte. Tycker definitivt att störigt är ett riktigt ord medan hörru inte känns som ett riktigt ord.
Någonstans tänker jag att SAOL är en form av vägledning? Men kanske inte ett exakt facit eftersom språket ändras fort och i olika format går det ännu fortare?
Absolut, den är naturligtvis ingen tvingande regel. Och man kan lika självklart ha synpunkter på ord som man inte gillar, jag avskyr t ex ”schyst” och ”sjyst” som är deras stavning.

Men man kan inte säga att ett ord är FEL om det faktiskt finns i SAOL. Det är sådana fel man ofta gör här - som någon tidigare i tråden som var arg på att jag och mig användes FEL i böcker. (Större än jag, större än mig). Språkrådet godkänner båda, alltså kan de inte vara FEL. Men själv kan man naturligtvis använda den form man föredrar.
 
Fast nog vet du att det har hänt jättemycket med språket sedan du växte upp? Det är ju allt annat än statiskt.
Ja, visst.
Och mycket av det som händer är ju precis vad den här tråden handlar om (och jag tror fortfarande på min teori om smitta). Människor gör språkliga fel.
Efter ett tag har vissa fel smittat så kraftigt att man väljer att godkänna påfynden (exempelvis att ett antal nya ord godkänns varje år).
"Störigt" är tydligen ett av de där orden som numera accepteras som vardagligt språk.

Jag undrar när "interjuva" blir godkänd alternativ stavning.
 
Hehe, om SAOL inte är ett bra ”facit”, vems språksyn är det som ska gälla? De som använder imon? :D
Det verkar ju som om den språksynen smittar kraftigt. Tyvärr.

synen att "bara det finns människor som förstår vad jag menar så uttrycker jag mig som jag vill" där man hittar på ord som man tycker är enklare att skriva, exempelvis "imon".
Eller använder "imho" (varför i hela friden "honest opinion; räcker det inte med "opinion"? Och varför i hela friden inte använda ett svenskt begrepp???) i skrift på offentliga fora (joråserru, fora är en väldigt korrekt pluralform av forum men det är väldigt få som har koll på det).
 
Ja, visst.
Och mycket av det som händer är ju precis vad den här tråden handlar om (och jag tror fortfarande på min teori om smitta). Människor gör språkliga fel.
Efter ett tag har vissa fel smittat så kraftigt att man väljer att godkänna påfynden (exempelvis att ett antal nya ord godkänns varje år).
"Störigt" är tydligen ett av de där orden som numera accepteras som vardagligt språk.

Jag undrar när "interjuva" blir godkänd alternativ stavning.
Egentligen kanske de flesta av våra mest använda ord är just språkliga fel när de uppkom. Det som vi idag ser som rätt och riktigt var helt felstavat och skrivet i fel sammanhang eller alldeles för vardagligt och opassande i text.

När jag rev en vägg så hittade jag under x antal lager med tapet en slags tapet gjord på tidningspapper. Det var intressant att läsa de bitar som ändå gick att läsa. Helt annan stavning, ordföljd. Fler f och färre p:n och v:n
 
Ja, visst.
Och mycket av det som händer är ju precis vad den här tråden handlar om (och jag tror fortfarande på min teori om smitta). Människor gör språkliga fel.
Efter ett tag har vissa fel smittat så kraftigt att man väljer att godkänna påfynden (exempelvis att ett antal nya ord godkänns varje år).
"Störigt" är tydligen ett av de där orden som numera accepteras som vardagligt språk.

Jag undrar när "interjuva" blir godkänd alternativ stavning.
Fast rena felstavningar blir nog mer sällan godkända bara för att många gör dem. Isåfall skulle överrens, succesiv och statestik antagligen redan vara godkända.

SAOLs lista över nya uppslagsord börjar såhär. Det är inga felstavningar utan snarare nyare företeelser.

1755F352-27A6-4F38-91FA-86888EE28FC9.png
 
Det verkar ju som om den språksynen smittar kraftigt. Tyvärr.

synen att "bara det finns människor som förstår vad jag menar så uttrycker jag mig som jag vill" där man hittar på ord som man tycker är enklare att skriva, exempelvis "imon".
Eller använder "imho" (varför i hela friden "honest opinion; räcker det inte med "opinion"? Och varför i hela friden inte använda ett svenskt begrepp???) i skrift på offentliga fora (joråserru, fora är en väldigt korrekt pluralform av forum men det är väldigt få som har koll på det).
Varför idiotförklarar du mig? Självklart vet jag vad fora är. Liksom traumata och schemata men vi har inte latinsk pluralbildning på svenska.

Edit:

3BD64FFA-0642-4EDF-B064-19C6AFE790FB.png
 
SAOL redovisar väl främst bruket och har inte som syfte att vara normerande. Däremot kan den ofta användas som starkt vägledande. Men lite omdöme vid tillämpningen och hänsyn till de språkråd som finns är ju bra.
Ord som står i SAOL kan ibland vara hur olämpliga som helst att använda, beroende på sammanhang osv. För att de är för vardagliga, för formella, för ålderdomliga, målgruppens kunskapsnivå, stilgrad och en massa andra faktorer.
Och ord som inte finns med kan vara helt korrekta, t.ex. facktermer.
 
Fast det är ju faktiskt du som inte har det. På svenska heter det forum i plural. Vi pratar ju inte latin.
nej, men båda former (det vill säga utan ändelse och med böjningen "fora") är godkända i svenska. Trots att språket moderniserats.
Så varken du eller jag är ute och cyklar. Trevligt, eller hur?
(dock har jag lite svårt att förstå varför du så tydligt väljer att attackera även när jag förklarat att jag inte avsåg att attackera dig)
 
Det verkar ju som om den språksynen smittar kraftigt. Tyvärr.

synen att "bara det finns människor som förstår vad jag menar så uttrycker jag mig som jag vill" där man hittar på ord som man tycker är enklare att skriva, exempelvis "imon".
Eller använder "imho" (varför i hela friden "honest opinion; räcker det inte med "opinion"? Och varför i hela friden inte använda ett svenskt begrepp???) i skrift på offentliga fora (joråserru, fora är en väldigt korrekt pluralform av forum men det är väldigt få som har koll på det).
Haha! Det är nog för att det är amerikanskt och då är det bra att poängtera att man är honest och inget annat :D

Denna gubbe tex —> :rofl: rolling on floor laughing är ju också extremt överdriven. Inte fasiken släpper man allt och börjar rulla på golvet hysteriskt garvandes.
 
SAOL redovisar väl främst bruket och har inte som syfte att vara normerande. Däremot kan den ofta användas som starkt vägledande. Men lite omdöme vid tillämpningen och hänsyn till de språkråd som finns är ju bra.
Ord som står i SAOL kan ibland vara hur olämpliga som helst att använda, beroende på sammanhang osv. För att de är för vardagliga, för formella, för ålderdomliga, målgruppens kunskapsnivå, stilgrad och en massa andra faktorer.
Och ord som inte finns med kan vara helt korrekta, t.ex. facktermer.
Fast då anger nu SAOL när de är vardagliga, vilket är jättebra.

När man arbetar med skriven text tycker jag att man ska hålla sig till SAOL. Det är ju det man har, liksom Och gör alla det så håller det officiella språket samma standard.
 
(varför i hela friden "honest opinion; räcker det inte med "opinion"? Och varför i hela friden inte använda ett svenskt begrepp???)
Varför väljer du ordet 'opinion' när det handlar om en åsikt?

Jag använder imho där jag tycker att det passar ibland men troligtvis mest här på buke för här förstår folk vad det betyder.
 
nej, men båda former (det vill säga utan ändelse och med böjningen "fora") är godkända i svenska. Trots att språket moderniserats.
Så varken du eller jag är ute och cyklar. Trevligt, eller hur?
(dock har jag lite svårt att förstå varför du så tydligt väljer att attackera även när jag förklarat att jag inte avsåg att attackera dig)
Nja, SAOL säger forum ”hellre än” fora. Och då kan du inte ge kängor åt andra som inte liksom du använder fora.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp