Bukefalos 28 år!

Vad har hänt med förmågan att uttrycka sig i skrift?

"Grymma ryttare på sjuka hästar" är väl ett annat uttalande som kan tolkas på två väldigt olika sätt. Och som visar lite på hur språket förändras, även om ursprungsbetydelserna förhoppningsvis består medan slangen är tillfällig.
Enligt SAOL är även slangformen korrekt om än vardaglig. Eller ännu bättre: "Shit vilka grymma ryttare och sjuka hästar!"
 
Som någon skrev i denna eller en annan tråd, vilket jag nu påminns om när någon frågade när intervju skulle ändras.

Några ord som ändrats och som då blir helt omöjliga att komma på i korsord är: girland som numer tydligen stavas girlang och klots, som stavas kloss. Den något äldre stavningen på Juice - Jos, vilket också ställer till det hela tiden. Suck!
 
Senast ändrad:
"Grymma ryttare på sjuka hästar" är väl ett annat uttalande som kan tolkas på två väldigt olika sätt. Och som visar lite på hur språket förändras, även om ursprungsbetydelserna förhoppningsvis består medan slangen är tillfällig.
Det där vart ju sådär. Grymma tänker jag som skitbra medan sjuka är just sjuka som i betydelsen av att det är något fel, sjukdom.
Sjukt bra blir sjuk mer som en förstärkning av ordet bra men bara sjuk funkar inte då blir betydelsen att det är sjukt och inget annat.
 
Det där vart ju sådär. Grymma tänker jag som skitbra medan sjuka är just sjuka som i betydelsen av att det är något fel, sjukdom.
Sjukt bra blir sjuk mer som en förstärkning av ordet bra men bara sjuk funkar inte då blir betydelsen att det är sjukt och inget annat.
Jag stör mig SJUKT mycket på denna kontradiktoriska användningen av ordet 'sjuk/sjukt' som inte kan vara en förstärkning av något som är bra. Jag tror jag gjorde en tråd om kontradiktoriska fel folk gör för typ sex-sju år sedan här och inget har blivit bättre på den fronten sedan dess. Jag är numer av åsikten att bara spöstraff på torget skulle göra skillnad för att få folk att sluta upp med att använda kontradiktoriska formuleringar. :crazy:
 
Jag stör mig SJUKT mycket på denna kontradiktoriska användningen av ordet 'sjuk/sjukt' som inte kan vara en förstärkning av något som är bra. Jag tror jag gjorde en tråd om kontradiktoriska fel folk gör för typ sex-sju år sedan här och inget har blivit bättre på den fronten sedan dess. Jag är numer av åsikten att bara spöstraff på torget skulle göra skillnad för att få folk att sluta upp med att använda kontradiktoriska formuleringar. :crazy:
Skitbra!! :up:
 
Jag blev tvungen att leta upp ett inlägg jag skrev 2011, när jag försökt läsa Stefan Tegenfalks debut på eget förlag. Sedan dess har han blivit en storsäljande deckarförfattare. Om hans språkbehandling är lika usel i dag vet jag inte, jag går omvägar bara jag ser hans böcker i bokhandeln.

63748E4E-90E3-4DF6-A2AC-DBCF212AC0B8.jpeg
Lite senare i samma tråd hade jag hittat min all time favourite bland usla meningar som någon lyckats fästa på papper:

”Han gav Walter en blick som föll på kroppen i trappen.”

Jag undrar fortfarande: HUR tittade han?
 
I min begreppsvärld skulle det fortfarande vara två olika blickar då, en som gavs W och en som föll på kroppen. Plus den imponerande prestationen att titta både aktivt och passivt samtidigt.
Möjligen har jag kvar boken. Jag kan skicka den om du vill försöka reda ut det? :)
 
Jag stör mig SJUKT mycket på denna kontradiktoriska användningen av ordet 'sjuk/sjukt' som inte kan vara en förstärkning av något som är bra. Jag tror jag gjorde en tråd om kontradiktoriska fel folk gör för typ sex-sju år sedan här och inget har blivit bättre på den fronten sedan dess. Jag är numer av åsikten att bara spöstraff på torget skulle göra skillnad för att få folk att sluta upp med att använda kontradiktoriska formuleringar. :crazy:
Du låter som min pappa när jag var liten! :D Han missade inte en enda gång att påpeka det självmotsägande i ordet JÄTTELITEN.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp