Bukefalos 28 år!

Vad har hänt med förmågan att uttrycka sig i skrift?

Känner också lite så. Det där kan vara ett test på om läsaren klarar boken. Och jag failade. :down:
Eller för att sålla bort de läsare som är för kritiska. Så bara de som accepterar hur ploten går ihop sen kommer läsa hela boken. Ifall det känns som en bättre tolkning för dig. :)
 
Ses Walter och liket i samma rum samtidigt vid något annat tillfälle? Om inte MÅSTE de vara samma person.
Walter är likets hemliga alter ego som ingen känner till. Det är bara "han" med den panoramavida utåtskelningen som lyckas se dem samtidigt och avslöja alltihopa.

(sorterar det visuella i stereoskopiska lager som visar att det är både W och liket han ser samtidigt i samma blick :crazy: ...eh eller något åt det hållet)
 
Åh, nu när den här tråden kom upp igen måste jag passa på att fråga något jag funderat på länge: Jag har på senaste sett flera olika personer skriva saker som "Jag tog av mig skorna direkt jag kom hem" eller "Hon ringde direkt de öppnade".

För mig låter det jättefel att inte sätta in ett "när" där. "Jag tog av mig skorna direkt när jag kom hem" och "Hon ringde direkt när de öppnade" ska det stå, tycker jag.

Är det här något nytt, eller är det bara jag som inte lagt märke till det förrän nu?
 
Åh, nu när den här tråden kom upp igen måste jag passa på att fråga något jag funderat på länge: Jag har på senaste sett flera olika personer skriva saker som "Jag tog av mig skorna direkt jag kom hem" eller "Hon ringde direkt de öppnade".

För mig låter det jättefel att inte sätta in ett "när" där. "Jag tog av mig skorna direkt när jag kom hem" och "Hon ringde direkt när de öppnade" ska det stå, tycker jag.

Är det här något nytt, eller är det bara jag som inte lagt märke till det förrän nu?

När ska in där. Det är nog mer talspråk och som man gör ibland när man pratar: ”Gick och handlade idag”. En ofullständig mening.
 
Åh, nu när den här tråden kom upp igen måste jag passa på att fråga något jag funderat på länge: Jag har på senaste sett flera olika personer skriva saker som "Jag tog av mig skorna direkt jag kom hem" eller "Hon ringde direkt de öppnade".

För mig låter det jättefel att inte sätta in ett "när" där. "Jag tog av mig skorna direkt när jag kom hem" och "Hon ringde direkt när de öppnade" ska det stå, tycker jag.

Är det här något nytt, eller är det bara jag som inte lagt märke till det förrän nu?
Jag tycker nog det är okej utan "när" i den meningen även om det låter bättre med. Jämför med "att" som också ofta utelämnas.
 
Enligt två av mina kollegor, som är utbildade journalister, är det inga problem att börja med "and" eller "but". Jag hade också svårt att tro dem först, men både Oxford och Merriam Webster håller med är jag rädd.

https://www.merriam-webster.com/words-at-play/words-to-not-begin-sentences-with
https://www.blog.oxforddictionaries.com/amp/2012/01/05/can-i-start-a-sentence-with-a-conjunction

Väldigt praktiskt för mig dock, som gillar det! :D Men jag håller med om att det inte alltid känns snyggt, så ibland undviker jag det oavsett.

Som jag sa, det ar helt okay informellt och i skonlitteratur ... daremot skulle jag inte skicka in ett papper till min professor pa universitetet dar jag startat en mening med en conjunction.
Jag vet att mitt gamla "alma mater" valde att inte ta in en del elever for att deras uppsats till ansokan var for daligt skriven ... Min Engelska professor (liksom historie professorn :cautious: de andra skulle kanske ha accepterat det - om an markerat det som fel) skulle ha gatt upp i atomer om jag lamnat in ett allvarligt papper dar jag startade meningar med en conjunction. Daremot ett skonlitterart papper hade varit helt okay.
Da det ofta ses som daligt sprak kan det ju vara bra att undvika ... hur debaterat det an varit sedan nagon gang pa 1800 talet.
Och, som sagt :D informellt ar nagot helt annat an formellt.
 
En på senare tid viralt spridd konstruktion som jag tycker är så otroligt ful: den felaktiga användningen av ”därav”.

Jag var hungrig, därav att jag åt.

:arghh:

Vad hände med ”därför”? Jag var hungrig, därför åt jag.

Ja, det var ett dåligt utförande av ordet dessutom. Skulle det in i meningen där hade det behövt stå: "Jag var hungrig, därav ätandet". Eller hur? Eller är det jag som inte kan?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp