Bukefalos 28 år!

Vad har hänt med hoven?

Magnum

Trådstartare
Teorier?
Som synes så har vänster framhov fått en rand som på utsidan är en "grop" inåt och på insidan hoven en bula utåt.
Det är endast på den hoven och bara på just den linjen.
Mitt fram syns inget och hovväggen är iö slät.
Upptäckte det alldeles nyss och har precis haft hovslagaren ute(nämnde inget om det), men ska höra med honom också.

Vad kan det bero på? Ser ut som hoven blivit ihoptryckt :crazy: på insidan.
Hästen är x-bent fram(eller vad det kan kallas, är rak till knät, men sen drar benen utåt.)

Foderbyte eller annat kan väl få konsekvenser på hovens ränder?
Har inte bytt foder mer än att han började gå på bete, dock långsam invänjning och dessutom har de gräsvinterhage med endel gräs.
Inga andra hastiga omständigeheter heller, såsom stallbyte eller sjukdom eller så.
Har iofs haft honom barfota bak i två månader nu, kan det påverkat den framhoven på nåt sätt? (övergången väldigt problemfri. Ömmar endast på hårt underlag med grus/sten ovanpå, så det undviks såklart.)
Hästen är lite svag i vänster sida och trampar med bak lite till vänster om framhovarnas spår.(ej vid ridning annat än fri skritt)

Bild ett, rakt framifrån:Här syns inåtbuktningen tydligast
http://img.photobucket.com/albums/v221/Oliver7/Rand30.jpg

Bild två, snett framifrån: här syns bulan på insidan hoven tydligast
http://img.photobucket.com/albums/v221/Oliver7/vnsterhov42.jpg
 
Sv: Vad har hänt med hoven?

Det ser ut som en foderförändring, att gå över på bete heltid är att betrakta som en förändring även om den skett stegvis.
 
Sv: Vad har hänt med hoven?

Då kan det handla om en skada, har fn det på en av mina hästar efter en smäll på ena framhoven.
 
Sv: Vad har hänt med hoven?

det borde väl kunna vara efter en skada som gjort att benet entingen belastats mer eller mindre eller att blodcirkulationen inte vart 100% när just den delen av hoven växte? en lätt blödning kanske?

polarens ponny hade juh en lätt blödning i ena benet, det enda som märktes var att hoven var nån grad varmare så att det blev isklampar i den hoven fortare.. annars ingenting (ingen hälta, kännbar värme eller någonting)..
 
Sv: Vad har hänt med hoven?

Det nya höt som de ätit av kan ju också vara orsak, men det har de bara ätit två-tre veckor, kan randen hamnat så långt ner på hoven på den tiden?
Skada, möjligen.. har inte varit varm eller småhaltat eller visat någonting annat.
De har ju sprungit i hagen är klart, kanske hänt någe där..
Dålig blodcirkulation har han redan, och inte heller där har han varit onormalt mer tjock i benen på mornarna(tex), iaf inte vad jag fått veta..
----------------------------------------------------------------
Boj: Du menar att en av dina hästar har en liknande rand på sin hov eller?
Gör du nåt speciellt åt det eller låter du det va?(ang smällen på hoven alltså)
 
Sv: Vad har hänt med hoven?

hur längesedan var det hästen åt av det nya höet?
jag gjorde nyligen en tråd om en hovskada (en uppdateringstråd) där finns bilder av en häst som skadat kronranden och hur långt det växt på en viss tid (bilderna datummärkta) kolla i den tråden..
 
Sv: Vad har hänt med hoven?

pratade med min kille om det där, han är hovslagare..
han säger att det där kan bero på många olika saker, t.ex kan ha skadat sig, alltså. fått ett litet slag eller slagit ihop hovarna, det räcker för att det ska bli sådär, eller så har han ätit nått olämpligt, allt som händer hästen brukar oftast reageras ut i hovarna, men det kommer försvinna tillslut.. för hoven växer ju som sagt... hovslagaren kan ju raspa bort det, men bäst är ju att låta det växa bort.. det är inge farligt iaf.. men skulle det därimot bli en spricka av det tillslut så ska du nog kontakta din hovslagare..
 
Sv: Vad har hänt med hoven?

I vårat fall kan vi inte göra så mycket åt det hela, bara vänta till den växt ner och kan verkas bort.
 
Sv: Vad har hänt med hoven?

håll koll så den itne får fång, de fick min första B-ponny för typ 7 år sen, han hade ltie sådära men lite mera
 
Sv: Vad har hänt med hoven?

Nä det är inte fång, iså fall bara på en hov och delar av den sas med en spricka i.
 
Sv: Vad har hänt med hoven?

BeastieBabe skrev:
hur längesedan var det hästen åt av det nya höet?
jag gjorde nyligen en tråd om en hovskada (en uppdateringstråd) där finns bilder av en häst som skadat kronranden och hur långt det växt på en viss tid (bilderna datummärkta) kolla i den tråden..

De har ätit av höt i tre veckor.
Kollade på dina bilder och den skadan som syns från juni(var det väl?) sitter ju på ungefär samma ställe som det gör på min häst nu.

En skada bör ju alltså ha hänt för kanske tre månader sen? plus minus.
 
Sv: Vad har hänt med hoven?

Varför tror du det? Den här skadan som min pålle har fick han för ca 1 månad sen, den sitter ca 4-5 cm ner på hoven och skall man tolka den enligt tillväxt så skulle även den ha skett för ca 3-4 månader sen. Nu är det inte så, jag vet precis när han ådrog sig denna skada på hoven vilket skedde i början av juni.
 
Sv: Vad har hänt med hoven?

Ursäkta om jag slinker in här på din tråd.......:angel:
MEN, min häst har sådana "ringar" på alla hovarna. Han HAR även haft "fångsymptom" , alltså öm i hovar samt puls. MEN , han har inte haft fång, detta enligt vetrinär. Skumt som 17, men hästen var i dåligt skick, men ingen förändring i foderstaten, då detta var mitt i vintern.
Någon teori på vad det kan bero på ?
Hovis trodde det kom från magen ändå då det brukar spegla sig i hovarna, han var förmodligen lite instabil i floran pga kortison och dylikt. Så troligen beror hans förändringar på att kortisonet förstöörde hans naturliga balans i magen. MEN det komså lång tid efteråt, så om någon har nån annan teori så för gärna fram den..:)
 
Sv: Vad har hänt med hoven?

Jag trodde det skulle haft den tidsintervallen innan den hamnade såpass långt ner på hoven.
TYdligen måste det inte vara så! :)
 
Sv: Vad har hänt med hoven?

Magnum skrev:
Jag trodde det skulle haft den tidsintervallen innan den hamnade såpass långt ner på hoven.
TYdligen måste det inte vara så! :)

Nej det måste det inte vara. Om nu boj:s häst ådragit sig ett slag på hovväggen för ca en mådad sedan och slaget har träffat hovväggen ca drygt två cm nedanför kronranden så borde den skadan i dag kunna ses ungefär där boj påvisar att skadan för dagen syns.
 
Sv: Vad har hänt med hoven?

Nu skall jag hjälpa dig med min teori angående din oro och det kommer bli både långt och rörigt.

Vi gör det dock enkelt och enbart ser oss blinda på själva hoven, det här kommer dom alternativa barfotanissarna att bara älska:p

OK vi tittar på den översta bilden och konsentrerar oss på själva kronranden, är den rak??? Nej den är klart högre på den vänstra sidan(innersidan) och klart lägre på den högra sidan(yttersidan) och hur kan nu det komma sig??? Jo hoven är inte i balans och har under en längre tid överbelastats på innersidan,främst då innertrakten därav den uppskjutna inre kronranden. Om detta är verkningsbetingat eller om hästen har en skada skiter vi i vi skall dock ha klart för oss att denna individ lägger mer vikt på vf än hf vilket blir logiskt om den har en svagare vänstersida.

Varför påstår jag då att den lägger med vikt på vf än hf ?? Jo för att du inte har den här konturförändringen på hf och din oro över att det skulle vara en svår skada eller t.o.m. fång som gett denna konturförändring kan jag lugna dig med att det till 90% inte är fallet.

Som du kanske känner till så startar vägghornets produktion i kronranden och likväl uppkommna sk. foderränder så kan denna typ av ränder uppkomma vid vissa årstider. Vid väldigt blöt väderlek som varar mer än ett par veckor så blir ALLA hovar övermättade och mycket mjukare(elastiska) så vida hästen nu har daglig utevistelse vilket vi förutsätter och även kronranden blir väldigt mjuk och kan i många fall upplevas som lite "mjölig" detta enbart på grund av övermättning av vatten.

Det är helt omöjligt att veta exakt när denna rand uppkommit men jag kan tänka min ngn gång under andra halvan av Mars till mitten av April, min fråga är då hade ni en väldigt blöt period då??? Om det va så är förklaringen mkt enkel då kronranden och vägghornets tillväxt i just detta skede va ovanligt mjuka och övermättade vilket lätt leder till att vägghornets hornrör blir lite mer böjliga i just denna fas och främst då på det överbelastade benet.

Om du tittar noga på din rand och sedan på kronranden så kan du lätt se att dom följer exakt samma linjering och mönster. Du kan även känna med fingrarna på hela kronranden så kommer du känna att kronranden känns tjockare på insidan och liksom buktar utåt medans den på utsidan känns slätare och snarare lite innåtbuktad.

Kronranden är mkt bra att ofta palpera då den avslöjar väldigt mkt om både hoven och hästens inre välmående. En uppsvälld lite svampig kronrand är ett tidigt tecken på antingen en allergisk reaktion eller tillfällig tarmrubbning. En kronrand som endast mitt i tådelen är svullen och svampig brukar skvallra om hovledsproblem. En kronrand som är kraftigt uppsväld där t.o.m. pälsen börjar stå rakt ut och även påvisar puls är tveklöst fång med kraftig ödembildning.

Man måste dock ha förståelse för att en långvarigt övermättad hov ALLTID blir mjukare och så även kronranden och kommer därmed påvisa en viss typ av förändring i det nedväxande vägghornet samt övrig struktur in till kötthoven och är inget onormalt eller farligt så länge man har kontroll över att det inte försegått av ett trauma eller inre organisk rubbning.

Slutligen så skriver du att din häst är X-bent och tydligen inte yngre än sex månader vilket gör att du tyvärr förmodligen får leva med denna x-benta häst och klassiskt för x-benta hästar är just den belastning som denna individ uppvisar och det är bra att du skyddar den med beslag då den i annat fall snabbt skulle gå helt ur balans och skulle man utan beslag försöka balansera upp själva hoven ja då skulle den totalhaverera i Carpus (knät)

Jag tycker inte du skall vara orolig utan fortsätta med att stärka upp den svaga sidan, kanske även med balanserade beslag på bak då det brukar underlätta främst hästar med x-bent benställning.

Lycka till och bra tråd skriven av dig då den va både sakligt,informativ samt delgav historik som va lätt förstålig. :bow:

Tyvärr jävligt svamligt skrivet hoppas ngt kom fram:crazy:
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

M
Hästvård Min donna har fått 'nåt' med sin ena bakhov, och min hovis kommer i morgon och hon ska då få av skorna och vara barfota eftersom hon är...
2
Svar
21
· Visningar
3 179
Senast: -moa-
·
Hästvård Jag har oflyt med hovar just nu, det är bara att konstatera. Hingstungen som nu är 5 månader har en hov som inte är så himla fin. Han...
Svar
13
· Visningar
1 637
Senast: Boj
·
Hästvård Jag hade en tråd för ett tag sedan ang blodrand i hoven. I fredags då hovis verkade igen så hade han fortfarande blodrand under hoven...
Svar
18
· Visningar
2 975
Senast: Rikkan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp