Bukefalos 28 år!

Vad har hänt med hoven?

Sv: Vad har hänt med hoven?

Boj skrev:
Detta tycker jag var ett informativt inlägg, inte alls svårt att förså.
bara-undrar om du är synsk, jag förstod ingenting utifrån hur det va skrivet.:rofl:
 
Sv: Vad har hänt med hoven?

mycket bra skrivet, lättförstått och intresant
 
Sv: Vad har hänt med hoven?

nin ena häst har också en rand på en av sina bakhovar...
 
Sv: Vad har hänt med hoven?

bara-undrar skrev:
bara-undrar om du är synsk, jag förstod ingenting utifrån hur det va skrivet.:rofl:

Se där... :devil: Inte helt överraskande... :devil:

Hovis: Jag tyckte det var väldigt intressant läsning! :bow:
Men en fråga till dig angående hoven i övrigt:
Ser den inte väldigt stor ut? Utfluten ända uppifrån nästan?
Min unghäst som inte skötts så bra i hovarna hade liknande hovar tycker jag, men nu när hovis och jag börjat hålla efter och raspa så har han börjat släppa en massa sula och då ser man att hovväggen är ca 1 1/2 cm tjock! :eek: Utanför vita linjen alltså.. Undrar om inte den här hoven ser ut att vara likadan?
Nyfiken att höra din åsikt.
 
Sv: Vad har hänt med hoven?

:bow: Vilket jättebra inlägg!!:bow:

Nu är jag mindre orolig och hade lite på känn att hans benställning kunde ha med saken att göra.
Han går ju ute minst 12 timmar per dag och april-mars.., måste återkomma i "regn"frågan. Vore intressant att veta hur vädret var då och om din teori stämmer, som det känns som att den gör..

Han har även stora överben som börjar nedanför framknäna (insidan) och följer benet ca tre cm neråt, ochså detta en följd av hans benställning, till detta också säkert en följd av ridning som växande unghäst. Kanske var han då lite (för) framtung också, vilket frestat mer på benen..

Att han sen belastar vf mer än hf fick vi svart på vitt för några år sen när en ET var ute, han är ju dessutom svagare i vänster sida, men som sagt, vi jobbar med det och vid ridning går han på rakt spår(ja, så länge man jobbar honom..) om man inte rider på långa tyglar eller om man bara åker häst som man gör då och då:angel: ;)


Han bör alltså inte gå barfota på fram och gärna ha skor bak? (kommer endast vara barfota bak tills hösten/tidig vinter)

Och Skuggis fråga, nyfiken på svaret på den också;)
 
Sv: Vad har hänt med hoven?

om det beror på blött underlag, borde inte alla hovar påverkas då?
 
Sv: Vad har hänt med hoven?

Equine skrev:
om det beror på blött underlag, borde inte alla hovar påverkas då?
Nödvändigtvis inte vilket jag tror att jag skrev ngt om i mitt inlägg. Det går bra att läsa HELA inlägget även om det verkar rörigt.:crazy:
 
Sv: Vad har hänt med hoven?

skuggi skrev:
Hovis: Jag tyckte det var väldigt intressant läsning! :bow:
Men en fråga till dig angående hoven i övrigt:
Ser den inte väldigt stor ut? Utfluten ända uppifrån nästan?
Min unghäst som inte skötts så bra i hovarna hade liknande hovar tycker jag, men nu när hovis och jag börjat hålla efter och raspa så har han börjat släppa en massa sula och då ser man att hovväggen är ca 1 1/2 cm tjock! :eek: Utanför vita linjen alltså.. Undrar om inte den här hoven ser ut att vara likadan?
Nyfiken att höra din åsikt.

Först vill jag tacka dig sedan vill jag dels påpeka för dig att tråden inte handlar om dina frågor samt att det är helt omöjligt att "påstå" att en hov är stor eller liten utan att först ta av skon och sedan kontrollera vägghornets tjocklek,symetri,mängden gammalt sulhorn,hur mkt bärrand som kan verkas bort samt strålens position till övriga hoven och slutligen benaxelns balans i förhållande till hovens balans och vise versa. Hörnstöden inte heller att förglömma:angel: Allt detta görs genom att man med hovknivarna först renskär sula,stråle hörnstöd samt traktvinklar från ALLT gammalt dött horn, sedan kan man ganska säkert göra en mer grundlig bedömning.

Man bör dock skilja på både mängden renskäring samt verkningen utifrån om hästen skall vara skodd eller gå barfota.;)

Jag vill inte hålla med dig om att själva hoven ser "stor ut" däremot så tycker jag den ser lite hög ut och förefaller sakna optimal symetri (vilket man sällan finner på x-benta hästar) Angående vägghornets tjocklek så är ju det optimala lika mkt vägghorn utanför vita linjen i HELA hoven (det vill säga tådelen,sidodelarna och traktdelarna.) Man skall ha klart för sig att vägghornet är hela övriga hovens innaförliggande strukturers hårdaste och mest skyddande horn så jag bollar tilbaka frågan till dig,hur tjockt vägghorn utanför vita linjen anser du vara optimalt för en välbalanserad hov ?

Utifrån vad som nu framkommit från trådskaparen ang. överbenen på skenans mediala sida trax under carpus så har jag full förståelse för hur detta försök till ökad förbening och hästens naturliga försvar utifrån ett försök till ökad hållbarhet uppkommit då det även avspeglas i själva hoven.

Tyvärr är det lite sent att börja "mickla" nu med denna häst nu utan det skulle ha tagits tag i redan under hästens första sex levnadsmånader, dock så har jag lite ideer om hur jag skulle gå tillväga på denna individ för att utan massa krångel försöka hjälpa den till att försöka jämna ut balansen i hela hoven. Man måste då dock utgå ifrån benaxelns balans för att hoven skall komma i jämnare balans och inte tvärt om.

Nu börjar jag bli så OT att jag bör sluta.
 
Sv: Vad har hänt med hoven?

hovis skrev:
Först vill jag tacka dig sedan vill jag dels påpeka för dig att tråden inte handlar om dina frågor samt att det är helt omöjligt att "påstå" att en hov är stor eller liten utan att först ta av skon och sedan kontrollera vägghornets tjocklek,symetri,mängden gammalt sulhorn,hur mkt bärrand som kan verkas bort samt strålens position till övriga hoven och slutligen benaxelns balans i förhållande till hovens balans och vise versa. Hörnstöden inte heller att förglömma:angel: Allt detta görs genom att man med hovknivarna först renskär sula,stråle hörnstöd samt traktvinklar från ALLT gammalt dött horn, sedan kan man ganska säkert göra en mer grundlig bedömning.

Man bör dock skilja på både mängden renskäring samt verkningen utifrån om hästen skall vara skodd eller gå barfota.;)

Jag vill inte hålla med dig om att själva hoven ser "stor ut" däremot så tycker jag den ser lite hög ut och förefaller sakna optimal symetri (vilket man sällan finner på x-benta hästar) Angående vägghornets tjocklek så är ju det optimala lika mkt vägghorn utanför vita linjen i HELA hoven (det vill säga tådelen,sidodelarna och traktdelarna.) Man skall ha klart för sig att vägghornet är hela övriga hovens innaförliggande strukturers hårdaste och mest skyddande horn så jag bollar tilbaka frågan till dig,hur tjockt vägghorn utanför vita linjen anser du vara optimalt för en välbalanserad hov ?

Utifrån vad som nu framkommit från trådskaparen ang. överbenen på skenans mediala sida trax under carpus så har jag full förståelse för hur detta försök till ökad förbening och hästens naturliga försvar utifrån ett försök till ökad hållbarhet uppkommit då det även avspeglas i själva hoven.

Tyvärr är det lite sent att börja "mickla" nu med denna häst nu utan det skulle ha tagits tag i redan under hästens första sex levnadsmånader, dock så har jag lite ideer om hur jag skulle gå tillväga på denna individ för att utan massa krångel försöka hjälpa den till att försöka jämna ut balansen i hela hoven. Man måste då dock utgå ifrån benaxelns balans för att hoven skall komma i jämnare balans och inte tvärt om.

Nu börjar jag bli så OT att jag bör sluta.

Jag tog upp min unghäst som förklaring till varför jag tyckte att den här hoven såg "stor" ut, eftersom jag tycker att den liknar min unghästs hov innan vi började greja med honom, och den var bevisligen för "stor".
Jag håller med om att det såklart inte går att ge en rättvis bedömning utan att se hoven live, raspa osv, men jag var nyfiken på om du bara utifrån bilden kunde säga vad du tyckte... Jag vet ju inte heller hur den ser ut under. Och jag måste nog byta mitt "stor" mot ditt "hög", det är nog snarare hög som jag tycker den ser ut.
Jag tolkar ditt svar som att jag inte var helt fel ute då?

Angående hovväggens tjocklek... jag vet inte hur tjock hovvägen ska vara, men det jag sett tidigare när mina och andras hästar blivit skodda skulle jag gissa på 1/2 - 1 cm? Det tycker jag har sett ok ut :crazy:

Jag tackar för ditt svar :)

Om det inte är helt OT skulle det vara väldigt intressant att höra hur du skulle gjort med denna häst! :bow:
 
Sv: Vad har hänt med hoven?

Jag skulle säga att detta med hovväggen är nog högst individuellt, en häst har bra hovväggar medan andra har tunna. Oavsett så är det varken rätt eller fel, bägge situationeran kan säkert medföra olika problem men värst torde den tunna hovväggen ändå vara.
 
Sv: Vad har hänt med hoven?

Joo.. men kan den bli för tjock?
Och vad innebär det för hästen? Komplikationer/besvär?
Hur tjock är i så fall en för tjock hovvägg?
 
Sv: Vad har hänt med hoven?

Jag tvivlar faktiskt på att en hovvägg kan bli för tjock, men det överlåter jag till de mera kunniga att svara på.
 
Sv: Vad har hänt med hoven?

Boj skrev:
Jag tvivlar faktiskt på att en hovvägg kan bli för tjock, men det överlåter jag till de mera kunniga att svara på.

Tjaaa,,,, Om vi har en hovvägg där vägghornet på den mediala sidodelen är ca 8 mm tjockt från vita linjen och den laterala sidodelen är ca 18mm tjockt från vita linjen då anser i alla fall jag att den laterala sidodelens vägghorn är tjockt samt att hoven inte besitter en acceptabel cymetri samt saknar balans.

För mig så är det optimala vägghornets tjocklek vid skoning: I tådelen balanserad in till ca 2mm framför vita linjen, sidodelarna och traktdelarna ca 8-9 mm från vita linjen. Då kommer sömhålen som på en vanlig sko sitter 8mm in i skon hamna perfekt över vita linjen som är ett mjukare mer elastrskt horn och det vi för dagen anser vara det mest optimala att fästa sömmen i för att optimera hovens rörlighet och så lite som möjligt hämma hovmekanismen. Att sömma i den yttre hovväggen som är mkt hårdare och har en helt annan skyddande funktion kommer ofelbart att leda till extremt hämmande eller t.o.m. tillbakabildad hovmekanism samt mer än ofta leda till sprickor i hovväggen från skons anläggningsyta ända upp till nitarna inom loppet av tre-fem veckor. Särskilt nu när det är så förbannat torrt och hovarna är som betong.

Vid barfota så anser jag det optimala vägghornets tjocklek vara lika tjockt i både tådel,sidodelar samt traktdelar vilket betyder ca 10 mm:s tjocklek från vita linjen då det vägghornet är väl anpassat och symetriskt och uppfyller den skyddande funktion det är skapt för att skydda, nämligen övriga hovens inre strukturer.

Observera nu att jag här talar om det som jag finner som optimalt utifrån min ringa erfarenhet och det tillhör i alla fall inte min vardag att jag upplever det optimala men i bland kommer jag ganska nära.:crazy:
 
Sv: Vad har hänt med hoven?

Ja fast nu tror jag att du missförstod min tankegång eller så har jag uttryckt mig oklart förmodligen, om man tänker sig hovvägen symetrisk. Alltså om den är lika tjock runt om, så borde väl en hovväg aldrig kunna bli för tjock eller?
 
Sv: Vad har hänt med hoven?

Boj skrev:
Ja fast nu tror jag att du missförstod min tankegång eller så har jag uttryckt mig oklart förmodligen, om man tänker sig hovvägen symetrisk. Alltså om den är lika tjock runt om, så borde väl en hovväg aldrig kunna bli för tjock eller?

Då förstår jag dig bättre och mitt svar blir då NEJ.
 

Liknande trådar

M
Hästvård Min donna har fått 'nåt' med sin ena bakhov, och min hovis kommer i morgon och hon ska då få av skorna och vara barfota eftersom hon är...
2
Svar
21
· Visningar
3 179
Senast: -moa-
·
Hästvård Jag har oflyt med hovar just nu, det är bara att konstatera. Hingstungen som nu är 5 månader har en hov som inte är så himla fin. Han...
Svar
13
· Visningar
1 637
Senast: Boj
·
Hästvård Jag hade en tråd för ett tag sedan ang blodrand i hoven. I fredags då hovis verkade igen så hade han fortfarande blodrand under hoven...
Svar
18
· Visningar
2 975
Senast: Rikkan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp