Vad har hänt med min häst?

Nu kan jag även släppa in honom i hagen själv, han kan bli lite spänd men öppnar jag grinden på ett visst sätt och undviker att trådarna hamnar i backen så går det! :)
 
Då är det ju krypströmmen han reagerar på , var jättenoga att tråden inte rör backen när det ät dimma och regn , skönt att du vet vad det är :)
 
Nytt bakslag. Han har börjat bråka med hästen i hagen bredvid. Han som alltid varit lågrangad och gått iväg om någon annan häst tjafsat med honom, nu har han enligt de i stallet gjort utfall mot hästen bredvid (men inte hagkompisen, de är bra kompisar) och varit riktigt arg. I måndags kom jag dit och möttes av en trasig tråd som låg och knäppte bredvid honom. Hela övertråden trasig, den övre tråden i grinden hade också gått av och grindhandtaget hade lossnat. :(

När jag hämtade honom stod han som sagt bredvid den trasiga tråden och vi kunde även gå förbi den trasiga grinden utan problem trots att den knäppte. Vi har honom under uppsikt så gott det går nu så det inte blir värre eller att de tar sig ut ur hagen.
 
Jag tror hans beteende beror på att han är osäker på kompisen i hagen bredvid. Han vill kanske försöka skydda och "försvara" sin egen hagkompis och då blir det bråk över staketet.
Han är säkert låg i rang som du skriver för en häst med hög rang "bråkar" oftast inte så. Dom visar direkt var "skåpet ska stå" ;) och det märker andra hästar direkt och rättar sig efter det.

Det bästa hade nog varit om dom kunde gå i samma hage allihop men det kanske inte går och kanske inte värt att ta risken iom ev skador etc. Annars skulle han nog bli lugnare av att gå i en hage som inte angränsar till den andra hästhagen.

Hoppas det löser sig. :)
 
Känner igen detta så väl från min förra isis, hon blev en riktig liten satmara mot hästar hon inte kände i hagen bredvid och gjorde utfall mot dem flera gånger om dom kom nära mig när jag skulle hämta henne i hagen, detta hände när hon blev äldre. Hon hade samma problem när hon skulle in genom grinden till hagen, man fick liksom ha löst grimskaft så hon fick springa in eller släppa henne innan, för hon verkligen FLÖG igenom grinden. Förmodligen pga känslig mot elen.

Tror att det kan vara stallbytet som påverkat honom dåligt. Mamma skaffade medryttare på samma islandshäst när jag var mindre runt år 2002 och efter några veckor gick hon knappt att rida! När man skulle sitta upp så snurrade hon bara runt och HÖGG i en! Riktigt traumatiskt för mig som då bara var 8år och Alltid litat på henne till 110%. Medryttaren fick sluta och efter några månader var hon helt sig själv igen!

Ge honom lite tid, gör din vanliga rutin med honom och ändra inget så ska du se att han snart blir sig självt igen. Ha uppmärksamhet på honom så han faktiskt inte har ont någonstans, är det illa så kan det ju också vara ett alternativ till hans stress. En 23åring brukar ju inte börja bete sig så här för ingenting. Har de andra hästarna i stallet börjat bete sig konstigt? Det kanske varit folk i hagen och rent av tjuvridit och fått din häst att reagera?
 
Jag tror hans beteende beror på att han är osäker på kompisen i hagen bredvid. Han vill kanske försöka skydda och "försvara" sin egen hagkompis och då blir det bråk över staketet.
Han är säkert låg i rang som du skriver för en häst med hög rang "bråkar" oftast inte så. Dom visar direkt var "skåpet ska stå" ;) och det märker andra hästar direkt och rättar sig efter det.

Det bästa hade nog varit om dom kunde gå i samma hage allihop men det kanske inte går och kanske inte värt att ta risken iom ev skador etc. Annars skulle han nog bli lugnare av att gå i en hage som inte angränsar till den andra hästhagen.

Hoppas det löser sig. :)

Jag antar det, de andra i stallet trodde att det kunde bero på att han "vaktar" sin hagkompis (som är ett sto, hästen i hagen bredvid är en valack). Jag såg när de tjafsade igår och han hugger i luften mot den andra, men så fort han såg mig (jag röt till åt båda) så stod han med spetsade öron och följde gärna med in i stallet..

Vi vågar inte släppa ihop hästarna pga skaderisken, min är 23 år och jag vill inte att han ska bli skadad eller att han skadar någon av de andra hästarna (tävlingshästar).. Ska kolla med stallägaren om jag kan få byta hage till mina två. :)
 
Känner igen detta så väl från min förra isis, hon blev en riktig liten satmara mot hästar hon inte kände i hagen bredvid och gjorde utfall mot dem flera gånger om dom kom nära mig när jag skulle hämta henne i hagen, detta hände när hon blev äldre. Hon hade samma problem när hon skulle in genom grinden till hagen, man fick liksom ha löst grimskaft så hon fick springa in eller släppa henne innan, för hon verkligen FLÖG igenom grinden. Förmodligen pga känslig mot elen.

Tror att det kan vara stallbytet som påverkat honom dåligt. Mamma skaffade medryttare på samma islandshäst när jag var mindre runt år 2002 och efter några veckor gick hon knappt att rida! När man skulle sitta upp så snurrade hon bara runt och HÖGG i en! Riktigt traumatiskt för mig som då bara var 8år och Alltid litat på henne till 110%. Medryttaren fick sluta och efter några månader var hon helt sig själv igen!

Ge honom lite tid, gör din vanliga rutin med honom och ändra inget så ska du se att han snart blir sig självt igen. Ha uppmärksamhet på honom så han faktiskt inte har ont någonstans, är det illa så kan det ju också vara ett alternativ till hans stress. En 23åring brukar ju inte börja bete sig så här för ingenting. Har de andra hästarna i stallet börjat bete sig konstigt? Det kanske varit folk i hagen och rent av tjuvridit och fått din häst att reagera?

Jag har uppmärksamhet på honom, och även de andra i stallet har uppsikt samt veterinären har kollat igenom honom utan anmärkning (dock lite tjock för tillfället, men inget mer än så). Ingen av de andra hästarna har betett sig konstigt, och jag tror ingen har tjuvridit heller då min kan vara lite reserverad mot främlingar om de ska ta honom i hagen, dessutom ligger stallet på en gård så då hade de blivit upptäckt.

Jag kör vanliga rutinen med honom som jag alltid gjort under alla år jag har haft honom, både med insläpp/utsläpp, fodring, hantering och ridning. Men jag ska försöka hålla ännu mer uppsikt på honom, och se om vi kan byta hage tills vidare. :)
 
Har funderat en hel del på hans beteende nu..

Han har främst gått med ston i alla år jag har haft honom, men även några valacker. Han gick bland annat med valacker i en unghästflock och då blev han ledaren över unghästarna. Men de sista 6 åren har han endast gått med ston, ett äldre som blev hans stora "kärlek" och nu de sista två åren ett yngre sto som i början var lite blyg och lät honom bestämma men sedan när hon blev lite äldre tog hon över ledarskapet. De är idag riktigt bra vänner, de kliar varandra, leker med varandra och ligger bredvid varandra rygg mot rygg.

Han har aldrig visat sånt här beteende mot någon, inte att han har varit arg utan det jag har sett har varit mer att han har "satt dem på plats" om bla unghästarna gjort något. Så fort jag kommer dit, då är han sig själv igen (kan vara lite "vaktande" över mig också, vill gärna se vart jag går och ställer sig så han har uppsikt över mig).

De i stallet trodde att det kunde bero på att stoet han går med eventuellt är brunstig och att det kan vara en orsak till beteendet.
 
Det är alltid traumatiskt för en häst att byta miljö och flock, och ännu mer traumatiskt när de blir gamla. Allt du beskriver tycker jag tyder på det.
Det har tagit upp till ett år för de gamla hästar som jag har fått nya i stallet att bli sig själva igen.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
746
Senast: Lutten
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
686
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 307
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 626
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • 🥂 VALBORG 🍾
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp