Vad har jag för inredningsstilstil?

MM

Trådstartare
Vi håller på att leta hus och därav försöker jag hitta min inredningsstil. Intresset har väl inte varit alltför högt tidigare när vi hyrt men nu när vi letar eget så känns det skoj att få göra mitt egna hem. Men frågan är då vad för stil jag har. Jag säger jag, för min man hänger med på det mesta och brukar tycka rätt lika som mig så jag har fria händer så att säga.

Jag läste på en sida på nätet att man skulle kolla på sin klädstil och få ett hum om vad man skulle kunna ha för inredningsstil och mina kläder talar väl om att jag gillar när det är elegant men bekvämt, inte är rädd för en färgklick så länge allt matchar, Snyggt men funktionellt.

Detta har jag hittat och det faller mig i smaken. Jag har inget emot en färgrik talva så länge inte hela rummet skriker färg.
Jag gillar guld, vita kök med mörka massiva valnötsgolv och inte helt släta ytor på inredningen, stort och luftigt.

Jag gillar inte kolsvarta kök, träpanel i taket, alltför skrikiga tapeter a la 60-70 -talet, mörka lister, alltför moderna lampor i alla möjligt utföranden, vanliga tråkiga parkettgolv eller ännu värre parkett i fiskbensmönster...


kat_h2012_watford_48_26846.png


Det jag inte gillar här är takkronan, klockan i bakgrunden och mattan. Lampan känns för mycket men hade varit okej i en mildare variant, klockan är bara ful och mattan faller mig inte i smaken.
Soffan däremot, kanske i en annan färg. Den är provsutten och jag gillar den.

kat_h2012_isabell_111_26937.png


På denna bilden är det väl skåpet i bakgrunden och djurhuvudet som ryker. För mörkt skåp och jag är lite av minimalistisk så jag skulle inte ha ett vitrinskåp framme. Stolarna har vi liknande hemma men dessa är bra mycket snyggare. Dörrarna gillar jag men handtaget skulle varit i mässing.


KAT_H2012_Osterlen_122_26949.png


Det enda som inte passar mig är sängtyget eller vad det kallas det som hänger ner. Jag vill ha en hel säng, inte bara en gavel.

kat_h2012_snow_138_26957.png


Denna tavlan gillar jag! Har sett en annan med en katt som är liknande i färgerna med glasögon på sig som också är fin.
Resterande i rummet är ungefär som mina barn har det. Vita möbler och ganska enkelt och miljader leksaker.

Är det någon som får ihop det? Jag har ju i alla fall fattat att det är inte är supermodern stil men längre än så har jag inte kommit :p
Nån som vet jag vad är ute efter och vad jag bör använda för sökord när jag söker inspiration på nätet?
 
Sv: Vad har jag för inredningsstilstil?

Kanske:
Lantlig inredning
Lantlig romantisk inredning
Fransk inredning
Modern lantlig inredning?

Sen kan man alltid lägga till färgklickar.
 
Sv: Vad har jag för inredningsstilstil?

tack för tipsen!
Ska testa och söka lite sen.

Det är färgklickarna jag tycker är svåra. Var man ska göra av dom, men det får nog bli tavlorna som står för den mesta färgen.

Just nu har vi mycket svart-vit hemma men jag tycker det blir så stora kontraster och jag vill ha ett mjukare intryck, ett mysigt hem. Inte halvt stelt som det är nu.
 
Sv: Vad har jag för inredningsstilstil?

Själv har jag mina färgklickar i det "mjuka". Gardinerna är det fulaste i min lägenhet just nu - men de är från förra ägaren och jag vill hitta de "perfekta" gardinerna innan jag byter, då de måste specialbeställas eftersom fönstret är 3,8 m högt och 2,5 m brett.

Jag har vita, lite robustare hårda möbler. TV-bänk, smal bokhylla, hörnskrivbord och soffbord är alla IKEA Hemnes-produkter i vitt. Matbordet är i lite mer slitet vitt, "chabby chic" och matsalsstolarna matchar matbordet väldigt bra (inte från ikea). Soffan är rak, mörk och stilren:

kivik--sits-baddsoffa__0113219_PE265292_S4.JPG


Så eftersom de hårda möblerna inte har så mycket färg, har jag ballat ur lite i övrigt möblemang. Eftersom mina två favoritfåtöljer fick följa med när jag flyttade hemifrån, så valde jag att ha "savanntema" i vardagsrumsdelen. Fåtöljerna är nämligen djurmönstrade (den ena tigermönstrad och den andra geopardmönstrad). Har därför soffkuddar med vilda djur, plädar i djurmönster samt en fäll i soffan.

Som ett litet exempel på var man kan göra av färgklickarna :)
 
Sv: Vad har jag för inredningsstilstil?

Jag hade gissat på lite New Englandstil fast utan de marina inslagen. Men jag är sannerligen ingen inredningsexpert så ta det med en nypa salt!;)
 
Sv: Vad har jag för inredningsstilstil?

+ en till på det.
Jag gissar också på en väldigt avskalad form av new england.
 
Sv: Vad har jag för inredningsstilstil?

Kanske:
Lantlig inredning
Lantlig romantisk inredning
Fransk inredning
Modern lantlig inredning?

Sen kan man alltid lägga till färgklickar.

Jag sökte på dessa alternativ och det sista var det som passade bäst tycker jag.
Jag vill inte ha massa romantiskt lull med blommor och slitna möbler.
 
Sv: Vad har jag för inredningsstilstil?

Vissa saker tyckte jag om, och andra inte. Det kändes lite stelt på vissa bilder. Men de flesta gardiner var jättefina och likadant hur dom ordnat med bokhyllorna. Så tack för tipset :)
 
Sv: Vad har jag för inredningsstilstil?

+ monster1

Det var nog det bästa alternativet tror jag!
fast utan alla marina inslag som ni säger och även ännu mer nertonat.
Det var mycket som föll mig i smaken.

Jag gissar att jag har en lite blandad stil men nu har jag i alla fall lite att gå efter.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 120
Senast: cassiopeja
·
Hemmet Jag vill ha mörka golv, mörkbrunt eller något åt det hållet. Vi ska plocka bort linolium mattan som ligger över trägolvet. Har lyft i...
2
Svar
34
· Visningar
12 834

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp