Vad har min pappa för fel?

tott

Trådstartare
Börjar med att skriva att jag vet att ingen kan veta, men jag ventilerar gärna och kollar om någon har liknande erfarenheter.
Pappa är 77, pigg och glad och i gång. Han går på gymmet, går på vattengympa och spelar golf. Massor med golf. Han är engagerad och sjunger i olika körer osv. En pigg och rask pensionär alltså.

Han har sedan i höstas nån gång plötsligt fått svårt att andas, men bara då han går - aldrig på gymmet eller på vattengympan. Han var akut in till sjukhuset en gång, men de hittade inga fel. Lungor och hjärta såg bra ut. Han skickades hem med en lång kur magkatarrsmedicin...som inte hjälpte. Han fick remiss till belastnings ekg nu i november, och det visade liite flimmer vid allra högsta ansträngning. I januari (?) ska han på hjärtultra.
Hans andnöd går alltid om efter att han tar ett djupt andetag.

Det konstiga är att få mina föräldrar var i Spanien och spelade golf i drygt 2 veckor i november så kände han inte av andnöden en enda gång. Då han kom hem igen så var det samma sak - andnöd, i synnerhet då han går på sångövning.

Vi har refluxproblem i släkten och pappa har i perioder som en "klump i halsen" som han kracklar med och har sig. Vad som är hönan och vad som är ägget och hur mycket "psykiskt" det är vet jag inte. Han är undersökt för kracklandet i flera omgångar utan några fynd.

Har ni några tankar/erfarenheter?
 
Kontrasten inomhusluft och utomhusluft på vintern kan ge såna symptom på äldre. Men det kan lika gärna vara något annat. Bra att han utreds!
 
Jag har troligen köldastma. Får svårt att andas ordentligt när det är riktigt kallt och måste ha en halsduk över munnen och näsan när jag jobbar ute för att inte flåsa som en blåsbälg. Min särbo har också liknande symptom men även svår hosta ovanpå det när han anstränger sig i kall luft.
 
Jag träffar många patienter med liknande symptom. Känsla av klump och/eller trånga luftvägar är vanliga vid reflux. Harklingar tenderar att stjälpa mer än det hjälper. Rekommenderar syrahämmare (omeprazol tex) istället. Finns receptfritt. Man kan även se över sin kosthållning för att hitta mat som triggar (kolsyra, kryddor, fett, kolsyra). Att låta bli att ära sent på kvällen och höja huvudänden på sängen kan också hjälpa.

Många människor är känsliga för ändringar i luftkvalitet. Vinter och kyla innebär ofta torr luft som kan reta slemhinnorna i halsen.

Hur är han i rösten?

Om inte hjärt/lungundersökningarna ger något kan ni pröva att söka hos öra-näsa-hals för att utesluta svullnad och irritation över stämbanden. Via dem kan han även få kontakt med röstlogoped vid behov.

/röstlogopeden
 
Jag träffar många patienter med liknande symptom. Känsla av klump och/eller trånga luftvägar är vanliga vid reflux. Harklingar tenderar att stjälpa mer än det hjälper. Rekommenderar syrahämmare (omeprazol tex) istället. Finns receptfritt. Man kan även se över sin kosthållning för att hitta mat som triggar (kolsyra, kryddor, fett, kolsyra). Att låta bli att ära sent på kvällen och höja huvudänden på sängen kan också hjälpa.

Många människor är känsliga för ändringar i luftkvalitet. Vinter och kyla innebär ofta torr luft som kan reta slemhinnorna i halsen.

Hur är han i rösten?

Om inte hjärt/lungundersökningarna ger något kan ni pröva att söka hos öra-näsa-hals för att utesluta svullnad och irritation över stämbanden. Via dem kan han även få kontakt med röstlogoped vid behov.

/röstlogopeden
Syrahämmande har gam provat. Nu senast fick han nån ny medicin som ska tas till natten.
Skälv trodde pappa på limpa - att det var utelämnadet av den som gjorde att han var ok i Spanien. Han lät bli limpa efter att gan kom hem...men tydligen var det inte där felet låg.

Han är nog ok i rösten tycker jag. Basröst i princip, som alltid.
 
Syrahämmande har gam provat. Nu senast fick han nån ny medicin som ska tas till natten.
Skälv trodde pappa på limpa - att det var utelämnadet av den som gjorde att han var ok i Spanien. Han lät bli limpa efter att gan kom hem...men tydligen var det inte där felet låg.

Han är nog ok i rösten tycker jag. Basröst i princip, som alltid.

Är refluxen under kontroll så är det att vänja sig av med harklingarna som gäller. Har man fått in vanan att harkla "i onödan" så börjar kroppen överproducera slem för att kompensera och så blir det negativa spiraler. Svälja, dricka och hosta är bättre alternativ.
 
Är refluxen under kontroll så är det att vänja sig av med harklingarna som gäller. Har man fått in vanan att harkla "i onödan" så börjar kroppen överproducera slem för att kompensera och så blir det negativa spiraler. Svälja, dricka och hosta är bättre alternativ.
Vi träffas sällan, men då han har sån där harklingsdagar då vi ses så brukar jag pina honom att låta bli. Han påstår att han inte får luft om han inte harklar sig. De andningsproblem han undersöks för nu är ändå inte likadana. Kan hända allt hör ihop.

Har du erfarenhet av magmunsbråck och problemen med det?
 
Vi träffas sällan, men då han har sån där harklingsdagar då vi ses så brukar jag pina honom att låta bli. Han påstår att han inte får luft om han inte harklar sig. De andningsproblem han undersöks för nu är ändå inte likadana. Kan hända allt hör ihop.

Har du erfarenhet av magmunsbråck och problemen med det?

Erfarenhet och erfarenhet. Jag kan litegrann då det är en vanlig orsak till röstproblem. Generellt är behandlingen den samma som vid "vanliga" sura uppstötningar. 1177.se har en bra lista på tips och trix som kan hjälpa.

Föreslå att han provar att hosta till istället när klumpkänslan blir för jobbig. Jag vill inte säga något tvärsäkert så här över nätet. Men med de symptom du tar upp så skulle jag se om det går att få remiss till öra-näsa-hals så att de kan titta honom i halsen. Förutsatt att de inte hittar några andra anledningar till andnöden dvs.
 
Erfarenhet och erfarenhet. Jag kan litegrann då det är en vanlig orsak till röstproblem. Generellt är behandlingen den samma som vid "vanliga" sura uppstötningar. 1177.se har en bra lista på tips och trix som kan hjälpa.

Föreslå att han provar att hosta till istället när klumpkänslan blir för jobbig. Jag vill inte säga något tvärsäkert så här över nätet. Men med de symptom du tar upp så skulle jag se om det går att få remiss till öra-näsa-hals så att de kan titta honom i halsen. Förutsatt att de inte hittar några andra anledningar till andnöden dvs.
Tack för dina svar. Är det alltså på öra-näsa-hals man ser bråck också?
 
En tanke, hur harklar han sig? Han kan pröva att harkla sig på M istället för på A.
Fick det som tips när jag hade en inflammation på stämbanden, det skulle visst slita mindre.
 
Jag har troligen köldastma. Får svårt att andas ordentligt när det är riktigt kallt och måste ha en halsduk över munnen och näsan när jag jobbar ute för att inte flåsa som en blåsbälg. Min särbo har också liknande symptom men även svår hosta ovanpå det när han anstränger sig i kall luft.
Samma här , fått Bricanyl för det
 

Liknande trådar

Hundhälsa Syrran och mammas hund fick sluta sina dagar i höstas och ligger begravd på en av de lyckligaste platserna i hennes värld. En 8 år...
Svar
8
· Visningar
978
Senast: Mia_R
·
Hästvård Jag har haft olika problem med min ponny under en längre tid. Jag har tidigare lagt ut trådar här om vissa av problemen, men inget av...
Svar
15
· Visningar
2 222
Senast: Ajabaja
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp