Vad har ni ätit som varit längst över "bäst före"-datum?

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare vilde
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 35
  • Visningar Visningar 2 406

Bukefalos 30 år!

Sambon hade en stor kartong med tacokrydda när vi flyttade ihop. Den har vi ätit av under åren. I våras slog det mig att vi varit sambos i 5 år och förpackningen fanns fortfarande kvar (och användes)
Visade sig att den gick ut för 8 år sen. :bag:
Jag kände att det fick räcka och köpte en ny, mindre förpackning.
Men det var verkligen inget fel alls på den.

Våran militärransoner (typ corned beef) vi hade ombord då jag gjorde lumpen i marinen 1982-83 var tillverkade 1956. Vi åt dem med god aptit. Ska väl tilläggas at det var burk konserv. Senaste "över datum" är två Snack pots pasta carbonara med bäst före datum augusti 2002 då jag röjde i skafferiet för någon vecka sedan för att göra plats för nya varor med lång hållbarhet, smakade lite härsket men fortfarande ätbart.

Vanligast är ägg. Brukar alltid kolla dom i vattnet om dom är efter utgång. Flyter dom inte så kör jag på. Har nog ätit ägg nästan ett halvår efter utgångsdatum.

Bordssmör kan också vara över tiden ibland. Spec. om jag haft en icke äta smörgås period.

Bakade muffins och då var visst smöret några månader över utgånget. Men tyckte inte det smakade eller såg konstigt ut så körde på.😅

O i skafferiet hade jag någon färdig blandning för att göra falaflar som man bara skulle blanda med vatten. Den var två år gammal. Men tänkte jag gör ett försök och blir det inte bra har det inte kostat mig något extra för det. Märkte inget speciellt iaf.😅

I sambons skåp finns en burk med FitLine Restoratepulver där datum under burken anges till 12/2014. Är det något man kan våga sig på att äta? Så man inte blir hängig/sjuk, alltså.
Att effekten har avtagit kan jag nog ana mig till.
Sambon tycker att den kan vara kvar och jag vill kasta, ifall den inte används nu.

Vanligast är ägg. Brukar alltid kolla dom i vattnet om dom är efter utgång. Flyter dom inte så kör jag på. Har nog ätit ägg nästan ett halvår efter utgångsdatum.

Bordssmör kan också vara över tiden ibland. Spec. om jag haft en icke äta smörgås period.

Bakade muffins och då var visst smöret några månader över utgånget. Men tyckte inte det smakade eller såg konstigt ut så körde på.😅

O i skafferiet hade jag någon färdig blandning för att göra falaflar som man bara skulle blanda med vatten. Den var två år gammal. Men tänkte jag gör ett försök och blir det inte bra har det inte kostat mig något extra för det. Märkte inget speciellt iaf.😅
Vad jag har hört kan friska ägg flyta beroende på att de kan innehålla luft de med i ändarna så det är en osäker metod. Gamla ägg märker man ju så jag kör på med ägg oavsett utan att testa. Har fått ett gammalt ägg någonsin. Då 9 månader över bästföredatum. Alla andra i kartongen var bra och höll längre än så.

Vad jag har hört kan friska ägg flyta beroende på att de kan innehålla luft de med i ändarna så det är en osäker metod. Gamla ägg märker man ju så jag kör på med ägg oavsett utan att testa. Har fått ett gammalt ägg någonsin. Då 9 månader över bästföredatum. Alla andra i kartongen var bra och höll längre än så.
Bra att veta. Har jag aldrig hört om förut.

Jag brukar ta det säkra före det osäkra.😅
Har det gått några veckor efter utgånget datum blir det vattenbadskoll för dom. Flyter dom så blir det påsen oavsett. Om det inte är det sista jag har hemma o har jättebehov av det. Då blir det en mer grundlig kontroll.

Men är ingen jätte användare av ägg. Så brukar inte bli många som går i påsen per år.

Jag har te som är en bit över 20 år gammalt. Finns i ett oöppnat paket men har jag inget te hemma kommer jag definitivt att använda det. Torrvaror som ärtor, bönor, pasta, ris osv brukar jag inte kolla bäst före datum. Inte så länge de är oöppnade.

Vad har ni ätit som varit längst över den "bäst " datum som stått på förpackningen?

Blev sugen på vita bönor och hittade några paket i skafferiet med torkade små vita bönor med bäst före datum år 2020 som jag kokade och åt med tomat och olivolja och de smakade hur gott som helst.

Jag har ingen aning om vad det längsta varit men just såna torkade varor håller ju i en evighet. Det har blivit lite av en grej efter att min sambo flyttade in att han frågar hur gamla t.ex. burkar med bönor, mjöl, socker osv är (förvarar allt sånt i glasburkar så finns inga datum) eftersom jag flera gånger sagt att det där hade jag med mig när jag flyttade hit, vilket är 10+ år sen. Vi äter det oavsett men han med lite mer skepsis än jag. 😄

20 år gammal pasta. Den var lite smaklös men inte värre än att vi åt upp innan vi kollade förpackningen om det kanske var dags att köpa ny 😅

Saltet på jobbet. Fattar inte varför det är bäst före datum på salt 🤷 det är ju en produkt som har använts och kan användas för att konservera mat. Så länge det förvaras rätt så blir ju inte salt dåligt
Det jag misstänker, och har anekdotiska bevis för, är att det salt som har haft bäst före, är det som innehåller tillsatt jod, medan det salt jag haft utan jod, även saknat bäst före.

Bra att veta. Har jag aldrig hört om förut.

Jag brukar ta det säkra före det osäkra.😅
Har det gått några veckor efter utgånget datum blir det vattenbadskoll för dom. Flyter dom så blir det påsen oavsett. Om det inte är det sista jag har hemma o har jättebehov av det. Då blir det en mer grundlig kontroll.

Men är ingen jätte användare av ägg. Så brukar inte bli många som går i påsen per år.
Grejen är att ägget kan sjunka och vara dåligt. Flyttestet säger bara hur mycket luft det är i ägget och inget om det är bakterier som kommit in i ägget.

Kl
Tycker detta klippet är bra. I klippet knäcks ett 2 år gammalt ägg, visst du vill inte äta det ägget men det har inte blivit dåligt. Hon har även ett annat klipp där ägg som är olika gamla knäcks.

Liknande trådar

• App för livsmedel hemma
  • Nutribiome bäst före datum
  • Hållbarhet hudvård efter bäst-före-datum?
  • Bäst-före margarin

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka