Vad har ni för morgonrutiner?

Brassneck

Trådstartare
Om ni har några? Springer ni till bussen med mackan i handen eller går ni upp klockan fem för att gymma?

Jag är ofta så himla seg på morgonen, trots att jag sover bra, äter bra och motionerar. Ibland kan jag sitta i upp till en timme med en kopp te och slösurfa innan jag ens kommer mig för att äta frukost. Skulle nu vilja skapa lite bättre rutiner, speciellt nu när det blir höst och man är lite extra seg. Skulle gärna vilja få bättre fokus överlag.
Har ni några tips? Meditation? Skriva dagbok? Yoga?
 
Kliver upp 5:45. Sätter på kaffet. Går ut till stallet och släpper ut hästarna. Mockar. Sedan går jag in och tar kaffe och macka medan jag - mestadels - slösurfar en stund. Jag duschar och klär mig. Sedan brukar jag åka tidigt till jobbet. Jag behöver inte vara där förrän kl 8, men som lärare vill jag gärna komma senast 7:30 för att hinna fixa det som behöver göras innan barnen börjar komma.... :) Det betyder att jag kör hemifrån senast kl 7:15.
 
Jag brukar gå upp vid 06.15, göra mig klar i lugn och ro. Släppa ut hundar, ge alla djuren mat och äta frukost. Vid 07.00-07.10 brukar jag cykla hemifrån till stallet för att släppa ut hästarna (1 km). Slänger ut dem och cyklar sedan till jobb vid 07.30. Är ca 1,5 km från stallet till jobb så jag är framme lagom tills jag börjar 07.45 :) Tycker att jag har ett bra flow på morgonen faktiskt :)
 
Jobb dag: upp 5:15, klä på, sminka, borsta tänderna... Iväg 5:40 till jobbet :) (äter frukost där lite senare) kan inte äta ngt så tidigt på morhonen, sover hellre lite längre.

Ledig eller börjar sent: upp 7, får i väg barnet till skolan, gör frukost och sätter mig i soffan och kikar på ngr av mina favvoprogram på play. Har jag inga planer böor jag ofta sittande för länge dock hehe
 
Klockan ringen första gången kl 5:00 men kravlar inte upp fören 5:15 då jag går in på dass för morgon kiss och borsta tänderna, sedan på med kläder för att kolla hästar och sedan in igen för att byta till jobbkläder och sitter i bilen 5:45 på väg till jobbet.

Avskyr att börjat jobba dag igen:meh:
 
Kliver upp 04.45.
Drar upp persienner, går på toa. Borstar tänderna samtidigt som jag packar i matlådan i väskan.

Klär på mig och cyklar till jobbet :)
 
Går upp kl 6, tar fram bröd ur frysen.
Går och duschar, klär på mig, äter ett par mackor och gör iordning mackor och keso till dagen.
Sen går eller cyklar jag 1,8 km till jobbet.
Försöker lämna lägenheten senast 6:45.
Är lärare och börjar kl 8 men vill vara där vid 7:15 för att starta dagen i lugn och ro.
 
Och jag brukar beklaga mig över att jag går upp tidigt. Jämfört med folket i den hör tråden är jag rena sjusovaren!

Mina rutiner går lite i vågor. Jag kommer in i vissa rutiner, följer dem ett tag och så hittar jag nya. Jag har en del flex på jobbet så kan variera en del. Just nu ringer klockan 05.45 och jag studsar upp direkt. Är väldigt morgontrött egentligen men snooze gör det verkligen bara värre. Började kliva upp kvart i för att hinna med en kort yogarutin men släppte det efter ett par veckor till förmån för att kunna komma till jobbet lite tidigare. Märkte ingen direkt skillnad i energin av yogan heller. Blev mest irriterad över hur dåligt kroppen lyder vid den tiden på dygnet.

Går på toa, äter frukost och klär på mig. Klär på mig ytterkläder 6.20, tar bussen och är på jobbet 7.10. Har gott om tid till första patient och kan ta en till kopp te i lite lugnare tempo.
 
Börjar 6.30: Har första larmet 5.30 andra 5.45, går upp på toaletten och borstar tänderna. Cyklar hemifrån senast 6.10
Samma rutin när jag börjar 7, åker hemifrån senast 6.40. Vaknar jag tex 5.15 när jag börjar 6.30 brukar jag kliva upp och ta en stund framför tvn innan jag åker. eller grejar i köket. Äter aldrig frukost hemma. :)
 
Vardag: Väckarklockan ringer kl 6. Går upp, går på toa. Gör en smoothie att ta med till jobbet. Går eller springer till jobbet. Är nästan alltid ensam på kontoret första 1,5 timmarna, tar med en kopp kaffe upp. Äter smoothien på morgonrasten vid 9.

Helg: Vaknar när jag vaknar. Frukost i sängen med rostmacka och apelsinjuice. Min man brukar komma med kaffe. Ligger kvar i sängen och läser tidningar på Readly tills jag skäms.
 
Har ni några tips? Meditation? Skriva dagbok? Yoga?
Mitt bästa tips är att göra likadant varje morgon. Det tar minst energi tycker jag.

Själv stiger jag upp 05.30. Då ser jag till hästarna (=fyller på hö i lösdriften och kollar att ingen blöder eller står på färre än fyra ben). Sedan äter jag frukost i 10-15 minuter för att gå upp och duscha senast 06.05. Till sist på med kläder, ut med hundar och köra till jobbet 06.35.

Även jag är lärare och tycker om att börja dagen i lugn och ro så jag vill vara på jobbet kl 07.00.

Gör likadant varje vardagsmorgon så det rullar på rätt bra tycker jag, men då är jag också mer morgonpigg än morgontrött.
 
Det är lite olika om jag vill sova lite längre eller om ja vill va tidigt på jobbet.
Går upp 05:45 eller 06:00, jag går upp klär på mig kläderna, sen dricker jag juice/mjölk (kan inte äta något på morgonen), sen borstar jag tänderna går på toan, sen åker ja till jobbet antingen 06:00 eller 06:15.
Sen äter jag runt 8-9.
 
Går upp ca 07:30, åker till stallet och tar ut hästarna. Mockar och fixar boxarna, klappar på hästarna. Sen hem (klockan brukar vara runt 10 då) och gör något, ibland äter jag frukost :)
 
Klockan ringer senast 4:45. Ibland snoozar vi lite längre. Jag går upp och sminkar mig och klär på mig, sen ner på toa.
Sen går jag och sambon ut till stallet och tar ut hästarna och sen åker vi till jobbet helst senast 6.
 
Jag går upp 6.30, duschar, smörjer in mig och sminkar mig. Sen väcker jag sambon vid 7 och ger hunden mat, sen tar han ut hunden och jag gör frukost, tänder lite ljus och drar igång Nyhetsmorgon. En grön smoothie var, banan med jordnötssmör, en macka med avokado eller ägg till sambon och svart kaffe. Sen äter vi frukost ihop i någon halvtimme innan jag promenerar till jobbet kring 7.45 :)
 
Beror på om jag har utsläpp eller inte.
Om jag har utsläpp kliver jag upp 6. Klär på mig, släpper ut hundarna en snabbis. Äter en liten snabb frukost och åker hemifrån runt 6.30.
Har jag inte utsläpp kliver jag upp runt 7, klär på mig, äter en långsam frukost vid datorn samtidigt som jag kollar på nån vlogg eller så på youtube och går med hundarna oftast runt 8.
 
Jag går upp 6.30, duschar, smörjer in mig och sminkar mig. Sen väcker jag sambon vid 7 och ger hunden mat, sen tar han ut hunden och jag gör frukost, tänder lite ljus och drar igång Nyhetsmorgon. En grön smoothie var, banan med jordnötssmör, en macka med avokado eller ägg till sambon och svart kaffe. Sen äter vi frukost ihop i någon halvtimme innan jag promenerar till jobbet kring 7.45 :)
Imponerande och låter mysigt. :)
Förr: gick upp 15 min innan avfärd. Kläder på kaffekopp i bilen.
Nu: Bebis får frukost och jag kaffe i små slurkar här och där. Sen fortsätter bebistid enligt bebis schema fram tills förmiddagen nån gång, då jag åker iväg till jobbet.
 
Klockan ringer vid 6. Sen snoozar jag I 5 min intervall till 6:15. Känner jag mig färdigsnoozad så kan jag istället läsa den tiden medan jag gosar med katterna. Sen är det upp, frukost till mig och katterna, kolla YouTube och läser nyheterna på nätet. Sen tandborst, fixa kläder osv och mot jobbet vid 7:45 Är också lärare och börjar runt 8 (men eleverna börjar 8:20)
 
Jag är extremt beroende på att ha precis samma rutin. Upp, fixa te och min morgonmacka med ost. Duscha och klä mig. Gör jag det i fel ordning så blir allt fel. Har haft samma rutn sedan jag flyttade hemifrån 1978.....

Corona-året har jag varit hemma och då ser det ungefär likadant ut med skillnaden att jag inte duschar alla dagar. Jag har övergått till att ducha när jag åker iväg på något. Eller om jag börjar känna mig ofräsch - det går ju ibland lång tid mellan gångerna jag lämnar gården. Hunden har dessutom tillfört rutinen morgonkissning. Som måste ske innan allt annat.
Tills nu har jag kunna släppa honom genom altandörren och så har han kommit in när han varit klar. Numera är han i nån sorts trotspriod så jag kissar honom i lina... Annars kommer han över huvud taget inte in igen.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 486
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En stor del av min tid går fortfarande åt till att försöka jaga vidare efter något som kan lösa mina hälsoproblem och få mig att må...
Svar
5
· Visningar
1 173
Senast: Sar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Precis på dagen tre månader efter min ridolycka så fick jag äntligen möjlighet att komma upp på en hästrygg igen! :banana: Det var lite...
Svar
0
· Visningar
666
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har varit iväg på ett fyradagars yogaretreat. Har aldrig varit på något liknande förut, men wow vad härligt det var!! :love: Temat...
Svar
0
· Visningar
457
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp