Vad har ni för morgonrutiner?

Vad kul att läsa om era rutiner! Vissa verkar väldigt mysiga och vissa är jag bara imponerad av - att ni orkar! Hur dags går ni och lägger er, ni som går upp tidigt? Jag hade behövt sova vid åtta om jag skulle gå upp 5-6 på morgonen :D

Jag har ett jobb som gör att jag långa perioder har väldigt mycket tid jag disponerar själv. Vilket passar mig bra eftersom jag svajar en del i känsloläge/trötthet och då är det skönt att (ofta men inte alltid) ha valet att ”nej, idag jobbar jag inte”. Sen kanske jag smygjobbar lite ändå, men hemifrån och när jag själv känner mig redo.
Nackdelen är att man måste ha egen disciplin och känna skillnaden mellan ”morgontrött” och ”förlamande utmattning” (de kan vara ganska lika för min del).

Min morgon en vanlig dag ser ofta ut Såhär:
Vaknar när jag är utvilad. Blir ofta runt sjutiden men det beror på när sömnen kom kvällen innan och vad jag har gjort de senaste dagarna.
Dricker en kopp te, surfar lite eller läser. Efter en stund brukar min partner också ha kommit upp.
Morgonpromenad om det är fint väder och om jag inte tänker åka in till kontoret (cyklar oftast dit och då känns det onödigt med morgonpromenad).
Frukost
Morgontoalett
Jobb (hemma eller på kontoret)

Men jag känner liksom att jag hade tagit mig till momentet ”jobb” fortare om jag inte hade slösurfat och segat på morgonen. Behöver liksom vakna till lite men inte göra något alltför hurtigt. När jag hade en tid att passa brukade jag kasta mig ut på promenad direkt och det funkade, men det var så jobbigt att tvinga sig till det varje morgon att jag inte klarade av att göra det nu när jag inte har en tid. Gillar verkligen min lilla stund med en kopp te och några tända ljus men jag behöver ju inte sitta i flera timmar liksom :D
 
Jag går upp 6, lägger mig helst vid 21 och läser/surfar oftast någon timme. Är morgonmänniska. Under vinterhalvåret tycker min kropp att dagen är slut när det blir mörkt, så det gäller att börja tidigt om det ska bli något gjort! Har flextid och borde egentligen testa att rida på morgonen i stället. Men att jobba till 18 känns sådär!
 
@Brassneck Jobbar hemifrån sen mars så numera ser mina rutiner lite annorlunda. Jag går upp vid 06.20, sätter på tevatten i vattenkokare och går och duschar. Sen gör jag frukost, äter och börjar jobba runt klockan 7.

När jag satt på kontoret så gick jag upp ungefär samma tid och hade samma rutiner med dusch och frukost. Kvällen innan brukade jag ha lagt fram kläder och packat väskan med nycklar, passerkort till jobbet, fulladdad.mobil och det övriga jag behöver ha med mig. Jag är alldeles för morgontrött för att orka leta efter alla saker jag behöver ha med mig och välja kläder är definitivt inget jag orkar med. Går och lägger mig senast runt klockan 23 fungerar bra.

Jösses vad det känns avlägset förresten att behöva åka till ett kontor och jobba.:D
 
Vad kul att läsa om era rutiner! Vissa verkar väldigt mysiga och vissa är jag bara imponerad av - att ni orkar! Hur dags går ni och lägger er, ni som går upp tidigt? Jag hade behövt sova vid åtta om jag skulle gå upp 5-6 på morgonen :D

Jag har ett jobb som gör att jag långa perioder har väldigt mycket tid jag disponerar själv. Vilket passar mig bra eftersom jag svajar en del i känsloläge/trötthet och då är det skönt att (ofta men inte alltid) ha valet att ”nej, idag jobbar jag inte”. Sen kanske jag smygjobbar lite ändå, men hemifrån och när jag själv känner mig redo.
Nackdelen är att man måste ha egen disciplin och känna skillnaden mellan ”morgontrött” och ”förlamande utmattning” (de kan vara ganska lika för min del).

Min morgon en vanlig dag ser ofta ut Såhär:
Vaknar när jag är utvilad. Blir ofta runt sjutiden men det beror på när sömnen kom kvällen innan och vad jag har gjort de senaste dagarna.
Dricker en kopp te, surfar lite eller läser. Efter en stund brukar min partner också ha kommit upp.
Morgonpromenad om det är fint väder och om jag inte tänker åka in till kontoret (cyklar oftast dit och då känns det onödigt med morgonpromenad).
Frukost
Morgontoalett
Jobb (hemma eller på kontoret)

Men jag känner liksom att jag hade tagit mig till momentet ”jobb” fortare om jag inte hade slösurfat och segat på morgonen. Behöver liksom vakna till lite men inte göra något alltför hurtigt. När jag hade en tid att passa brukade jag kasta mig ut på promenad direkt och det funkade, men det var så jobbigt att tvinga sig till det varje morgon att jag inte klarade av att göra det nu när jag inte har en tid. Gillar verkligen min lilla stund med en kopp te och några tända ljus men jag behöver ju inte sitta i flera timmar liksom :D
Jag klarar inte av att vara effektiv på morgonen! Behöver ju tekniskt sett inte gå upp 2 timmar innan föreläsningen börjar eftersom de är online, men jag vill kunna vakna till lite innan frukost och skrota runt utan några egentliga måsten på morgonen!
 
Olika beroende på när jag börjar. Ca 4 dar i veckan vaknar jag 04:49
Kaffe och så äter jag i bilen. Försöker att inte ha stallet dessa morgnar för är så sablans trött.
Annars vaknar jag vid 06:12 som imorgon, dvs sovmorgon nästan ;)
 
@Brassneck Jag lägger mig oftast någon gång mellan 22.30 och 00. Somnar i stort sett alltid direkt och sover med bra kvalitet. Enligt min Fitbit snittar jag 5,5-6,5 timme sömn per natt och det tycks funka bra :)
 
Antingen
Går upp 08.00, väcker barn och klär på dem samt ger dem frukost. Ger katterna och kaninerna mat. Ger hundarna mat medans jag klär på mig och gör iordning mig snabbt. Tar med barn och hundar, låter hundarna rasta medans jag sätter in barnen i bilen . Åker till förskola.
 
Antingen
Går upp 08.00, väcker barn och klär på dem samt ger dem frukost. Ger katterna och kaninerna mat. Ger hundarna mat medans jag klär på mig och gör iordning mig snabbt. Tar med barn och hundar, låter hundarna rasta medans jag sätter in barnen i bilen . Åker till förskola.

Ibland går jag ut med hundarna innan jag väcker barnen.
 
Vad kul att läsa om era rutiner! Vissa verkar väldigt mysiga och vissa är jag bara imponerad av - att ni orkar! Hur dags går ni och lägger er, ni som går upp tidigt? Jag hade behövt sova vid åtta om jag skulle gå upp 5-6 på morgonen :D

Jag har ett jobb som gör att jag långa perioder har väldigt mycket tid jag disponerar själv. Vilket passar mig bra eftersom jag svajar en del i känsloläge/trötthet och då är det skönt att (ofta men inte alltid) ha valet att ”nej, idag jobbar jag inte”. Sen kanske jag smygjobbar lite ändå, men hemifrån och när jag själv känner mig redo.
Nackdelen är att man måste ha egen disciplin och känna skillnaden mellan ”morgontrött” och ”förlamande utmattning” (de kan vara ganska lika för min del).

Min morgon en vanlig dag ser ofta ut Såhär:
Vaknar när jag är utvilad. Blir ofta runt sjutiden men det beror på när sömnen kom kvällen innan och vad jag har gjort de senaste dagarna.
Dricker en kopp te, surfar lite eller läser. Efter en stund brukar min partner också ha kommit upp.
Morgonpromenad om det är fint väder och om jag inte tänker åka in till kontoret (cyklar oftast dit och då känns det onödigt med morgonpromenad).
Frukost
Morgontoalett
Jobb (hemma eller på kontoret)

Men jag känner liksom att jag hade tagit mig till momentet ”jobb” fortare om jag inte hade slösurfat och segat på morgonen. Behöver liksom vakna till lite men inte göra något alltför hurtigt. När jag hade en tid att passa brukade jag kasta mig ut på promenad direkt och det funkade, men det var så jobbigt att tvinga sig till det varje morgon att jag inte klarade av att göra det nu när jag inte har en tid. Gillar verkligen min lilla stund med en kopp te och några tända ljus men jag behöver ju inte sitta i flera timmar liksom :D
När jag går upp 6:15 går jag och lägger mig vid 21:30-22:00. Jag är ingen kvällsmänniska och har stort sömnbehov. Behöver ca 7 timmar sömn för att klara mig igenom en arbetsdag på ett bra sätt utan att känna mig trött. När jag är ledig och kroppen får sova hur länge den vill blir det oftast 8-10 timmar sömn.
Får jag inte mina minst 7 timmar kommer spänningshuvudvärken som ett brev på posten vilket ofta leder till sämre sömn vilket i sin tur leder till huvudvärk...en ond spiral. Sedan jag får medicin mot huvudvärken (Saroten) sover jag otroligt bra och har därmed också mindre huvudvärk.
 
Vaknar 6.40, mellan 1 och 3 minuter innan klockan skulle ringt. Kaffe på timer som är redo 6.47 - lugn frukoststund, sedan väckande av barnen som ska med. Fodrar hästar. Åker runt 7.40 hemifrån för att ca en timme senare stämpla in.

Snooza är ett djävulens påfund och jag är glad att ingen använder det i min närhet.
 
Jag är sjukpensionär så de flesta dagar är det väldigt varierat med både läggning och uppstigning. Jag försöker att komma ur sängen runt kl 9-10, men det är svårt att bevara den rutinen som livet ser ut nu - det känns helt ärligt ganska meningslöst att hålla vissa tider när jag ändå bara går hemma...

De dagar jag har daglig verksamhet så står väckaren på 08:30. Jag är absolut ingen morgonmänniska så det är inga mysiga detaljer utan ren automatik. :cautious: Hasar mig ur sängen, sköter toabestyr, klär på mig, ger katten frukost och försöker få i mig själv något också - det blir oftast inte mer än ett par knäckemackor för jag känner ingen aptit förrän jag har varit vaken en stund. Jag börjar vid 09:30 och det tar ungefär en kvart att komma till lokalen så jag far hemifrån vid 09:15.
 
Har lite skiftande arbetstider, så går upp mellan 3 och 5 kan man väl säga. Duschar om behov finns, gör mig iordning, äter macka i bilen.
 
Jag har inga morgonrutiner numer, för jag jobbar natt. De perioderna i mitt liv jag haft jobb dagtid har jag panikat och stressat livet ur mig på morgonen eftersom jag under hela mitt liv haft sömnproblem och alltid varit extremt morgontrött.

Jag blir ju dessutom världens tröttaste människa när jag inte sover ordentligt och när jag väl sover ordentligt tycker jag att jag ändå är världens tröttaste. Av alla provet jag tagit i mitt liv för min trötthet var det en läkare i vintras som skickade mig till sömnlabb och det visade sig att jag har ca 40 st andningsuppehåll per timme, så nu har jag fått en snarkskena. Den är bara två veckor gammal så jag kan inte utvärdera den än. Om någonting så har jag sovit massor och varit extra trött senaste tiden.

Jag mår bäst utan rutiner dock. Därför jag valt att jobba natt.
 
Går upp kl 6, tvättar fejset, får i linserna och klär mig. Tar med hunden ut och får henne att kissa medan jag morgonfodrar hästar och kaniner. Går in och sätter på kaffe och ger hund, katt och marsvin frukost. Gör sen frukost till mig själv och sätter mig och äter medan jag slösurfar.
Vid 6.45 ringer ungarnas klocka och då går dom upp och börjar göra sig klara. Vid 7 går jag jag upp till övergången och hjälper dom om dom behöver (dom klarar sig oftast bra själva) och gör mig själv i ordning vilket betyder att på ett par jeans, sminkar mig, borstar håret och tänderna.
7.15 börjar vi ta på ytterkläder och går ut till bilen. 7.30 lämnar jag äldsta dottern utanför fritids och åker sen vidare till dagisbyggnaden och lämnar yngsta dottern.
Vid 7.45 är jag tillbaka hemma igen och tar en till kopp kaffe och går upp till kontoret och börjar jobba.

Är sjukt morgontrött och hatar att gå upp kl 6 fem dagar i veckan 😅
 
Mina morgonrutiner?
Maken stiger upp och gor kaffee (French Press) och vacker mig nar kaffet ar klart, diskmaskinen urplockad och jag bara kan ga och satta mig vid datorn tills jag druckit upp min kopp kaffe. Da tar jag oftast en till som jag tar med ut till parken pa baksidan medan hundarna gor sitt och sedan in i badrum och sovrum medan jag gor mig i ordning och hundarna ater frukost. :p
 
@Brassneck Jag tror att du kanske menade mig som en av dem som går upp tidigt så jag svarar på när jag går och lägger mig, 21.00 är en vanlig tid för mig. Kan bli 20.30 också :D Oftast läser jag en stund och somnar sedan. Behöver sova 8 timmar för att vara pigg. I perioder när jag inte gör så mycket efter jobbet så sover jag mindre och klarar mig lika bra på det.
 
Min morgon en vanlig dag ser ofta ut Såhär:
Vaknar när jag är utvilad. Blir ofta runt sjutiden men det beror på när sömnen kom kvällen innan och vad jag har gjort de senaste dagarna.
Dricker en kopp te, surfar lite eller läser. Efter en stund brukar min partner också ha kommit upp.
Morgonpromenad om det är fint väder och om jag inte tänker åka in till kontoret (cyklar oftast dit och då känns det onödigt med morgonpromenad).
Frukost
Morgontoalett
Jobb (hemma eller på kontoret)
Spontant låter det som helt underbart morgonflow... :love:
Ungefär så har jag haft det tidigare, när jag jobbade mer oregelbundet och med fokus på kvällar och helger.
Idag, med konventionellt dagtidsjobb, går jag upp senast 06:10 (klockan ringer allt mellan 05:30-06:00 beroende på sömnfas). Morgontoalett, hoppar i de redan framlagda kläderna, plockar med mig en lunchlåda och sitter i bilen senast 06:30 för att börja jobba 07:00.
Frukost på jobbet vid 9-tiden i form av yoghurt/granola eller ett par mackor.

För att det skall kännas uthärdligt över längre tid (bra känns det banne mig aldrig att gå upp 06) behöver jag sova senast 22:30 och helst 22:00. När jag var 25-30 var det lättare att tänja på marginalerna och sova betydligt mindre, och därmed få fler användbara timmar på dygnet, men idag behöver jag tyvärr sova såpass länge i genomsnitt.
 
Jag fixar inte stress. Vaknar 4:45 och släpper ut hundarna. Medan de är ute förbereder jag deras frukost. Sen gör jag mig i ordning och sen äter jag frukost i lugn och ro. Hundarna äter sedan straxt innan kl 6 och sen går de ut igen. Sen åker jag iväg typ 06:07. Behöver aldrig titta på klockan utan allt går på autopilot och tar ungefär lika länge utan att jag behöver stressa.

Lägger mig 21:00 om kvällarna.
 
Jag vaknar 5:39, försöker ta mig upp ur sängen direkt. Har kvällen innan lagt fram kläder, så jag drar på mig dem, går på toa, kopplar hundarna och går ut. Då går vi till min mor och är där ungefär kl 6. Då matar jag hundarna och äter frukost. Äter alltid yoghurt och flingor + müsli. Verkar det behövas så rastar jag hundarna lite snabbt ytterligare en gång innan jag går/joggar till bussen. Bussen går 6:53 och om jag inte slöar hinner jag dit på 10 min. 6:58 stannar bussen vid kontoret och jag börjar kl 7.

På helgerna ser mina mornar väldigt varierande ut. Ibland börjar jag med långpromenad, ibland börjar jag med en lugn morgonrastning bara. Efter att hundarna varit ut blir det frukost för både dem och mig. Efter frukosten dricker jag en kopp te och slappar i soffan, ofta sover jag en liten stund till då också.
(och på tal om det där med sovtider, jag somnar oftast någon gång runt kl 23.)
 
Somnar oftast runt 22.30-23 och vaknar 06-06.10, drar på mig morgonrocken och sockar, släpper ut damerna, fixar en kopp te, blöter ner håret för att få fason på frisyren, som på morgonen mest påminner om penntrollshår. Dricker mitt te, slökikar på tv, surfar runt lite på nätet och fixar frissan. Ger damerna frukost, klär på mig och åker hemifrån mot jobbet (börjar 09) ca 8.20-8.25.

Jag har rätt lugna och slöa mornar alltså :up:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 572
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En stor del av min tid går fortfarande åt till att försöka jaga vidare efter något som kan lösa mina hälsoproblem och få mig att må...
Svar
5
· Visningar
1 181
Senast: Sar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Precis på dagen tre månader efter min ridolycka så fick jag äntligen möjlighet att komma upp på en hästrygg igen! :banana: Det var lite...
Svar
0
· Visningar
671
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har varit iväg på ett fyradagars yogaretreat. Har aldrig varit på något liknande förut, men wow vad härligt det var!! :love: Temat...
Svar
0
· Visningar
460
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp