Vad har ni för morgonrutiner?

Lite olika beroende på.
Upp kl 6, klär på mig pendlingskläder och packar ner jobbkläder, matlåda och frukost (overnight oats) i väskan. Borstar håret, smörjer ansiktet och tar på foundation. Väcker sonen 6.30, tar fram hans kläder, byter blöja, klär på honom, borstar bådas tänder och sen på med ytterkläder.
Lämnar huset ca 7, lämnar på förskola och cyklar vidare till jobbet
Framme ca 7.45, då byter jag om och sminkar mig färdigt innan jag börjat jobba.

Eller så lämnar jag inte på förskola, då gör sambon allt som har med sonens morgonrutiner att göra.

Eller så jobbar jag hemma. Då går jag upp 6-6.30, tar på mig bekväma kläder, sätter upp håret, lämnat eventuellt sonen på fsk, cyklar hem, äter frukost och startar datorn.
 
Nu jobbar både jag och sambon med varierande arbetstider men när det är typ vanliga kontorstider går jag upp 6:15 och går på toaletten och sen sätter jag på kaffe. Därefter får hundarna och marsvinen mat. Vissa dagar sätter jag på en ansiktsmask efter toalettbesöket som får sitta tills frukosten är klar. Rostar eller värmer på mackor och äter oftast runt 6:50. Då brukar sambon gå upp och göra gröt. Sen äter vi tillsammans i soffan medan vi surfar - läser DN och buke.

7:20 Tvättar ansikte och under armarna (om jag inte duschat på morgonen) samt lägger lite lätt smink och fixar håret.

7:30 går vi ut med hundarna och åker till jobbet senast 7:45. Vi jobbar på samma jobb.
Ibland börjar jag redan 7:45 eller sambon 7:30 och då går den som börjar senare med hundarna vid jobbet istället.

7:55 sätter in hundarna på kontoret och byter om till jobbkläder.

Tycker att det är skönt att göra samma varje morgon!
 
Upp vid 6-6:15, fixar frukost åt barnet när sambon är ute med hunden. Går kl 7 till förskolan 3 min bort sen hem och släpper ut hästen som sover inne och fodrar de på lösdriften. Äter sen frukost själv i lugn och ro. Tar ibland en kopp te när barnet äter sin frukost.

Sen börjar jag jobba 7:45, hemifrån sen i mars.

På helgen får jag oftast sova till 6:30-7 och då går jag direkt till stallet och släpper ut och fodrar.
 
Går upp mellan 5:45-06:00. Äter frukost, borstar tänderna, klär på mig (oftast lagt fram kläder kvällen innan för att inte behöva rota runt i sovrummet och störa sambon), sminkar mig, plattar håret om det behövs styras upp/jag orkar - orkar jag inte så blir det en knut (knut vinner oftast). Åker hemifrån 06:30. är på jobbet 07:00.
 
Mina dagar ser ju väldigt olika ut. Både gällande vilka tider jag jobbar och vad jag jobbar med och var. Det passar mig väldigt väl IOM att jag inte är så glad i sammalika oavsett vad det gäller.
Det som alltid gäller är dock att hunden släpps ut och får mat innan jag börjar med mitt.

Ska jag jobba hemma kan jag duscha och sen strunta i smink/fixa hår etc. Samma om jag ska träna hästar. Ska jag ha lektioner(häst) kan jag både skita i smink eller sminka mig.
Ska jag på kundmöten brukar jag sminka mig och fixa håret ngt.
Ska jag iväg väldigt tidigt kan jag gärna sova så länge det går och äta på vägen. Annars äter jag hemma. Jag äter alltid efter dusch etc.
 
Barnfri eller om mormor eller morfar lämnar på förskolan:

Kliver upp 5.15 och gör kaffe. Medan kaffet bryggs ger jag hundarna mat. Plockar i/ur diskmaskinen medan jag dricker det. Klär på mig och har jag tid kollar jag nyheterna lite snabbt. Senast kl 6 går jag en snabbis med hundarna innan jag kör till hundvakten. Sedan är det plattan i mattan till jobbet. Försöker vara där kl 7 om jag inte har barn. På jobbet blir det en kopp kaffe till. Ca 9 har vi gemensam frukost.

Lämnar själv på förskolan (som öppnar 7.30): Kliver upp kl 6, gör kaffe och matar hundar. Gör frukost till sonen. Väcker ett halvt medvetslöst barn. Bär ut till bordet och tjatar i 45 min på att han ska stoppa maten i munnen, borsta tänderna, klä på sig (nej man kan inte vara nakenfis idag heller) och sen går vi till förskolan. Har kaninpuls och är sjukt stressad när jag går till bilen efter det (hur faaaan kan det ta så lång tid att lämna på förskolan???). Kör till hundvakt och sen till jobbet dit jag kommer 1,5 h för sent. Tack gode gud för flex och förståelse.

Jag gillar egentligen inte rutiner på morgonen, tycker att det känns sorgligt nästan när allt är samma hela tiden. Men det är ju oslagbart när det gäller att spara in på tiden. Försöker i alla fall variera frukosten och går olika rundor med hundarna. Ibland packar jag in dem i bilen direkt och stannar på vägen till hundvakten. Favoriten är Botaniska trädgården. Det gör inte så mycket att det är okristligt tidigt, kallt och regnigt när man får promenera i den miljön på morgonen.
 
Jag börjar jobba antingen 7 eller 7.30. Har därför dubbla noteringar på mina tidsangivelser :)

4.36/5.06 Går upp, borstar tänderna, tar på mig träningskläder och skor samt reflexväst och hörlurar.
4.50/5.20 PW
5.30/6.00 Klär av mig träningskläder och försöker sluta svettas :p
5.40/6.10 Duschar lite snabbt, smörjer in mig, pratar med dottern som väcker sig själv, lockar håret, tar lite CC-cream och puder i ansiktet och tar på mig uniform och ytterkläder samt skor.
6.20/6.50 Säger hej då till dottern, som cyklar till skolan/fritids strax efter, och kör till garaget i närheten av jobbet.
6.35/7.05 Går från garaget.
6.45/7.15 Framme på jobbet och byter skor, inpasserar mig, tar på mig bälte inkl de fasta tillbehören samt Rakel, nycklar, larm och OC-spray. Tar hissen till min våning och är där 6.50/7.20.

Dricker frukostshake antingen direkt på morgonen eller i samband med morgonmötet.
 
Har två olika vardagsmorgonar

Klockan ringer 5:35 snusar till 5:50 stiger upp klär mig med kläder jag lagt fram kvällen innan, försöker fixa håret. Sätter mig i bilen, in på det lokala Ica:at som bjuder på kaffe på morgonen. Köper med mig lite fika och tar en kaffe. Sätter mig sedan i bilen, skruvar in morgon i P1 och kör 1,5h norrut. Äter frukost på jobbet oftast en overnight Oats.

Klockan ringer 5:35 snusar till 5:50 stiger upp, försöker hitta några kläder i sovrummets mörker. Smyger ut, slår igång kaffebryggaren sätter mig vid köksbordet och slår upp datorn. 7:10 börjar jag fixa frukost till både mig och barn, packar skolryggsäckar med gympakläder och frukt. 7:45 tjatar på barnen om att klä på sig och borsta tänderna. 8:00 går med ministingen till skolan, den lite större har redan cyklat i väg på egen hand. 8:10 tillbaka vid köksbordet, slår upp ännu en kaffe.
 
Jag går upp 6.30, duschar, smörjer in mig och sminkar mig. Sen väcker jag sambon vid 7 och ger hunden mat, sen tar han ut hunden och jag gör frukost, tänder lite ljus och drar igång Nyhetsmorgon. En grön smoothie var, banan med jordnötssmör, en macka med avokado eller ägg till sambon och svart kaffe. Sen äter vi frukost ihop i någon halvtimme innan jag promenerar till jobbet kring 7.45 :)
Håller med @Lickety att det låter väldigt mysigt :)
 
Jag jobbar skift varannan vecka och kontor hemifrån varannan vecka, så jag har inga rutiner bortsett från att släppa ut hundarna när jag vaknar. Tar sen in dem och ger dem och katten mat. Jobbar jag hemifrån loggar jag in på jobbdatorn vid 08, kollar mail, ser vilka vilka möten jag ska delta på, anmäla mig till kurser/går kurser, lite eget arbete osv.

Jobbar jag skift beror det på när jag börjar vad jag gör, hundarna går dock alltid ut på morgonen och kommer sen in till frukost, oavsett om det är 05:00 eller senare. Ska jag jobba natt försöker jag ta sovmorgon, jobbar jag em/natt har jag oftast klockan avstängd eller ställd ca 1 timme innan jag åker till jobbet. Jobbar jag natt är morgonrutinen att först åka och se till hästarna innan jag åker hem och släpper ut hundarna osv.
 
Är student som nu har distansstudier så jag har ganska sen start varje morgon jämfört med de flesta andra i denna tråd!

08:00 Första larmet går
08:15 Andra larmet går, toa
08:30 Ser nyheterna på SVT1
08:40-45ish Gör i ordning och äter frukost
Efter frukost brukar jag sätta mig vid datorn för att kolla mejl, läsa några bloggar, läsa på inför något till plugget eller vad det nu än må vara
10:15 Dagens första föreläsning drar igång.

Detta kommer dock abrupt att ändras om cirka en vecka när jag går ut på praktik och jag har ungefär 2 timmars pendling till kontoret enkel väg!
 
Vardag: ställer klockan på 7 men lyckas ofta inte dra mig upp förrän 20-30 minuter senare (är typ allergisk mot tidiga morgnar), fixar frukost åt barnet och packar hens skollunch, om jag gått upp tidigt äter jag frukost samtidigt som barnet annars gör jag det när jag kommer hem efter jag lämnat hen i skolan.
Helg: ställer inte klockan alls (om vi inte har något inplanerat vill säga), är jag väldigt trött fixar jag eller barnet gröt åt oss, har jag lite mer energi brukar det bli brunch med smörgåsbord eller nybakta scones och lyssna på radiodrama (när vi hade tv kunde vi ibland sitta framför någon mysig film/serie).
 
Håller med @Lickety att det låter väldigt mysigt :)

Det är det verkligen! Jag tycker om att starta dagen lugnt och skönt. Livet är så stressigt och snurrigt annars och det känns lite som att det bara är att hänga med från och med att man sätter foten på jobbet. Så jag gillar att försöka hitta lugnet mitt i allt. Sen är jag en riktig livsnjutare också och försöker gärna maxa allt från måltider till höstpromenader till ett glas rödvin framför brasan.

Men som jag skrev tidigare så vill vi gärna ha familj i framtiden och tror vi får vinka hejdå till mycket av detta under småbarnsåren :D Men visst, har man tränat mycket på att hitta små lugna och mysiga luckor i livet så kanske det är lättare även under krävande perioder också!
 
Det är det verkligen! Jag tycker om att starta dagen lugnt och skönt. Livet är så stressigt och snurrigt annars och det känns lite som att det bara är att hänga med från och med att man sätter foten på jobbet. Så jag gillar att försöka hitta lugnet mitt i allt. Sen är jag en riktig livsnjutare också och försöker gärna maxa allt från måltider till höstpromenader till ett glas rödvin framför brasan.

Men som jag skrev tidigare så vill vi gärna ha familj i framtiden och tror vi får vinka hejdå till mycket av detta under småbarnsåren :D Men visst, har man tränat mycket på att hitta små lugna och mysiga luckor i livet så kanske det är lättare även under krävande perioder också!
Ja, småbarnsåren brukar vara hektiska, men det går att ha mysstunder då med om man kan småbarnsanpassa det. Bebistiden var väldigt tuff för mig som ensamstående med en hyperaktiv bebis, men från det hen var runt året och sov hela nätter och jag blev människa igen kunde jag absolut ha långfrukostar och mysfika emellanåt tillsammans med barnet, och vi brukade ta långa söndagspromenader där vi landade på ett fik efteråt under vinterhalvåret. På sommaren var det utflykter till museum med picknick i parken. Kanske har väldigt selektivt minne, men minns det iaf som jag och barnet hade mycket mysstunder också mitt i allt gnäll, trots och tjat :D
 
Bor på internat och har bara 5 min till skolan, så kan sova rätt länge.
07.00 Första larmet ringer, stänger av och drar undan gardinen för att få in lite ljus.
07.20 Andra larmet ringer, ligger kvar i sängen fem minuter, sen tvätta ansiktet och fixa frukost. Kollar mejlen och läser ett par sidor.
07.40 Borsta tänderna, packa väskan.
07.50 Klä på mig.
08.10 Dags att dra. Får gå tio minuter tidigare om vi har praktik för att hinna klä om.
 
Om ni har några? Springer ni till bussen med mackan i handen eller går ni upp klockan fem för att gymma?

Jag är ofta så himla seg på morgonen, trots att jag sover bra, äter bra och motionerar. Ibland kan jag sitta i upp till en timme med en kopp te och slösurfa innan jag ens kommer mig för att äta frukost. Skulle nu vilja skapa lite bättre rutiner, speciellt nu när det blir höst och man är lite extra seg. Skulle gärna vilja få bättre fokus överlag.
Har ni några tips? Meditation? Skriva dagbok? Yoga?

Avskyr att stressa på morgonen. Jag blir oftast uppjagad av tjockis-kisse som vill ha frukost ca 06:20-06:30. Då gör jag min frukostgröt och te samtidigt. Utför morgontoalett, matar övriga djur, snabbdusch.

Åter frukost vid kring 07 någonstans. Tittar på nyheterna samtidigt. Försöker starta dagen lugnt och stillsamt.

Första morgonmötet brukar vara 08, och nu när nästan allting sker hemifrån blir ju pendlingstiden från soffan i vardagsrummet till skrivbordet väldigt smidig. :D
 
Min väckarklocka ringer 6.00, men oftast vaknar jag före den. Kanske brukar gå upp mellan 5.00-5.30, går på toa, duschar, klär mig, tar ett glas yoghurt och borstar tänder. Vid 6.30 brukar barnen ha vaknat till, så du kramas vi hejdå och jag åker till jobbet. Kommer dit till strax efter 7 och börjar alltid med en kopp kaffe.

Morgnarna ser väldigt annorlunda ut sedan min sambo blev arbetslös. Jag gjorde iofs samma saker då också, bara det att istället för att kramas hejdå med barnen så skulle lämnas till skolan - de har dock alltid varit enkla att ha att göra med på morgonen, så sällan det där kaoset som man hör andra har ibland. Vi har det kaoset på kvällen istället. 😂
 
Skriver min c-uppsats åt ett företag och har egentligen ingen tid att passa, men har lagt upp det såhär.
07. Väckaren ringer. Surfar till 07.15
07.15 kliver upp, äter frukost. En rostad macka, citron/ingefärashot och citronvatten tillsammans med d-vitamin och omega3. (Här varieras det inte! :laugh:)
Ca 07.30 sminkar mig
Ca 07.40 matar hönsen. Har kycklingar nu, så det är lite kaosartat och tar en stund.
07.50 åker hemifrån så jag är på kontoret innan 8.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 572
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En stor del av min tid går fortfarande åt till att försöka jaga vidare efter något som kan lösa mina hälsoproblem och få mig att må...
Svar
5
· Visningar
1 181
Senast: Sar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Precis på dagen tre månader efter min ridolycka så fick jag äntligen möjlighet att komma upp på en hästrygg igen! :banana: Det var lite...
Svar
0
· Visningar
671
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har varit iväg på ett fyradagars yogaretreat. Har aldrig varit på något liknande förut, men wow vad härligt det var!! :love: Temat...
Svar
0
· Visningar
460
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp