Vad har ni för morgonrutiner?

Klockan ringer 07.00, jag snoozar tre gånger fram till 07.15 🙈
Sedan går jag upp, klär på mig kläder jag lagt fram kvällen innan, går på toaletten, borstar tänderna och sätter på lite mascara.
Sedan matar jag katterna och går ut till bilen, åker kl 07.30.
Jag börjar jobba kl 08.00 och har ca 25 min restid.
Äter frukost på jobbet vid 9.30, kan inte äta direkt på morgonen.
 
Börjar jag 06.30 så ringer kl 04.45. Jag går upp direkt, gillar inte att snooza. Går på toa, tvättar ansiktet, äter frukost, fixar väskan/matlådan, sätter i linser, borstar tänderna och åker hemifrån 05.40

Börjar jag 9 så ringer kl 6. Går upp direkt, går på toa, tvättar ansiktet, äter frukost osv. När alla sånna morgonbestyr är klara, ca 06.35 gör jag yoga. Vi 07.10 väcker vi barnet och ger henne frukost, får på henne kläder. Jag åker till jobbet vid 07.45.

Går och lägger mig kl 9 varje kväll.
 
Jag är också jätteseg på morgonen. Ibland undrar jag vad jag håller på med egentligen, har liksom inga tidskrävande morgonrutiner och ändå tar det jättelång tid..
Jag har ett jobb som innebär att jag många dagar kan styra mina arbetstider och det utnyttjar jag frekvent :laugh:
Har ofta som ambition att vara på jobbet 7,30-8 men det lyckas jag nog bara med typ en eller två dagar i veckan. Ibland blir jag liggandes i sängen och slösurfar i typ en timma innan jag orkar gå upp och då blir jag såklart senare till jobbet.

Men min klocka ringer oftast kring 6-6,30. Sen ska jag duscha, klä på mig, fixa hår och ta på lite smink och äta frukost. Umgås också lite med katten på morgonen, hon gillar att ha sällskap när hon äter så brukar sitta ett tag på golvet med henne.
Promenerar till jobbet sommarhalvåret. Jobbar på två olika platser, ena har jag typ 2 minuters promenad till och andra tar ca 20 min att gå. På vintern åker jag buss till den arbetsplatsen som ligger längre bort.
 
Somnar oftast runt 22.30-23 och vaknar 06-06.10, drar på mig morgonrocken och sockar, släpper ut damerna, fixar en kopp te, blöter ner håret för att få fason på frisyren, som på morgonen mest påminner om penntrollshår. Dricker mitt te, slökikar på tv, surfar runt lite på nätet och fixar frissan. Ger damerna frukost, klär på mig och åker hemifrån mot jobbet (börjar 09) ca 8.20-8.25.

Jag har rätt lugna och slöa mornar alltså :up:
Så skönt det lät!!

I teorin skulle jag också kunna ha långa lugna morgnar hemma, kan flexa fram till 9 på jobbet. Men ju senare jag planerar att vara på plats, eller starta upp hemifrån vissa dagar, ju senare kommer jag ur sängen. Har så svårt att bara gå upp! Väl uppe är det ok, då flytet det på, men steget dit är JOBBIGT😣

Ljusklockan går igång så kl 6 är det ljust i rummet och fåglarna kvittrar. Jag stänger av fåglarna halvt vaken, halvt i dvala. Solen är kvar på. 6.10 går nästa alarm igång. Snoozar ofta, då med 5 minuters intervaller till 6.40 då det larmet stängs av. Eller så stänger jag av det direkt och är vaken och ligger kvar och kollar Buke mm. Somnar ofta om en stund. Vaknar av mig själv igen nån gång 6.59-7.05. Kan ibland komma upp då, ibland blir det närmare 7.30...

Toa och tvätt för mig, sätter på kaffe, ut med hundarna, frukost till både dem och mig efter det, packa för att åka till jobb eller börja jobba hemifrån... Tror jag skulle njuta och må bra av lugnare tempo på morgonen, Ska "bara" ta mig ur sängen först.
 
Vardagar (har ett "vanligt" jobb 30 h/vecka):
Går upp ca 06, har larm på 06.06 men vaknar ibland innan dess.
Om jag är först upp vill katterna ha frukost, ibland är maken före och har redan matat dem.
Släpper ut hästarna (de får morgonhö i hagen), kollar till kaninen (den bor i stallet).
Äter frukost (oftast gröt eller yoghurt + te).
Byter om till jobbkläder.
Borstar tänderna & håret.
Hjälper dottern att komma upp och göra i ordning sig om inte maken har hunnit med det redan.
Om jag lämnar på förskolan åker vi dit annars åker jag direkt till jobb, vi kommer oftast iväg runt 7.30.
Har flex på jobbet så kan börja mellan 7-9 men brukar vara där runt 8 (plus minus en kvart eller så).

Samma varje dag... Det är praktiskt, men rätt trist. På helgerna brukar jag bara ta morgonfodring av alla djur + utsläpp av hästar sen lägga mig igen (förutsatt att dottern inte vaknar och börjar härja runt).
 
Så skönt det lät!!

Det är det och jag har turen att vara morgonmänniska, så jag vaknar oftast innan väckaren ringer och kliver då upp direkt, så max 10 minuter efter jag vaknat är hundar ute, kalufsen blöt och jag myser i soffan med min tekopp.

Gillar alltså att ta det lugnt på morgonen, även fast jag i praktiken är klar att fara efter 30-40 minuter när håret torkat till och blivit lite format :D
 
Jag är egentligen inte morgonpigg, men inte morgontrött heller. Jag är bara segstartad. Och kan absolut inte duscha på morgonen, det är i princip tortyr. Jag fryser ihjäl! Och dessutom är sömn så viktig för mig, det är grundstenen i att jag ska fungera, därför är jag bara uppe i 30-45 minuter innan jag ska fara. Men med tanke på hur långsam jag är på att komma igång vore det inte dumt att vara vaken någon timme på morgonen.
 
Om jag jobbar morgon ringer klockan 06:15, jag kliver upp, kissar, borstar tänderna och klär på mig. Cyklar hemifrån 06:30. Är ombytt och klar på jobbet 06:50, börjar 07:00.

Jobbar jag kväll eller är ledig brukar jag ställa kl på 08:45, men då är jag oftast redan uppe. Äter frukost lugnt och dricker kaffe. Tar itu med dagen framåt 10-10.30.
 
Det är ändå konstigt, att jag Vaknar av mig själv typ vid sju, är jättetrött men kan ändå inte somna om?! Dum funktion, man borde ju vakna när man är utvilad tycker man?

Idag gick jag iaf upp efter en stund, tände ljus, gjorde te, mediterade 2 min, skrev dagbok ca 10 min, yogade 10 min och sen körde jag igång dagen. Det var jättemysigt och väldigt bra, hjärnan drog igång som bara den och jag fick massa gjort nu på morgonen! Trots att det ösregnar, är jättemörkt och därför inte blev någon skogspromenad.
 
Jag är sjukskriven men försöker ändå hålla mig till en fast rutin, det är så otroligt lätt att fastna i sängen annars. Har också barn varannan vecka.

Barnvecka:
7.45 Går upp. Kikar in och säger god morgon till 9-åringen som oftast redan är vaken och ligger i sängen och spelar på telefonen. Lägger fram kläder till honom och gör iordning hans frukost. Sätter på kaffe. Därefter klär jag på mig och går ut med hunden. När jag kommer tillbaka sitter 9-åringen vid köksbordet och äter frukost. Jag tänder några ljus och dricker kaffe tillsammans med honom och pratar om hur dagen kommer se ut.
8.20 Barnet går till skolan. Jag gör iordning frukost och slår mig ner vid köksbordet. Surfar, lyssnar på pod och äter frukosten riktigt långsamt. Ibland kan jag sitta i en timme eller två. Sen går jag ut med hunden igen, en längre sväng ofta till skogen. När jag kommer tillbaka är det dags för lunch.

Barnfri vecka:
9.00-10.00 Går upp. Även om jag är skittrött försöker jag att alltid gå upp före 10.00, annars fastnar jag i sängen till efter lunch. Det gynnar varken min sjukdom eller min vardag. Jag klär på mig och sätter på kaffe, sen går jag ut med hunden. Därefter är rutinen likadan som under barnveckorna. Jag tänder några ljus, sätter på en pod, äter en långsam frukost, går ut på en lång promenad med hunden och sen är det lunch.
 
Jag har klurigt med morgonrutiner, framforallt nu nar jag jobbar hemifran.

Vaknar av mig sjalv nagon gang mellan 06.30-7.15. Gar pa toa, tar pa mig "morgonklader", gor frukost som jag ater framfor TVn aven fast jag mest scrollar Twitter pa telefonen.
Stadar undan i koket, baddar sangen och hanger undan klader - imorse sa vikte jag ocksa tvatten som har hangt sedan helgen.
Startar sedan datorn och borjar jobba nagon gang mellan 07.30 och 9

I teorin vill jag garna ha morgonrutiner som yoga, meditation, dagbok osv, men jag tycker det ar svart att fokusera pa "onodiga" morgonrutiner nar jag kan borja jobba istallet.

En fordel med den flexibla tiden dock ar att jag inte ar "radd" att ta en paus mitt i dagen, eller ofta sen eftermiddag, da jag brukar bli seg anda, och helt enkelt gar ut och springer eller tranar. Dushar och ater sedan, och kommer sedan tillbaka och avslutar eventuellt jobb. Gillar friheten att kunna bryta upp jobbdagen i flera block istallet for att jobba oavbrutet i 7-10 timmar!
 
Jag är superrutinig. :D

Upp 5.30.
In på toa.
Tvätta ansiktet, på med kräm.
Ge katten frukost.
Stänga av mitt extralarm.
Sminka mig.
Borsta tänderna.
Klär på mig.
Borstar håret, sätter upp det.
Plockar ner matlåda i väska.
På med ytterkläder.
Toa igen.
På med ytterkläderna.
Iväg.
Anländer på jobbet mellan 7.15-7.40. Börjar jobbet klockan 8 egentligen. Äter frukost på jobbet.

Alltid exakt lika dant 5 dagar i veckan. Sätter mig aldrig ner och tillåter mig inte att sega, det ska bara göras och i den ordningen.
 
Vad kul att läsa om era rutiner! Vissa verkar väldigt mysiga och vissa är jag bara imponerad av - att ni orkar! Hur dags går ni och lägger er, ni som går upp tidigt? Jag hade behövt sova vid åtta om jag skulle gå upp 5-6 på morgonen :D

Lägger mig oftast för sent. Senast 23 iallafall. Ibland blir det tidigare kvällar :)
 
Förr: Klockan ringde 05,45 varje morgon oavsett vardag eller helg. På med hästkläder och ut till stallet. Släppte ut pållarna och sedan mockade jag. Inne igen ca 06,45. Frukost, dusch och på med kontorskläder och vrooom iväg 07,30 alla vardagar. På helgen släppte jag ut pållarna och dök ner i sängen igen...

Nu: Klockan ringer 07,15. På med hästkläder och på plats i stallet 7,30. Släpper ut pållarna, tar hunden och går morgonslingan som tar ca 30 minuter. Matar hunden och äter själv frukost i lugn och ro surfandes på buke. Därefter blir det att avnjuta en stor kopp thé i soffan innan dagen så sakta drar igång med nästa stallpass med mockning, packning av höpåsar etc ca 9,30.
 
Vad kul att läsa om era rutiner! Vissa verkar väldigt mysiga och vissa är jag bara imponerad av - att ni orkar! Hur dags går ni och lägger er, ni som går upp tidigt? Jag hade behövt sova vid åtta om jag skulle gå upp 5-6 på morgonen :D

Lägger mig mellan 22 och 23. Är aldrig klar med allt som ska göras med barn, djur och mig själv innan kl 21 på kvällen så tidigare än det kommer jag ytterst sällan i säng.
 
Vad kul att läsa om era rutiner! Vissa verkar väldigt mysiga och vissa är jag bara imponerad av - att ni orkar! Hur dags går ni och lägger er, ni som går upp tidigt? Jag hade behövt sova vid åtta om jag skulle gå upp 5-6 på morgonen :D

Jag siktar på att gå och lägga mig 21.30-22, men sen tar det olika lång tid att somna. Ibland sover jag före 22, oftast är jag glad om jag somnar före 24
 
Vad kul att läsa om era rutiner! Vissa verkar väldigt mysiga och vissa är jag bara imponerad av - att ni orkar! Hur dags går ni och lägger er, ni som går upp tidigt? Jag hade behövt sova vid åtta om jag skulle gå upp 5-6 på morgonen :D

Läggdags vid 22.00, högst 22.30. Få undantag. Somnar nästan alltid inom ett par minuter från nedsövningstidpunkten. Och vaknar som en klocka 06.40 efter dryga 8 timmar, pigg och utvilad.
 
Jag går upp 6.30, duschar, smörjer in mig och sminkar mig. Sen väcker jag sambon vid 7 och ger hunden mat, sen tar han ut hunden och jag gör frukost, tänder lite ljus och drar igång Nyhetsmorgon. En grön smoothie var, banan med jordnötssmör, en macka med avokado eller ägg till sambon och svart kaffe. Sen äter vi frukost ihop i någon halvtimme innan jag promenerar till jobbet kring 7.45 :)

Vilken jäkla picture perfect morgon, är grymt avis :D

Vi har typ noll och inga rutiner.
Väcks någon gång mellan 6-7 av att hunden halvstryper mig med ivriga tassar och sandpapprar mitt ansikte med sin tunga. Ligger kvar och kvider en stund och skäller på sambon att han inte föregår med gott exempel och går upp. Hasar mig därefter stel och naken ut till soffan där jag ligger och glor på mobilen medan sambon klär på sig, matar hunden och äter frukost. Slänger på mig kläder och går ut med hunden precis innan sambon drar. Dricker därefter tre koppar kaffe och småäter frukost under hela förmiddagen, parallellt med jobb.
Sen jag började jobba hemma för två år sedan har förfallet varit ett faktum :D
 
Det fanns ju dock som sagt en tid innan jag fick ett (alldeles för!) flexibelt jobb och då var jag väldigt rutinbunden.

Klockan ringde 06.15. Klev upp direkt, satte på kaffekokaren (laddad sedan dagen innan) och plockade fram overnight oats från kylen. Duschade, fixade håret, sminkade mig och klädde på mig - la alltid fram kläder kvällen innan. Åt frukost mellan ca 0645 och 0700, slölyssnandes på Morgonpasset. Borstade tänderna, plockade ihop mig och cyklade därefter till jobbet. Brukade vara där runt 0730.

Those were the days :D
 
Vilken jäkla picture perfect morgon, är grymt avis :D

Vi har typ noll och inga rutiner.
Väcks någon gång mellan 6-7 av att hunden halvstryper mig med ivriga tassar och sandpapprar mitt ansikte med sin tunga. Ligger kvar och kvider en stund och skäller på sambon att han inte föregår med gott exempel och går upp. Hasar mig därefter stel och naken ut till soffan där jag ligger och glor på mobilen medan sambon klär på sig, matar hunden och äter frukost. Slänger på mig kläder och går ut med hunden precis innan sambon drar. Dricker därefter tre koppar kaffe och småäter frukost under hela förmiddagen, parallellt med jobb.
Sen jag började jobba hemma för två år sedan har förfallet varit ett faktum :D

Någon dag ibland sover ungarna hos farmor och farfar mitt i veckan och då är mina stenhårda rutiner med att gå upp kl 6, fixa djuren, äta frukost i lugn och ro och köra barn ett minne blott :p Jag börjar jobba kl 8 men har jag inte ungarna på morgonen så kaaaanske jag går upp 7.30 och fixar djuren och sen är det kaffe och någon slags frukost vid datorn. Ofta går jag upp närmare kl 8 de dagarna och skyndar mig som satan och kanske får på datorn 8.15 istället.
Är alltså också hemmajobbande 😅
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 573
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En stor del av min tid går fortfarande åt till att försöka jaga vidare efter något som kan lösa mina hälsoproblem och få mig att må...
Svar
5
· Visningar
1 181
Senast: Sar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Precis på dagen tre månader efter min ridolycka så fick jag äntligen möjlighet att komma upp på en hästrygg igen! :banana: Det var lite...
Svar
0
· Visningar
671
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har varit iväg på ett fyradagars yogaretreat. Har aldrig varit på något liknande förut, men wow vad härligt det var!! :love: Temat...
Svar
0
· Visningar
460
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp